hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor slenge dritt!?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Hvorfor slenge dritt!?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Jaz

Skrevet - 24/08/2005 :  11:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
I går kveld kom jeg hjem fra stallen, hodet mitt var bare fullt av tanker og alle endte med HVORFOR? Jeg vil jo si at jeg har vært i hestemiljøet i mange år og jeg har aldri vært innom en eneste stall med over 10 oppstallører hvor det ikke blir slengt dritt eller hvor baksnakking ikke er en del av hverdagen. Det virker som enkelte mennesker bare drar i stallen for og gjøre live surt for andre. Alt dette har vel noe med og kunne glede seg over at andre har noe fint eller får til noe bra, vi er altfor dårlige til dette. Det vi blir mast på om er at "jo du skal ta selvkritikk du skal være kritisk og du skal ikke ta deg nær av hva andre sier" alt dette motsier jo seg selv men det er jo det du hører igjennom hele live. Og hvor går grensa mellom kritikk og dritt slenging? Jeg mener at medmindre du spørr om råd og ber om et ærlig svar burde folk passe sine egne saker altfor mange går rundt og blander seg i hva alle andre gjør og det ender nesten alltid med at noen blir lei seg, dessuten er det en ond sirkel personen som går og irriterrer seg over alt vil antaglivis si til sin venn hvor håpløse de og de menneskene er mens de som blir mast på sier til sine venner hvor håpløs den personen som blander seg er, slik går sirkelen bare rundt og rundt og til slutt får en eller annen part høre dette og blir lei seg. Jeg skjønner bare ikke vitsen. Og noen ganger er jeg så drittlei hele stallmiljøe at jeg nesten vurderer og slutte med hest og hvor trist er ikke det?? når det beste jeg vet er og holde på med hester. Så til alle som kjenner seg igjenn i dette prøv og tenk hva du ville likt og høre og hva du ikke ville likt og høre? og vis du har en hest du er fornøyde med så hvorfor være missunnelig på at en annen for seg ny hest??? og vis du ikke er fornøyd med hesten din så selg den istede for og sette hesten i boksen og bruke all tiden på og fjase rundt og gjøre det uhyggelig for andre. værre er det ikke.. men jeg bør avslutte nå. Vet at det er andre som har det slik som jeg, Stå På!
Jasmina

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 24/08/2005 :  13:20:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei si det... Selv skjønner jeg heller ikke poenget med all baksnakkingen og drittslengingen. Hva får disse menneskene ut av det i grunn? Hva godt gjør det om du baksnakker noen? Det har jeg aldri skjønt. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  13:40:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Det ligger vel en del grunnleggende usikkerhet og misunnelse i slik drittkasting. Jenter generelt er ganske flinke til å skape konflikter seg i mellom - og særlig når hest er involvert. En må bare prøve å overse det.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  18:17:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Ja, enig.. Selv om det ikke alltid er lite lett, må en bare prøve å overse det. Dersom en viser til de andre at en tar det til seg, eller viser at en blir lei seg, får de bare mer å godte seg over, å da blir det vertfall ikke bedre..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  12:18:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Når man har hest så er det ikke bare hestefolk som slenger dritt. Jeg merker at folk som ikke har særlig peiling på hest og slenger dritt... Hele ungdomskolen ble jeg slengt dritt til nesten hver dag siden jeg drev med hest... Ikke særlig artig.

Siden jeg er overvektig og driver med hest så får jeg jo høre det tid til ofte. Både av kyndige hestefolk og av folk som såvidt vet at en hest har fire bein...

Dritt hester er noe jeg også har slitt med en del... Vet ikke om det kommer av rein misunnelse eller om jeg faktisk har litt "dritt" hester, for den ene hoppa mi liker ikke fremmede eller folk som ikke gidder å ta seg tid til å bli kjent med henne, da truer hun både med å bite å sprarke... Norlandshesten min biter... Ikke sånn sur biting, men heller litt rampete, kan ikke la være biting..
Så har jeg en Welsh med diare som er litt gjør så mye ut av seg... Vrinsker en del og tror han er veldig stor og tøff, litt sånn som hingster som man legger merke til på steder...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/08/2005 :  15:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet godt hva du snakker om, og tror desverre miljøet i mange staller er slik. Har selv hatt hesten min oppstallet på en stall der drittslenging og baksnakking ironisk nok var hyppigere enn hesteprat. Det gjorde at jeg mista fokuset på det jeg i utgangspunktet var der for, nemlig å trene hesten min.

Vil råde alle til å velge stall med omhu, og dersom en vil unngå drittsnakkingen søke etter stall med et voksent, seriøst miljø med folk som er erfarne og har trening av hest i fokus. (Foretrekker selv mindre staller, der ikke for mange sære hestefolk er samlet på en plass).

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  20:43:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vil råde alle til å velge stall med omhu, og dersom en vil unngå drittsnakkingen søke etter stall med et voksent, seriøst miljø med folk som er erfarne og har trening av hest i fokus. (Foretrekker selv mindre staller, der ikke for mange sære hestefolk er samlet på en plass).

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Dette med å velge stall med voksent miljø er ikke alltid bare bare... For en del år siden byttet hele familien min stall pga vi ble mobbet ut av voksene mennesker!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  21:57:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det ligger vel en del grunnleggende usikkerhet og misunnelse i slik drittkasting. Jenter generelt er ganske flinke til å skape konflikter seg i mellom - og særlig når hest er involvert. En må bare prøve å overse det.

Opprinnelig postet av Christine26

Enig. Sånn sett er mange av oss jenter litt slemme.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2005 :  11:16:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vet godt hva du snakker om, og tror desverre miljøet i mange staller er slik. Har selv hatt hesten min oppstallet på en stall der drittslenging og baksnakking ironisk nok var hyppigere enn hesteprat. Det gjorde at jeg mista fokuset på det jeg i utgangspunktet var der for, nemlig å trene hesten min.

* Helt enig, var sånn på den stalln æ hadde hest på i fjor. Var utrolig lite trivelig og man mistet rett og slett lysten på og være der mens det var andre der.
Tok dem derfra i vår og i år har æ leid hus med fjøs (stall) og diger tomt, så nu skal dem stå hjemme! Nu e det bare trivelig og være i stallen, ingen skitkasting eller uenigheta :)

Forøvrig i hestemiljø må man alltis tåle og høre dritt å få det etter seg, e vell nesten umulig og komme unna. Så det beste tipset æ har å gi e å lukke øran å si til seg sjøl at det er dem det er noe feil med, ikke deg og hesten/hestene dine!!
Ikke alltis like lett å bite i det sure eplet, men det er vell det beste..

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Jaz

Skrevet - 30/08/2005 :  13:36:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint og høre at det er noen fornuftige mennesker der ute som har skjønt hva det å ha hest handler om, det handler jo ikke om og slenge dritt og lage bråk i stallen det handler om at hver enkelt hesteier bidrar til og gi en hest et godt liv med stell og mat og det er vel det viktigste? men er enig med alle her som sier at man bare må overse disse menneskene, men d er virkelig ikke lett, puuuh.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/08/2005 :  10:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira: Nei , ikke alle voksne som driver med hest er seriøse. Men generelt foretrekker jeg et voksent miljø, da jeg føler at voksne som driver med hest generelt driver mer seriøst, og treningsfokusert. Dette er hvertfall min erfaring. Når det gjelder stall invadert av unger/ungdommer har jeg (dersverre) veldig dårlig erfaring. Unger i stallen er det verste jeg vet.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 28/09/2005 :  03:08:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dessverre er nok dette et jentefenomen, og særlig siden det i hestemiljøet ofte er konkurranser og prestasjoner som er i fokus. Det er i og for seg greit, men de fleste av oss (hvertfall i utgangspunktet!) driver vel med hest fordi det er gøy? Synes vi burde være flinkere til å støtte hverandre og rose når man klarer noe bra, uansett hvilket nivå man er på. Baksnakking og "drittslenging" handler ofte om misunnelse og usikkerhet. Tenk litt på at den som gjør slikt ofte er usikker selv, og innerst inne ønsker de nok ikke å såre noen.

Miljøet i stallen synes jeg faktisk ledelsen burde ha et ansvar for, særlig i større staller med mye unge jenter (voksne kan være umodne de og, jeg er enig i det). Om man føler seg utenfor, ta det opp med den som driver stallen! Prøv å få til noen møter om miljøet i stallen, sett opp noen enkle regler og ikke vær redd for å si fra! Men si fra på en ordentlig måte, å betale tilbake med samme mynt fører ikke noe godt med seg. Men jeg er ikke helt enig i at man bare skal overse folk som forsurer miljøet, særlig ikke om man blir såret og irritert. Om man føler det slik hver gang man er i stallen vil man jo heller ikke få et særlig godt samarbeid med hesten, de er mestere i å merke hvordan man har det! Og det er vel hestene som er det aller viktigste?

Miljø er viktig, og hvis det ikke er bra så prøv å gjør noe med det! Om du synes det er ekkelt å ta det opp direkte, gå til en du stoler på som kan ta det opp. Siste utvei er å bytte stall, men det er jo ganske trist å måtte gjøre det pga. miljøet.

Dette var velmenende råd fra meg som skal flytte hesten min til et nytt sted på fredag. Og der virker det kjempetrivelig. :)
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  21:03:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
dette er nok et jentefenomen ja... vært borti dette jeg og som så mange andre.... misunnelse er nok en del av dette problemet...

jeg var borti dette med en privathest jed red litt på en liten periode...
denne hesten skulle jeg ri på tur 1-2 ganger i uka... og det gjorde jeg... men en dag var det snøstorm ute og totalt uforsvarlig og ri ute... men jeg hadde fått beskjed om at jeg måtte ri, hvis ikke ble hesten så sprek til hun skulle ri dagen etter... hmmm... hva skulle jeg gjøre...? kunne ikke ri ute og kunne ikke la hesten stå.... jeg prøvde å ringe henne flere ganger og la igjen beskjed på svareren.. men hun ringte aldri tilbake... så jeg spurte en ridelærer på senteret hva jeg burde gjøre... hun sa at jeg burde ri bakketrening i ridehuset, og hun kunne godt instruere meg gratis... jeg takket ja til dette og hadde en kjempefin time og hesten gikk kjempebra!! ridelæreren mente også at jeg red hesten bedre enn eieren, men d var hysj,hysj...) dagen etterpå hadde jeg fortsatt ikke hørt noe fra eieren, men hun hadde vært i stallen og ridelæreren hadde sagt til eieren av hesten at jeg hadde ridd hesten flott på banen og samtidig forklart at det var totalt uforsvarlig å ri på tur i det været som hadde vært... men det virka ikke som eieren brydde seg om at det var uforsvarlig å ri på tur, for det endte opp med at jeg fikk dritkjeft og forbud mot å være i nærheten av hesten...
det var jo hyggelig.... jeg hadde jo ikke fått tak i henne, og hadde ikke lov t å la hesten stå, og ikke ville jeg ri på tur i frykt for å skade meg selv og hesten i det været som var, så jeg valgte å ri for ridelærer som kunne rette på meg om jeg gjor noe galt....
var egentlig dette feilbedømming fra min side....?
tror kanskje jeg ville fått kjeft uansett...
tror ikke gutta baksnakker andre så mye... tror nok det er jentene som prater mest.... synd at det skal være sånn...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  21:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
det synes jeg må ha vært noe av det dummeste den hesteeieren hadde gjort:s
hadde jeg vært eieren hadde jeg synes at det var bra at det gikk ann å stole så mye på den som red hest og at den hadde vett nok til å ikke risikere helsa til både hest og rytter!
men det er jo noen hesteeiere som ikke tåler at noen andre rir hestene dems bra og at det er en liten mulighet for at h*n rir den bedre..
shit happonds for å si det sånn, og jeg håper at hu kommer i en slik situasjon selv en dag:P

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  21:49:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
det var kanskje litt off topic, men:P
men altså baksnakking i staller er det værste jeg vet..utfrysning og baksnakking, man tenker jo på stallen som et fristed der man kan slappe av og ha det gøy, uten å måtte tenke nøye gjennom alt før du sier noe fordi folk bare venter på å ha noen nytt å snakke om deg om... det er synd at hestemiljøet har blitt sånn, men man kan jo bare håpe at det blir bedre!

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  03:35:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hehe. I min stall er det kun en person som prøver og lage et surt miljø og det er en godt voksen dame som jeg tror er dressur dommer og.
På rideskolen jeg red før var det aldri noe problem med baksnakking, sikkert beste rideskolen jeg noensinne har vært på sånn sett :)

Skjønner heller ikke folk som kommer bare for å prate dritt om andre, hadde ikke orka og være i samme stall som sånne personer!

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.