hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Opplevd dette noen gang? :-(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Opplevd dette noen gang? :-(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  09:40:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

I forrige uke sendte jeg min vakkre dølavallak til en helt annen kannt av landet til noen som skulle kjøpe ham.
Jeg har hatt hesten i et år før jeg nå solgte ham, innridd ham selv, og fått ett veldig godt forhold til ham. Han har altid vert så snill som et lam, aldrig funnet på noe tull med meg, har kunnet bli litt ivrig noen ganger, men aldrig tatt ut på tur el.l.

Nå hos de nye eierne vil han ikke fungere i det hele tatt.
Han har tatt ut med de på hver en ridetur de har vert med ham, stoppet opp og nekta å gå osv. Det ender med at de vil bruke strikk/martingal for å hindre ham i å ta ut. Noe jeg forstår godt, men ikke liker.
De nye eierne hørtes veldig erfarne ut, og jeg tror ikke det er dem det går på.
Men jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig oppfører seg sånn?
Er dette normalt når hester har stått på lang transport og kommer til nye mennesker?

Synes det er både leit og flaut, for jeg leverte fra meg en frisk, rolig og trygg hest, og de mottok jo nesten en villhest

Noen som har vert i denne situasjonen før?
Har lyst å dra å besøke ham, men det er over 75 mil å reise, og jeg vet ikke om det er så mye jeg kan hjelpe med heller..?

håper noen kan gi meg et svar på hva som er riktig av meg å gjøre?

~Finn årsaken, Da har du løsningen~

AnnetteHansen

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  10:43:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må da la hesten få tid til å venne seg til en ny situasjon...
Hadde bedt de nye eierne om å ta det med ro i begynnelsen, og bli kjent med hesten først...
Skritte turer i grima og masse kos.

Klart han reagere når lederen (du) plutselig forsvinner, og han må forholde seg til både en ny plass OG nye mennesker...

Han vil nok roe seg og bli den hesten du sendte fra deg med tiden...

Annette
Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 13/08/2005 :  10:55:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Enig med Annette her, tror han bare trenger tid til å venne seg til plassen og de nye menneskene/event. også hestene rundt ham.
Ville anbefalt dem å prøve å bli kjent med hesten og etablere et lederskap før de begynner å ri ham. Tror ikke martingal/strikk vil være den beste løsningen.

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/08/2005 :  13:37:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det du forteller om er nok ikke uvanlig, men bør ikke aksepteres uten videre av den grunn. Jeg kjenner til noen liknende historier. Et eksempel er en snill, liten hoppe som aldri har gjort en flue fortred, men som er kikkete og kan stoppe opp på tur av grunner jeg egentlig aldri har forstått. Hun ble satt bort, og kom tilbake fordi hun hadde kastet av "alle som prøvde å ri den". Vi tror den antagelig har blitt korrigert på feil måte, og blitt redd. Omtrent samme historien gjelder en hest jeg red i fjor. En litt var, men veldig ukomplisert hest som hadde gått med både nybegynnere og erfarne ryttere, begynte plutselig å steile og løpe i veggen på et nytt sted.

Jeg tror det er en risiko som alltid er der når man sender bort en hest, men den er nok ekstra stor hvis man ikke har sett nye eier sammen med hesten. En i utgangspunktet snill hest og snill eier kan rett og slett ikke passe sammen, og da kan sånne ting skje. Jeg vil gjette på at det mest vanlige er enten at hesten har en sterkere og mer dominerende psyke enn hva man har sett tidligere, som får utløp hos en mer ettergivende eier, eller at hesten er litt var eller engstelig og blir misforstått som slem. I ditt tilfelle ville jeg rådet de nye eierene til å be om hjelp fra flinke hestefolk for å finne ut hva som er problemet.

P.s. Det er ikke sikkert det er noen god ide å ta hesten ut av trening. Det er ikke alle hester som fungerer like bra hvis de ikke får ut å jobbe hver dag, og hvis hesten blir sprek kan problemene bare bli verre. Men hvis hesten tar ut på tur, så bør man vurdere å kutte ut tur i en periode, eventuelt bare ri steder hvor hesten fungerer. Det er ikke lurt å oppsøke de vanskelige problemene før de lette problemene er løst.

Redigert av - eligj den 13/08/2005 13:40:44 Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  16:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
det høres for meg ganske logisk ut at hesten oppfører seg slik (selv om det selvfølgelig ikke er ønskelig i det hele tatt). Det er jo ikke så rart at han oppfører seg annerledes når lederen og alt annet han kjenner er borte, og han antakeligvis er både usikker og småredd. Tror det bester er at de nye eierne lærer han å kjenne og etablerer et godt lederskap og et godt forhold til hesten.

Men det kan også ha skjedd noe på turen dit som ingen vet om... Var borti en islandshest her i vinter som var veldig usikker på mennesker så lenge du ikke var i salen. Det nyttet ikke å ta ham inn fra paddocken i grime (i stallen der ble alle hestene sluppet inn og gikk til hver sin boks selv), og mista du han ute hadde du et problem. Eieren av denne hesten hadde jobbet på Island og forelsket seg i hesten der borte, da var den helt "normal". Han reiste hjem med avtale om at han fikk kjøpe hesten, og et halvt år seinere kom hesten til Norge; livredd og nervevrak til tusen. Det som hadde skjedd var at hesten hadde kommet seg løs på ferjekaien når de skulle ha hestene av båten. Der hadde hesten løpt rundt uten mål og mening og vettskremt i flere timer, han hadde jo aldri sett slikt før... De fikk tilslutt tak i han, men han ble aldri seg selv etter det. Dersom ikke de andre rådene hjelper, ville hvertfall jeg hørt med de som kjørte hesten din til de nye eierne om det har skjedd noe de ikke har fortalt om, selv om jeg tror det er større sansynlighet for at hesten bare trenger tid til å venne seg til sitt nye liv.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  20:54:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har opplevd noe lignende, men ikke så ille heldigvis! Hoppa mi står borte på helfor nå, og i begynnelsen prøvde hun seg på tur med forverten sin, hun gikk også å trasket rundt som besatt, frem og tilbake på beitene i en uke! Men nå har hun falt helt til ro, og har det kjempebra :)

Som de andre skriver, gi hesten litt tid til å venne seg til alt det nye!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.