hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ri ungehsten i form?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 ri ungehsten i form?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  19:45:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hvem har sagt noe med å samle hesten dA? jeg krever ingen som helst form av han. og rir aldri mer 15 min....og aktivisserer han annen hver dag med forskjellige ting. har gått mye tur for hånd blant annet...kan ikke kalle det å ri heller i grunn....

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  23:18:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg er også en tilhenger av å skynde seg sakte, synes nok at både bøyninger og trav 4. gangen ( på en 3-åring ) høres voldsomt ut.

Min unghingst ble 3 i april 04, og først i juli 04 satt noen på han for første gang, og de første mnd var det bare 5-15 minutter et par ganger i uka.
Da var han salvant og vant til hodelag, samt jobbet mye fra bakken.
Han ble skritta i 9 mnd, før trav ble påbegynt.
Da hadde han lært stopp, start, rygging osv.
Skritteturer i skogen, og litt baneridning / ridning på jorder.

Etter over 1 år med rytter ( 4 år og 5 mnd gammel ) har det blitt mer baneridning.
Nå kan han vike for sjenkel, og da kom bøyningene av seg selv.
Han har begynt å finne en litt lavere form som han er komfortabel i, helt uten tvang og sliting i tøylene.
Traven har blitt taktfull, man kan ri tempovekslinger, og galopp er påbegynt.
Merker at han har blitt mye sterkere, og høyresiden som alltid var stiv og vanskelig å løse opp fra bakken, har nå løsna helt og er blitt så godt som like sterk som venstresia.

Han har stort sett vært positiv hele veien, så vi kunne lett ha utnytta det og raset framover med utdanninga.
Men jeg ser ingen vits, vil heller ha en positiv ridehest som skal vare i mange år, enn en hurtiginnrid hest som kanskje ikke holder så lenge.

Nå har vi hatt en litt mer intensiv periode på banen de siste 4 ukene, så nå er han litt smålei og ukonsentrert, og da får vi ta konsekvensene av det.
Dermed blir det mer fri, og kun turer i skog og mark, med og uten rytter i noen uker framover.
I april / mai 06 skal han vise rideprøve på kåring, så får vi se videre derfra.

Jeg tror at om man rusher en unghest, kan man ødelegge hesten både psykisk og fysisk.
Selv en godt utvikla 3-åring er ung både fysisk og psykisk.
Tror man fort kan gå på en kjempesmell om man går for fort fram, for med unghester kan det godt gå 2 steg fram den ene dagen, og 4 tilbake den neste.....

MVh Anette

Anette Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.