hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor stor hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvor stor hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

calmcasil1
» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  10:53:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 170høy og veier 68kg, er da en sportshest på 150 for liten for meg da? eller hvor høy bør en hest være for meg?
Veit at det kommer an på hestens bygning, men noen kan vel si sann ca?

En by - Et lag
Det handler om stolthet

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  12:27:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Forholdsmessig så synes jeg du blir litt i lengste laget. Hesten vil ikke ha problemet med å bære deg, men du kan ha problemer med å legge sjenklene til på den mest optimale måten. Litt avgjørende er også hestens bredde over ryggen, og hvor kraftig den er ellers også. En hest som er bred over ryggen, og stor kropp vil jo automatisk gjøre at man har "mer hest" å legge de lange beina rundet, dersom man er ganske lang. Kommer selvfølgelig litt ann på hva du skal bruke hesten til, hvor viktig det er at du får brukt hjelperne på mest mulig riktig måte etc. Skal du drive noen form for sprang eller dressur ville jeg nok valgt en høyere hest.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  13:26:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok du blir litt lang. Jeg er selv 1.71 høy, og holder så smått på å trene opp en hest på stallen etter skade som er ca 1.50 høy (sportshest det og), og merker når jeg skal kreve noe av han at jeg må løfte opp sjenklene for å klare å gi han signaler.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  13:36:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er selv 175, og driver med lipizzanere. si en snitthøyde på 155. mine har vært fra 150 - 158. Har aldri hatt no prob med å få ridd dem riktig. Men nå er jo dette en kraftig rase som er store å ri. Om du har en liten (fullblodstype) kan den kanskje bli i minste laget.
Synes selv at den optimale høyden for meg på en hest er rundt 170.. Men har man engang falt for lipizzaner så....
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  15:16:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann! Det kommer jo litt an på om du har lange/korte ben i forhold til overkroppen!
Jeg selv er 160 høy, og har en ponni på 148, som passer helt utmerket på meg!
Rei en hest på 155 for ikke så lenge siden, og da så jeg (i følge eigeren) veldig liten ut!
Så det kommer jo litt an på lengden på beina dine!
Tyngden din har jo ikke så mye å si, i og med at de fleste hester tåler en person på 68 kg!

Du bør nesten bare prøve deg frem, se hva som føles rett! Kjenn om sjenklene ligger rett. Hvis du klarer å ta beina rundt magen på den, så vet du at hesten er en god del for liten:P:p
Gå til toppen av siden

Kjazza

Skrevet - 28/07/2005 :  15:30:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bør nesten bare se det ann selv! Jeg tror ikke du er for lang for hesten. Det viktigste er hvordan du og hesten klarer å samarbeide. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  21:17:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
litt håpløst spm men hvor mye kan en islandshest på 141 med masse muskler som blir trent 6 ganger i uka (mye i bakker og ulent terreng)
klare og bære!?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/07/2005 :  21:25:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke det høres så galt ut jeg. Men du må jo prøve hesten, og om du føler deg vel på den. Det kommer jo ann på hva du skal bruke hesten til (dressur/tur, andre ting) og om du tenker estetikk eller ikke! Selv er jeg 1,80 og hesten min er 1,42, og jeg føler meg ikke stor på han. Har heller ingen problem med å gi den signaler, sjenkler osv. Nå er dette en en kaldblodshingst da.. Sportsponnier er vel kanskje litt spinklere og virker dermed mindre. Mitt råd: prøv den og føl på om det er en hest du vil trives med. Størrelsen er ikke alt...
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 28/07/2005 :  22:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
åj da.. Rosita er vist AAlt for liten i forhold til meg!

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  22:19:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ler! Bytt hest med en gang Kristine!!! Neida, bare tuller jeg =)

Som flere andre har påpekt, så kommer det alt an på bygningen på hesten og hva du skal bruke den til. Som hobby og kose hest er du absolutt ikke for stor synes jeg! Er det til konkurranse osv, så tja, kanskje... Men en ting som ikke er blitt nevnt eller spurt om her, er alderen din. Vil du vokse mer? Isåfall ville jeg gått for en større. Men er du voksen og utvokst, og du føler deg vel på hesten, ser jeg ingenting i veien for at du trygt kan ri den. Jeg er selv 177, og har nå kjøpt meg en hest på 162. Er jo ikke høyt det heller, men jeg ville ha den, så....

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  22:31:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg er vel rundt 170 og ponnien jeg red på rundt 147. En venninne av meg har en 2er ponni som føles mye større å ri på enn min. Følte meg ikke spesielt stor på noen av de, men på en ponni som er mye smalere og edlere, føler jeg meg diger. Som sagt, det spørs på bygningen. Men skal du konkurrere på du også tenke på det spoff sier, at beina ligger rett slik at du kan gi de signalene du skal uten problemer.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/07/2005 :  00:06:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Torhild: Ja, vurderer og bytte hest.. Hun har jo litt plager med bakbein(Svikt, snubbling, kanskje sennen i bakføttene er for stramme). Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg..

Rosita er ca 145. Og jeg er rundt 170.. Men jeg er veldig tynn. Veier 40 kilo bare. 40 kilo med muskler hehe.. Jeg har ikke tenkt og starte i noe konkuranse med henne. Kanskje litt lokal hopping på ridesenteret Men etter noen år blir jeg vel litt større, regner med litt mer kvinnelige former;D

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  00:10:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis det er deg på Rosita på bildet ditt syntes jeg ikke du virker så veldig stor for henne. Nordlandshester går jo dessuten under den kategorien små hester som folk i alle aldre og størrelse normalt kan ri uten problemer (som fjording og islandshest)
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/07/2005 :  00:16:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
MissEva: Det er ikke Rosita på bildet nei. Var og red på den gammle for hesten min for noen dager siden. Men kan prøve og skaffe et bilde av meg og rosita og

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  00:59:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tja... det kommer litt ann på hvordan du selv føler deg oppå ryggen til hesten også. Jeg er 170, og hesten min er snaue 150. Ikke noe problem det...føler ikke at jeg er for lang/hesten for liten. Men hesten min er kraftig bygget da..
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  01:09:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg er nesten 170 selv, og har netopp kjøpt en på bare 140! (men alle mener at han ser så mye større ut! Eieren har stangmålt han selv, så det kan jo være at hun har bommet på noen cm.) Har spurt mangen, og har enda ikke fått høra at jeg ser for stor ut på han.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.