hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan vite at hesten har fått respekt for deg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hvordan vite at hesten har fått respekt for deg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 17/08/2005 :  21:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er litt usikker om hoppa mi har respekt for meg:S

Noe man kan legge merke til? eventuelt oppleve/gjøre for og finne det ut??

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  22:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er forøvrig mange ting man kan se etter, men et eksempel er:
Om hun holder seg bak deg når du leier henne med senket hode og avslappet kropp/ gange er det ett ganske godt tegn på at den gode respekten er der.
Kan du ved å omtrent bare "se på"/ pirke borti hesten få den til å flytte seg, eller må du legge hele vekten din på henne.
Ettersom årene har gått og jeg har lært forhåpentligvis mer, har jeg oppdaget at respekt, lydighet og kontakt/ samarbeid med hesten på et følelsesplan går hånd i hånd.
Håndterer du hesten på et gjensidig følelsesplan( man føler når kontakten er der) vil du få en hest du ikke trenger å bruke krefter for å håndtere.
Dessverre er ordet respekt oppbrukt innen håndtering av hest etter min mening,og det er derfor jeg skriver den gode respekt i fete bokstavtyper. En hest som gjør det den skal men med spent kropp og klinkekuleøyne har ikke respekt for den som håndterer, men redsel.
Man får ikke bare en redd hest, andre tilfeller kan være agressjon, men man blokkerer for den kontakten som glir over på et plan hvor fysiske signaler er minimale, og det er vel det vi alle higer etter...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/08/2005 :  22:48:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar Renegate

Joda, hoppa mi holder seg bak når vi leier. Hun følger også etter meg uten leietøm.. Men hun følger med alt rundt seg. Bare det kjører en bil 900m unna, så skal hun se på den. Og bryter kontakten mellom oss. Bare det er en ku på andre siden av gjerdet, så skal hun se på den, og snur seg vekk.. Da lurer jeg litt på om hun har orntlig respekt for meg. Noen ganger så kan hun svinge litt bort til gresset, men da sier jeg bare Rosita, og gnisser med fingrene og da kommer hun tilbake igjen.. Hun kan også stoppe, og bare stå der(en gang gikk jeg nesten helt til stallen og hun sto der bare igjen).
Det virker som hun er usikker. Liksom "skal jeg følge henne eller ikke?"
Er det kanskje noe jeg gjør feil?

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  23:04:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kanskje det er noe med kroppsholdningen din som gjør Rosita usikker på om hun skal følge etter deg eller ikke. Hvis du prøver å være litt bevisst med kroppspråket finner du ut etterhvert ut hvordan hesten tolker deg. Når jeg hadde hest på for måtte prøve meg litt frem før jeg fant ut hvordan jeg skulle bruke kroppsspråket for å få ham til å forstå hva jeg ville. I hans tilfelle var han skeptisk til å gå inn trange dører, og plasserte jeg meg feil eller gjorde spesielle bevegelser ble han bare mer usikker.

Siden du får oppmerksomhet fra henne når du ber om det, syntes jeg at det viser at hun har en del respekt for deg.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  02:26:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut som om du har et veldig godt forhold til hesten din. Jeg forventer ikke hestens oppmerksomhet 100% av tida, men de skal 'være der' når jeg ber om det. Og det er hesten din Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  11:50:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det høres ut som om du har et veldig godt forhold til hesten din. Jeg forventer ikke hestens oppmerksomhet 100% av tida, men de skal 'være der' når jeg ber om det. Og det er hesten din

Opprinnelig postet av Irriducibili

Må si meg enig med Irriducibili her, det er vanskelig, om ikke umulig, å holde på hestens oppmerksomhet 100% av tiden, den vil uansett ha sine innstinkter. Men som sagt tidligere er det viktig at den er der når du ber om det.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/08/2005 :  16:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar:)

Må si vi har ganske godt forhold jeg og Rosita..
Hadde en utrolig fin opplevelse igår:) Hun var inne i boksen, og jeg tok av henne taugrima og leietauget var fortsatt i. Var uheldig og trekke tauget ut og bort i rompa til Rosita, hun sprang ut, for boksdøra sto åpen. Hun gikk bare litt ut av stallen, kanskje 20meter. Og jeg la fra meg grima, og gikk til åpningen i stallen, lente med inn til døra med skuldra. Sa; Rosita. Med en litt streng stemme. Og gnisset med fingrene. Og hun kom med senket hode bort til meg og snuste på meg. jeg størk henne i panna, og jeg tok tak i panneluggen og leide henne inn:)
Ååå.. Hjertet mitt ble så rørt da.. hadde den harde treningsøkta med Horsemanship og hun nølte ikke med og komme etter den.. hihi:)

Det kan være noe med kroppsspråket mitt ja, men noen ganger så kan jeg bare lene meg litt forrover så kommer hun og etter!

Redigert av - Bustetrollet den 18/08/2005 16:55:18 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.