hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ALTFOR stresset når hun ska hoppe
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 ALTFOR stresset når hun ska hoppe
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Cheyenne

Skrevet - 30/07/2005 :  14:05:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Venninnen min sin hest stresser noe veldig når hun ska hoppe. Ska du galoppere mot hinderet, vil ho berre fyka av gårde, å holde du ho ijen, står ho å danse, traver på stedet med høye kneløft. Å komme du bort t hindere hoppe ho ca 3 meter fra hinderet, å lande like langt etterpå. Har liksom prøvd alt nå; ha høyt hinder, kombinasjoner, osv, til og med hatt 5 rekker etter hverandre bortover, og da hoppet hun alle hindrene i ett hopp, og tok da sats ca 3 m fra hindret og landet like langt etter hinderet
Noen som vet råd???

Monroe

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  15:39:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Nå er ikke jeg den største sprang-rytteren her inne, men jeg kan prøve å svare, så får dere si hvis det er helt feil!

Hva med å trene mye på bomarbeid? Kavaletter?
Ri dressur på banen, når det står hindre der? Ri rundt hindrene, mellom, legg ned bommen og ri mellom to støtter, bare for å vise hesten at det ikke alltid betyr hopping.
Legg bommer forran et lite hinder på f.eks. 60 cm, slik at du må trave foran hinderet!

Rir hun for instruktør? I så fall burde jo h*n ha hatt noen tips!

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  21:18:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok dere må starte på grunnnivå, for det er IKKE bra å sette opp hinderhøyden, gjøre vanskelige øvelser osv når hesten er slik. Det er snakk om grunnleggende teknikk og rett og slett kontroll, og dette må øves på små enkle hinder.
Vil ikke skrive så mye nå, for jeg synes dere bør få hjelp av den dyktig instruktør.

Hege Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  10:41:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Det var det jeg egentlig ville frem til, men lille meg er ikke så flink til å formulere meg:p Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 31/07/2005 :  13:32:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann, dette problemet kjenner jeg godt til.
Hadde en hest som blei så i ekstase så fort den kom på bane med hinder, og bare løp i full fart før hinderet og enda mer etter hinderet.
(Dette ble jo et problem på stevner, siden man må telle steg og korte inn osv.)

Det jeg gjorde, var at jeg rei den dressur omtrent hver dag i 3 uker. (tur et par ganger for avslapning, ikke sprang)
Satt bare å rei galoppvolter og prøvde å få den til å slappe av og korte den inn. (et hinder stod midt i volta - siden det var når den så hinder at den blei så tent)
Etterhver la jeg opp først en bakkebom på volta, så tre.
Jeg korrigerte avstanden mellom disse slik at det ble eksagt et slag i mellom, men da løp den også bare over alt sammen, men la bommene nærmere hverandre slik at den MÅTTE korte inn for å "få plass".
Justerte avstanden slik at det ble et steg i mellom hver bom, og to steg, og tre steg (utover disse tre ukene - bygde meg stadig utover).
Bommene følgte alltid volta.
Jeg satt opp bommene til lave kavaletter, og til slutt på små kryss på 80cm.
Like kort gikk den og løp ikke noe som helst.
Etter disse tre ukene "intensiv hardtrening i dressur" begynte jeg å hoppe igjen, og rei den på samme måte som jeg gjorde for å korte den inn over bakkebommene.
Nå går den ypperlig og i rolig og kontrollert tempo hele tiden!

Dette var en kjempe god spranghest på høytnivå før denne treninga, men den trengte mer rutine når det gjaldt det å gå rolig. Og den er minst like god fortsatt!
Flere tenkte at "den er så god, så ikke gidd å ri den sånn som man rir på hester som ikke kan noe" men det som var, var at den treninga der hadde berider hoppet over når den ble innridd, og det er bedre å lære den sent enn aldri!

mitt tips: bakkebombakkebombakkebombakkebom!
Gå til toppen av siden

maxthe

» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  16:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
sånn var den siste hesten min også.. og så var jeg på en treningsleir, og så ble ho bra, men det var jo fordi jeg lærte meg åssen jeg skulle ri ho.. vil tro at masse bomarbeid vil hjelpe, og man må ikke holde igjen hesten for da vil den bare bra og løpe mer eller tulle, men man må bare sitte å vente. det er ikke så lett, man vil jo instinktivt prøve å holde igjen hesten, men det å vente hjalp på min gamle hest i hvertfall.. Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  18:09:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke sett opp høyden på hindrene, prøv heller å gi hesten stadig nye oppgaver å konsentrere seg om. Bommer før og etter hindrene gjør at hesten må konsentrere seg mer om hvordan den skal plassere bena, og det blir dermed vanskeligere for den å brase avgårde.

Begynn gjerne helt uten hinder, og arbeid med å få hesten til å slappe av over bommer. Legg f.eks. noen bommer ut på storvolten, og ri over disse i trav og galopp (tilpass avstanden). Hvis hesten stresser seg opp prøver du å roe henne igjen, men hold henne på storvolten og styr henne over bommene hver runde. Grunnen til at jeg sier at du skal holde henne på storvolten, er at det gjerne er lettere å gjenvinne kontrollen når hun forstår at hun over bommene - uavhengig av tempo. Da vil hun forhåpentligvis etter hvert falle mer til ro, og dere kan begynne å arbeide med hinder. Også her er det det samme som gjelder: stadig nye oppgaver å konsentrere seg om. Bommer før/etter hindrene, stusshinder osv.

Hvis dere løshopper hesten så pass på å ikke jage den. La henne få sjansen til å finne rytmen selv, og uansett hva dere gjør: bevar roen!

Jeg er ikke noen erfaren sprangrytter, og ville absolutt anbefale dere å få hjelp av instruktør. Hvis dette er helt umulig vil jeg altså råde dere til å starte fra grunnen av, og heller bygge det opp derfra. Lykke til! : )
Gå til toppen av siden

zenta
» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  14:56:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! det er jeg som har denne "stress" hesten... det jeg vil tilføye er at jeg har prøvd dette med dressur og bommarbeid, men hun hopper bare over ALT!!! når jeg rir dressur blir hun også superstressa men jeg rir jo for instruktør i dressur av og til da, og nå skal laget få regelmessige treninger.... men takk for alle tipsene allikevel Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  17:17:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
heio!
Veiver hesten? ofte så er sprang hester stresset. Er den opprinelig en sprang hest? Men jeg tror det vil hjelpe å stå på en rolig stall der hesten kan slappe av. Og mer bakkearbeid er bra. Ta en skritte tur og ta det med ro.legg bort alt sprang ridning en stund.
Det tror jeg vil funke;O)
Prøv det i hvertfall.

- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  20:42:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Min erfaring med dette er ofte at rytteren setter seg ned i salen for å roe hesten og at det motsatte skjer. Prøv å stå konstant i lett sits.. Hvis dette ikke er tilfelle har dette hjulpet gira hester....- ri fram til hinderet og ta alltid en volte rett før hun skal ta av... Ikke kom inn i galopp men skritt og trav. Fortsett med dette til hesten roer seg.
Det å bare avstå helt fra sprang ridningen tror jeg ikke noe særlig på .Ettersom de hestene jeg har ridd før som regel har blitt enda hetere nestegang den skal hoppe.
Jo oftere hesten kan se hinder og bommer uten at den skal hoppe det er den beste medisinen for de hestene jeg ha ridd...
Men nå kjenner jeg svært lit til din historie..
Lykke til!

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  21:29:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt sant det Lene sier, og grunnen til at stressa hester springer mer når man setter seg dypt ned i salen er at man åpner bekkenet (= spring fortere!) og derfor er det å stå i lett sete en kjempe fin måte å roe hesten på. Har prøvd dette selv ut på flere stressa hester, og de ble som en drøm å ri på! Man må heller ikke bruke særlig tøyle, untatt noen halvparader.

Tren gjevnlig både sprang og dressur og varier treningen. Men har man problemer med noe spesielt, sier det seg selv at man må trene ekstra på det. Å hoppe små og skolerende hinder kan man fint gjøre rundt 3 dager i uken.

Men som tidligere nevnt, søk hjelp hos en instruktør! Det er alltid en grunn til at hesten springer (passer alt utstyr? Har den vondt noen plass? Får den for mye energi givende for i forhold til trening? osv osv), og det er alltid en løsning på problemet:)

zenta
» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  18:10:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! meg igjen
Jeg har ikke prøvd å sitte i lett sits så mye, men jeg skal prøve dette nå skal jeg ri fast for ridelærer 1-3 ganger i uka, så håper på en forbedring da
Men jeg kan jo fortelle litt om fortiden til hesten... Jeg kjøpte henne for ett år siden av dyrevernet.... hun har hvert misshandlet, men har jo selfølgelig blitt roligere enn når jeg først kjøpte henne, for nå har hun virkelig begynt å stole på meg... Misshandlingen gikk ut på at hesten stod inne hele året og fikk bare halvmyglet silo til for. Hesten stod også med møkk opp til magen... hvordan eieren behandlet hesten psykisk og fysisk vet jeg ikke
Men en ting også er at hun er ikke bare stresset når jeg hopper, hun er stresset på tur og når vi rir dressur til vanlig... jeg prøver å være tolmodig men dette er veldig vanskelig når hun ikke vil roe seg ned heller... men tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusen takk for alle rådene... bare fortsett
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  12:19:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter det du fortalte nå, trenger nok hesten mye tilitt til rytter, og det ikke bare når man sitter oppå! Når en hest er blitt så dårlig behandlet, stoler den ikke på mennesker lengere, og du må nok bruke god tid på å få hesten trygg på deg. Jobb med nh hver eneste dag, få hesten avslappet og trygg, så skal jeg love deg at den blir mye lettere å ri på!

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  12:52:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
hadde samme problemet med utrolig stresset hest.. slet i et år, uten omtrent noe resultat..=( men så begynte jeg med horsemanship og forskjellige øvelser spesielt "7 games" og hesten roa seg veeeeeeeldig. fikk kort galopp, han har begynt å gå på tøylen og alt går bare framover. å dette på bare to måneder. tro det er fordi han har begynt å tenke mye mere å har derfor roet seg og begynt å tenke etter hva jeg egentlig ber om. kunne jo vært en ide å prøve det da=)

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.