hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bøtte vs. drikkekar
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Bøtte vs. drikkekar
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  21:50:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hva mener du er det beste for hesten? Bøtte eller drikkekar?

Selv har jeg hørt at bøtte er bedre for hesten, da den får i seg vann på en mer "naturlig" måte, og får i seg nok vann. Men jeg mener at hesten får jo i seg mer vann hvis den har drikkekar? Da drikker den jo akkurat så mye den vil, uten at det blir tomt, bøtta kan jo fort bli tom.. Nå fpr tiden har jeg bøtte hos hesten min, da vi ikke har installert drikkekar enda. (får det i den nye stallen), og merker at den er nesten helt tom når jeg slipper henne ut på morningen..Så jeg er mer "fan" av drikkekar.

Hva mener du?

Wenche & Amber

Opal

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  21:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste hester drikker "bedre" av bøtte enn av drikkekar, for selv om drikkekaret ikke går tomt slik en bøtte gjør, så er det ikke det samme tilsiget av vann som om hesten drikker av bøtte. Mange hester drikker derfor mindre av drikkekar enn om de har tilgang på vann i bøtte. Selv har hesten min "både og". Har en vegghengt bøtte som jeg fyller rent vann i hver ettermiddag/kveld og den er også oftest tom på morningen. Kommer hun inn og jeg ikke har fylt opp bøtte avbryter hun alltid drikkingen fra karet når bøtta kommer på plass - så det er ikke tvil om hva hun foretrekker. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  22:05:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg liker bøtter jeg. Da ser jeg hvor mye hestene har drikki... Jeg har store bøtter på 30 liter, og de fyller jeg påm kvelden, og da er det som oftest bittelitt igjen på bunnen på morgenen. Selvsagt hadde det vært praktisk med drikkekar, men da ville jeg nok gjort om Opal og hatt både-og :)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  22:06:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Så lenge drikkekaret holdes rent og rørene er installert så de ikke fryser til om vinteren, foretrekker jeg klart drikkekar. Med drikkekar får hesten tilgang på vann hele tiden uten å måtte vente til noen fyller opp bøtta. Har stått i stall uten innlagt vann, det var noe herk. Det er mye ekstra arbeid med bøtte. Hvis ikke man ikke skyller bøtta godt nok og skifter vann ofte nok blir vannet skittent; med drikkekar er alltid vannet ferskt.

Fordelen med bøtte er at man selv kan kontrollere hvor mye hesten drikke. Skulle det være nødvendig i perioder kan man vel få til å skru av vanntilførsel i drikkekaret og sette inn bøtte en stund.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  23:33:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Bøtte, hesten får i seg mer vann, og du kan kontrollere om hesten drikker nok. Pluss mer hygienisk.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  23:34:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Legge til at vi har automatisk annlegg i stallen, men har avinstallert det, og bruker heller bøtter. Mere jobb, men er verdt det.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 22/08/2005 :  01:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begge deler. Har jobbet på staller der det var drikkekar, men hestene fikk alltid i bøtte også.

Som det er sagt før her, med drikkekar er det ikke alltid hesten gidder å vente på vannet, den drikker ikke så mye som den skulle. Derfor er bøtter å anbefale, også fordi du da vil ha mer kontroll på hvor mye vann hesten drikker.

Bøttene skal selvsagt vasket og nytt vann fylles på hver dag! Jeg vil iallefall påstå at bøtter er mer hygenisk enn drikkekar som blir rengjort 1 gang i måneden... Slik det desverre er tilfellet mange steder. Fyller på flere ganger om dagen, klart det er litt mer arbeid. På en galoppstall jeg jobbet hadde de lagt inn rør til alle boksene, og hengt bøtte under. Slik slapp vi å løpe frem og tilbake med bøtter, vi kunne bare skru på krana utfor hver boks. Hadde sluk langs hele stallgulvet også, kunne helle vannet ut der, slik slapp vi å måtte bære bøttene bort til vaskespilt o.l. for å tømme de der. Smart synes jeg, bøttene ble fylt på hele tiden, og det var bedre for hestene å drikke.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  09:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bøtte...av mye samme grunner som resten nevner. Man vet mer nøyaktig hvor mye hesten får i seg,det er ofte lettere å holde en bøtte reingjort hver dag(selv om det bare bunner i "gidder ikke-tar det senere"),og det er mange hester som ikke er så glad i lyden et drikkekar lager... Det tar og lengre tid før det fylles opp igjen mens hesten drikker,og ikke alle hester har tolmodighet til å vente på det... På de fleste travbaner har de drikkekar,men titter man inn til de forskjellige hestene,vil man og se at mange har bøtte/vannkar i tillegg ;)
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/08/2005 :  14:14:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt klart bøtte! Enklere og rengjøre, så ser man hvor mye hesten har drukket.
Har egentlig litt dårlig erfaringer med drikkekar. Fryser om vinteren, rør som sprekker og rengjøringen er jo tungvindt.

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  15:09:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bøtte, uten tvil. Ekstra arbeid, ok. Men helt klart verdt det.
Pluss en viktig ting, Birtingur rører nemlig ikke drikkekar. Om han bare har tilgang på det, står det bare å støver ned. Da velger han heller og ikke drikke. Setter jeg inn bøtte, drikker han opp nesten alt.

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  15:27:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Holder meg til bøtte jeg også, selv om det er mer arbeid, med tanke på at bøtten skal fylles opp med nytt vann hver dag ;) Men vil også mene at det er mer naturlig for hesten, samt at en kan holde et øye med på hvor mye vann hesten inntar!
På noen staller hvor jeg har vært, har drikkekarene ført til mye tull! hester som har bitt i stykker slanger/ødelagt rør, og neste morgen er stallen oversvømmet av vann :P!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  16:16:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Et svensk forskningsresultat viser at hester med kun adgang til drikkekar faktisk kan bli dehydrerte! Dette er fordi forskjellige ting virker inn på vanntrykk og dermed liter pr. minutt i et vannkar. Mange ting påvirker trykket. Vannfall, trykk inn, antall drikkekar og lengde på vannrør, hvor mange hester det er som drikker samtidig samt hvor fort hesten får vann totalt.
Den borteste boksen viste seg blant annet å ha 1/4 av det vanntrykk boks nummer 1 hadde i en stall på 10 bokser. Om flere hester så drakk samtidig, forsvant trykket helt.

Hester gidder ikke stå å drikke lenge. De drikker til de føler seg utørste, så gir de seg. Et drikkekar tilbyr ikke samme vannmengde raskt som en bøtte gjør. Forskningen viste at hestene sluttet å drikke av vannkaret da de hadde fått i seg halvparten av det de egentlig trengte. På sikt ble de dehydrerte.

Jeg bruker KUN vannkrybber som henger løst på døra og kan vaskes daglig med svamp.
Bærer alltid ut vann lunkent og fyller på med mere før jeg stenger for natta.
Ute har jeg vanndunk med lunkent vann hele dagen. (Fyller etter med varmt til det blir god lunk selv på kalde dager.)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  17:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har tilgang på både vannkar og bøtte når hun står inne. Men jeg og hesten foretrekker helt klart bøtte. Mange av grunnene er de som nevnes ovenfor her... Har egentlig aldri likt vannkar jeg så... Der jeg hadde hesten min før så hadde jeg bindt opp bøtte sånn at hun ikke fikk skumpa bøtta så den velvet. Hun rørte omtrent ikke vannkaret, tydelig at vann fra bøtte var best(hun har dessuten ikke tålmodighet til å vente på at det skal komme vann fra vannkaret).
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 22/08/2005 :  19:12:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Jeg bruker bøtter, har store bøtter på 30 liter som jeg skifter ut vannet på to ganger daglig.

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:32:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Holder meg til bøtte. Man får fulgt med på hvor mye hesten drikker,og det er mer naturlig for hestene og drikke av bøtte, da de må "vente" på vannet i vannkaret. At det er litt ekstraarbeid gjør ikke noe..
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  19:34:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
På en galoppstall jeg jobbet hadde de lagt inn rør til alle boksene, og hengt bøtte under. Slik slapp vi å løpe frem og tilbake med bøtter, vi kunne bare skru på krana utfor hver boks. Hadde sluk langs hele stallgulvet også, kunne helle vannet ut der, slik slapp vi å måtte bære bøttene bort til vaskespilt o.l. for å tømme de der. Smart synes jeg, bøttene ble fylt på hele tiden, og det var bedre for hestene å drikke.

Høres jo ideelt ut. Mine erfaringer med bøtter har vært langt mindre effektive, det har oftest ikke vært innlagt vann i stallen. Man må derfor heise svære balja ofte halvfult med skittent vann oppi trillebåra, trille den ut uten å søle, finne nærmeste sluk og vannkran (av og til ganske langt vekke), tømme det skitne vannet og skyle balja før den fylles opp på nytt og trilles forsiktig inn i stallen og settes på plass. Når jeg sklir bortover glattisen med trillebåra på vinterstid og håper at krana ikke har frøset til, da lengter jeg langt etter vannkar. Har også brukt bøtter som har hengt på veggen og det er mye lettere, men da er problemet at hestene ofte ikke får nok vann. Dette har vært skolehester og de blir ikke alltid beverta like godt(ofte er det en stallmester som har ansvar for veldig mye annet også, og stalljenter som ikke alltid husker på at hestene trenger vann). Har opplevd knusktørre bøtter langt ut på dagen og hester desperate etter vann. På større hestesenter med mange hester, spesielt skolehester, som ikke har praktiske løsninger med kran og avløp utenfor boksen, syntes det er er bedre at hestene ihvertfall alltid har tilgang på vann. Det er lettest for de som kommer å ser til hesten både morgen, dagtid og kveld, men det er ikke alle som har den muligheten.

Redigert av - Eva V den 22/08/2005 19:36:48 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.