hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vask av ridehjelm
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Vask av ridehjelm
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  10:04:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Er det noen som har noen peiling på hvordan jeg får vasket ridehjelmen min skikkelig innvendig?

Bruker jo en og samme hjelm hele tiden og nå lukter det rett og slett dritt nedi den...
Tar den på hodet så lukter det like ille av håret etterpå...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  10:09:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du får kjøpt ridehjelm rengjører-spray på feks løwenborg, både til utvendig og innvendig bruk.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  12:49:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Har sett en del sånne, men fungerer de som de skal?? Min hjelm ser helt ekkel ut inni... Men har liksom ikke lyst til å kjøpe noen ny for den er jo fullt brukbar... Bare trenger en vak inni!!

Hadde blitt glad om noen kunne finne opp uttagbart for inni hjelmene som man kunne ta ut å putte i vaske maskinen... Og som man fikk kjøpt løse om man ville skifte det ut!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  17:07:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er noen hjelmer som har uttagbart for. Casco-hjelmene f.eks. Ellers har Champion f.eks. for man kan dra ut (selv om det egentlig er limt fast). Det er bare toppen i hjelmen du da får av.

Jeg har pleid å fylle hjelmen med vann, og skrubbe litt her og der inni uten bruk av såpe. Bare dersom hjelmen har begynt å bli litt gammel og gusjen. Den blir jo bare bedre av det Er litt av den oppfatning at man må bruke vann for å reggjøre, slik at møkke får sjansen til å transporteres bort. Så har jeg benyttet denne luktfjerningssprayen til Hööks etterpå. Den dreper bakterier, slik at du får lukta fjerna. Men får jo ikke møkka bort. Har også brukt den jevnlig uten vasking, som en midlertidig løsning. Om det hjelper så mye vet jeg ikke (hjelmen har strengt tatt aldri stinka), men man føler at den blir så mye friskere etterpå Men jeg bruker altså vann også.. Slik at møkke får sjansen til å "forsvinne". Det er bare Championhjelmer jeg har vasket skikkelig på denne måten. Casco har for man kan ta ut.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  19:32:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er en Horka hjelm jeg har... Hadde engang en Champion hjem, men jeg tåler ikke det foret i den som er mot panna... da får jeg røde prikker som svir i hele panna...

Svetter en del når jeg rir, så er derfor hjelmen min er ekkel, også med blanding av hårspray, hårgele osv blir det ikke særlig delikat.

Hjelmen blir ikke ødelagt da om man fyller den med vann?

*~Susanne~*

Redigert av - Roxira den 19/08/2005 19:32:52 Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  21:21:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Jeg har også en champion hjelm men jeg kan jo alltids dele mine erfaringer med rengjøring av hjelm jeg også. Jeg sydde faktisk på en lapp (tynn stoffbit i bomull) innvendig i fronten fordi jeg viste at dette var en hjelm jeg ville ha lenge når jeg kjøpte den (hvis den ikke ble ødelagt i fall selvfølgelig). Og den stoffbiten har tatt i mot mye svette og skitt, så når jeg tok den av for ikke så lenge siden var hjelmen innvendig like fin som da jeg kjøpte den. Jeg har også rengjort hjelmen ved å ta litt utblandet grønnsåpe på ei tom jiff flaske som jeg har sprutet på det området som har vært mest skittent i hjelmen. Derretter har jeg brukt en vanlig oppvaskbørste og tatt på litt vann (feks. med kosten eller bruk dusjhodet) for så å skrubbe lett. Jeg synes hjelmen ble fin etter dette og fikk en frisk lukt, men selvfølgelig er det vanskelig å få vekk alt og det er litt jobb med det. Jeg er redd hjelmen mister fasongen og utseendet om jeg bløtlegger den helt i vann og sømmene til filtet tåler det ikke så godt. Jeg mener at å bruke en luktfjerningsspray er en falsk sikkerhet for å få fjernet bakteriene selv om hjelmen lukter bedre. For å forhindre lukt er det beste å rett og slett rengjøre den regelmessig når du ser det trengs! Bakterier er en del av normalfloraen vår, men det er ikke noe særlig når hjelmen lukter surt og da er det vel på tide å ta en aller så liten rengjøring... Men det med å sy inn en liten lapp synes jeg var veldig praktisk og sparer hjelmen din.
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:05:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hehe, må bare si at det var litt artig at du hadde lagt ut denne tråden Roxira. Jeg vaska ti-tolv hjelmer i dag med vann og grønnsåpe. Hadde bare grønnsåpe i en bøtte med vann og hadde litt av grønnsåpevannet i hver hjelm, skrubba det litt rundt og skylte det ut med vannslange. Fikk bare beskjed om å gjøre det med "lånehjelmene" på stallen slik at de skulle være litt okeie til rideskolen begynte igjen. Var litt skeptisk da jeg fikk beskjed om det, men pliktoppfyllende som jeg er gjorde jeg det. Tror ikke hjelmene tok noe særlig skade av det, men ville nok ikke gjort det med min egen hjelm. De hjelmene jeg vaska var dog ikke fløyelshjelmer. Ville nok ikke gjort det med fløyelshjelmer heller. Blei bra med reine hjelmer, men det blir spennende å se hvor lang tid det tar før de tørker. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  01:22:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Takk for tips... For prøve meg litt frem... Men hjelmne skal iallefall få seg en vask...
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.