hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt til dressurhest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt til dressurhest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  21:25:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei på dere

Jeg sitter her å lurer på hvilke type bitt dressurhesten deres går best med? Hva slags bitt ser det ut til at hesten trives best med?
Selv bruker jeg et vanlig normalt trinsebitt (Princhless) til vanlig, men av og til har jeg brukt et Monty Roberts bitt med sweet iron og kobber....dette bittet er veldig tungt...men det virker som om hun liker det best alikevel.

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  22:38:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå kan jo ikke hesten min kalles dressurhest enda, men siden målet mitt er at hun skal bli en dressurhest etterhvert så skriver jeg likevel.

Jeg har brukt litt ditt og datt av bitt til Lolita. Jeg fikk henne med et bøyd trinsebitt, veldg tynt (10mm kanskje?). Siden jeg ikke liker trinsebitt (Og hun hakket mye i bittet selvsagt), solgte jeg det og kjøpte et tredelt bitt. Dette var for tykt, så jeg kjøpte et tynnere. I vår skjønte jeg at dette var for langt, så jeg bestilte to nye bitt. Det drøyde lenge før jeg fikk råd til å kjøpe de, så i mellomtiden brukte jeg et helt vanlig, tykt trinsebitt. Dette likte hun iallefall ikke! Hakkingen, som hadde vedvart hele tiden, ble enda værre, og hun begynte å nekte å ta bittet. Så kom endelig bittene jeg hadde bestillt, og hun likte begge to, så da varierer jeg mellom de to. Det er et tredelt fullsjekk bitt som jeg har tenkt å bruke når jeg starter med henne, og et udelt muffebitt, begge veldig tynne (12mm). Med disse har hun helt sluttet å hakke i bittet, og hun har begynt å ta det uten problemer også, bare jeg skifter ofte nok. Om jeg bruker det ene bittet for lenge, begynner hun å bite tennene sammen, men med en gang jeg kommer med det andre bittet åpner hun villig munnen. En rar liten skrue jeg har... Jeg har også prøvd et tykt tredelt princhless på henne (tykkere enn det jeg hadde først), men det regelrett spytta hun ut.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  08:43:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Intressant å høre at andre hester også ser ut til å trives med litt variasjon i type bitt Kan også nevne at jeg har et slikt tredelt appel mouth bitt som jeg bruker stort sett på tur, og det også ser hun ut til å trives med. Det er jo blitt så mange typer bitt på markedet, rene jungelen Har testet noen av dem, andre er jeg nyskjerrig på og har lyst til å prøve, men det er ikke helt enkelt å velge (Går jo ikke ann å kjøpe alle som man har lyst til å teste, blir for dyrt) Bruker Freja, hesten min, stort sett til dressur, men også turridning og sprang( for variasjon). Er det f.eks noen der ute som har noen erfaringer med bitt i messing, sweet iron, kobber osv Har hørt at hesten visstnok skal like smaken bedre(og dermed gå bedre på bittet), dette har jeg lest et eller annet sted, men hva syntes dere som bruker/har prøvd slike bitt? Og hva med tyngden på bittet? har det noe å si? Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  11:25:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nå er jo ikke min hest noen dressurhest da, men tenkte jeg skulle si litt om hvordan min hest reagerte på bittene likevel. Fra starten av hadde jeg et vanligt Golden Medal trinsebitt, noe han ikke var så veldig glad i. Han tok det greit i munnen men var ikke god på tøylene med bittet. Drog mye med bittet, så jeg skiftet senere til rett gummi pelham, funket nydelig lenge. Men så begynte han og bite det i stykker :o(
Har prøvd muffebitt ( messing ) men falt ned på D-rings bittet med kobberrulle. Med dette bittet drar han ikke, går kjempebra med det og jobber meget godt med det. Skummer bra og ser ut til og like det meget bra.
Da jeg skiftet til dette bittet begynte jeg og få ham bedre og lettere ned i holdning og ettergift i nakken, så jeg må si meg meget fornøyd med dette bittet :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  01:16:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Bente71; Er det D-bittet med kobberulle du nevner sterkere enn et vanlig tre-delt? Styrken på bittet kommer jo selvsagt ann på hånden som holder tøylene, men sånn i utganspunktet liksom. Min hest går nå på et helt vanlig tre-delt bitt, men han virkelig liksom ikke helt tilfreds. Han skummer som en helt, men jeg føler at det ikke ligger helt stabilt slik at han blir gåenes å gape. Gapingen er ikke kraftig, men i hånden kjenner jeg at han ikke lar det ligge å ¨slappe av¨. Vanskelig å forklare, men poenget er at jeg kunne tenkt meg å prøvd noe som gjør at han stabiliserer tungen sin litt mer. Føler at han går litt i mot det nåværende bittet med tungen, og dermed spenner seg litt i kjeven. Dette er noe han har begynt nå i det seinere, så kanskje han trenger en liten forandring. Det har heldigvis ikke så langt at han regelrett avskyr det, så jeg tenkte at kanskje redningen var å bytte litt på. Rir han på hack på tur for å få litt forandring, og noen ganger bytter jeg til et Apple mouth trinsebitt når jeg rir han på banen. Det må også nevnes at han er myk i munnen, så jeg vil gjerne fortsette å bruke et så mildt bitt som mulig, og da gjerne tredelt på et vis da jeg mener disse er mer stabile pga. flere trykkpunkter. Har også hørt masse positivt om Sprenger-bitt, men så er jo disse sykelig dyre også.

Er det forresten dette bittet du mener?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 30/07/2005 01:19:24 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  02:00:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det er akkurat det bittet jeg har :o)
Jeg vet ikke om det er sterkere enn et valigt tre-delt bitt, men det som har gjordt utslaget hos hesten min er at det ligger roligere i munnen hans. Siden det ikke kan løpe i ringene, så jeg kan virkelig anbefale deg og prøve det.
Min hest lot heller ikke bittet ligge og slappe av da jeg brukte valig tre-delt bitt ( messing ), men med en gang han fikk dette som er fast ved ringene roet han seg helt og er bare helt herlig på tøylene.
Du har rett i at det er hånden som holder tøylene som er avgjørende. Dette bittet er jo ikke så tykkt men syntes ikke det gjør noe, heller tvert om. Har funnet ut at han liker når de ikke er så tykke. Når det er sagt, så bruker jeg mye sete og sjenkler + stemme under ridningen. Tøylene bruker jeg som oftest til halvparader o.l.
Jeg hadde et apple mouth bitt tidligere til ham, men det har han nesten bitt helt i stykker, rampegutten!!
Men som sagt; jeg kan anbefale og prøve dette bittet. Hesten min funker hvertfall kjempebra på det :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/07/2005 :  11:09:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er et tredelt fullsjekk bitt som jeg har tenkt å bruke når jeg starter med henne, og et udelt muffebitt, begge veldig tynne (12mm).
Opprinnelig postet av kristy

Muligens et dumt spørsmål, men hva er fullsjekk? Hvis du har tenkt å starte dressur, så er kun vanlige trinsebitt (todelt eller tredelt) tillatt, så det er lurt å kunne ri på et slikt bitt også hvis man skal starte dressur. Dvs, det finnes et par lovlige varianter, de er beskrevet og tegnet inn i dressurreglementet.
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  11:32:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm... tror jeg vil prøve dette D- rings bittet med kobberrulle jeg også Verdt å prøve Jeg har som nevnt også brukt Monty Roberts bitt, det er også et D- rings bitt, todelt, noe bøyd av sweet iron og kobber. Syntes hesten min har gått best på dette til nå, men det virker som om hun foretrekker litt variasjon i bitt. Syntes dette Monty Robert bittet virker blytungt (tyngste bittet jeg har erfaring med). Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  11:37:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
[/quote]
Muligens et dumt spørsmål, men hva er fullsjekk?

Opprinnelig postet av eligj

[/quote]

Nå kan ikke jeg det med og legge ut bilde, men et fullsjekk er et trinsebitt med stenger på oppsiden og nedsiden ved ringene ( mellom selve bittet og ringene ).
Æsj, utrolig dårlig forklart Men forstod du hva jeg mente?

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  13:15:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Et fullsjekkbitt er et bitt med parerstenger. Man kan få det som tredelt eller todelt. Det har stenger som går på siden av munnen,noen bruker det i sprang for å gi hesten lettere beskjed i svinger. Men de er ikke tillatt å bruke under dressurkonkurranser.
Har ikke no bilde av det,men går dere inn på www.hooks.no så på sortiment-hest-bitt, så ligger det der!

Hesten min går best på et vanlig trinsebitt, liker godt de med sweet iron/kobber,eneste minuset med dem er at de som regel er litt for tynne,han trives best med 18-19 mm tykt. På tur bruker jeg et d bitt i gummi.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/07/2005 :  19:36:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg skjønte hva du mente. I dressurreglementet vises det noen bitt med slike stenger, så det kan faktisk hende du har lov å ri med det. Men jeg ville sjekket først :) Gå til toppen av siden

Chili

» VIP

Skrevet - 30/07/2005 :  22:43:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå sjekket KR, og det er lov med fullsjekkbitt i dressurkonkurranser (jfr. tillegg 1, KR IV). Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  23:25:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei rir alt mulig av grener og vil gjerne si litt om de bittene jeg har ridd med!!!

vanlig trinse bitt! veldig greit bitt men liker det ikke selv fordi det funker som en nøtteknekker på tunga til hesten når du drar i det! prøv selv ved og la noen ta tak i det når du har det rett oppen for albuen så kjenner du det!

tredelt bitt med kule! utrolig fornøyd med dette bittet!

tredelt med plate hesten syns ikke no om dette og dro litt mer i tøylen!

trav bitt! hesten hatet dette og gikk og nappet og ville ikke høre!

to delt eple bitt ! hesten digger det og går på tøylen som en drøm

rett eple bitt ( se over)

pessoa bitt! funker fint i sprang! tar veldig lite i munnen bruker mest sete og stemmen så han syns det var ok men når noen tok hardt i dette bittet rygget han!

postkandar veldig fint bitt som jeg selv og hesten synse var fint! pga det er rett! liker rette bitt!

hanging cheek snaffel (hengende trinse) funker når vi er på travtur men han kan bli litt vrang med det om jeg holder mye i han!

d ringer med kobber rulle! (små ruller over hele) hesten likte bittet men etter en stund så plutselig steilet han og løp som en gal og tok bittet mellom tennene! grunnen var at når han hadde slitt kobberet ned så kløp bittet seg fast i tunga!

islandshest stang funker veldig fint men måtte være veldig forsiktig på hånda!

jacson stang level 2 (husker ikke helt hva det het) dette er et veldig sterkt bitt så han gikk øyeblikkelig ned på tøylen og jeg trengte bare "tenke" hvor jeg skulle før han reagerte!

hacamor helt forferdelig han hev på hodet og løp og syns dette var grusomt!

når rir jeg på rett eple bitt og har en veldig fornøyd hest!
'
vil legge til helt på slutten så dere ikke tru jeg er en bortskjemt drittunge som får alle bittene jeg peker på!

jeg jobber i hestebutikk og får varene mye billigere og tilater meg da og teste litt!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 30/07/2005 :  23:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir hissigproppen på happy mouth travbitt og kjører og syns han fungerer ok på det, kan bli litt hard i trav men siden vi mest bare skritter foreløpig så ok. Trenger å komme igang med dressuren, både jeg og hesten Har ridd på pessoa-2 delt- men etter at dressuren kom på plass før skade så ble han en drøm å ri

Er det noen som har prøvd/erfaring med Mylers bitt Har lyst å prøve det men prisen er litt drøy... Fint å kunne jobbe hesten kunn på ene siden eller?

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  12:19:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte meg et KK Ultra HS Sprenger Aurigan bitt i forigårs. Tredelt. Jeg anbefaler dette virkelig. Det er dyrt, men verdt pengene! Hesten min var en helt annen, og for første gang på lenge har han slappet av med tungen og kjeven under dressurridning. Jeg fikk formidlet halvparader og han reagerte raskere fordi jeg hadde han der med meg hele tiden. Han skummet og ¨sugde¨ på bittet, noe jeg kjente i hånden. Utrolig morsomt! Ikke la han seg for langt ned heller. Han bar seg selv bedre i alle overganger og gangarter. Til og med folk som så på fikk opp øynene for dette bittet.

Kopi av melding:
How have we been able to stimulate the sense of touch to obtain the desired effect?

1. As the palate is narrower than originally assumed the lozenge in the centre was shortened (this results in no pressure being put on the palate).

2. The angle of the link was twisted by 45°. This ensures that, when a contact is taken up via the reins, the rounded link rests fully on the tongue without squeezing it.

3. In short, the sense of touch in the tongue is utilised and not abused, enabling clear instructions to be given through the reins.

KK-Conrad-ULTRA Bits come in AURIGAN – Sprenger's patented alloy, which encourages salivation. There is a full range of sizes and choice of AURIGAN or Stainless Steel rings.

Jeg anbefaler på det sterkeste!

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/08/2005 :  20:55:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
dette bittet har jeg også prøvd foresten Kristine & Ibrahim K!
vi selger det på jobben!!!
utrolig hvordan hesten reagerer på det!
har det på noen konkurranser!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.