hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HJELP: Galopp problemer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 HJELP: Galopp problemer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 26/05/2003 :  00:35:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Takk for svar igjen;) Naa har jeg faatt tak i en super instruktoor. Jeg har proovd en del galoppfattninger i det siste, det har dessverre endt i bukkesprang. Instruktooren forklarte meg at jeg skal bare la han faa gjoore det han vil i foorsten, saa lenge han galopperer. Foor har jeg alltid stoppet naar det ble bukkesprang, og da har vist hesten laert seg at han slipper unna om han bukker... men slik skal det jo ikke vaere! Hun sier ogsaa at jeg maa gjoore det mest mulig gooy for hesten aa galoppere. Galoppen skal vaere gooy for hesten, hvis ikke vil han ikke gjoore det igjen.

Jeg synes da dette virker ganske rimelig, men maa si at det er ganske skremmende aa fly av gaarde i fullfart med bukkesprang. Jeg sitter stort sett aa klamrer meg fast... Noen tips som gjoor at jeg kan vaere litt mindre redd? Jeg har heldigvis ganske god balanse, og bukkesprangene hans har lite aa si paa balansen min. Holder meg nok paa.

Men det jeg er mest bekymret for er aa svinge han, inn paa volte eller bare rundt hjoornet i galoppen. Han flyr jo saa fort at det er vanskelig aa svinge. Dessuten er jeg redd vi mister balansen i svingen... Er det best aa galoppere over ett stoorre omraade der han faar loope sitt eget moonster, eller paa en liten bane der han maa ta krappesvinger i fullfart?

Tilbake meldingen paa galoppfattningene har vaert positivt. Etter en bra fattning, gaar resten kjempe lett. Men hva med naar hesten gjoor fattningene av seg selv? Det er vel ikke saa bra, skal jeg stoppe han, eller bare rose han for aa engasjere seg?

Ett siste spoorsmaal: Hvor boor jeg legge hodet til hesten min? Skal jeg proove aa holde hodet hans i en litt hooyere form for aa roe han ned, eller vil han miste balansen? Om jeg lar han loope mad hodet ned, stikker han ut nesa og faar super styrke, men holder balansen ganske godt. Hva er best? Selv velger hesten aa holde hodet ned aa dra som bare det, en drakamp han stortsett alltid vinner...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2003 :  23:11:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Mange ting på en gang.. Kan iallfall prøve å svare på noe, slik jeg tror det er.

Flott at du har fikset instruktør igjen. Ingenting er bedre enn det.. At hun er god er jo kjempebra!

Jeg tror jeg ville variert med å galoppere på volter/svinger som du sier, og på større områder. Ikke alltid så lett kanskje, men målet er vel at du helst vil kunne galoppere også på bøyd spor etterhvert. Tror en variasjon ikke er så dumt. Jo tidligere du får hesten fin på bøyd spor, jo flere muligeheter vil du ha for variasjon også. Ofte kan hesten si litt ekstra fra på bøyde spor (f.eks. med et bukk) siden det er litt tyngre, og den tydligvis kjenner til at bukking gir den fri. Fint du holder deg på hesten, men har desverre ingen tips til hvordan du sitter bedre på. Du kan evnt feste en nedre kryssnesereim mellom "fortøyhempene" forran på salen. Kan være greit å gripe fast i hvis du ikke føler deg helt trygg.

Hvis hesten fatter galopp av seg selv så er det en ulydighet. Hender at hvis du f.eks. ønsker mer fremdrift i trav, at hesten fatter galopp fordi det er en enklere utvei, eller fordi den rett og slett misforstår. Ikke straff hesten i såfall. Du ba om fremdrift. Ta heller hesten forsiktig ned i trav igjen. Hvis hesten setter i galopp uten noen grunn så er det selvfølgelig grunn til "straff". Men straff er i det tilfelle er også igjen med å ta den ned til trav/skritt (den gangarten du var i) og jobbe videre derifra. Synes ikke du skal se på en "ulydig galopp" som en bra ting. Hesten skal galoppere når du ber om det, ikke ellers. Kan virke som hesten har fått litt overhånd over deg siden den lurer seg unna med å bukke. Det er derfor viktig at du til en hver tid bestemmer hva hesten skal gjøre. Frekke hester kan etterhvert blir veldig skumle.. Vet ikke om dette er tilfelle med denne hesten, men vær obs på at ikke situasjonen blir den at hesten er sjef. Tror det er greit å se muligheten for at det kan skje, og jobbe med at det ikke skjer. Den dagen hesten er 100% sjef har du ingenting du skulle sagt.

Hvis hesten sette hode mellom beina i galoppen er det grunn til å dra hodet opp. Har hesten hodet mellom beina har den enklere for å bukke, og kan bli sterk. Dessuten er det ikke riktig form hesten skal gå i heller. Hesten skal heller gå litt høyere, og med en hest som har lett for å bukke og ikke er så sterk synes jeg det er bedre at den heller er litt lang, enn at den går for dyp (så og si i "bukkeform"). Ikke helt sikkert jeg forstod helt hvordan hesten din går. Anbefaler deg å høre med trenern din om hva som er lurest. Hesten klarer utrolignok å holde balansen veldig godt uannsett.. Ikke bekymr deg over det. Den kan selvfølgelig falle, men det kan skje nesten når som helst. Forsøk heller å ri den i svingene. Utvendig sjenkel kan i stor grad hjelpe hesten til å stabilisere seg bedre i en sving. Ikke så lett hvis det alt går i 100, men du kan jo forsøke. I rolig tempo vil det nok gå bedre.

Synes forøvrig du også bør diskutere alle disse spørsmålene med din trener. Det er ofte enklere for en trener (som helt sikkert også er veldig mye mer proff enn meg) som ser hesten å avgjøre hvordan hesten bør arbeides videre med.

Men høres ut til at du er på god vei, og instruksjon er nok noe av det lureste du kan benytte for å løse problemet. Lykke til!

Morsomt å høre hva trenern din gir av råd, og hvordan fremdriften blir. Håper det ordner seg..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 27/05/2003 :  13:49:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
FREMSKRITT!
Jippi! I dag var det en slik dag som gjoor det verdt aa jobbe hardt... Hesten min galopperte endelig supert fint med meg(vel... ikke AKKURAT super fint, men BEDRE var det!)

Jeg jobbet med galoppen som vanlig, saa kommer instruktooren opp til meg, og sier at naa er det paa tide jeg proover selve GALOPPEN igjen. Er vi klare> er det saa lurt da?>? Var ganske engstlig, noe treneren saa, saa hun sa at hun ville proove foorst. Saa hoppet hun opp, og gjorde fattningen fra ett ordentlig godt trav. Deretter gjorde hun MASSE halvparader, og saa snart hesten galopperte fint, tok hun ham ned igjen, og proovde paa nytt(slik som spoff sa). Det gikk saa fint at jeg skulle proove. Den foorste gangen gjorde jeg det paa den beste siden. Det ga meg litt selvtilitt, saa proovde jeg paa andre siden. Der ble det vist bukkesprang... men heldigvis saa instruktooren hva som skjedde. Overgangen ble ikke rett. Hun sa at det var hennes skyld siden hun hadde bedt meg jage han opp i galoppen, men saa forklarte hun at hun heller mente at jeg skulle HJELPE han opp i galoppen. Deretter proovde jeg igjen, og det gikk kjempe bra!

Da bestemte jeg meg for aa slutte timen, begge var nok ganske fornooyde. I dag la jeg ogsaa merke til at framhovene til hesten har blitt ganske lange, noe som kanskje kan gjoore det mer ubehagelig og vanskelig for han aa galoppere. Hovslageren skal fikse det i morgen, og forhaapentligvis hjelper det litt... (Jooss, saa fort hoovene til hesten min vokser; synes jeg netopp skodde han!)

Naa haaper jeg bare at vi faar det til like fint i morgen... Gleder meg virkelig til aa se om det varer. Vi har nemlig ikke faatt startet verken sprang eller dressur paa grunn av dette. Om dette ordner seg, skal jeg ihvertfall ta opp sprang treningen som vi liker saa godt! Og Treneren min sa t.o.m. at hesten min har kjempegodt potensiell innen sprang og dressur, det trengs bare trening. Og om noe skulle gaa galt, ville hun gjerne trene hesten og ordne problemene for meg! Men helst vil jeg vel laere litt av mine egne feil da... kan ikke alltid lempe problemene over paa andre

Gjooss for en SUPER dag! Tusen takk for alle dere som har hjelpet meg, haaper dere kan hjelpe meg videre om det oppstaar flere problemer...

Naa er det bare aa vente aa se om dette bare var ett engangs tilfelle eller en droom, eller om det er faktisk er like bra i morgen og!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2003 :  16:52:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Så gøy! Sånne dager hvor man føler det er mye fremgang er morsomme. Tror det på sikt vil bli bra fremgang, men man må desverre vente noen dager med motgang også.. Sånn er det bare.

Morsomt å høre etterhvert hvordan ting går, og som sagt.. Kjempe bra du får hjelp av en god instruktør. Det er jo morsomt for deg også Man trenger en som kan presse litt på, og påpeke hva en gjør galt og hva en gjør rett, og hvordan en bør utføre ting.

Igjen.. Lykke til!

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.