hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tøylebruk ved galopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tøylebruk ved galopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Emma J.

Skrevet - 25/07/2005 :  01:36:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei på dere

Jeg har etter mange år tatt opp ridningen, og det er like gøy som det var før! Tidligere red jeg stort sett bare western, mens jeg nå har startet med klassisk ridning.

Det jeg sliter litt med, er tøylebruk i galopp. Fra min "western-tid" (hehe, det hørtes Texas ut :) har jeg pådratt meg vanen med å holde begge tøylene i én hånd, og den andre i hornet på salen (som da ikke finnes på klassiske saler..).

Er dette veldig feil? Hvordan benytter dere tøylene under galopp? Prøvde i dag å holde dem i hver sin hånd, men følte meg nesten litt utrygg.. Westernsalen er jo mye stødigere generelt, så jeg sliter litt med denne overgangen. Har ingen problemer med å bruke tøylene "riktig" i skritt og trav.

Gammel vane, vond å vende.. Gode tips om dette? Er også generelt interessert i bruk av tøyler som hjelpere i galopp.

Setter stor pris på svar. Vennlig hilsen Emma

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  12:13:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
I engelsk ridning skal du ha jevn kontakt med hestens munn i begge hendene i alle gangarter. I skritt skal hendene følge hodets bevegelse. I trav beveger ikke hodet seg så mye og man skal derfor holde hendene mest mulig i ro. I gallopp beveger hesten hode noe slik som i skritt. Man må komme inn i rytmen og finne balansen, da vil det bli lettere å holde seg stødig.

Siden det er uvant for deg å ri i engelsk sal vil jeg anbefalle at du prøver å bli longerert av andre. Da trener du på å sitte riktig og balansert i galopp, uten å holde i tøylene. Når du har fått et godt og balansert sete i gallopp, vil du nok ikke føle deg utrygg når du holder tøylene i hver sin hånd lenger.

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  13:11:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er veldig en tilvennigssak. Det er så morsomt å se mannen min ri i engelsk sal, han får det bare ikke til... (homosal, som han kaller det).
Til daglig er han 'ridder', og westernrytter. Han slenger heller av salen og rir barbak, om valget står imellom det eller engelsk.

Du blir nok vant til det, etterhver skal du se;) Ellers har jeg ikke noe å tilføye om tøylebruken, da MissEva dekte det godt!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/07/2005 :  22:02:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare takke deg Emma får at du startet denne tråden.
Har akkurat samme problem selv. Men jeg har ikke westernsal, men rir med den ene hånda på tøylene litt opp fra mana, Og den andre hånda helt løs på siden, lar den henge slapp.
Denne uvanen har jeg fått når jeg red inn hoppa mi. Hun kan finne på og bukke, og derfor fant jeg ut at hvis jeg hadde den ene hånda litt høyere over mana, så fikk hun ikke til og bukke, om tilfelle. Og derfor har det blitt slik.

Redigert av - Bustetrollet den 25/07/2005 22:03:36 Gå til toppen av siden

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  23:27:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Bli først longert, så ri alene på en godt balansert/rolig dannet hest, for det kan være vanskelig (om ikke umulig) å finne ut hva som er korrekt ridning på en hest som ikke går korrekt (dvs. en ung/uskolert/stiv/ubalansert hest)
Jeg sliter litt med galoppen selv, pga feil undervisning (se vip) og hesten min er ikke spesielt godt balansert i galopp, så vi sliter litt. Men det hjelper å ri andre hester innimellom.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Emma J.

Skrevet - 26/07/2005 :  17:59:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle svarere!

Tror det kan ha litt å gjøre med hestene jeg rir, de er nok ikke de mest skolerte.. En må hele tiden være oppmerksom på at de plutselig kan stikke ut, og da vil jeg gjerne ha 110% kontroll. Men mest av alt er det nok det at jeg trenger å få bedre balanse, som Eva sier.

Jeg skjønner mannen din veldig godt, beat, foretrekker også barbak foran engelsk sal

Men dette skal nok gå seg til, tusen takk for hjelpen!

Med vennlig hilsen Emma
Gå til toppen av siden

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  03:04:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen, hvis du sjekker dette emnet igjen.
En kjempegod øvelse (synes jeg) på tøylekontakt er å holde etpar tøyler (el tau, el lignende) med tøyletak og la en annen holde i de endene som normalt er festet i bittet, og dra hit og dit, ned og opp og variere, trekke bare i en ende, så i den andre, mens du sitter som på en hest og prøver å holde lik kontakt hele tiden. Dette løsner opp stive skuldre og øker følsomheten. Tenk at du selv har bittet i munnen og 'kjenn etter' hvordan det føles. :)
Det er ganske morro!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.15 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.