hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fri tilgang paa hooy?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fri tilgang paa hooy?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 15/05/2003 :  06:08:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Mange mener at hester boor helst ha fri tilgang paa hooy. Jeg kunne tenkt meg aa vite mer om dette... Hva mener dere om det? Hva er positivt/negativt med det?

Selv lurer jeg paa dette:
-Vil hesten blir tjukk av saa mye for?
-Hva med naar du skal ri, man skal jo ikke ri en hest som netopp har spist?

Er det mange som gjoor det slik naa? Her paa stallen er det bare en som gjoor det...

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  10:54:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fri tilgang på høy av god kvalitet er stort sett positivt for hesten. Den har noe å holde på med,småspiser litt hele dagen. Det går godt ann å ri den fordi den ikke er helt fylt i magen,slik den blir etter en vanlig foring. Noen kan vel få litt tjukke ponnier. Men det går ann å begrense høybruken og heller gi litt halm. Mange uvaner på hester i dag kunne vært unngått hvis hestene hadde hatt mer å stulle med. Hestens mage å tarmsystem er skapt for små formengder hele dagen. Det er vel mange som ikke har råd til å gi hesten fri tilgang,derfor har vi kraftfor med en billigere pris pr forenhet.Men de fleste burde hverfall øke litt på grovforet og gjerne gå litt ned på kr.foret,for hestens skyld. Kr.for er jo mye mer feitene enn litt ekstra høy.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/05/2003 :  13:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester skal ha fri tilgang på grovfor. Dette er fordi om magen deres ikke har noe å jobbe med hele tiden så drypper det galle rett ned im agesekken, og dette kan igjen følre til magesår. Hester har ikke regulering på gallen slik vi har, og det drypper konstant ned i magen på dem. Så om de ikke har noe mat i mange så vil gallen altså tære på slimhinnen rundt magesekken. Derfor er det så viktig at hester har fri tilgang. Magesår er ofte vanskelig å oppdage, og man mener at så mange som rundt 70%(tror jeg det var) av alle travere og 80-90% (igjen, tror jeg det var...)galopphester har magesår uten at man er klar over det.

Så alltid la hesten din ha noe å spise.

Noen hester ender opp med å stå å spise hele dagen og blir tykke. Ofte vil dette kun vare i noen måneder, for etterhvert så skjønner hesten at maten ikke tar slutt og de trenger ikke ha det så travelt. Men om de legger på seg noe voldsomt så kan du helt fint bytte ut noe av høyet med halm, da helst havrehalm. Bare pass på at ehsten får den daglige mengen med høy, på en varmblods vil det være 8-9 kg som regel. Om den er i trening. Du kan også gi kvister og bark som hesten kan tygge på. Det viktige er bare at de har noe å spise(tygge på hele tiden slik at mangen ikke er tom. Bark fra Osp er foreesten godt for å bekkjeme innvolsorm. Hester som får bark fra bl.a. Osp har mindre sjans for å få innvolsorm.

Og hester kan fint bli trent rett etter de har spist grovfor. Det er bare ved foring med kraft de skal ha fri i en time etterpå. Kraftforet legger seg som en klump i magen til hesten, og de får mye konsentrenrt mat på en gang. Slik er det ikke med grovfor, hestene er vandt til å spise mengder med grovofr hele dagen, og maten går også forholdsvis raskt gjennom hestens fordøyelse system, så det er ikken oe problem
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 16/05/2003 :  01:40:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
hmmm... skremmende statisitikk om magesaar... uff... tror jeg vil begynne aa gi hesten fri tilgang paa hooy. Men hvordan gjoor dere det? Hooynett? Jeg har nok ikke muligheten til aa fylle opp hele tiden, men ett hooynett boor vel vare en stund... Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  03:16:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mange hester med magesår ja skal man tro den undersøkelsen!

Nå er ikke jeg noe fan av høynett pga den unaturlige stillingen hesten må stå i, så jeg legger alltid på bakken. Du sier at du ikke kan fylle opp hele tiden... Står hesten inne om dagen da? Bare hiv inn så mye som trengs, og som sagt, du kan godt gi halm e.l. istendefor. Selvsagt kan du også gi i nett om du vil det, jeg foretrekker bare å legge det på bakken
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2003 :  15:40:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest får så mye høy hun klarer å spise!
Hun får ikke når hun står ute da, men ellers så har hun så å si hele tiden!
Synes det er det beste for hestene, + de kjeder seg ikke så mye heller!
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2003 :  11:14:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan bruke en kasse i stedet for høynett,da trør ikke hestene høyet utover,å det blir ikke noe svinn. Du lager den så stor som du trenger den.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2003 :  11:46:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er ikke en kasse inne i boksen risikabelt med tanke på at hesten kan tråkke oppi den og sette seg fast? Mulig du tenkte på henge den opp på noe vis, men da er vel høynett enklere, både fordi du da kan bære høyet i nettet og så binde det opp, eventuelt flytte på det.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 27/05/2003 :  15:21:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Alle hester og ponier har godt av fri tilgang på grovfôr.
Noen hester og ponnier har lett for å legge på seg, og disse kan fôres med bra høy med lav fôrverdi eller halm. De kan faktisk fint greie seg på bare lutet halm, bare de får riktig mengde kraftfor i tillegg.
Hester er laget for å spise litt hele tiden, og jeg tror at hester som får nokk fôr blir blide, trivelige hester med mindre uvaner. De vil heller ikke "mase" når andre får mat fordi de er vant til å ha nok mat og ikke være sultne.
Med andre ord: de blir roligere og ikke så desperate når de ser mat.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  00:34:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Angående bruk av halm så trodde min instruktør at nordmenn var gale. Hun så ikke poenget med å fore med så mye høy/ silofor - og ikke halm. Hun mente vi burde bruke mere grovt for (for henne er ikke høy grovt nok). Hvis vi overfør litt til menneskenes verden så er det egentlig logisk at også hestens mage har godt av litt grovere for fra tid til annen. Om det så er en liten mengde pr dag.

Jeg slenger i litt halm til hestene mine, rett og slett fordi hun anbefalte det + tidsfordriv. Den ene av mine snodig anlagte dyr foretrekker halmen fremfor høyet. Spørs om denne rare damen vet noe ikke jeg vet. Høyet er av bra kvalitet det, men halmen frister som regel mer. Moren hennes var også sånn. Noen dager spiste de halmen før høyet.

Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  22:54:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er ulempen;GRIS!!!!!!!!!!! mine går på fritilgang,på den største(varmblods x traver ca 167 i mh) får maaaasse høy om kvelden,naive meg tror ho spiser hele tiden,men nå har hun begrenset seg da hun føler seg god og mett hele tiden,og når man er sulten så spiser man litt;)
Men dagen etterpå...i boksen....ser ut som et bomba høyloft!!!! høy overalt!!!! så driter ho i det oxo da sånn at det virkelig blir vanskelig å gjøre rent..

Men altså...hadde jeg ikke gitt dem fri tilgang så hadde de vært nedstemt og konstant stressa for at de er sultene..

alt den "drittjobben" er bare kosli,for nå har begge hestene trivselsroser!!!:)

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  10:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Føllet mitt på 11 mndr har fri tilgang på høy! Men hoppa mi, som alltid har hatt myyyyye høy på planen, opp i mot 15 kg, fri tilgang, har alltid vært kjempe kjempetynn. Nå som hun bare får 5 kg per dag, eller nå når ho går ute å ikke spiser høy, bare koser seg med gress og lyng og å spise barken av trærne, har hun lagt på seg som aldri før! Hun har også blitt bygd en del i det siste, så dyrlegen min fikk bakoversveis da han var her hin dagen for å sette vaksine! Hun var kjernesunn sa han=)=)=)=) Så ikke alle hester har godt av fri tilgang på høy...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2003 :  12:22:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Spoff. Når jeg sier bruk en kasse,snakker jeg om ute. Veldig praktisk for hester som er ute store deler av dagen.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2003 :  12:28:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men en hest kan da tråkke i en kasse å skade seg både ute og inne.. Så lenge den står på bakken. Det er fint med at ikke høyet blåser så mye bort, men skulle hesten sette seg fast i kassa så tror jeg det lett kunne gitt endel skade. Tror jeg ikke ville gått for det. Da får heller hesten ikke få fri tilgang på høy de dagene det blåser veldig. Og om det ligger høy rundt omkring i hele luftegården så får det heller være. Ved virkelig vindkast vil nok høyet blåse ut av kassa også..

Tror en høynett eller høystakkide, eller foring med silo (det blåser ikke så lett vekk pga "tyngden") da er bedre.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 09/06/2003 :  14:53:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men en 'hestevennlig' kasse hadde ikke vært så dumt.. En kasse som 'sitter fast' i bakken, og som ikke kan forvolde skader på hesten hadde kanskje vært en ganske lur ide faktisk...

--------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2003 :  23:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt kasse til høyet i 10 av 12 år jeg har hatt hest,uten en eneste skade.Kassen har tette sider og bunn. Tror ikke du har noe erfaring ved bruk av kasse. Det at hesten skal kunne sette seg fast i den høres ganske umulig ut for meg.Da vil jeg si at høynett virker mer "skadelig". En tett og solid kasse er praktisk og ufarlig.! Å selvsagt er det storm så blåser sikkert høyet uansett,men da går det ann å fore inne.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.