hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Muntlig avtale like bindene som skriftlig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Muntlig avtale like bindene som skriftlig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  19:31:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg skulle kjøpe ei fjordinghoppe. Vi avtalte pris og når jeg skulle hente henne, men nå plutselig fikk jeg melding av eieren at jeg ikke kunne kjøpe henne allikevel!

Og grunnen? Det var at hu på lørdag hadde blitt 1premiert og han ville ha flere føll på henne. MEN når vi avtalte kjøpet så spurte jeg han om han ville ha flere føll etter henne og tilbydde ham 2 føll etter jeg hadde kjøpt henne. Dette sa han nei til fordi føllene hennes ikke blir noe bra, det er bare hoppa som er fin.

Kan jeg anmelde dette eller gå til advokat? Jeg er villig til å gjøre alt for å få den hesten!

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  20:34:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Hmm.. Det var utulig kjipt gjort da. Skal det vere ei bindande avtale må det vel stå skriftlig, enten på papir, sms, e-mail eller faks. Men om du kan gjere noko anna, som å gå til sak, veit ikkje eg.
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/08/2005 :  22:13:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at du har rett til å kjøpe henne når dere har en munntlig avtale, men dessverre er det nok ikke like lett i praksis. For hva kan man gjøre? Det skal være snakk om mye penger før det lønner seg å forfølge saken.. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  22:33:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
En bitter lærepenge det der.. Man bør nok ALLTID ha en skriftlig avtale, for man kommer desverre ikke langt med en muntlig.
Hege Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  23:06:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
En muntlig avtale ER like bindende som en skriftlig, det er bare vanskeligere å skaffe bevis for dette. Men sms, mail osv er alle gyldige som bevis...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  23:23:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
En muntlig avtale er i teorien like bindende som en skriftlig, Men problemene kommer når ene parten ikke kan stå for hva som er blitt sagt,da blir det ord mot ord...
Dessverre tviler jeg på om du vinner noe på å gå til sak i dette tillfellet... Da tror jeg du kan nå mye lenge om du heller prøver å møte eier på halvveien... Du kan feks spørre om å ha henne på hel-for så lenge h*n vil bedekke henne,med en bindende(skriftlig) kontrakt på at du får kjøpe henne innen så og så lang tid?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  23:46:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Det va jaggu meg smart tenkt, Lene. :)
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  15:17:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Problemet er at han bor på vestlandet og jeg på østlandet. Sånn som nå. Jeg får henn i november på helfor. Hun får føll i mai, i juni/juli skal hun til vestlandet igjn for å bedekkes, i november skal jeg sende føllet tilbake. Men han kan vel ikke sett føll på henne hvert år?

Min teori om grunnen til at han fikk 1 premiert henne er at dette er det første føllet hun har fått på 2 år, og derfor har hun hatt tid til å ta seg opp igjen. han prøvde å få henne 1 premiert som 6 åring, da hadde hun allerede hatt 3 føll, men da gikk det ikke. Hesten var rett og slett stygg, føllene hadde tatt for mye på.

Jeg trua med advokat når jeg tok kontakt med ham og da fikk jeg plutselig ha henne på helfor. Før jeg trua med advokat var ikke dette aktuelt en gang,
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  15:34:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forstår at det er vannskelig for deg,men tviler på det er noe særlig mer du kan gjøre... Du kan jo for all del gå videre,og sette advokat på saken,og i beste fall vil du da få kjøpe henne. Men i værste fall mister du henne for godt,samt at du sitter igjen med diverse advokat-utgifter på toppen av det hele.
Mulig jeg tar helt feil,men jeg tror nok du hadde tapt om du hadde gått til sak...dessverre... For det er jo h*n som eier hoppa nå,og selv om dere hadde en muntlig avtale(som da blir ord mot ord),så kan h*n ikke tvinges til å selge hoppa... Så da er spørsmålet om du klarer bevise at avtalen fant sted,eller ikke... Noe som kan vise seg vanskelig siden dere bare hadde det muntlig...
Nei,ha henne på hel-for,og kos deg med henne...og sats på at eieren blir lei av å måtte styre med å finne kjøper til føllene hvert år... ;)

Lykke til!

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 10/08/2005 16:29:02 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 11/08/2005 :  00:35:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, ja. Det står i 1Art i Kong Christians Den Femtis Norske Lov.
Som flere har sagt her: Problemet ligger i å kunne bevise det.

Redigert pga. kluss med link (som vanlig).

Redigert av - Ragnhild E den 11/08/2005 00:36:46 Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 15/08/2005 :  13:00:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
I noen tilfeller vil muntlig avtale være gyldig, men er nok redd for at slike "slengbare innspill" ikke vil være seriøse og ordentlige nok til å kunne kalle det er muntlig og bindende avtale.
Hjelper nok ikke mye ved å anmelde eller gå til advokat.

Ofte folk sier at "ja du kan kjøpe den" også sier man ja flott! Så blir den solgt til noen andre, eller eieren ikke vil selge den, men slik må man bare godta i og med at det har blitt tatt som slike "i farta kommentarer" som noen ofte sier..

Desverre men slik er det..
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  21:07:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Problemet er at han bor på vestlandet og jeg på østlandet. Sånn som nå. Jeg får henn i november på helfor. Hun får føll i mai, i juni/juli skal hun til vestlandet igjn for å bedekkes, i november skal jeg sende føllet tilbake. Men han kan vel ikke sett føll på henne hvert år?

Min teori om grunnen til at han fikk 1 premiert henne er at dette er det første føllet hun har fått på 2 år, og derfor har hun hatt tid til å ta seg opp igjen. han prøvde å få henne 1 premiert som 6 åring, da hadde hun allerede hatt 3 føll, men da gikk det ikke. Hesten var rett og slett stygg, føllene hadde tatt for mye på.

Jeg trua med advokat når jeg tok kontakt med ham og da fikk jeg plutselig ha henne på helfor. Før jeg trua med advokat var ikke dette aktuelt en gang,

Opprinnelig postet av Wendy-J

Att hesten ikkje fekk 1. premie som 6 åring synest eg ikkje var rart i det heile tatt. Det skjer da aldriatt ei 6 år gamal fjordhoppe får det. Edit for å sei att etter avslplanen så kan ikkje ei 6 år gamal hoppe få høgare premiegrad enn 2.pr. (Klasse 5 hopper 4-6 år med minst to levandefødte føl eller føl ved foten kan få premiegrad 2., 3. prmie eller "godkjent") Skal den få 1 pr må den også vise til "gode" avkom. (og være 7 år gamal slik att den kan stillast i klasse 4) Det att ho no har fått to premierte eller kåra avkom gjer att avkommene blir definerte som gode sjølv om 3 års hingsten frå i år ikkje var noko god.

Da hoppa var 6 år kunne jo ingen av avkommene være premierte fordi det eldste avkommet var 2 år.

Hoppa har jo gode eksteriørpoeng og har vist to gode avkom. Da er det klart den får 1 pr no. Synest ikkje det er noko rart i det.

Ellers så er nok ein muntleg avtale like bindane som ein skriftelig avtale, men å bevise denne avtala blir ikkje så lett sjølvsagt.

Kva med å finne ein annen hest. Det finst andre gode hester der ute. Muleg eg er stygg no, veit det ikkje er lett men av og til må man gi slipp på hester man har kjær. Sånn er det berre. Eg hadde ikkje syntest ei løysing med heilfor ville vært noko særleg. I allefall ikkje dersom hesten skal gå drektig heile tiden.

Vil ikkje være med på att hesten har hatt mange føl. Den er berre registrert med 3 stk + det den da har i år. Det er ikkje så fryktelig mykje. Mora til min hoppe har hatt 5 føl til no og den er like gamal. Føl kvart år utenom eit år den gjekk tom. Den er like sprek og kvikk og fin. Og like glad i føla sine fordiom. Dersom den er så stygg med føla sine så egner den seg kanskje ikkje som mor da.

Redigert av - Lucinda: den 16/08/2005 21:40:54 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.