hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Begynne å starte! Trenger litt hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Begynne å starte! Trenger litt hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Monroe

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  15:25:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Etter litt trening i høst håper jeg å få starta litt med god-jenta mi:)
Så, har jeg jo lest masse, og blir bare mer og mer forvirra jo mer jeg leser! Fatter ikke så alt for mye!
Jeg har gått på rideskole, og pleide å kunne dette, men alt har bare surra seg rundt i hodet mitt, så nå vet jeg ikke helt hva som er rett og galt!
Hvis jeg har ponni, kan jeg starte i ponni-klasser frem til jeg det året jeg fyller 17?! (ut dette året med andre ord?) Og etter det kan jeg starte i heste-klasser?
Kan noen forklare med dette med menneskelige ord, og ikke som det står i reglementet, blir for komplisert

Hesten må være registrert i NRYF f.o.m. LB i både sprang og dressur? Gjelder dette ponni og hest?

Hva annet må jeg huske på når jeg skal ut og starte?
Må tilhøre en rideklubb?

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 30/07/2005 :  18:48:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Du kan kun starte Ponni ut det året du er 16 har jeg fortsått. Og etter det må du starte hest

Registrering gjelder både ponni og hest i sprang og dressur. Og de må ha dette f.o.m LB

For å kunne starte distriktsstevner og oppover må du ha tatt grønt kort (inneholder rideknappen 5) Dette får du vanligvis tatt på event. rideskoler osv.
Har du ikke grønt kort kan du bare starte klubbstevner i den klubben du tilhører.

Du må også være tilknyttet rideklubb, ja

Så egentlig ville vel jeg anbefale deg å melde deg inn i din lokale rideklubb og høre med dem om de arrangerer grønt-kort kurs.

Lykke til! ;)

Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  20:29:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
For å kunne starte på et distriktsstevne må du ha lisens. Lisens fås gjennom å bli medlemsskap i en rideklubb. Du må ha grønt kort for å få lisens. Du kan fint starte klubbstevner uten lisens.
Du kan også starte hesteklasser med ponni (forutsatt at du er under 17 år).

Det lureste er å sjekke reglementet for ting det er nyttig å vite om før du starter. Det er ulike regler i sprang og dressur for hva slags utstyr som er påkrevd/forbudt.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  20:38:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Takk for svar!
Lisensen er i boks!
Jeg vet ikke helt hva som er min lokale rideklubb, i og med at jeg flytter til Stavanger på mandag. Derfor jeg lurer, så kan jeg komme i gang med trening, og evt andre forberedelser fortest mulig! Men, jeg skal skjekke det opp med en gang, evt melde meg ut av rideklubben her i tysvær!

Så jeg kan ikke starte ponni i hesteklasser etter jeg er "gått inn i det" 17 året?
Jeg er veldig liten av vekst, så jeg er ikke for stor til ponnien!

Gå til toppen av siden

Chili

» VIP

Skrevet - 30/07/2005 :  23:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan starte hesteklasser med ponni selv om du er over 16, du kan bare ikke starte ponniklasser lenger.

Klippet fra KR I (http://www.rytter.no/files/%7B85BA96C1-9EDA-43E5-84CB-AC88CAE2830A%7D.pdf)

e) Med unntak for feltritt (se KR V § 522.6) gis ponnier anledning til å starte i alle stevner i klasser for hest. Ponnien regnes som hest, uansett om den er registrert som konkurranseponni eller ikke, og starter på hestens premisser og etter hestens reglement. Ponni kan ikke premieres separat i klasser for hest.

Redigert av - Chili den 30/07/2005 23:01:53 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  23:48:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Som Chili sier kan du fint starte hesteklasser/åpne klasser med ponnien din, uansett hvor gammel du er, du får bare ikke noen fordel med å starte ponni. Du må hoppe like høyt som de som har stor hest. Du kan ikke starte klasser som kun er åpne for ponni.

Hvor i Stavanger skal ponnien din stå?
Her er liste over rideklubber nær Stavanger:
Rogaland: www.rogalandrideklubb.no
Soma: www.n3sport.no/ridning/soma
Sola: www.sola-rsk.no
Sandnes og Jæren: www.sjr.no
Randaberg: www.n3sport.no/ridning/randaberg

Siden du har grønt kort og lisens trenger du bare melde deg inn og begynne å starte for klubben. Vanligvis rir man jo også på klubbens treninger og da får du "starthjelp" av treneren.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  00:09:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
NB NB Overgang til ny klubb skal skje ved årsskifte, eventuelt kan man søke om dispensasjon. Men du kan jo fint starte for klubben du er medlem i no også.

Og man kan absolutt starte med ponni i hesteklasser etter man er 16 år. Sjølvsagt. Tenkt på alle dei som rir fjordinger eller sportsponnier etc. Kor kjem den ideen frå att det ikkje er lov etter 17 år??

Redigert av - Lucinda: den 31/07/2005 00:11:51 Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  10:39:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Tusen tusen takk for svar:)

Vet at det ikke er ikke er noen fordeler med å starte ponni i heste-klasse!
Jeg bare lurte, for å være sikker, ellers måtte jeg funnet en person som var under 16 til å starte for meg neste år. Og da ville jeg mista gleden med det! Tar ikke konkurranse sånn skikkelig seriøst foreløbig, bare for gøy! :)
Er ikke 100% sikker på at hun er ponni da, skal måle henne skikkelig snart!
Hun er mellom 147-149. Har bare målt henne med vanlig målebånd, og da var hun 148,5, men jeg stoler ikke helt på det!
Blir litt vanskelig å starte i den klubben jeg er i nå, jeg meldte meg inn i den for å kunne bli med på et dressur-kurs, men har ikke medlemskort. (må du ikke ha det for å starte?)

Jeg skal bo på Madla, så det er sikkert Rogaland som er nærmest meg!
Men hesten skal derimot stå på Myklebust (hvis du vet hvor det er..?). Så det er kanskje lurt å finne en stall som er nærmere stallen, så kan jeg kanskje ri bort til treninger etc.
Men, jeg skal høre med de på stallen i morgen (Gleder meg som en unge til å flytte!! :D) det må være noen der på stallen som starter, så de kan kanskje hjelpe meg litt i gang. Evt hvilken stall som er best...

Takk igjen for svar! Nå vet jeg iallfall hva som skal gjøres, frem til hesten er klar til å startes med!
Kommer nok til å bli noen misslykka klubb-stevner i begynnelsen:p (ikke at klubb-stevnene er misslykka, men at hesten ikke gjør det så bra....bare sånn at dere ikke misforstår:P)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  11:32:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Skal du starte ponniklasser må ponnien være ponnimålt av godkjent ponnimåler.

Har du betalt medlemsskap og har kvittering på det (kan du nok også få i banken om du har betalt med giro eller liknande) er dette godt nok. Uansett i reglementet står det att klubbskifte skal skje pr 1.1. Men du har gjerne ikkje starta noko for den klubben du er med i no heller da?

Gå til toppen av siden

Go_Mora

» VIP

Skrevet - 31/07/2005 :  11:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! du kan starte ponni ut det året til du er fylt 17..
Så kan du starte hesteklasser, men du kan starte ponnien din i hesteklassene...
Lykke til på stevnet!
Klems!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  12:51:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg skal bo på Madla, så det er sikkert Rogaland som er nærmest meg!
Men hesten skal derimot stå på Myklebust (hvis du vet hvor det er..?). Så det er kanskje lurt å finne en stall som er nærmere stallen, så kan jeg kanskje ri bort til treninger etc.
Men, jeg skal høre med de på stallen i morgen (Gleder meg som en unge til å flytte!! :D) det må være noen der på stallen som starter, så de kan kanskje hjelpe meg litt i gang. Evt hvilken stall som er best...

Myklebust ligger vel nærmest Sola hestesenter på Snøde, det er der på Tananger sant? Der er det visstnok ganske fint, rett ved vannet og stor ridehall. De arrangerer en del stevner men vet ikke hvordan det er med treninger der. Lykke til i alle fall :)

Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 31/07/2005 :  13:23:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som tidligere ponnirytter vet jeg hvertfall at du kun kan ri UT året du fyller/har fyllt 16 år. Altså om du er født i 89 blir dette ditt siste år som ponnirytter. Da du er for gammel, for eksempel neste år og videre om du er født i 89, vil ekvipasjen(deg og ponnien) regnes som HEST og du må da konkurrere i HESTKLASSER.

Det fins sammenslåtte hest og ponniklasser på mange distriktsstevner, men så lenge klassen ikke er betegnet med P (ponni) eller bokstavnivå (Lc,Lb,la,mb,ma) så vil det si at den er åpen for hest.
Altså om det står 100cm kan du starte, om det står LA er det en lukket ponniklasse.

(dette gjelder sprang)

Du må være medlem i en rideklubb, ha grønt kort, og rytter lisens hvis du skal starte over en viss høyde(tror det er LB på D stevne.)
Hesten må være registrert i rytterforbundet for å kunne delta på D stevner og høyere.
Den må ha ID kort, og vaksinasjons kort uansett om det er klubb stevne eller landsstevne. (unntak treningsstevne/stallstevne)

Lykke til som konkurranse rytter.

***SPRANGPONNI SELGES- SE VIP***
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  14:22:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Takk takk:D

Jeg sjekker opp i morgen:) Men takk for svar!
Dyrlegen, kan h*n måle hesten?
Evt hvordan får jeg tak i en godkjendt ponnimåler. Litt kjekt å vite hva dyret mitt er. Hun er jo reg som Dansk Sportsponni,
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  14:34:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ponnimålere

Du finner denne lista hos NRYF under Teknisk Personell

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  14:42:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Frå reglementet anngåande alder

Så dei som snakker om 17 år her får sjå å lese reglementet før dei uttaler seg.

Kopi av melding:

§ 122 – Ryttere inkl. aldersgrenser, amatørbestemmelser etc.

1. Ryttere omfatter både kvinnelige og mannlige utøvere, med mindre annet er an-gitt og omfatter kategorier i h.h.t. § 121.6. Begrepet rytter i KR omfatter også kusk, voltigør og longør i voltige. Ryttere må være medlem av klubb tilsluttet NRYF (el-ler tilsvarende NF i annet land).

2. Barn omfatter aldersgruppen t.o.m. det året rytteren fyller 12 år.

3. Ryttere kan konkurrere som ponniryttere (P) til og med utgangen av det år ved-kommende fyller 16 år med ponni som nevnt i § 123.1. Ponniryttere kan delta i krets- og norgesmesterskap f.o.m. det år de fyller 13 år. I kjørekonkurranse er det ingen øvre aldersgrense for å kjøre ponni.

4. Ryttere kan konkurrere som juniorer (J) til og med utgangen av det år ved-kommende fyller 18 år. Rytter fylt 16 år og som i sprangridning har fått plassering i MA (1,40-hopping) eller fullført med 4 feilpoeng eller mindre, kan delta i VB (1,50-hopping). Rytter fylt 14 år som i feltridning har fullført minst 3 CNC*, kan delta i klasse CNC**. Juniorer kan delta i krets- og norgesmesterskap f.o.m. det år de fyller 13 år, se dog aldersbestemmelsene i § 122.7.

5. Ryttere kan konkurrere som unge ryttere (U) fra og med det år vedkommende fyller 16 år til og med utgangen av det år vedkommende fyller 21 år.

6. Ryttere kan delta i konkurranser for seniorer (Sn) fra og med det år de fyller 18 år; i dressur fra og med det år de fyller 16 år. Med seniorklasse menes klasse som i proposisjoner/statutter angis som seniorklasse, samt i sprangridning klasse VB for hest og høyere og i feltridning klasse CNC** for hest og høyere.

7. Bortsett fra i mesterskap, se pkt. 2 og 3 ovenfor, gjelder følgende nedre alders-grenser for deltagelse i nedennevnte grener:

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  14:43:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

***SPRANGPONNI SELGES- SE VIP***

Opprinnelig postet av *Showjumping*

Dette bør du slutte med her på forumet.

Forumregel:

Kopi av melding:

All form for reklame, markedsføring, annonsering eller annen form for komersiell virksomhet er ikke lov i vårt debattforum. For privat annonsering tilbyr vi gratis annonsering blant våre rubrikkannonser. For komersiell virksomhet vil det være mulig å annonsere på Hestemarked via bannere eller plakater.

Det er ikkje første gangen eg har sett dette fra deg heller.

Redigert av - Lucinda: den 31/07/2005 14:44:45 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.