hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - En vond sirkel,hvordan kurrere en hest som bukker?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 En vond sirkel,hvordan kurrere en hest som bukker?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  14:52:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg har en hærlig varmblodsvalakk på 7 år. Han er grei på de fleste måter, men har disse "eksplosjons anfallene" når vi rir.Han går som en drøm for så å plutserlig eksplodere ut i voldsomme bukkeseanser.Det finnes ingen fysisk forklaring da han er utredet for dette av både vetrinær og kiropraktor.Saken blir absolutt ikke noe bedre av at jeg nå har begynt å spenne meg etter utallige flyturer. Kjempefrustrerende! Dette skjer både på tur og på banen. Han går kjempeflott helt til bukkeanfallene plutserlig setter inn. Og da gir han seg ikke med et bukk, men blir som en rodeo hest. Er kjempeglad i hesten min og det siste jeg vil er å selge han. Men dette har blitt et kjempe problem for meg. At han er 169 i manken gjør at "flyturene" mine blir ganske voldsomme. Er det noen som kan gi meg noen gode råd og tips for hvordan jeg kan takle dette. Og hva kan jeg gjøre for å vennne han av med dette. Hva skyldes dette? Har mistanke om at dette skjer når han er lei eller kjeder seg uten å være helt sikker. Alle råd tas imot med takk
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  15:03:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Hadde det samme problemet med min kaldblods, og nå er han fin!!

I og med at både veterinær og kiropraktor ikke finner noen spenninger eller fysisk galt med han vil jeg vite noe annet. Hvis det er i orden for deg!

Hva slags hodelag bruker du til han?
Hva slags bitt og tykkelsen på det?
Hva slags sal? (allround/sprang/dressur?)
Hva slags gjordt?
Og tilslutt hvordan ser foringsplanen han ut?
Og treningsuka deres?

Mvh Julie!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  16:02:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Akkurat nå går han på beite, men om ca.3 uker begyner jeg så smått å trene han opp igjen. (Vi trengte en pause begge to, jeg mest ) Han bruker et vanlig hodelag uten nesereim. Bittet er et 3-delt trinsebitt med kobberruller, det er litt tynnere enn et vanlig trinsebitt. Han er absolutt ikke hard i munnen og jeg er heller ikke hard i handa. Med et vanlig tykkt trinsebitt napper han hele tiden i tøylene og virker veldig misfornøyd. Dette har gitt seg med kobberbittet. Salen er en Pessoa allround middles bred bom eller western sal (bomløs). Bruker både saueskinns voilock og gjordbeskytter, og anatomisk gel gjort. Forings planen slik den er nå er kun beite gress, men den vi brukte når vi trente var slik: fri tilgang silo hele dagen, morgen 1 kg havre mix (Norgesfor)+ 0,5 kg knust bygg. Kveld: 1 kg havremix+ 0,5 kg knust bygg+ vitaminer, salt og hvitløk. Trenings uka var ca.1 time om dagen allsidig veksling mellom tur, dressur/western, sprang, longering/løstrening i rundpadocken. Eks: Man: 1.time skrittetur, Tirs:30 min løstrening i rundpadocken + 30 min skrittetur. Ons: 30 min dressur+ 30 min sprang (evt.løshopping). Tors: 1.time western. Fred: 1 time skrittetur i skogsterreng. Lør: 1. time Bakketrening / horsemanship. Sønd: Fri Dette var eks.på en helt vanlig uke. Hva synes du om dette? Hva bør jeg endre på?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  16:25:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Du sier at det ikke er noe fysisk da dette er utredet av veterinær og kiropraktor. Har du sjekket salen? Det kan jo godt være at den ikke passer. Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  17:00:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du sier at det ikke er noe fysisk da dette er utredet av veterinær og kiropraktor. Har du sjekket salen? Det kan jo godt være at den ikke passer.

Opprinnelig postet av Formosissima

Jo salen er sjekket av flere. Og den passer til han. Så det er ikke der problemet ligger. Jeg tror det går mer på at han kanskje kjeder seg og fort går lei av ting. For som jeg nevner, så går han som en drømm helt til "han har fått nok" og da kommer eksplosjonen. Men hvordan kan jeg gjøre ting mer allsidig enn det jeg allerede gjør, og hvordan kan jeg få bukt med problemet hvis det er her det ligger?

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  17:04:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann!

Hadde det samme problemet med min kaldblods, og nå er han fin!!

I og med at både veterinær og kiropraktor ikke finner noen spenninger eller fysisk galt med han vil jeg vite noe annet. Hvis det er i orden for deg!

Hva slags hodelag bruker du til han?
Hva slags bitt og tykkelsen på det?
Hva slags sal? (allround/sprang/dressur?)
Hva slags gjordt?
Og tilslutt hvordan ser foringsplanen han ut?
Og treningsuka deres?

Mvh Julie!

Opprinnelig postet av Julie=)

Hva gjorde du for å få bukt med problemet du hadde med hesten din?

Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 02/08/2005 :  18:58:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørte om en hest som kastet av folk når den begynte å kjede seg, men da kjeftet hun på hesten, rygget den mange steg og var oppe på ryggen igjen innen et minutt. (Hun var modig) Etter hvert ble hesten lei og gav seg med bukkekastene...
Større hester skal være enklere å ri rodeo på, fordi det blir mer som å sitte på en gyngeheste enn en liten hest med bråere bevegelser... Men misunner deg ikke!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  19:52:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hørte om en hest som kastet av folk når den begynte å kjede seg, men da kjeftet hun på hesten, rygget den mange steg og var oppe på ryggen igjen innen et minutt. (Hun var modig) Etter hvert ble hesten lei og gav seg med bukkekastene...
Større hester skal være enklere å ri rodeo på, fordi det blir mer som å sitte på en gyngeheste enn en liten hest med bråere bevegelser... Men misunner deg ikke!

Opprinnelig postet av Chipsu

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  19:59:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hei Chipsu. Ja du har nok rett i at det er lettere å sitte på en stor hest som bukker enn en liten, men alt blir desto mye voldsommere. Selv om jeg ender i bakken så får han ikke fri av den grunn. Jeg setter meg alltid opp igjen, men først må jeg jo få tak i han da, og det kan jo ta sin tid Men en ting er nå sikkert,han er absolutt ikke noe i nærheten av en gyngehest når bukke-eksplosjonen kommer. Men takk for oppmuntringen alikevel
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  21:02:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner godt at dette er plagsomt og skummelt Hva gjør du når han har bukka eller kasta deg av? Ser at du har skrevet at du ikke gir ham fri, det er superbra Før fikk hesten min fri når hun tulla og etter noen uker hadde jeg rodeohest som var helt klikk Men etter mye trening og det at hesten kjente at det hun gjorde fikk en negativ konsekvens og at det var mye lettere å bare gjøre det jeg ba om uten tull, fikk jeg en mye bedre hest

Men kjenner du rett før han skal til å bukke? Isåfall kan det jo være en ide å si strengt "NEI!" og kanskje eventuelt dra hodet hans litt opp (vanskeligere å bukke med hodet oppe). Så bare ri frem og fortsette med det du holdt på med... Eller har du kanskje allerede prøvd dette??
Sorry hvis det var lite hjelp, men jeg ønsker deg ialfall lykke til og håper du og hesten din får løst dine problemer Bukker han på tur og forresten? Hvis ikke kan det jo tyde på at han kjeder seg på banen eller noe sånt... Men du hadde en veldig variert og bra ukesplan da

Mvh Lena

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/08/2005 :  21:27:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er slettes ikke artig og sitte på en hest som bukker..
Har ei hoppe selv, men hun gjør det når hun er glad. F.eks. når vi gallopperer over store enger. Jeg klarer og holde meg fast om jeg rir barbakk og med sal. Så jeg ser egentlig ikke noe stort problem med det når jeg rir. Kanskje litt skummelere når noen andre skal ri henne men. Når hun blir gammlere så regner jeg med at det blir borte etter hvert..

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  22:09:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hesten min var også sånn med en gang jeg fikk han. Men jeg antar at det var pga at han var 3 år og nylig innridd... og at han var redd for å ikke kom hjem til kompisen sin igjen. Det er veldig slitsomt å ri hester som kan eksplodere plutselig, for man klarer ikke (iallefall ikke jeg) å slappe av og nyte ridinga. Det jeg gjorde var å få pappa/søstera mi til å gå ved siden av meg når jeg rei. På den måten kunne de ta tak i hesten om han kasta meg av, og hjelpe meg opp igjen. Jeg kuttet også ut alt kraftforet, og brukte mer tid på bakken enn i salen... Longerte han endel, og leide lange turer. Det gikk gradvis over, og nå har han ikke kasta meg av på lenge..
Nå bukker han bare når noe er litt vanskelig, og det er ikke "jeg-vil-ha-deg-ut-av-salen-bukk" lengre. Red nettopp nå en laaang tur uten sal, og han er snill som et lam.

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har hatt hesten din... men hva med å prøve å gjøre bare ting han liker en periode? Hvis han synes det er stas å ri på tur, så ri på tur :) Sørg for at han har det trivelig når du rir han også. Sørg for at han er motivert og ønsker å gjøre det du vil...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  22:30:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har en variert ukesplan, men ser du skritter veldig mye + at du gir han en dag fri. Han trenger ikke mer trening da? Altså å få jobbet seg skikkelig, med feks flere dressurtreninger og intervall/kondisjonstreninger på tur? Hester er jo så ulike når det gjelder å få ut litt "krutt":)

Jeg hadde forresten omtrent denne treningsplanen på min forrige hest (konkurranse hest i sprang):
Mandag: tur
Tirsdag: dressur (eller longering, evnt løshopping)
Onsdag: dressur/bom eller sprang
Torsdag: dressur
Fredag: Sprang
Lørdag: tur (eller stevne, da tur på fredag, evnt lett bakkearbeid)
Søndag: sprang (av og til fri eller stevne)

Rundpad trening og annen NH trening gjorde jeg i tilegg. Dressur og sprangtimene varte rundt 1 time (litt avhening av hvor mange som var med). Turene var på ca 1-2 timer, med klatring og endel trav/galopparbeid (intervaller og kondisjontrening). Hesten var 165 høy, og gikk på ca 4 kg kraftfor.

Sier ikke at du skal ha samme plan, men du har iallefall noe å sammenligne med:)

Hege
Redigert av - Hege J den 02/08/2005 22:40:23 Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  01:10:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet også om en hest som i visse situasjoner oppførte seg slik. Denne hesten gjorde det når hun ble presset til å gjøre noe som krevde litt mer av henne enn å bare flytte beina framover; altså ren og skjær ulydighet.

Det beste er jo å være mer sta enn hesten, og ikke gi deg. Og dersom du merker det når han skal til å begynne med anfallene sine, så dra hodet hans litt oppover, så han ikke får det så langt ned. Da kan han ikke bukke så høyt, og det blir kanskje lettere for deg å holde deg på, og dermed få irettesatt ham med en gang, istedet for at du må få tak i ham først...da har han jo på en måte fått litt fri, og har oppnådd det han vil. Ha noen til å leie deg og holde hesten nåt han begynner slik, hørtes og ut som en god ide
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  12:53:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Sorry at jeg er litt treig med å svare..

Bittet høres greit ut, min begynte også å gå mye bedre når jeg skiftet til bitt m/kobberruller!
Med en gang jeg byttet ut allroundsalen med en dressursal endret han seg drastisk,muligens fordi eksteriørmessig går skuldrene hans litt lenger bakover i forhold til manken,så en allroundsal klemte på skuldrene hans,derfor passet denne dressursalen perfekt til han og mye av bukkingen ga seg..men enda "hang" det igjen.. Mange av disse gel og syntetgjortene kan gi en slags gnissing selv om de sies å være bra, noen hester har jeg merket irriterer seg over dette,så hvis lommeboken tillater det,så prøv med en helt normal gjort.
Ellers virket utstyret greit.

Angående fòringa så ville jeg kuttet ut havren helt! Og eventuelt hvitløk, nå har mange "forskere" funnet ut at hvitløk kan bli for sterkt for tarmene.
Fòr jeg ville gitt ham ville vært: norgesfòr hest sport, alfa alfa, salt/vit/min/kalk. Og heller blandet inn litt høy,enn bare la han gå på silo..

Så over til ridningen.

Min er også av den typen: "jeg kjeder meg..gidder ikke..uff..." Men her er det DU som rir! 1 times trening har ingen vondt av!hverken hest eller rytter!
Angående 1 times skrittetur...da skjønner jeg han lett kan bli lei.. varier mye! Tren intervaller!Da skjer det hele tiden no..skritt ti minutter.15min-..trav fem min, galopper to-tre minutter,og gjenta dette under turen,øv på sjenkelvikninger og versader under turen også! Begynner han å bukke,så ta han med en gang! Rygg han noen steg,for så å ri godt frem. Snakk til han! Så lenge han ikke er vondt er det bare at han skaper seg.. Det med risting på hodet så han drar tøylene omtrent ut av hånda er også et tegn på at han synes alt er forferdelig kjeeedeliiig... Men igjen! Snakk til han og varier!

Tips til treningsplan:

Mandag: Dressur (mye sjenkelvikninger,versader,tempovekslinger,serpentiner etc)

Tirsdag: Intervalltrening på tur!!

Onsdag: Sprang (stusshindere) etc.

Torsdag: Trening i rundpaddock,finn på masse! Presenninger+++

Fredag: Er dere flere (finn på no gøy! Hva med gymkhana!)
(Eventuelt løshopping)

Lørdag: Klatretur i skogen!

Søndag: Fri!

Angående sprangen er det en morsom ting jeg har lært hvor hesten (og rytteren) virkelig må konsentrere seg!

Sett opp tre hindere etter hverandre, ha passe bra plass mellom dem.
Hopp over det første sving til venstre, hopp over det første igjen og det andre,sving til høyre. hopp over bare det andre og tredje og sving til venstre og start på nytt!!
Er gøy, og ikke så enkelt som man tror!

Lykke til med treningen!
Bare vær konsekvent og bestemt, han skal høre på deg!! Og ros han masse når han gjør no bra!!!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2005 :  13:13:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen. Tusen takk for gode råd. Det er ikke bare på ridebanen han bukker , dessverre. Eneste gangen han aldri har bukket er når vi er på skogstur/klatre tur. Da må han følge med hele tiden og det synes han er morro.Det gjelder allikevel å klamre seg fast, for ved bitte små bekker ol. tar han sats og hopper nesten 1,5 meter høyt over. Redd for å bli våt veit du. Ellers er han jo bare herligheten sjøl med kjempe personlighet og morsomme påfunn. Tror nok ikke han bukker fordi han er så sprek, men mer fordi han ikke vil jobbe. Egentlig er han ganske lat og protesterer med bukking. Hans måte å vise at "dette vil jeg ikke". Han elsker å hoppe og utnytter alle muligheter til å gjøre dette. En dag vi red i ridehuset sammen med to andre, stoppet den ene hesten og pissa midt i sporet på ridebanen. Når "Lillegutt" og jeg så kom frem til den mørke skumle våte flekken på bakken tok han sats og hoppet kjempehøyt over. Dette gjentok seg hver gang vi kom rundt banen og til det våte feltet at han hoppet over, så det ble jo mer sprang en dressur Det er ikke bare bare å holde hodet hans oppe når jeg merker at bukkene kommer. Jeg har forsøkt. Men dessverre så har jeg begynt å spenne meg så veldig, så når jeg merker at "det er noe i gjære" og forsøker å være føre var, så er det som om jeg fremskynder og utløser bukkinga. Tror jeg kanskje provoserer det frem ved at han merker min usikkerhet. Og da sliter jeg med å gjennvinne balansen. Dessverre gir han seg aldri med et bukk, men holder på til jeg går i bakken. Det er det som gjør det så vanskelig. Vet ikke helt hvordan jeg skal greie å slappe av når jeg rir han heller. For jeg vet aldri når "anfallene" hans kommer. Det at jeg gir han en dag fri i uka er nok ikke fordi han trenger det, men mer fordi jeg selv trenger en pause Den 22.august flytter hestene hjem fra beite og da skal jeg forsiktig begynne å skritte han opp. Han kommer ikke til å ha samme forplan som tidligere da siloen blir bytta ut med høy og mulig at kraftforet blir av typen Champion Komplett. Prøver å gjøre treninga hans så allsidig å variert som mulig slik at han ikke kjeder seg. Om jeg slipper han på ridebanen med et hinder midt på banen tar han helt av, for sprang er noe han elsker. Da hopper han frem og tilbake over det ene hinderet uten at jeg gjør noe som helst. Men dette blir jo ikke riktig måte å trene han på selv om han synes det er morro. Finnes det noen hjelpe midler for å hindre at hester bukker?
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.