hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Saltmangel/prusting...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Saltmangel/prusting...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

popo

Skrevet - 28/07/2005 :  11:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at når en hest "lider" av saltmangel, kan man se det på "hulrommet" over hestens øyne. Har hesten din slike hulrom,får den ikke nok salt...

Noen flere som har hørt dette?
Husker ikke akkurat hvor jeg leste det,er en stund siden nå.

Men har sett på flere hester ang dette.Og særlig rideskole hester har disse hulrommene,for de får sjeldent nok salt.Iallefall de rideskolene jeg har sett...

En annen ting...

Når du f.eks er ute å rir på hesten din,og du roser den - har du da lagt merke til at i de fleste tilfeller "pruster" hesten din?
Husker å ha lest dette et sted - at det er pga. hesten din trives & syntes det den gjør er gøy.Så når den pruster vil den på en måte fortelle deg at han/hun setter pris på slik du er mot den.

Legg merke til det neste gang du rir, og du roser hesten - pruster den da - vet du hvorfor

Tone_

Skrevet - 28/07/2005 :  12:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten blir innsunken pga. dehydrering (væskeunderskudd), som kan være en følge av bla.a. saltmangel. Mangel på salt kan være en indirekte årsak til at hesten blir innsunket ved øynene, siden salt (NaCl) binder vann. Men det kan også være andre grunner til at hesten ikke tar til seg nok væske; elektrolyttforstyrrelser, sterk sommerhete, stort væsketap og andre grunner.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  17:14:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Vil bare kommentere at det faktisk er en hel del hester som får for lite elektrolytter (hvorav salt (NaCl) inneholder to av de).

Nok en grunn til å få regnet på forplanen sin. Mange av de forplanene jeg har regnet på har jeg bl.a måttet korrigere Na og Cl på. Det er slett ikke bra å mangle elektrolytter!
Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 13/08/2005 :  16:26:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan noen forklare meg skikkelig hva elektrolytter er? Please...? Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  17:20:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Elektrolytter er salter. Vanlig salt (som består av to elektrolytter: natrium og klorid (NaCl)), magnesium og kalium er elektrolytter hesten trenger. Når hesten svetter, forsvinner også elektolyttene, så man må passe på hesten når nok i seg.

Gi alltid hesten ekstra salt, som xxxoooxxx er det mange som ikke får nok natrim og klorid. De fleste kraftfortypene, samt grønnsaker, innholder kalium og magnesium, men noen ganger har må man gi ekstra i tillegg.

Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 13/08/2005 :  20:43:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
må man gi salt i fôret i tillegg til vanlig saltstein som hesten har fri tilgang på...? Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  21:34:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Noen anbefaler det. Dette er fordi hesten visstnok må spise en saltstein hver dag(!!) for å få i seg nok salt. Dette strides de faglærte om, jeg har endt opp med å bare gi hesten min ekstra salt i fôret, hvis han drikker for lite. Men da bør det legges til at han er ganske ivrig på saltsteinen også Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.