hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HJELP: Galopp problemer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 HJELP: Galopp problemer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 15/05/2003 :  05:30:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
I det siste har jeg ofte hatt problemer med hooyre galoppen til hesten min. Han er litt stiv, men naa har jeg ridd MASSE loosgjoorende oovelser de siste maanedene, uten resultat. Jeg ble fortalt at jeg maatte bare presse han til aa galoppere hooyre galopp foor problemet ble vaerre. Men hvordan skal jeg gjoore det da? Har ogsaa blitt fortalt at jeg IKKE skal presse han til aa galoppere hooyre, fordi hesten ikke synes det er behagelig. Dyrlegen sier at hesten bare er litt stiv, og at jeg fint kan galoppere med han. Vet ikke helt hvem jeg skal hoore paa...

Dette er ett problem som har kommet og gaatt endel. Han er trossalt x-traver, de sliter jo ofte med slike problemer. Men det er saa frustrerende at en dag galopperer hesten min supert paa begge sider, mens dagen etter faar jeg han ikke i hooyre galopp.

Har ridd for ridelaerer som forsikret meg om at jeg gjoor fattningene korrekt, og saa tydelig som mulig. Han sa ogsaa at jeg forbereder hesten godt og riktig foor galoppen. Har proovd trav til galopp, og skritt til galopp. Ingen resultat. Har til og med proovd aa faa han til aa bytte(forventer ikke at han klarer ett changement enda, men det var greit aa proove), alt uten resultat.

Boor jeg bare vente(fortsatt) og se om problemet gir seg etter vaert, eller boor jeg tvinge han opp i galopp. Jeg kan kanskje hoppe han over ett hinder, saa han lander i hooyregalopp, men da vil han kanskje bytte eller refusere... Eller saa kan jeg longere han og be han om galopp, men da faar jeg han kanskje bare i fort trav, eller feilgalopp(som han sannsynligvis vil bryte). Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjoore med dette... Hva tror du??

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  11:37:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Beste fremgangsmåte for å lære hesten å fatte riktig galopp er nok å ri selv (ikke ved longering etc. Du har vekthjelp ved ridning, som kan komme godt med), og fatte fra trav. For det første må du passe på at hesten har et godt trav først.

Forsøk aldri å fatte galopp på rett spor. Ri enten på en volte, eller fatt i en av ridebanens hjørner. Vær som du sier nøye med at fatningen er tydelig. Både når det gjelder hvordan hesten er stilt, hvordan din vekt er i salen, hvordan du gir galopp sjenkel, og ha et godt, men mykt tøyletak. Du sier at du av og til får fattet riktig galopp, så da kan jo hesten det, men den er neppe sterk nok til å bære seg i denne galoppen ennå.

Det er viktig å være klar over at du bedrer ikke hestens galopp ved å ri runde etter runde i høyre galopp når du først har fattet. Det er overgangene som gjør hesten din bedre, sterkere og lydigere her. Så fatt høyre galopp. Når hesten klarer det rir du frem (går det i heidundrendesfart så si deg fornøryd med det, frem til hesten faktisk fatter høyre galopp), roser hesten din, og bryter til trav. Ny fatning.. Det er rett og slett slik du etterhvert oppnår bedre galopp, men det er som du sier ikke så lett. Hesten er nok veldig skjev med tanke på hvilke side den er sterkest i. Men du må bare trene..

Et annet triks kan være å ri med dressurpisk (hvis hesten din tårler det). I galoppfatningen rir du med pisken i utvendig hånd, og legger pisken inntil hestens bakpart/lår. Det er nemlig hestens bakre, utvendige ben som starter galopper, så for noen hester er dette rett og slett en fin "gasspedal".

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 15/05/2003 :  13:29:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
SPOFF:
Tror du missforsto meg litt/jeg missforsto deg litt;)... Hesten min KAN galoppere baade hooyre og venstre helt fint, men NOEN GANGER(spesielt i det siste) faar jeg han ikke i hooyre galopp. Han har laert det, han har kommet langt innen omskoleringen, og forstaar nok galoppen helt fint. Tror han er blitt stiv og ikke klarer det pga det... Med mindre musklene hans har blitt svakere(?) han har jo ikke akkurat hatt noe annerledes trening i det siste...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  14:18:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men det er nettopp fordi du ønsker en god høyregalopp at du ønsker å trene mye overganger. Da får du en hest som er sterkere, og som generelt får en bedre galopp (selv med hester som fatter begge galopper bra, så er overganger god trening for å generelt få en bedre galopp. Ikke noe i veien for deg å trene mye overganger på venstre hånd også). Og hvis hesten ikke vil fatte riktig en dag får du ta alle punkter forran deg angående hvordan en skal fatte riktig galopp. Alt dette med sits, vekt, fatning, bøyning osv. Vil ikke hesten fatte så er det enten du som gjør noe feil, hesten som ikke er sterk nok eller hesten som ikke er lydig (siden den vanligvis kan fatte høyre). Men trening av overganger gjør "mester". I vinter var hesten jeg har på for ganske svak i bakparten, og vi hadde problemer med å holde han i galopp på storvolter. Nå går han veldig fint, avslappet og stabilt på tøylen på 10meters volter på begge hender. Takket være trening med overganger. Andre øvelser som virker styrkende på bakpart er longering med innspenning, klatring og sjenkelvikninger (vi longerte mye i vinter pga dårlige baneforhold og dårlig sal. I ettertid har det vist seg å være strykende nå som vi kan ri han regelmessig igjen).

Trening med overganger vil også være til bedring for en mer lydig hest som fatter høyre galopp når du ber om det. Har hesten gode fatninger fra trav til galopp kan du også begynne med skritt/galopp overganger. Det virker mer samlende.

--
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/05/2003 :  16:36:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det spoff skriver høres veldig lurt ut. I tillegg kan det være lurt å tenke litt på når i løpet av en trening, du begynner å galoppere. Ikke vent til slutten av timen med å legge inn galopparbeidet. Ofte så tenker man at man må vente med galopparbeidet til hesten er skikkelig varm, og kanskje drøyer det helt til slutt. MEN da er hesten også begynt å bli sliten og kanskje stiv i musklaturen. Legg heller inn korte galoppsekvenser tidlig i treningen, allerede etter 10 minutters oppvarming. Etterpå gjør du noe litt lettere igjen, slik at hesten får litt pause fra det som var vanskelig.

Det er vanlig med vanskelige ting at man først får det til, blir kjempefornøyd, og så plutselig så "går det ikke lenger". Det er helt naturlig, bare gå litt tilbake i treningen, ikke begynn å stritrene på akkurat dette fordi "han kan det jo egentlig", men ha litt tålmodighet. Det løsner etterhvert igjen, og så kanskje du aldri vil få problemer med dette igjen. (Det kan selvfølgelig tenkes at du må igjennom en vanskelig periode til, men det vil løsne igjen også denne gangen.)

Har selv ridd traver for noen år tilbake. Den hadde også litt problemer med den ene galoppen (ikke at det ble feil, men at jeg ikke fikk galopp, og når den kom gikk det for fort). Jeg opplevde faktisk at longering var veldig nyttig på denne hesten. Det er riktig som spoff sier at du har mangle flere hjelpere når du rir (vekt, sjenkel osv), men fordelen med å jobbe med galopp i longe er at hesten slipper å balansere deg i tilleg til seg selv. Galopp er en gangart som krever mye balanse av hesten, særlig til den vanskelige siden. Det kan være lurt å prøve å la den fikse opp selv, uten at du sitter oppå og hjelper den med alle mulige ting. Hjelpere er fint, men ofte ligger feilen i at vi bruker for mye hjelpere, eller at vi bruker dem litt feil uten at vi er klar over det. Longering er bra styrke- og løsgjørende trening uansett, så hvorfor ikke legge inn en longeringsøkt en gang i uka hvor du trener blant annet på noen galoppfatninger? Men ikke glem den "gode" galoppsiden. Den trenger å holdes ved like.

Ellers har jeg lest at det kan være lurt å fatte galopp fra en volte, men akkurat i det man øker størrelsen på volten eller rir ut av volten. Har ikke prøvd ut dette, men du kan jo alltids forsøke det.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/05/2003 :  18:46:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Syns også det Spoff skriver virker lurt!!
Pass på å ikke galoppere for lenge når han fatter slik du vil han skal fatte, tren heller ørten ganger på å fatte. Da blir han lydigere og sterkere.
og mer stabil i galoppen!!!

Ellers var det bare en liten ting jeg kom til å tenke på, vær nøye med å fatte galopp også på tur, som i at du virkelig rolig og bestemt fatter den galoppen du har tenkt å ri i, hvis ikke vil hesten bare løpe avsted i den galoppen den selv "liker best" (altså lede med den sterkeste siden!!)

Guro

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  21:05:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Enig med det Spoff skriver!

Rir selv en varmblods x-traver, og vi har hatt litt problemer med galopp fatningene. Hadde en trener som sa at det så ut som hun var stilv i bakparten, og da er det viktig å få med bakparten. Ri da sjenkelvirkninger, fordelsvendiger, versader osv. Dette syntes jeg at hjalp, og hun hadde noen flotte fatninger :)

Det hjelper oxo med masse overganger. Jeg pleier å begynne fra skirtt til trav, trav til skritt, og så ta det samme fra trav til galopp, galopp til trav. Hesten blir da mer oppmerksom på signalene du gir.

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 16/05/2003 :  01:36:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
hmm... skjoonner... skal jobbe med det... Tusen Takk for svar, skal gi en tilbakemelding paa hvordan det gaar;) Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  11:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten in har nesten den samme tendensen. Han er foresten ingen traver da,men en unghest! Jeg har også trent galoppfatninger med å fatte ørti ganger og har ridd med dressurpisk de siste gangene! Noe annet som har hjulpet meg er å fatte den galoppen han har problemer med på tur. Han synes det er mer morsomt å galopere på tur enn på banen! Så det kan jo også være værdt å prøve Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 17/05/2003 :  08:06:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
I dag fikk jeg han, etter mye om og men, opp i hooyre galopp. Det gikk altfor fort, selv paa volte. Resultatet var at hesten "la seg" mye i svingene. Ogsaa rett foor jeg skulle bryte, tok hesten bukkesprang, foor saa aa bryte galoppen. Jeg tror bukkespranget var ett tydelig tegn paa at han hadde faatt nok... Han pleier sjelden aa bukke, eller steile, med mindre noe skremmer han(stortsett aldri med meg paa).

Hva betyr dette? Er det framskritt eller tilbake skritt? Skal jeg fortsette aa jobbe han over i hooyre galopp, eller boor jeg vente litt?

Egentlig var det hele en ekkel og skremmende opplevelse, vil helst ikke proove igjen, men jeg maa vel proove igjen for aa faa han bedre...

Naar jeg galopperte virket det ikke som han hadde vondt, heller kanskje som at han var litt ubalansert, fordi han flooy veldig fort av gaarde... Hva kan i saafall hjelpe paa balansen hans?

Naa har treneren mi ogsaa blitt sykmeldt, og han vil vaere borte i noen maaneder, derfor trenger jeg veldig tips og raad her, i hvertfall til jeg finner en midlertidig trener... Haaper noen kan hjelpe meg...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2003 :  08:16:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hesten jeg rir hadde lett for å bukke for å slippe unna da jeg rei han i vinter og han ikke var så sterk i bakparten. Tror det ikke på noen måte var fordi han ville være slem, men det var rett og slett ganske tungt for han. Nå har han kommet seg betydelig og galopperer samlet og fin galopp på 10metersvolter uten problemer på begge hender. I vinter klarte jeg ikke å ri han på storvolte nesten (særlig på venstre hånd).

Om det er samme årsak med din hest er vanskelig å si, men jeg har litt tro på det. Og da er det bare å fortsette for å gjøre han bedre. Vet ikke hvordan du rei, men hvis han ikke er så sterk ennå kan det være lurt å ikke ri så mye på volte i galopp. Fatt galoppen på volte eller på bøyd spor i en sving fordi det da er enklere å fatte rett. Men så rir du rundt på firkantsporet, og passer på at han ikke bryter selv. Ofte kan kanskje bare en langside være nok av gangen før du bryter. For så å fatte ny galopp. Det er fatningene som er mest styrkende, og det er de første galoppsprangene som alltid er de beste om du får til en god fatning. Derfor er det lurere å fatte-bryte-fatte-bryte, enn å bare fatte og ruse rundt. Utfør gjerne samme øvelse på venstre hånd også.

--
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 17/05/2003 :  12:07:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
hmm.. ok.. jeg red han paa en storvolte, fordi han loop saa fort... Om jeg rir han paa lang sidene, gaar han ofte saa fort at jeg er redd han vil kreasje i gjerdet! Han vil nok ikke det, men jeg har opplevd det foor, og det satte en skrekk i meg... Men om jeg bryter FOOR svingen, da gaar det nok bedre... spoors om jeg klarer det, noen ganger hender det han drar skikkelig(bare i hooyre galoppen), og det er vel kanskje ett tegn paa at han vil/maa loope fortere? hmm... overganger er jo styrkende.... tror jeg skal fatte og bryte mange ganger... da blir jeg kanskje litt tryggere og...

Ja, jeg er ofte litt pysete paa hesteryggen, men jeg synes vil heller vente til jeg fooler meg trygg foor jeg proover igjen; Den tiden kommer naar jeg har forberedt meg mentalt paa det;) Altsaa: Det vaerste som kan skje er at jeg faller av, men saa har jeg hjelm, ganske god balanse, og en hest som ikke vil meg noe vondt... jeg skal gi han en sjanse til jeg...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 17/05/2003 :  12:20:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med spoff, ikke gi deg :). Også enig i at du kan prøve å ikke ri så lenge i galopp av gangen. Hvis hesten synes at det er litt plagsomt å gå i høyre galopp, så er det bedre å galoppere i korte perioder med pauser i mellom. (Da mener jeg ikke fullstendig hvilepause, men feks. et par runder i trav hvor du får på plass hesten igjen.) Da får hesten litt pause fra det som er vanskelig. Gi gjerne hesten noe annet å tenke på også. Øke/minske volten, ri en slangelinje, eller ri litt sideførende øvelser hvis hesten din kan noen av dem. Bare et par skritt av gangen er nok til at hesten får noe annet å tenke på, og det er bra som løsgjørende arbeid. Husk å rose hesten når den er flink! Og hvis du plutselig får en fin galoppfatning for første gang, ros masse og gjør noe annet, eller avslutt treningen. Det er de bra tingene vi vil at hesten skal huske til neste gang.

Ellers kan du jo tenke litt ekstra på hvordan du sitter. Tenk på at du sitter rett i ryggen, ikke for langt bakover med overkroppen (det kan virke fremmaddrivende), ikke for langt fremover med overkroppen (da fungerer ikke vekthjelpere i det hele tatt). Prøv å sitte så avslappet som mulig, også i armene. Hold fast om tøylen sånn at den ikke glir ut, men vær fleksibel i håndleddene. Det kan du bare være hvis resten av armen er nogenlunde avslappet.

Ellers vil jeg anbefale deg og forsøke litt longeringsarbeid, rett og slett fordi jeg selv har gode erfaringer med dette på en hest som reagerte sånn som du beskriver. En eller to ganger i uka, kanskje et kvarter de første gangene, opp maks 30 minutter. Evt. kan du longere litt før du rir. Longer med inspenning, ellers har longeringsarbeid ingen ting for seg i forhold til løsgjøring og styrketrening, men spenn inn løst og lavt i begynnelsen. Hvis du ikke har longert noe særlig før, så er det også fint om du får hjelp av noen som har litt peil.

Når det gjelder x-travere, så tror jeg dessverre ikke galopp-problemer lar seg løse på noen annen måte enn å trene på galopp. Dressurtrening i skritt og trav hjelper en del, men til syvende og sist må du ut og galoppere, og det kan av og til være skikkelig vanskelig. Men det er jo kjempegøy når man først får det til, særlig hvis hesten egentlig har en god galopp. På noen hester ser man det først når den har "lært" å galoppere pent og rolig på begge hender. Lykke til med treningen! :)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/05/2003 :  12:41:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hesten jeg passet hjemme bukket (han gjør det vel enda innimellom) i fatningen, dette er/var fordi han finner fatning tungt, når den er samlet, og han har da funnet ut at hvis han bukker så får han stortsett rytteren litt ut av balanse, og dermed "slipper han unna" litt. Dette har bedret seg med _masse_ fatninger, slik at han er blitt sterk nok til å bære seg og rytteren stabilt også i en samlet galoppfatning.

Altså tror jeg bare du må bite tenna sammen og for all del ikke gi opp, men som de andre her har nevnt: ikke galopper så lenge hver gang han fatter rett!!! Om du syns han løper fort så kan det jo være en ide å ri en stooooor volte, da blir ikke volten så krevende for han , og langsiden ikke så skremmende for deg! Dette kan være et fint kompormiss da jeg er sikker på at du gjør bedre fatninger og er mer til hjelp for hesten din om du ikke er redd han skal krasje i gjerdet eller lignende...

Lykke til!! Håper (og tror) det går bedre etterhvert!

Guro

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  21:14:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
hei :)
jeg sliter med akkurat det samme, har jobba med del leeenge... det som har hjulpet MASSE for meg er å longere! jeg ahr longert en hel haug, nesten hvær dag i perioder og nå har jeg oxo spent på innspennings tøyler.. dette fungerer kjempe fint! får nydelig høyregalopp da.. det burde du prøve!! Jeg har oxo jobbet masse med fatninger ogsånt og minske volta på den siden hun/han er stiv!! det har i hvertfall hjulpet meg masse!!!

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 24/05/2003 :  00:48:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt så har jeg også gode erfaringer med arbeid i longe. Men jeg synes det høres vel mye ut å longere nesten hver dag. Husk at longering er _veldig_ ensidig arbeid for hesten. Ok, man kan variere gangarter, tempo og størrelse på volten, men allikevel blir det ensidig. Ensidig arbeid kan ikke bare bli kjedelig, men man er mer utsatt for slitasjeskader. Derfor mener jeg at 1-2 dager i longe i uka er nok. Og ikke hold på for lenge heller.

Paul Fielder har skrevet et veldig bra hefte om longering. Det kan bestilles fra landbruksforlaget (www.landbruksforlaget.no), det er oversatt til norsk og koster ca 70 kroner tror jeg. (+ litt porto, men ikke veldig mye.)

Når det gjelder å minske volte: Husk at det å ri en liten volte kan være tungt for hesten, særlig hvis den ikke er balansert og sterk nok for det. Derfor kan det være lurt å ikke kreve at hesten går små volter for tidlig og for lenge i begynnelsen. Men å minske og øke volten er en ypperlig øvelse. Bare husk å gjøre begge deler like nøye, og på begge hender. Hesten skal gå stillet og bøyd innover både når man minsker og øker, og den skal gå villig unna for de sideførende hjelperne. Viktig også å passe på at man kontrollerer hvor fort hesten minsker eller øker. Rytteren skal kunne bestemme dette helt og holdent, hesten skal ikke få lov å skjene hverken hit eller dit. Tips: Tenk på hvordan du sitter når du gjør denne øvelsen, hvor du plasserer vekten din. Det har utrolig mye å si for resultatet. Pass på å ikke falle hverken innover eller utover med setet.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.