hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ri ungehsten i form?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 ri ungehsten i form?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  22:15:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei...min søte lille gullklump er nå under innrinding, og alt går som spurt, faktisk bedre nn forventet..
og med tiden skal jeg jo begynne å ri han i form, og jeg lurer bare på om det er altfor tidlig å begynne når han er 3 år...han er 3 nå, og han lærer super rask...etter 4 ganger å ha sittet på han gikk han frem i trav og bøyde seg for sjenkel....
vil unødig overbelaste han...

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  22:29:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk at om hesten går feil, altså over eller under bittet vil den bli overbelastet som du sier (bruker ryggen feil osv). Derfor bør unghester gå i en viss form (lang og dyp). Det som begrenser seg er hva du kan kreve av samlingen og hvor lenge du kan ri. Først og fremst skal hesten til å begynne med lære hva de ulike signaler betyr, så vil resten av utdanningen gå mye lettere.

Jeg rir en unghest nå på 4 år, men har bare vært ridd på i 6-7 måneder. Denne går i en viss form, men har en tendens til å grave seg for dypt og henge seg på bittet. Hesten må lære seg at den skal bære seg selv, og at det er behagelig å gå i en dyp, lodrett lang form.

Er en stor utfordring å ri inn unghester, men samtidig veldig spennende!

Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  23:15:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ville ridd hesten i form fra dag en. Dvs, i en unghest form. Lang og dyp med halsen, gjerne med nesa langt fremme. På den måten får du hesten til å bære seg over ryggen. Du vil nok oppleve at hesten ikke går stabilt i en slik form, men oppfordr hesten alltid til å gå slik. Etterhvert som hesten blir mer balansert og muskelsatt kan du kreve en mer samlet form.

Utdanningsstigen er som følger (ofte hentet frem i endel tyske bøker i ridelære):
1. Rytme
2. Løsgjorthest og ro
3. Hestens aksept/kontakt til bittet
4. Schwung
5. Rakhet
6. Samling

Du befinner deg antagelig fremdeles på første trinn. Under rytme kreves det at hesten har en jevnt flyt med regelmessig beinflytning i alle gangarter. Hesten må jobbe med ryggen (det gjør den når du rir den godt fremme, legge den lang og dyp og får balanse og selvbæring i hesten). Rytmen må være lik i både samlede og økende varianter av de ulike gangartene.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  23:46:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
som du nevner så er jo ikke hesten sterk nok til å bære seg selv enda, og greier ikke gå stabilt...
må jobbe litt mer med sjenkel forståelse først...men har en intruktør å spørre om ting skal gå galt, og da det er hjelp og få...
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/08/2005 :  21:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke "stresset med" å bøye hesten og at den skal gå i "korrekt form" før den har fått noen mnd med grunntrening. Ville ridd den inn nå, men ikke forlangt for mye av den i begynnelsen. Ville latt den gå i sin naturlige form, og ikk e"stresset dette" før den er nærmere 3 1/2. Syns det er viktig å lære hesten de grunnleggende signalene og skjenklene, inkludert helt grunnleggende ting som gå på volter (lede innover) før en begynner med "skikkelig" dressur. Ville heller fokusert mest på å bygge opp litt muskler, ved tur/ litt klatring i skogen/gå i ulendt terreng, og at hesten skal bli kjent med deg som rytter som sitter på ryggen dens.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 12/08/2005 :  18:51:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
skal jo selvfølgelig...krever ingen form nå..men bare han bøyer seg bittelitt...
skal ri mye tur, bare han får sko....og selvfølgelig noen med meg på tur de første gangene. stresser ikke med det, men begynner uansett veldig forsiktig

Redigert av - LivogZara den 12/08/2005 18:52:50 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/08/2005 :  07:09:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk at en fjording på 3 år er ganske uferdig. Jeg holder med deg i å begynne veldig forsiktig. Man må nesten se an hesten litt, det er naturligvis forskjell på individer også.

Når det gjelder form,er jeg enig med spoff i at man skal ri i en viss form fra dag 1 (dvs etter at selve innridningen er ferdig og hesten kan gå frem, bremse og svinge). Det er jo ikke mindre skadelig å sitte på skjelettet til en unghest enn en voksen hest, heller mer fordi hesten er i vekst. Derfor må ryggen opp, slik at man kan sitte lett på musklaturen.

Når hesten ikke enda er blitt sterk nok til å bære, bør man heller ri korte perioder riktig, enn lengre perioder galt. Det er mye bedre å ri 2x5 minutter med skrittepause imellom riktig enn 15 minutter galt.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/08/2005 :  07:15:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
P.s. Turridning er ikke nødvendigvis mindre belastende enn baneridning. Trav og galopp med hodet i været på ujevnt underlag er ikke akkurat balsam for hestebein og rygg. Generelt kan man vel si at *riktig* ridning er det som er minst belastende, uansett hvor man gjør det.
Redigert av - eligj den 13/08/2005 07:16:55 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  22:21:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er veldig forsiktig med han...vil jo ikke skade han....tar ting pent
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 14/08/2005 :  00:04:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg har ridd inn ein del fjordinger opp igjennom årene. Eg har da som regel ikkje sittet på dei overhodet før dei er ca 3,5 år. Dvs på høsten når dei har fylt 3 år. Eventuelt har eg så vidt hatt sal på og sittet på dei 2/3 ganger før beite (mai) og så startet innridningen etter beite ca i oktober når dei er 3 år. Eg har da jobbet masse tømmekøyring/køyring og longering med desse hestene før så dei er lydige og har begynt å jobbe litt i riktig form gjennom longeringa og køyringa.

Under ridninga har eg salt på dei og leiet dei i ca 20 min ridd ca 15-20 min og deretter leia dei i ca 20 min. Dette gjennom heile halvåret frem til hesten fyller fire år. For da å øke tiden på ridninga. Har da jobbet med å lære hesten å gå frem i skritt trav og galopp for sjenkel og stemme. Gjøre holdt for sete, stemme forholdning. Lære den halvparader. Lære den sideførande sjenkel osv. Rir stort sett berre på tur der eg gjer dette til hesten er 4 år.

Hesten får lang sommerferie på beite (dei fleste med føl ved foten sommeren dei er 4 år) Begynner så den virkelige "bane/dressurtreninga" høsten når hesten er 4 år.

Eg krever ein vist form fra hesten frå dag en, men formen eg krever er forskjellig når den er 3 og når den er 4 år. Dvs eg forlanger alltid att hesten skal skritte godt fram, eg forlanger ein "vis" (lett men kontakten skal være der) tøylekontakt. Hesten skal søke fram og ned. Og går sjølvsagt i lavere form jo yngre den er, og kjem høgre og høgre i form jo meir trent den blir.

Vel det er metoder eg har hatt positiv erfaring med. Fjordingen min som eg har fulgt dette opplegget på går no LB mot LA dressur (snart startklar i LA) Det med dressurtrening siden oktober 2004. Før dette kun på tur fra ho var 3 til 4 år, og ho hadde føl når ho var 4 år. Eg har startet 15 klasser dressur med henne i vinter frå desember 2004 til juli 2005. Der har vi vore plassert i 12 av desse klassane. (5 av klassane på distriktsstemne) Og startet 1 sprangklasse der vi også fekk plassering.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/08/2005 :  08:49:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
P.s. Turridning er ikke nødvendigvis mindre belastende enn baneridning. Trav og galopp med hodet i været på ujevnt underlag er ikke akkurat balsam for hestebein og rygg.

Nei, men skritting i ujevnt underlag mener jeg er balsam for hestebein og rygg. (Og jeg synes at fra hesten er 3 til den er 3 1/2 bør 99% av ridningen foregå i skritt..) Når hesten skritter aktivt i ujevnt terreng/skog/kuppert terreng har den normalt ikke hodet opp, men går i en naturlig, optimal form. Den lærer å fote seg, og bygger masse muskler over hele kroppen. Jeg er veldig for mye turridning i hestens første "rideår", da jeg mener hesten på denne måten utvikler muskler på en mer naturlig måte.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 17/08/2005 :  18:01:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ingen andre som reagerer på hvort fort framover debattstarter går med unghesten sin?
Etter bare 4 ganger med ridning er trav og bøyninger allerede påbegynt!?

Jaja, dette går ganske mye fortere framover enn de fleste erfarne ryttere anbefaler.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 17/08/2005 :  20:54:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er jo ikke slik bøyning som vi ser på de mer rutinerte hestene...
er egentlig bare å vende litt hit og dit..og ikke bare for tøyle...men oxo for sjenkel...jeg driver han ikke hardt over hode...

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  11:58:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
jeg ville heller ventet til han kom av seg selv... Når du har kommet langt nok og bøyer han fint skal han søke ned av seg selv. Jeg ville ikke samlet en 3 åring uansett rase. Andre ting bør komme først.. å la han senke hodet er helt i orden, og løsgjørende.. Men hvis du vil ha en hest som jobber 100% bakifra, la han komme selv til bittet.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  12:40:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Bea her, det er noe med å "skynde seg sakte"...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  19:45:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
4 gangen jeg satt på hesten min satt jeg på den i 10 minutter og hoppet av, ble leid en liten tur bortover veien i skritt... Red den ikke skikkelig før den var 4 år og så mer ridbar ut... Red da aldri hardt. Jeg har lært at man ikke skal presse hesten skikkelig før den er 6 år. Og det tror jeg veldig på... Ponnier og tunge hesteraser har det med å utvikle seg sent... De har voksesmerter, de feller tenner osv...

Og det er jo noe som faktisk heter "å ri i hjel hesten" vet mange varmblods ridehester som er ridd i hjel, med tanke på alle disse breeders greiene... Desverre...

Jeg begynte ikke å trave med hesten mi før hun var 4 år gammel. Ville egentlig ikke begynne å ri henne før hun var 4 år, men siden jeg sto på en stall som de truet å la noen som rir som en dass serisøt ri hesten siden jeg ikke gjorde det selv, begynte jeg så smått... 10-15 min i skritt annen hver dag max var det jeg red...

Redigert for å legge til:

Har ei hoppe på 7 år som jeg ikke har begynt å kreve noe av før nå, dette rett og slett pga at hesten ikke har vært klar for det... Hun har vokst så mye og er enda ikke ferdig virker det som.. Slitt veldig mye med vokse smerter...
Så er nok bedre å vente enn å skynde seg med å lære de allt mulig.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 19/08/2005 19:46:37 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.