hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fri tilgang paa hooy?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fri tilgang paa hooy?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2003 :  00:16:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er nok helt korrekt at jeg ikke har erfaring med kasse. Men har erfaring med hester som har tråkket istykker vannbøtta si. Vannbøtter er gjerne i "tøyelig" plast, og det har bare endt opp med en ødelagt og "flat" bøtte og ikke skadet hest. Men en fast trekasse ser jeg for meg at faktisk kan gjøre litt skade om uhellet først er ute. Alle hester er desverre ikke liker lure Man kan jo eventuelt fore i en av disse gummi "bøttene" (har sett en type som er ganske lav, av gummi, og som er større i diameter i bunnen enn vanlige bøtter). De vil jo romme endel høy, og tøyes hvis hesten tråkker i den. Men trekasse ville jeg vært litt skeptisk til. En hest på stallen jeg rei før klarte å sette fast hoven i vannkaret, og en hest av en venninde av meg satt fast beinet i sprinklene. Hester klarer det utroligste.. Og det er unøvdening om det skjer selv om det aldri har skjedd før. Det er iallfall min teori. Jeg har selv tryna i en trekasse (fiskekasse, den er ganske lav også) faktisk Så hvorfor skulle ikke en hest klare det samme?

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 11/06/2003 :  02:18:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg har selv tryna i en trekasse (fiskekasse, den er ganske lav også) faktisk Så hvorfor skulle ikke en hest klare det samme?

Hehe, godt gjort!
Jeg har tryna i det utroligste jeg også, mener å minnes at jeg opptil flere ganger har tryna i kasser og..

Men det har vel helst vært kasser jeg har vært mer eller mindre uoppmerksom på. Sjelden jeg tryner i ting som har en 'fast plass'. Og det tror jeg kanskje ikke hesten gjør heller..? (Selv ikke de dummeste..)
Men, selvsagt; ingenting er lettere enn å være etterpåklok, og ved å være litt forutseende (som du tydeligvis alltid(?) er ), så kan vi jo unngå unødvendige uhell også.

Så en slik høy-kasse burde iallfall ha vært relativt idiotsikker før jeg ville prøvd den ut i praksis.. (Men jeg synes allikevel ikke idèen var så verst...)

---------
~ Ida ~

Redigert av frik den 11/06/2003 03:30:14
Gå til toppen av siden

Faxilover

Skrevet - 23/06/2003 :  12:54:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg er helt klart for fri tilgang til grovfór(høy/"silofór")døgnet rundt om vinteren!
Dette er det mest naturlige for hester,og det sundeste for dem,både fysisk og psykisk.Får hester sjansen,bruker de mesteparten av døgnet til å spise.Det er et slikt liv de er skapt til.
Hvis man har en hest som lett blir overvektig,noe som jo bør unngås,kan man gi den høy av dårlig ernæringsmessig kvalitet,og eventuelt begrense grovfórtilgangen noe,men ingen hester bør gå i mer enn maks ca 4 timer uten grovfór.
Hester kan få magesår hvis de får for lite grovfór,og de kan også bli frustrerte psykisk,noe som kan føre til uvaner.

Hester som har fri grovfórtilgang står ikke og spiser i ett sett,og hvis man bruker god tid på å strigle hesten før trening,får den fort en times pause fra maten.Det samme gjelder etter trening.

Hesten min har om vinteren fri tilgang til rundballe ute hele dagen,og fri tilgang til høy inne om natta.Om sommeren går han ute døgnet rundt og eter gress.Hadde det vært opp til meg,hadde alle hester hatt det sånn(bortsett fra at man så klart må være forsiktig med gress til forfangne hester)!

Halm ville jeg aldri ha brukt som fór,da jeg har lest at dette er uegnet som hestefór.Det er alt for tungt fordøyelig,og kan derfor lett føre til forstoppelse.

*Heidi & Eiðfaxi*
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2003 :  20:40:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fri tilgang på høy er jo det naturligste for hesten.
Den er jo ikke skapt for store måltider 3 ganger daglig, men for å spise jevnt hele dagen.

Vi har en araber og en shettis, og slik vi det med dem:
På sommeren blir det jo automatisk fri tilgang i og med at vi har våre hester på beite så lenge som mulig.
Om natta har vi dem inne, for å slippe innsekter og slikt.
Da får araberen fortsatt fri tilgang, mens shettien får en litt begrensa mengde for at den ikke skal bli for tykk.

Det er egentlig likt på vinteren, bortsett fra at vi da gir hestene rikelig med høy ute så de har hele dagen.

Dette fungerer veldig bar for våre hester.
Ved å ikke gi shettisen fri tilgang på natta, klarer vi å unngå at den blir alt for tykk.
Det er beder enn at de skulle spise adskilt på dagen fordi den ene skal ha fri tilgang mens den andre ikke skal ha det.

Jeg tror de fleste hester kan ha fri tilgang, men det krever litt tilvenning.
Hester som tidligere har fått små oppmålte mengder vil nok spise mye i en overgang.
Dette vil som regel gå over og stabilisere seg selv.

Jeg synes spesielt hester som går i flokk får bedre "spisevaner" når de har fri tilgang.
Ofte når de bare får en dott hver, spiser de i full fart for så å begynne å krige for å overta naboens høydott.
Dette blir ganske stressende for hestene.
Ved fri tilgang går hestene litt til og fra, de gjør andre ting, leker, løper og raser litt før de spiser igjen.
Dette gjør dagene i hagen mye mer aktive, men likevel mindre stressende...

Mange er imot fri tilgang på høy, og har kraftforet som hovedfor.
På stallen her er det store aktive hester som får kun 5-6 kg høy og opptil 10-12 liter kraftfor.
Dette blir feil for hestens fordøyelse, og er i mange tilfeller årsaken til at flere og flere hester får magesår.

I tillegg mener folk at forutgiftene går drastisk opp ved fri tilgang.
Men om de regner litt på det, setter hestene opp i høy og ned i kraftfor så ville de nok bli forbauset.

Selv bruker jeg ikke enorme mengder kraftfor, og likevel er hestene mine i godt hold, godt muskelsatte og fine i pelsen.
Så for meg er det ingen annen løsning god nok enn fri tilgang på høy, jeg anbefaler andre å prøve det.

Anette
Gå til toppen av siden

AnneGrethe+Jack

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  16:11:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har posetive erfaringer med fri tillgang på høy.
Jeg har en varmblodhoppe på 8 år som jeg altid har hatt problemer m og få skikkelig hold.. Jeg prøvde og fore mye kraftfor og bygg, men ingenting hjalp... Men når jeg begynte og gi henne fi tillgang på høy la hun fort på seg, hunn spiste ikke noe mer mat! Men hunn fikk fordly all mate skukkelig når hunn fikk ha høy hele tiden!
Men jeg må jo si at hvis jeg hadde hatt en fjordin eller noe, så ville jeg ikke gitt fri tillgang, Da ville det blitt litt av en jobb og trene dem, for at de ikke skulle bli for fete!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.