hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - En vond sirkel,hvordan kurrere en hest som bukker?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 En vond sirkel,hvordan kurrere en hest som bukker?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  20:04:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
forrige innlegg var til renegate forresten... Nå har jo jeg sett deg ri han, og du rir han bra! Dette er vel noe som har utviklet seg over tid, som med problemet til magica, de har funnet ut at de kan slippe unna, og utnytter det til gagns...

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  20:06:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Forresten vil jeg anbefale og bruke SPORT i stedetfor kompletten når dere tar dem hjem.. Sport er kjempebra! Se på czelon ;) Han fikk komplett tidligere, elisabeth har aldri vært fan av dette foret heller.Avlshoppene fikk jo også sport :)

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  17:10:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Nei det er ikke mye morsom å bli bukka av, det kan jeg skrive under på Når dette gjentar seg ofte så blir man jo naturlig nok ganske usikker og anspent, noe som ikke gjør problemet noe bedre i det hele tatt. Skal jobbe mer med å bøye halsen hans når kickene kommer. Trikset med å ikke ramle av er vel det aller beste, men det er jo lettere sagt enn gjort. Tro meg jeg jobber med saken. Ikke noe jeg mer vil enn å bli i salen. Desverre tror jeg han har forstått poenget med å gi meg en flytur. Da får han jo den lille pausen han ønsker, og varigheten på den avhenger av hvor lang tid jeg bruker på å fange han. En ting du virkelig har rett i at jeg må skjerpe meg med er blikket mitt. Det bør og skal jo egentlig være opp og frem. Men jeg har en merkelig kronisk tendens til å titte ned på hesten. Er kanskje redd han skal bli borte under meg, hvem vet? Takk for oppmuntringen iallfall. Skal jobbe mer med saken

Kopi av melding:
Hehehe.. Du har såklart prövd å böye halsen hans når han starter med disse bukkegreiene?? For med böyd hals får han ikke satt ned hodet og bukka skikkelig med ryggen!! Driver å rir inn en unghest nå som bare bukker meg av, ikke kult, og man blir jo ganske redd tilslutt..

Hmmm.. JEg tror at trikset er å ikke ramle av sånn at han forstår at han ikke får fri hver gang han bukker (og du ramler av).. De forstår jo dette fort...

Böy halsen på hesten og se opp i skyene.. Mitt tips...

Opprinnelig postet av sunnyann

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/08/2005 :  17:32:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
One rein stop gir ikke mulighet til å presse hesten videre. Det gir en mulighet til å roe ned situasjonen, få hesten til å slappe av, og i dette tilfellet skjønne at rytter har overtaket. For når det gjelder denne hesten tror jeg det nok er mest det at han vet at ryttere kan kastes av, og han foretrekker det. Smerter og annet ubehag skal man aldri utelukke sånn uten videre, men med denne hesten tror jeg som sagt at dette ikke er tilfellet. Men det vet eier/rytter besdre enn meg Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  17:34:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hei Janne Ja du har rett i at Sport har gjor underverket med flere av hestene der. Tror nok det kan være en god ide for oss og når dem nå flytter hjem om 15 dager Takk for tipset. Den episoden du nevnte da "Lillegutt" tuppa til meg var i begynnelsen da jeg hadde han, før kursene med bakketrening. Du ser jo at han nå er helt annerledes å håndtere. Vi har jobbet veeeldig mye bakkearbeid sammen og det går jo kjempebra nå. Noe annet er i salen. Det går ikke like strøkent Det er nok som du sier et adferds problem som jeg ikke helt har greid å få bukt med. Han går jo bra når jeg rir han inntill han da får "kicket" sitt. Vet at bakketrening legger grunnlaget for ridningen også. Det er grunnen til at vi har jobbet så mye med det som vi har gjort. Men for meg så virker det nesten som om dette er to vidt forskjellige verdener. En i salen og en på bakken. Så hvordan overføre bakkearbeidet til salen? "Lillegutt" Robin er jo tvers igjennom en veldig glad og livlig hest med verdens hærligste personlighet. Men ..... forferdelig lat Selv om jeg forguder han aldri så mye, så forsvinner ikke problemet vårt av seg selv. Det vet jeg jo Men jeg har på langt nær gitt opp. Heller tvert imot. Det gir meg bare mersmak til å fortsette treninga og jobbe ebda hardere

Kopi av melding:
Forresten vil jeg anbefale og bruke SPORT i stedetfor kompletten når dere tar dem hjem.. Sport er kjempebra! Se på czelon ;) Han fikk komplett tidligere, elisabeth har aldri vært fan av dette foret heller.Avlshoppene fikk jo også sport :)

Opprinnelig postet av Bea

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  17:47:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja det er jo nettopp det vi trenger. Noe som kan hjelpe til med å roe ned anfallet rett før det utløses. Som kan gi oss begge en mulighet til å slappe av og jobbe videre sammen som et team. Ikke som to rivaler, for det er vi ikke. Han vet jo at han fort kan kaste meg av om han vil. Jeg ønsker at han skal skjønne at det er jeg som bestemmer og har overtaket. Det virker ikke som om han tror det for han har jo overtaket når han kan bukke meg av når det passer han. På bakken har han forstått at jeg er lederen og der følger han meg som en lydig og veldressert hund og gjør alt jeg ber om. Men når jeg er i salen så ser han som sagt ikke på meg som lederen lengre. Det er jo tydlig. Har lest litt om one rein stop og skjønner poenget. Tror kanskje det er noe for oss. Det er verd et forsøk, vi kan iallfall ikke tape noe på det

Kopi av melding:
One rein stop gir ikke mulighet til å presse hesten videre. Det gir en mulighet til å roe ned situasjonen, få hesten til å slappe av, og i dette tilfellet skjønne at rytter har overtaket. For når det gjelder denne hesten tror jeg det nok er mest det at han vet at ryttere kan kastes av, og han foretrekker det. Smerter og annet ubehag skal man aldri utelukke sånn uten videre, men med denne hesten tror jeg som sagt at dette ikke er tilfellet. Men det vet eier/rytter besdre enn meg

Opprinnelig postet av Irriducibili

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  20:09:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hesten grei fra bakken eller er han ikke, litt motstridende svar fra de to som kjenner ham her?

Kopi av melding:
Det er jeg klar over, men hva med denne situasjonen da? hvor passer den inn? Annette leier lillegutt på tur, lillegutt ser på noe annet, annette prøver å få oppmerskomheten hans da han rett og slett bare sparker til henne i låret. Dette vil jeg påstå MEGET bestemt er ett adferdsproblem uten fysiske tilknytninger.

Hvis det er slik at hesten faktisk ikke er grei fra bakken så må man jo få frem det i debatten, blir vanskelig å svare om ikke alle fakta kommer frem.
Med denne hesten ville nok jeg personlig begynt litt fra scratch igjen med bakkearbeid som longering og leing, og lederskapstrening.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  21:21:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Som annette skriver er han grei på bakken nå. Men han var på bakken som han er å ri ;) Bakkearbeidet sitter svært godt etter hva jeg har sett, han var like sjefete og "breial" der i førsten også! Er kun ridningen nå, jeg tror han gjør det for han har funnet ut han slipper unna med det.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2005 :  13:48:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Joda, nå er han kjempegrei fra bakken, men i starten sleit vi litt, sant nok. Vi har derfor trent masse masse bakketrening som jo har gitt resultater. Episoden som Janne nevnte er en god stund siden nå. I dag er han helt annerledes på bakken enn han var.

Kopi av melding:
Er hesten grei fra bakken eller er han ikke, litt motstridende svar fra de to som kjenner ham her?

Kopi av melding:
Det er jeg klar over, men hva med denne situasjonen da? hvor passer den inn? Annette leier lillegutt på tur, lillegutt ser på noe annet, annette prøver å få oppmerskomheten hans da han rett og slett bare sparker til henne i låret. Dette vil jeg påstå MEGET bestemt er ett adferdsproblem uten fysiske tilknytninger.

Hvis det er slik at hesten faktisk ikke er grei fra bakken så må man jo få frem det i debatten, blir vanskelig å svare om ikke alle fakta kommer frem.
Med denne hesten ville nok jeg personlig begynt litt fra scratch igjen med bakkearbeid som longering og leing, og lederskapstrening.

Opprinnelig postet av Renegate

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2005 :  14:30:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Det stemmer. Han var en utfordrende figur å få bukt med. Selv om han er aldri så kald og rolig så testet han meg hele tiden. Han har bare en så stooor egenvilje, og er utrolig utspekulert. Når han i starten begynte å følge meg som leder og jeg trodde at det virket bra så kunne han plutserlig ombestemme seg på et blunk. I begynnelsen startet vi derfor helt på scratsh med bakketrening. Han har virkelig kommet seg her, men vi har brukt mye tid på dette. Har også hatt flere western trenere som har trent han i bl.a bakketrening. Og de har også blitt overrasket over hvordan han i det ene øyeblikket fulgte etter dem som ledere, for så å plutserlig endre mening. Så han er på en måte veldig stri, men på den andre siden veldig villig. Han tar egentlig ting veldig fort der og da, men trenger litt tid å tenke på det før han virkelig gjør seg opp en mening. Så han kan virke veldig sikker i en sak for så og ombestemme seg like etter på når han har fordøyd tingene litt. Og dette virker ofte både forvirrende og motstridende. Nå som jeg kjenner han så godt som jeg gjør tar jeg ingenting for gitt lengre, men bruker tiden til hjelp. Men nå er det ridningen vi fortsatt sliter med som sagt. Jeg vet han er ekstremt "flokk-avhengig" og knytter seg veldig sterkt til både hester og folk. Det er det flere som har bemerket. Han går helt av skaftet om en hest forlater ridehuset eller luftegården og da kommer eksplosjonen garantert. Men den kommer også når man minst aner det i en hvilken som helst situasjon selv med flere hester tilstedet. Han vet jo at han kan kvitte seg med rytteren om han vil. Selv om han aldri får "fri" etter å ha kastet av noen, så får han jo dessverre den pausen det tar å fange han. Og det er belønning nok til at han finner dette som noe positivt. Vi konkurerer ikke og har derfor ikke noe tidspress på oss. Målet mitt er å få han så trygg at jeg kan stole såpass mye på han at jeg kan slappe av når jeg rir. At vi kan kose oss sammen. Om det tar 1 eller 10 år gjør ingen ting, bare det skjer før det virkelig går galt. Jeg har på langt nær gitt opp, men står litt fast slik situasjonen er nå. Han var som du sier like "breial" på bakken i starten, men det har vi greid å rette på. Da må vi også klare å rette på problemet vi har når vi rir, ikke sant!?

Kopi av melding:
Som annette skriver er han grei på bakken nå. Men han var på bakken som han er å ri ;) Bakkearbeidet sitter svært godt etter hva jeg har sett, han var like sjefete og "breial" der i førsten også! Er kun ridningen nå, jeg tror han gjør det for han har funnet ut han slipper unna med det.

Opprinnelig postet av Bea

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2005 :  14:57:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Det jeg mener med at han kan være motstridende er at han ikke alltid gjør det som hester flest ville gjort. Eks: En western trener som hadde han i trening en hel måned var i ridehuset med "Lillegutt" og meg. Han hadde nettopp hatt et av sine utbrudd med meg i salen men jeg falt ikke av da. Selv om det var et lite utbrudd i forhold til hva han ofte kom med så ville han teste ut "lillegutt" etter ridetimen. Da jeg hadde avsluttet og steget av bandt han opp "Lillegutt" med tøylene festet i salen og hodet stilt veldig til den ene siden. Vi gikk litt unna og ventet på "lillegutts" reaksjon. Han begynte og gå rundt og rundt i retningen han var stilt mot som forventet. Men så etter en kort stund begynte han overraskende nok å bevege seg i motsatt retning av hva han var stilt. Riktig nok rundt og rundt i starten men det tok ikke lang tid før han faktisk klarte å gå i rett rettning mot ridehusets utgang fortsatt stilt med hodet nesten helt i salen. Treneren var overrasket over utfallet og sa han sjelden hadde sett maken til smart hest. Det strider faktisk i mot hans natur å bevege seg på den måten og hester flest ville aldri valgt den løsningen på egenhånd.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.21 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.