hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan salgjord?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvordan salgjord?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  12:07:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hvordan salgjord har du til hesten din?

Jeg sverger til Anatomisk salgjord med strikk uansett! Kunne aldri hatt en salgjord uten strikk, det blir nesten umulig for meg å stramme den skikkelig uten! Dessuten har den ene hesten min av og til fått gnagsår av vanlige salgjorder av nylon, så derfor har jeg alltid ridd henne med anatomisk salgjord.

Lurer også på om noen her har erfaring med stigbøyler med strikk? Det må vel være en billig forsikring, så slipper en bli hengende etter stigbøylene hvis en faller av.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  12:32:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg bruker også en anatomisk gjordt med strikk, og kommer nok heller aldri og gå tilbake til gjordt uten strikk :o)
Tidligere brukte jeg stigbøyler med strikk, helt fine og gode stigbøyler det. Nå har jeg noen distanseritt-stigbøyler, de er i en slags plastikk med gummiinnlegg slik at de fjærer ( mindre slitasje og belastning på ledd ).

Edit: De holder ikke på kulde heller, siden de er i plastikk, så jeg er mye varmere i bena/tærne på rideturene. Herligt :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 31/07/2005 12:34:13 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  13:02:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Strikk i begge ender (helst) er et must! Hittil har jeg bare hatt lærgjordt, men kjøpte meg Alpha Horse anatomisk dressurgjord med strikk nå sist, og den er både jeg og hesten fornøyd med :) Myk og god fra første stund! For øyeblikket har jeg bare en dressursal, men jeg har allikevel et par gjorder til sprang/allroundsal. The absolute favorite er en brun HL gjord med strikk. Ikke bare bare er den utrolig fin (og dyr!), men også veldig behagelig. Den kommer jeg nok til å beholde bare på trass siden jeg egentlig ikke har bruk for den :P

Stigbøylene mine er Stübben, og jeg er fornøyd med de. Helt vanlige i stål med sort gummisåle. Har de siste årene aldri vært kald på beina om vinteren fordi jeg kjøpte meg noen helt sinnsykt varme ridestøvler (Mountain Horse Rimfrost rider), så derfor fungerer stigbøylene suverent, selvom de er kalde.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  13:03:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Strikk i begge ender (helst) er et must! Hittil har jeg bare hatt lærgjordt, men kjøpte meg Alpha Horse anatomisk dressurgjord med strikk nå sist, og den er både jeg og hesten fornøyd med :) Myk og god fra første stund! For øyeblikket har jeg bare en dressursal, men jeg har allikevel et par gjorder til sprang/allroundsal. The absolute favorite er en brun HL gjord med strikk. Ikke bare bare er den utrolig fin (og dyr!), men også veldig behagelig. Den kommer jeg nok til å beholde bare på trass siden jeg egentlig ikke har bruk for den :P

Stigbøylene mine er Stübben, og jeg er fornøyd med de. Helt vanlige i stål med sort gummisåle. Har de siste årene aldri vært kald på beina om vinteren fordi jeg kjøpte meg noen helt sinnsykt varme ridestøvler (Mountain Horse Rimfrost rider), så derfor fungerer stigbøylene suverent, selvom de er kalde. Har ingen erfaring med stigbøyler som har strikk. Tror jeg ville følt meg litt ¨naken¨.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  13:36:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg har også anatomisk utformet sympatex-gjord, med strikk i begge ender. Det er den fra hööks, til 349 kr. Syns prisen er grei, og både jeg og hesten min trives veldig godt med den, da han også lett får gnagsår av både lær-og nylongjorder i dårlig kvalitet. Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  13:41:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd med strikkstigbøyler i snart tre år, og trives kjempebra med det. De koster bare en brøkkdel av quick-out, og tror det er mye mer behagelig hvis strikken rykker, enn hvis foten bare spretter ut til siden??;p Kan godt være bare innbilling, men er jo ikke bra om sikkerhetsfunksjonene funker for godt heller... Hvis strikken skulle hoppe av på et upassende tidspunkt, f.eks. under et stevne, går det jo ann å ri videre, i motsetning til Quick Out. Jeg har bare opplevd en gang at strikken har hoppet av når det strengt tatt ikke var nødvendig, syns også kvaliteten på strikk og lærfester er bra. Mine har ihvertfall holdt i nesten et år, uten at jeg har blitt nødt til å skifte dem. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  13:49:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Den anatomisk gjorden med strikk i begge ender er den jeg er mest fonøyd med.
Venter i spenning på en helt vanlig sort lærgjord uten strikk nå, og tror egentlig jeg blir storfornøyd :)

Enten lær uten strikk, eller sympatex med strikk i begge ender, ja takk :)

Har gått tilbake til "helt normale" stigbøyler nå. Men må nok sette på de med strikk hvis det skal hoppes e.l.

Therese
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  14:08:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg må bestille en ny anatomisk salgjord til den nye hesten min, for den andre hesten min sin blir for lang! Lurte på om det er noen andre bra nettbutikker på nett som selger anatomisk salgjord med strikk på nett, UTEN de hvite kantene rundt?
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  14:28:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Enten lær uten strikk, eller sympatex med strikk i begge ender, ja takk :)

Opprinnelig postet av Eikdokka

Lurer bare på hvorfor du ikke vil ha strikk på den i lær? Har hatt så lyst på en i lær selv ganske så lenge nå, men har ikke blitt enda...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  15:16:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Brker bare lærgjorder jeg. De blir ganske dyre, men de holde seg bra og er utrlig behagelige, enkle å rengjøre er de også. Til ¨nå har jeg bare hatt lærgjord med strikk i ene siden og dette har fungert kjempebra.

Av stigbøyler bruker jeg helt vanlige, har prøvd de med strikk i siden men det fungerer ikke så bra siden jeg har en fotfeil og nedsatt balanse. Så når jeg prøvde de med strikk så løsna strikken hele tiden.
Gå til toppen av siden

The_One_Vision

New Zealand

Skrevet - 31/07/2005 :  18:30:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker kun Proffesionals Choice gjorder på hesten min, den har strikk i begge ender + at den er myk og behagelig for hesten.(er visst veldig bra gjorder for hester som får lett gjordespreng har jeg hørt)
Har PC gjorder både på sprang og dressursalen. Jeg sverger til de gjordene.

Man kan også få kjøpt de på nettet.

*Better stand tall when they're calling you out
Don't bend, don't break, baby, don't back down *
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  23:55:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Litt OT: Har fått litt "vekk med strikken" panikk. Alle her i "bygda" tror at strikken er til for å få strammet så mye man bare klarer. Får litt mageknipe når jeg ser at ei jente setter seg opp i salen og drar alt hun makter i gjordstroppene på siden strikken er. Ikke rart at det er mange hester som får bukspreng pga. dette..

Men den egentlige grunner er at jeg ikke trenger en med strikk, og at jeg synes det er penere uten + at gjorden holder seg lengre! (tenker da på strikken som blir utstrekkt)

Therese
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2005 :  10:26:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg har også anatomisk gjord med strikk i sympateks til sprangsalen.
Til dressursalen har jeg en gelgjord med strikk i begge ender.
Synes disse er praktiske med tanke på rengjøring, samt at de virker myke mot hesten.
Jeg har brukt gjord med strikk så lenge jeg kan huske, og har aldri hatt gjordspreng på hestene mine.

Når det gjelder bøyler har jeg både distansebøyler ( som Bente beskriver ), vanlige bøyler i plast og sikkerhetsbøyler med strikk.
Vær obs på at de billigste sikkerhetsbøylene ofte ikke er særlig sterke og kan begynne å "sige" ut av form....

Anette Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 01/08/2005 :  10:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker bare vanlig nylongjord uten strikk... Enkelt og greit. Eller så bruker jeg ikke sal.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

LivM

Skrevet - 01/08/2005 :  17:41:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Passier uten strikk. Hesten er veldig fornøyd og da er jeg fornøyd.
Er redd for å overstramme med strikk så da foretrekker jeg å ha en gjord uten strikk som er lettere og kontrollere strammingen.
En uten strikk holder vel lengre og, da den ikke har noe strikk som kan bli slappt med tiden.
Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  13:35:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til sprangsalen min har jeg en anatomisk formet salgjord i sympatex fra Høøks, og til dressursalen har jeg en vanlig nylongjord. Ingen av salgjordene er med strikk, rett og slett fordi jeg ikke er vant til strikkgjorder. Jeg er helt klart mest fornøyd med gjorden i sympatex, men den i nylon er vel grei nok den også.

Jeg bruker alltid stigbøyler med strikk, og er kjempefornøyd med disse! Har aldri vært oppi situasjoner hvor strikken burde ha løsnet, men håper den vil gjøre det hvis det skulle bli nødvendig.. Den har aldri løsnet når den ikke skal det heller, og jeg føler meg tryggere på at jeg ikke vil bli hengende etter hesten når jeg ramler av enn jeg hadde gjort hvis det ikke hadde vært strikk på stigbøylene.

Stigbøyler med/uten strikk har forresten vært diskutert før.. :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.