hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få muskler?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvordan få muskler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nikita

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  21:55:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg skal nå begynne å ri en hest som ikke er ridd noe særlig det siste året. Ikke ridd så mye før det heller... Han er 6 år, islandshest.

Hvordan går jeg fram for å trene muskler og kondis? Hva slags trening burde jeg ri på ridebanen? Jeg kan jo noe fra før, men vil gjerne få flere tips for å variere litt...

Håper å få tips om mange gode måter å trene opp hesten! Ja, det gjelder jo egentlig for alle hester....

ann-elen

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  01:25:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei=)
når du skal prøve å få muskla på gampen din kan du godt lage en treningsplan der du har vær dag hva du skal øve på., bruker ofte å lage sånne. jeg bruker ofte å trave/galoppere hesten min på travbanen for å få opp kondisen, der har i mykje tempovekslinga, noe som gjør bakbena sterke=) håper noe av dette hjalp=)
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  11:13:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ville ikke begynt å trave og galloppere før jeg var sikker på at hesten var sterk nok til det... Er hesten lite ridd, så dra ut på lange skritteturer, og evnt trav litt for avveksling.
På ridebanen er det jo bare å øve i vei på det han kan, og tilføre nytt etterhvert. Bare ikke hold på for lenge med hver ting, og sørg for å motivere hesten din.
Selv rir jeg korte økter heller enn lange. Oppnår jeg det jeg ville oppnå i løpet av 5 minutter, er det greit og vi saler av igjen...men nå er jo hesten min 3 år da, og kanskje litt mindre "moden" enn din :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  11:49:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
For slike som meg, som hverken har bane eller særlig med kunskaper om dressurridning, så er ridning i terrenget en fin måte å få trent styrke og smidighet hos hesten
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  12:52:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å få opp styrken og smidigheten til hesten din,så kan det være lurt å gå på skritte turer med kanskje litt trav på flat mark. Se også om du finner noen bakker som du kan la ham klattre i. Dette gir ham mer muskler i ryggen. Når du traver på flat mark. Bør du stå i salen og la ham bevege ryggen fritt under deg. Dette vil styrke både deg og hesten. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/07/2005 :  13:44:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint å ri i skogen.. Da får man både muskler og tillit:)

Redigert av - Bustetrollet den 17/07/2005 13:45:07 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  14:22:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
La hesten være så mye ute som mulig. Gjerne i litt ulendt terreng, og sammen med andre hester. Da får han bygge muskler på egen hånd, og bli vant til å fote seg i terreng, hvis han ikke har erfaring med dette fra før.

Lag en treningsplan, og begynn i det små.

På sikt kan klatreturer i fjellet, intervalltrening og vassing være gode treningsmetoder, men begynn med lange skritteturer, kanskje med litt bakker, og trav mer og mer etterhvert...
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 17/07/2005 :  21:44:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å klatre er veldig bra hvis du vil ha muskler. Bare husk å ikke holde på for lenge så hesten blir sliten.

Kjøre med hester er bra for å få muskler i bakparten.

Svømme er også bra for både muskler og andre ting.

Ellers så ville jeg anbefale deg og lage en treningsplan som begynner med korte skritteøkter på flatmark og oppover.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  22:49:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kom på at hvis du klatrer med hesten, så kan du jo jobbe ham på tøylen samtidig, dobbel trening. Bare pass på at du ikke jobber han lengre enn 50-100 m, så lar han få fri..osv..

Tømmekjøring i skogen er også kjempebra trening. Da er jo ryggen til hesten helt fri, og han lærer å gå på egen hånd.
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  22:54:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Takk for mange tips hittil!

Han står på beite som er ganske bratt og ulendt med andre hester. Han kommer nok til å stå ute til vinteren også.

Jeg har nå ridd et par turer. I bratte motbakker sliter han med å skritte, han vil gjerne ha litt mer fart for å komme opp. Det er vel tegn på at han ikke er så sterk ennå?

Jeg rir halve turen inne i skogen for å gjøre han vant til det. Han er snublete! Men det har gått bra, han har ikke falt eller noe.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/07/2005 :  23:46:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter at han har snubblet noen ganger, så finner han nokk ut at han kan løfte føttene høyere..

Gå til toppen av siden

HesteløsHestetøs

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  01:20:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skritteturer i marka e kjempebra kondistrening, hesten trenger ikke løpe og løpe for å bygge grunnkondis. Når han har fått en god grunnkondisjon og kan skritte masse opp og ned de bakkene kan du begynne med litt mer trav og galopp på slett mark.
En god styrkende øvelse er å fatte galopp fra skritt i oppoverbakke, og også rygge opp bakker. Dette krever at dere allerede har trent på galoppfatning og rygging og at han gjør det på en avslappet måte, ellers bruker han ikke de riktige musklene.
Det er viktig at hesten får både styrketrening, kondistrening, og hjernetrim. Og at dere har det moro sammen!! :o)
Det er også bra å tøye ut hesten etter trening, hvis du lærer å gjøre det av noen som kan det.
Og som noen sa tidligere; tømmekjøring er helt ypperlig trening, hvis du får han til å gå til tøylen, da bygger han opp musklene så han lettere kan bære seg selv med rytter og du kan "ri" han uten å sitte på han. Tømmekjøring er genialt.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.