hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fullblods
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fullblods
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  22:49:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Er det noen her som vil fortelle litt om fullblodsen dem har..?! Har veldig lyst på en fullblods etter hvert! Nå har jeg en kaldblods,så blir vel en liten forandring..hehe. Ikke at jeg vil selge kaldblodsen min,men med en fullblods vil man kanskje nå litt lenger..
Men de fullblodsene jeg har vært borti er typen: nesa i været, og 120 bortover, og ææææ en fugl.. Men det kommer vel litt an på håndteringa også..
For jeg synes det er utrolig mange flotte fullblodser rundt omkring, og myten om at de er superskvetne og superheite synes jeg er feil..

Opal

» VIP

Skrevet - 15/08/2005 :  16:24:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får vel benytte anledningen til å skryte litt av pånnisen min:

Har en fullblodshoppe på 4 år som jeg kjøpte rett fra banen som tre åring. Har vært borti en del fullblodser og det med heit/skvetten varierer like mye innen den rasen som andre raser. Imidlertid er nok fullblodser generelt veldig fulle av energi og blir ikke denne brukt på en fornuftig måte setter det seg fort i "toppen" . Min fullblods har vært fornuftig og grei i omtrent alle sammenhenger fra dag 1. Hun var trafikksikker, lett å laste, stort sett grei å sko, og grei ved håndtering/riding generelt. Selvfølgelig har vi møtt på en del skumle ting det året jeg har hatt henne, men hun er en fornuftig dame med et mildt reaksjonsmønster. Møter vi noe "farlig" er det som regel nok å stoppe litt opp å titte. Har ALDRI opplevd at hun har forsøkt "fly ut" med meg i noen sammenheng. Heldigvis har hun ikke vært stressa/løpete heller, og det har aldri vært noe problem å stoppe henne.

Har hatt kyndig veiledning og hjelp med å "omskolere" henne til normal ridehest og det har gått over all forventning. Fullblodser generelt er svært intelligente og lærevillige. Hun har ikke lagt galoppskoene helt på hylla. Har tatt turen inn på Øvrevoll og løpt på banen og det tror jeg hun synes var stor stas.

Vet ikke helt hva du mener når du skriver at du vil komme lengre med en fullblods Julie? Jeg er hovedsakelig dressurinteressert, men har ingen store ambisjoner, derfor fungerer en fullblods greit. De lærer fort og utfører øvelsene teknisk korrekt, men vil aldri få den schwung og gang som du finner hos gode eksemplarer av f.eks norsk og dansk varmblod. På sprang og feltrittbanen hevder fullblodsene seg greit som regel, men nå er ikke det min "greie" selv om vi har hoppet litt. Hun viser stort engasjement men foreløpig er teknikken heller dårlig så vi har en jobb å gjøre der...

Jeg er uansett superfornøyd med min lille fullblods.
Gå til toppen av siden

C&B

Skrevet - 17/08/2005 :  12:01:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg får prate for meg selv...en gang fullblod, alltid fullblod.
Er bare totalt trollbundet...

Min lille skjønne engledame er lynende intelligent, arbeidsvillig, og lærenem. Jeg har ikke superlativer nok for denne herlige skapningen. (er bare deilig å få skryte av hesten sin,altså)

Håper du finner en du faller for!
Gå til toppen av siden

BlackMysterian

Skrevet - 17/08/2005 :  12:16:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Superheite og superskvetne ja... Jeg er av den mening at de er nok generelt mer følsomme enn de fleste kaldblods på alle måter.

Jeg tror og at ikke alle passer til å ha fullblod, som ikke alle passer for en tyngre hestetype. Man får finne den hestetypen man trives sammen med...

Jeg har bare gode ord om rasen, men så har jo jeg bare to individer...av jeg vet ikke hvor mange tusen. Mine er også veldig lærevillige. Og jeg ville vel valgt det samme om jeg fikk velge om igjen.

Lykke til
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/08/2005 :  20:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje jeg har vært veldig uheldig med de fullblodsene jeg har møtt, men jeg har ikke så mye positivt å si om den rasen. Ikke misforstå, jeg sier heller ikke så mye negativt heller =) Litt nøytral, men mener det finnes mange bedre raser enn det (og selvsagt verre). Men for å vri emnet litt; hva skal du bruke den til??? Kanskje litt lettere å fortelle om rasen passer eller ikke passer da...
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  16:33:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
Jeg har en fullblods som løp løp til han var 12 år. Han er en skikkelig pyse, og sikkert litt mer livlig enn det mange synes er ok, og kan definitivt bli heit i enkelte situasjoner.
med det sagt, må jeg æerlig innrømme at jeg nå ikke kan tenke meg noen annen hesterase. De er letthåndtelige, lærenemme, fiiine allroundpånniser og ikke minst vakre

*helene* Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 20/08/2005 :  01:47:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer på hvorfor du har lyst på Fullblods?

Du skriver: Men de fullblodsene jeg har vært borti er typen: nesa i været, og 120 bortover, og ææææ en fugl..

-Fordi de er fine da eller?

Ikke missforstå, jeg liker dem veldig godt jeg;-) Men et er mange raser å velge mellom som er fine da...:-)

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  16:39:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jo ikke jeg som mål å gå no særlig høyere enn lett klassene.
Vet ikke jeg..har bare alltid vært interessert i den rasen og synes de er utrolig fine!
Har vært fullblodser som har kommet ganske høyt i dressur og se på Favoritas xx i sprang..
Så vil ikke akkurat si de er noen udugelige hester.
Med riktig håndtering fra starten av tror jeg vi ville fått mange flere rolige og trygge hester. Dessuten finnes det jo forskjelliger individer blant alle raser..

Dessuten de fullblodsene jeg har vært borti har vært rideskolehester, og da kan du jo tenke deg med så mange forskjellige ryttere og useriøse ridelærere...
Gå til toppen av siden

Prince Barclay xx

Skrevet - 26/09/2005 :  10:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann
Jeg har en 4 år gammel fullblodsvallak e. Blue Alert.
Han er verdens skjønneste etter min mening, det er noe helt spesielt med fullblodshester! Du leser dem så godt, ser med en gang om de har det bra eller ikke.
Min har aldri gått løp og var heller ikke avla opp for det. Jeg har også hatt en hekkeløper. Begge er like snille, hekkeløperen var superkald i hodet.
De lærer utrolig fort, jeg lærte feks hesten min å knele på 10 min.
4åringen min er fremdeles under innridning og han har aldri kasta noen av. Til og med unger på 9 år har ridd han. He he. Men han er en våken hest som er veldig nysgjerrig på alt rundt seg, så det gjelder å holde konsentrasjonen oppe. Dette er også typisk "unghester"da.
Ellers så kan du forme fullblodsen til det du vil tror jeg, hvis du er en flink og intelligent rytter kan en fullblods nå "der du vil"<>:
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  11:41:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Folk som driver med Fullblods har sagt til meg at "nå får du testet hestekunnskapene dine" etter at jeg fikk meg Lady. Røde Fullblodshopper sies å være tempermentsfulle og ha ganske sterke meninger. Så langt stemmer det... hehe...
Men de er myke i gemyttet og følsomme for signaler og språk. I tillegg er de jo ofte i behov for noe mere mat og dekken enn andre raser da de ofte har tynn pels og raskt slipper unødig mye varme i våre kalde vintermåneder.

For å ha et vellykket forhold til Fullblods bør du ha et kaldt hode og være konsekvent og tålmodig. De er hete i toppen og da kan det koke over under rette omstendigheter...

Hilsen Line og Lady.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  13:17:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Pleier å ri fullblodsen til en venninne av og til.

Ja, han er rett og slett en perfekt hest som er missforstått.
Alle sier han er gal i hodet og livsfarlig.

Det skumleste han kan finne på å gjøre er å rygge -fort- hvis de andre hestene springer fra han når vi rir. Han skjønner ikke at han får lov til å være med, noe som sikkert kommer av at tidligere eier(e) har holdt ham igjen når de andre løper.
Han er vannvittig trafikksikker! Mye mer stabil enn fjordingen min i allefall
Han elsker å bli koset med og er veldig kontaktsøkende. Han elsker å hoppe, og hvis han er løs på banen kan han hoppe til han faller om, det er jeg sikkert på!
Det første man ser når man møter på han er de snilleste øynene noen gang, og et uskyldig uttrykk i ansiktet. En fullblods jeg kunne tenkt meg..

Jeg rett og slett forguder den hesten!

Therese
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  17:18:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke fullblodsene kjent for å lett bli haldt? Ikke ment som negativt, har lyst på en fullblods selv, men har blitt rådet til å ikke få i meg fullblods fordi de blir så fort skadet o.l. Stemmer dette? Har litt lyst på en selv, og siden jeg skal få i meg ny hest til våren, er dette et veldi aktuelt tema

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  19:08:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det kommer nok an på hva du skal bruke den til, hvor hardt den er brukt tidligere, om den har fått alvorlige skader den ikke har hentet seg av, samt om den er skodd rett og har gode (RIKTIGE for nettopp denne hesten) vinkler og grader på beina.

Kort sagt er det vel med Fullblods som det er med de fleste andre raser.

Men de har tynn pels og tynn hud, og er neppe de mest solide tømmergampene å traske rusk og rask med... Fort gjort å få hudskader og risp...

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  20:31:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
De jeg kjenner til har litt lettere for å tråkke på seg, vrikke foten og i det hele tatt skade seg når de er på beite osv.

Men igjen, ingen av de jeg kjenner til pleier å være halt ofte. Heller veldig skjeldent!

Therese
Gå til toppen av siden

Prince Barclay xx

Skrevet - 27/09/2005 :  00:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er ikke tilfelle for de fullblodsene jeg har vært borti, selv om jeg har hørt det. De fullblodsene jeg kjenner til, har ikke trengt noe mer dekken enn andre. Greit nok de har brukt dekken, men det har f eks vært et tynt fleecedekken inne og et foret utedekken om vinteren. Ellers på året blei det brukt lite dekken, utenom når det pøsregna.
Min egen hest fryser "aldri". Så jeg passer på å ikke kjøpe for tykke dekken, da står han og svetter.
Han får verken mer eller mindre mat enn de andre varmblodshestene på stallen. Han har jo heller ikke gått løp, og er vant med normal mengde fôr.Løpshester blir derimot fôrt kraftig, og trenger vel litt mer enn andre også seinere i livet.
Jeg bruker aldri benbelegg, er ihvertfall ikke kommet så langt ennå at jeg trenger det. Så får heller beina styrkes av å gå "nakne":) Det funker helt fint. Han har aldri vært halt.

Jeg tror nok det er veldig individuelt innen rasen hvor fort den enkelte ødelegger seg. Noen har skjøre bein fra før av (spesielt hvis de er brukt hardt i løp i mange år) , det er kanskje de vi hører mest om..
Men jg hadde selv en ex-hekkeløper som hadde gått løp til han var 8-9år og vunnet masse. ( en av Norges beste faktisk). Han hadde vært halt en gang i sitt liv, og da satt det i et punkt på manken, ikke i beina. Han har utrolig sterke bein og er nå aktiv spranghest på Hønefoss... Så det er noen som har det=) (gode bein altså)
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  17:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke fullblodser har mer "skjøre" bein enn andre ridehester, hørt om mange varmblods/halvblodsraser som ofte er halte og fullblodser som går hardt som aldri har vært halt.
Angående om de fryser lettere enn andre tror jeg også er både og..
De fleste ser jeg står med et fleece/ull-bobledekken i stallen og et foret vinter dekken ute ev.med et fleecedekken under,det er ikke no mer enn hva andre ridehester står med. Bare se på kaldblodsen min,han fryser utrolig lett, håra står rett opp på`n bare det blåser/regner litt.!hehe..
Fullblodser synes jeg "korrigerer" rytteren lettere hvis den gjør noen feil..De viser det så utrolig fort og lett!
Er fine hester synes jeg!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.