hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - En vond sirkel,hvordan kurrere en hest som bukker?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 En vond sirkel,hvordan kurrere en hest som bukker?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  13:48:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle de gode rådene. Skal virkelig prøve å følge dem. Gjorden skal jeg bytte ut med en gang. Salen jeg bruker er en allround sal som heller mer mot sprang enn dressur. Men jeg har nå ikke råd til å bytte ut den. Foringa vil bli forandret når han kommer hjem. Han stod på en annen stall før han dro på beite og der hadde de eget for for alle, og egne forings rutiner, men nå flytter han hjem til oss. Her kommer han ikke til å gå på silo i det hele tatt, men kun høy som grovfor. Tenkte å gå over til Champion komplett eller er norgesfor hestsport like bra? Rådene du gir om foring tas med Trodde hvitløk skulle være så bra og sundt, men den kan jeg jo kutte ut hvis det kan ha noe å si. Vet at ingen av oss har vondt av 1 times ridning, ingen undskyldning, men eh.. litt dårlig kondis må jeg innrømme Hjertlig takk for treningstipsene. De er lagt varmt på minnet. Vet det ikke vil bli lett, men jeg gir meg ikke. Om han er sta, så er jeg mye staere. Gleder meg til å komme igang igjen. Hva mener du om bomløs western sal? Finnes det hjelpemidler mot bukking? Mvh; Nettan og Lillegutt Robin

Kopi av melding:
Hei igjen!

Sorry at jeg er litt treig med å svare..

Bittet høres greit ut, min begynte også å gå mye bedre når jeg skiftet til bitt m/kobberruller!
Med en gang jeg byttet ut allroundsalen med en dressursal endret han seg drastisk,muligens fordi eksteriørmessig går skuldrene hans litt lenger bakover i forhold til manken,så en allroundsal klemte på skuldrene hans,derfor passet denne dressursalen perfekt til han og mye av bukkingen ga seg..men enda "hang" det igjen.. Mange av disse gel og syntetgjortene kan gi en slags gnissing selv om de sies å være bra, noen hester har jeg merket irriterer seg over dette,så hvis lommeboken tillater det,så prøv med en helt normal gjort.
Ellers virket utstyret greit.

Angående fòringa så ville jeg kuttet ut havren helt! Og eventuelt hvitløk, nå har mange "forskere" funnet ut at hvitløk kan bli for sterkt for tarmene.
Fòr jeg ville gitt ham ville vært: norgesfòr hest sport, alfa alfa, salt/vit/min/kalk. Og heller blandet inn litt høy,enn bare la han gå på silo..

Så over til ridningen.

Min er også av den typen: "jeg kjeder meg..gidder ikke..uff..." Men her er det DU som rir! 1 times trening har ingen vondt av!hverken hest eller rytter!
Angående 1 times skrittetur...da skjønner jeg han lett kan bli lei.. varier mye! Tren intervaller!Da skjer det hele tiden no..skritt ti minutter.15min-..trav fem min, galopper to-tre minutter,og gjenta dette under turen,øv på sjenkelvikninger og versader under turen også! Begynner han å bukke,så ta han med en gang! Rygg han noen steg,for så å ri godt frem. Snakk til han! Så lenge han ikke er vondt er det bare at han skaper seg.. Det med risting på hodet så han drar tøylene omtrent ut av hånda er også et tegn på at han synes alt er forferdelig kjeeedeliiig... Men igjen! Snakk til han og varier!

Tips til treningsplan:

Mandag: Dressur (mye sjenkelvikninger,versader,tempovekslinger,serpentiner etc)

Tirsdag: Intervalltrening på tur!!

Onsdag: Sprang (stusshindere) etc.

Torsdag: Trening i rundpaddock,finn på masse! Presenninger+++

Fredag: Er dere flere (finn på no gøy! Hva med gymkhana!)
(Eventuelt løshopping)

Lørdag: Klatretur i skogen!

Søndag: Fri!

Angående sprangen er det en morsom ting jeg har lært hvor hesten (og rytteren) virkelig må konsentrere seg!

Sett opp tre hindere etter hverandre, ha passe bra plass mellom dem.
Hopp over det første sving til venstre, hopp over det første igjen og det andre,sving til høyre. hopp over bare det andre og tredje og sving til venstre og start på nytt!!
Er gøy, og ikke så enkelt som man tror!

Lykke til med treningen!
Bare vær konsekvent og bestemt, han skal høre på deg!! Og ros han masse når han gjør no bra!!!

Opprinnelig postet av Julie=)

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  17:27:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke si at det finnes noen hjelpemiddler som skal hjelpe mot bukking. Tenker du på hjelpetøyler og diverse da? Det eneste som hjelper er vel å være bestemt, tren hesten nok, ikke ha den på for mye energigivende for osv. Kan hjelpe å få en erfaren rytter til å ri han. Første hesten min "testet" meg ut etter noen måneder med litt bukking og slikt, og siden jeg ble litt usikker da, synes hun det var kjempe gøy! Så jeg fikk en erfaren dressurrytter til å ri henne for meg noen ganger, og vips så var problemet borte:)
Hege Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  17:52:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja det kan kanskje være en god ide å få en som kan ri han ordentlig igjennom og kanskje hjelpe oss med problemet. Nå har det seg slik at vi nettopp har bygget stall her hjemme og om 19 dager tar vi hestene hjem hit for første gang. Da står jeg alene om ansvaret og har ikke så mange å henvende meg til. Vi skal også bygge ridebane men den vil ikke stå klar før neste år. Vi kan fint ri på den slik den er nå men den er ikke tilfredstillende til noe aktiv bruk uten å fylle på subbus/sand. Dette begreneser jo mulighetene for hva jeg får gjort med han den nærmeste tiden. Men du er nok inne på noe der ang. å skaffe meg litt hjelp til å komme videre. Han er jo en helt super hest med både humør, utstråling og en enorm personlighet hadde det bare ikke vært for disse bukke nyktene. Jeg skal passe på å ikke overfore med energigivende for og være mye mer bestemt fremover enn hva jeg har vært. Det er jo både morro og spennende, men også ganske frustrerende til tider. Vi har iallfall mye å jobbe med fremover han og jeg
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  19:09:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei Annette! Vi får ta for oss problemet når han er kommet hjem og litt "igang" etter beite! MAnge ganger går jo sånt over av seg selv, men i lillegutts tilfelle tror jeg løsningen er å være konsekvent og STRENG :) Han er jo utrolig sleip da, som på stevne når han fant ut at jeg ikke tok han for noenting, det visste han å utnytte! Og til de som nevnte mindre hester er vanskeligere å sitte på... Jeg har ridd mye forskjellig bla. galopphester og lite eller ingen har vært verre å holde seg på enn robin.. Netopp fordi han kan gå helt rolig for så å kaste seg rett opp og slenge rompa lodrett opp i lufta... Han er helt herlig å ri, men utrolig lat og vil helst slippe unna... Problemet her er jo at robin har funnet at hva han kan gjøre for å slippe unna... En ting å tenke på når man vet hesten skal til å sette i gang er å prøve stille den drastisk, blir vanskelig å slenge opp med rompa da.. Men han er jo sterk som en okse å da Men Annette når jeg red for anders gikk han jo kjempebra, og da krevde vi MYE, Da var jeg veldig streng også da, den minste antydning til tull, så NEI og smekk med tøyleende...

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  20:51:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei Annette! Vi får ta for oss problemet når han er kommet hjem og litt "igang" etter beite! MAnge ganger går jo sånt over av seg selv, men i lillegutts tilfelle tror jeg løsningen er å være konsekvent og STRENG :) Han er jo utrolig sleip da, som på stevne når han fant ut at jeg ikke tok han for noenting, det visste han å utnytte! Og til de som nevnte mindre hester er vanskeligere å sitte på... Jeg har ridd mye forskjellig bla. galopphester og lite eller ingen har vært verre å holde seg på enn robin.. Netopp fordi han kan gå helt rolig for så å kaste seg rett opp og slenge rompa lodrett opp i lufta... Han er helt herlig å ri, men utrolig lat og vil helst slippe unna... Problemet her er jo at robin har funnet at hva han kan gjøre for å slippe unna... En ting å tenke på når man vet hesten skal til å sette i gang er å prøve stille den drastisk, blir vanskelig å slenge opp med rompa da.. Men han er jo sterk som en okse å da Men Annette når jeg red for anders gikk han jo kjempebra, og da krevde vi MYE, Da var jeg veldig streng også da, den minste antydning til tull, så NEI og smekk med tøyleende...

Opprinnelig postet av Bea

Hei Janne Takk for oppmuntringen. Ja det er ikke bare bare å kurere dette problemet. Du har jo selv sett han og følt bukka hans. Men alikevel så får du han iallfall til du. Selv om jeg har ridd i veldig mange år er jeg dessverre ikke så flink som deg til å ri. Med deg på ryggen er alle hestene helt anerledes. Du har et spesielt godt håndlag og er en riktig god rytter. Men etter de mange flyturene "Lillegutt" har gitt meg, så sitter jeg som en spent bue i salen hans og velter jo nesten bare han svinger litt brått. Det er nok værre å rette på det en selve unotene til "Lillegutt" Robin. Håper du har mulighet til å hjelpe meg litt med den store "Gjøken" min når han kommer hjem. Som du sier selv, så er han jo egentlig helt utrolig å ri, men.... det var de bukka da. Forstår at jeg må stille hardt mot hardt og være konsekvent, men tror nok at jeg kunne trenge litt hjelp til det Takk for støtten. Vi får snakkes nærmere. Annette

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  22:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Norghesfor Havremisk? Fant ikke noe som het det daj eg så på sidene til Norgesfor. Men det hørtes da ut som om ehsten ble foret på nesten bare korn? Denne havremiksen (som jeg antar inneholder mye havre) og bygg, det er masse stivelse=sukker= raskt frigjort energi= heit hest! Du kan bytte til noe som inneholder mindre eller ikke noe havre, Komplett eller Sport f.eks. Da kan du heller gi olje og evt. lucerne med olje/betfor (speedibeet).

Ellers anbefaler jeg one rein stop! Dersom du søker finner du mer info om det. Men kort fortalt går det ut på å bøye hestens nakke helt inntil skulderen, når den står slik kommer den ingen vei og kan heller ikke bukke. Dette må du trene litt på før det sitter skikkelig, men det er en uunværlig 'nødstopp', eller 'bukkestoppp' som i ditt tilfelle. Er også en fin øvelse for å myke opp nakken til hesten. Lær deg og hesten denne øvelsen, og bruk den hver gang hesten forsøker å bukke. Hold han slik til han gir skikkelig etter og slapper av, da rir du videre.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  23:04:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags forhold har du til hesten din fra bakken? Da tenker jeg på under longering, leing, stell, foring osv. Er alt dette ukomplisert?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  20:37:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva slags forhold har du til hesten din fra bakken? Da tenker jeg på under longering, leing, stell, foring osv. Er alt dette ukomplisert?

Opprinnelig postet av Renegate

Vi trener mye bakkearbeid og alt dette går kjempegreit. Her er han rene englen.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2005 :  20:46:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Norghesfor Havremisk? Fant ikke noe som het det daj eg så på sidene til Norgesfor. Men det hørtes da ut som om ehsten ble foret på nesten bare korn? Denne havremiksen (som jeg antar inneholder mye havre) og bygg, det er masse stivelse=sukker= raskt frigjort energi= heit hest! Du kan bytte til noe som inneholder mindre eller ikke noe havre, Komplett eller Sport f.eks. Da kan du heller gi olje og evt. lucerne med olje/betfor (speedibeet).

Ellers anbefaler jeg one rein stop! Dersom du søker finner du mer info om det. Men kort fortalt går det ut på å bøye hestens nakke helt inntil skulderen, når den står slik kommer den ingen vei og kan heller ikke bukke. Dette må du trene litt på før det sitter skikkelig, men det er en uunværlig 'nødstopp', eller 'bukkestoppp' som i ditt tilfelle. Er også en fin øvelse for å myke opp nakken til hesten. Lær deg og hesten denne øvelsen, og bruk den hver gang hesten forsøker å bukke. Hold han slik til han gir skikkelig etter og slapper av, da rir du videre.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Hei. Takk for tipset. skal gå inn på one rein stop og se hva jeg finner.
Havremixen til Norgesfor (også kalt energi mix) er en pellets blanding som også inneholder noe havre. Her er havren knust, blandet med div for sorter og laget som pellets biter. Det skal etter hva jeg er opplyst være mindre energigivende en ren havre, men allikevel mer fullverdig kost.
Mvh Annette

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  08:10:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehehe.. Du har såklart prövd å böye halsen hans når han starter med disse bukkegreiene?? For med böyd hals får han ikke satt ned hodet og bukka skikkelig med ryggen!! Driver å rir inn en unghest nå som bare bukker meg av, ikke kult, og man blir jo ganske redd tilslutt..

Hmmm.. JEg tror at trikset er å ikke ramle av sånn at han forstår at han ikke får fri hver gang han bukker (og du ramler av).. De forstår jo dette fort...

Böy halsen på hesten og se opp i skyene.. Mitt tips...

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  11:28:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten prøver å fortelle oss noe når den bukker, veldig mange hester vil bukke pga av at rytter ikke klarer å se foranledningen til bukkingen.
Hester med for lite muskler og kondisjon vil i de fleste tilfeller prøve å fortelle når det har gått for langt ifht. hvor dens utholdenhetsgrense går.
Hvis man ikke kjenner hesten godt nok kan det å tråkke over denne utholdenhetsgrensen resultere i bukking, steiling osv.

Er forøvrig i mot å skulle presse hesten enda videre ved one rein stop, bøying av hals osv, da dette veldig ofte bare blir en forlengelse av "kampen" og ikke en utvikling av forståelsen mellom hest og rytter.
Poenget er jo å forhindre bukkingen før den starter, ikke skape enda et problem.

En annen ting å tenke på er at enkelte hester har et større behov for at det skal skje mye under treningen, dvs feks tyve minutter i trav uten særlige utfordringer kan få hesten til å finne på ting selv.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  13:17:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Renegate: dene hesten har IKKE utholdenhets problemer! Han prøver ut og prøver ut, og når han finner han kan hive av rytter så gjør han med glede det. Han har testa ut meg også, nå går det som regel greit når jeg rir han, men på ett stevne (western) vi startet begynnte han da han fant ut at jeg ikke irrettesatte han når han fant på tull.( er ikke lov i feks pleasure, bedre å satse på at dommeren ikke ser) Dermed var det igang. Når han kom ut etter klassen skulle annette skritte han en runde hvorpå han bukka som en gal helt plutselig og løp alene til stallen. Du ser på hesten og hvordan han oppfører seg at dette er et adferdsproblem ikke noe fysisk.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  13:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du ser på hesten og hvordan han oppfører seg at dette er et adferdsproblem ikke noe fysisk.

Nå har disse to tingene lett for å henge sammen.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  20:00:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Heisann. Jo Janne du har rett i at dette ikke skyldes noe fysiskt. Det har vi jo sjekket ut ved flere anledninger. Det er nok vanskelig for andre som ikke kjenner "Lillegutt" å forstå hvordan dette egentlig er. Men du har jo både sett og følt han selv. I begynelsen trodde jeg at det var jeg som plutserlig hadde blitt så elendig til å ri. At det var noe jeg ikke helt fanget opp når jeg red han. Men det er ikke bare jeg som har fått føle disse anfallene hans. Flere har fått seg en aldri så liten oversaskende flytur. Det skjer når man minst aner det. Når han går som en engel for så å fly i været når man aner fred og ingen fare. Hadde det enda vært et vanlig lite bukkesprang så skulle jeg ikke trengt å be om hjelp. Men han er bare helt ekstrem når han først setter igang. Når han ikke tuller er han verdens beste. På bakken er han helt ukomplisert og grei. Da har vi verdens beste samspill mellom oss. Så hvorfor skjer dette bare i salen. Det er ikke bare hos meg problemet sitter men hva skyldes det egentlig? Vi har jo et kjempegodt sammspill og forstår hverandre ut og inn, trodde jeg.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  20:02:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Det er jeg klar over, men hva med denne situasjonen da? hvor passer den inn? Annette leier lillegutt på tur, lillegutt ser på noe annet, annette prøver å få oppmerskomheten hans da han rett og slett bare sparker til henne i låret. Dette vil jeg påstå MEGET bestemt er ett adferdsproblem uten fysiske tilknytninger. Jeg har ridd hesten mye, og ridd han for trener, HARDE økter uten at han har mukket det grann. Da skulle han iallefall sagt ifra ettersom dette var hard og belastende trening?

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.