hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestetaxi i Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hestetaxi i Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  14:02:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var nettopp på en liten ferietur i Norge (trenger ikke nevne hvor), og der hadde de hestetaxier. Disse gikk fra i ca 16-tiden til rundt 1-2 om natten. Tror det bare var 2 hester, der den ene var litt spent og gikk med hodet i været, og den andre gikk og hang med hodet, og virket som den taktet til litt. De travet på asfalt (tror jeg) hele dagen.

Hva synes dere om dette?
Er ingen ekspert på kjøring, men bør en hest gå slik hele dagen? Hva med at de går om natten?

Hege

Ina_R

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  17:46:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Syns ikke det hørtes så bra ut at de "jobbet" så lenge.. (nesten 10 timer) Det er mye, tenk at du skulle gått rundt å dratt på folk i 10 timer om dagen.. Slitsomt.. Er ikke glad i traving på asfalt heller... Du kan jo tenke selv hvor sliten og vondt du kan få vis du jogger lenge nok på asfalt..
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  00:32:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei jeg selv er ikke enig med denne driften av hester, tydelig at de vil tjene mest mulig penger, lurte bare på hva andre synes!
Finnes det ingen restriksjoner på dette? Meget mulig at hestene hadde pauser nå og da, men de gikk lange strekk fram og tilbake.

Hege Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  19:32:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, hestetaxier i Norge visste jeg ikke om. Fikk lyst til å spørre om hvor det var :) Dersom det er taxi med lange arbeidsdager og mye traving på asfalt er ikke det noe bedre enn hestetaxiene i utlandet. Er det mulig å finne ut om de bytter ehster i løpet av dagen eller? Det er ikke bra om hestene må gå 9-10 timer på asfalt! Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  20:04:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Leste nettopp en artikkel om en som drev med Hestetaxi i Norge, husker ikke hvor..Uansett sto det at hestene byttet på å gå og gikk ca 7 timer hver tror jeg det var. Syntes det var litt lenge å gå å traske men hvis hesten blir godt tatt vare på trenger det ikke være så ille heller.

Fant artikkelen: http://www.fedrelandsvennen.no/naringsliv/article218773.ece

Redigert av - Eva V den 26/07/2005 20:09:40 Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  11:18:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Traving på asfalt er ikke så galt når det gjelder kjøring! Vekten ligger ikke på ryggen, så det blir ikke så stor belastning som om hvis du traver på asfalt når du rir!
Dessuten, de som driver med det har trolig nok peiling på hva de driver med, så jeg tviler på at det ikke er bra for hestene.
Bare tenk på i gamle dager, hvor hestene gikk hele dagene i åkrene å drog. Det er ikke så stor forskjell!
Om hestene går om natta eller dagen har jo ingenting å bety, de får jo hvile like mye likevel!

Redigert av - Monroe den 27/07/2005 11:21:49 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  12:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva med at hestene går til langt ut på natt? Fortjener ikke hester å ha en "normal døgnrytme" og foringstider?
Meget mulig hesten blir tatt gått vare på, er ikke det det er snakk om, men jeg jeg selv ville aldri ha "utsatt" mine hester for noe slikt.

Monroe

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  12:26:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Men, hva skal hesten med en såkalt "normal" døgnrytme?? De har jo ingen behov for å nå butikken på dagtid.
Hestene sover bare 4 timer pr døgn, så om de sover de timene om dagen, eller om natta har vel ikke så mye å si!
For å vær helt ærlig så skjønner jeg ikke problemet helt!
Det at vi har menneskelig-gjort hestene i våre liv, betyr ikke at hestene føler seg som mennesker.

Foringstidene, de har sannsynligvis en veldig okey måte å fikse dette på. Jeg tviler sterkt på at hestene blir sulta! Da hadde de jo selvfølgelig ikke kunna prestert noe.

Du sier du ikke ville utsatt hestene dine for noe sånn;
Sannsynligvis kommer du ikke til å ha behov for det heller!

Disse hestene er sannsynligvis trent opp til å gå så lenge, og til å arbeide på nattestid. Tviler sterkt på at hestene bare er blitt tatt med ut i natta, og satt til å arbeide, sånn helt uten noen tilvenning til det først!

Redigert av - Monroe den 27/07/2005 12:28:37 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  12:52:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Monroe:
Er vel ikke vits i å "angripe" meg for det? Sa nettopp at hesten mulig blir tatt godt vare på, og det er heller ikke det jeg satte fokus på.
Det med foring sier seg jo litt selv- hvis hesten har fri en dag, vil den meget mulig få store avvik på foret i forhold til de dagene den jobber. Og jeg så ikke at hestene hadde noe særlig lange pauser, så hvordan de fikk matfred osv, skjønte jeg ikke helt. Har ikke sagt noe om at hestene ble sultet.

Trent opp til å gå lenge? Ja mulig det, har heller ikke sagt noe om at de "bare blir tat med ut i natta".. Men nå har jeg holdt på med hester i snart 20 år, så litt har jeg vel lært meg om hva de kan tåle og hva som er bra for de.

Greit at man har ulike meninger om ting, men du trenger ikke bli så sint for det:)

Monroe

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  13:44:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hehe, beklager! Var virkelig ikke meningen å virke sint!!

Men sannsynligvis er dette hester som tåler dette. Er egentlig det jeg vil frem til!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  14:47:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Å snakke om "døgnrytme" til hestene har iallfall ikke noe for seg - en hest som går f.eks. på beite (for å la vær å trekke inn villhester ;-) tenker ikke at "oj, nå er klokken 11.00 - da må jeg jammen meg stå opp". Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  15:16:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Det var det jeg mente! :) Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  16:18:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å snakke om "døgnrytme" til hestene har iallfall ikke noe for seg - en hest som går f.eks. på beite (for å la vær å trekke inn villhester ;-) tenker ikke at "oj, nå er klokken 11.00 - da må jeg jammen meg stå opp".

Opprinnelig postet av Formosissima

Joda, skjønner det, men det blir noe annet å "være på jobb" med masse mas rundt seg.

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  00:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å trave på asfalt i 7 timer er ikke bra uansett om du kjører eller rir. Og jeg stoler ikke blindt på at alle som har hest vet hva de driver med

Når vet jeg sef. at hestene ikke traver i alle de 7 timene de jobber, men poenget er uansett at det å gå 7 timer med lite pauser?, på asfalt, og med traving i tillegg ikke er noe heldig for hestene.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  08:27:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Har du sjekka opp om de ikke har så mye pauser? Eller er det noe du tror?
For, dette fungerer som taxi, og siden det ikke er så utbredt enda, så vet en jo ikke om det er så mange som bruker denne fremkomstmåten!
Jeg vet jo ikke om det er slik at en ringer inn, eller om en bare går bort og spør. Men, sannsynligvis går det ikke i ett i hele 7 timer.

Det med traving på asfalt, det kommer nok an på hvilken kjerre du har. Har du en svær kjerre som legger mye prss på ryggen, så er det mer likt som om du rir. Men hvis du har en roadcart/sulkie som ikke legger så mye vekt på ryggen dens så vil ikke jeg si at det er "farlig". Da vil jo ikke beina bli belastet på samme måte!
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  16:50:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi vet ikke, det er litt av poenget.

Men synes du selv det er ok om hestene skal være på jobb i 7 timer? Hva skjer når de ikke har en kjøretur? Da står de å venter. Dersom dette fungerer slik som i andre land, noe vi må gå ut ifra. 7 timer på asfalt med skritt og trav er etter min mening skadelig uansett. Samme om de blir ridd eller kjørt. 7 timer på asfalt der de bare blir leid i skritt og trav synes jeg er for ille. Det er ikke kun presset på ryggen som er viktig her. Hesten veier så pass m,ye i seg selv at den belastningen den får på beina ved hvert skritt er nok. Derfor betyr det ikke noe særlig for meg hvor mye vekt hesten har på rygge, da det vil gå ut over beina uansett kun pga hestens egen vekt.

Men vi vet jo ingenting, jeg liker bare ikke tanker på hester som taxi uansett. Enkelt og greit fodi det i de fleste tilfeller blir lange dager med mye trasking på asfalt, noe som ikke er bra for beina til hesten.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.