hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jeg spør igjen ang. Ormekurer! hehe
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Jeg spør igjen ang. Ormekurer! hehe
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Gomp1

» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  14:33:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan noen ver så snill ramse opp alle ormekurer hesten skal ha i året??? eller ramse opp alle ormekurene som finnes + pris???????? Blir utrolig takknemlig for svar=)=)

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  16:24:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg gir hesten min bauminth, ivomec og en til (husker ikke navnet.)
Jeg gir det 4 ganger i året. Dvs på våren gir vi bauminth, høsten den sistnevnet, på vinteren før jul gir vi ivomec og på sen vinteren ca i feb gir vi bauminth...
Mener jeg husker riktig nå...

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  16:31:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opplegget jeg følger,anbefalt av veterinær:
Voksen hest:
Beiteslipp ca. 1. juni: En dose Banminth eller Panacur (bytter på fra år til år)
Hver 6.uke på beitet: En dose Banminth eller Panacur (bytter på fra år til år)
Ved beiteslutt: Dobbel dose Banminth for å ta bendelorm (droncit og equimax tar også bendelorm.)
I november: Ivomec mot blodorm og bremselarver

Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  16:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skulle oxo gjerne visst prisen på følgende ormekurer: Ivomec, Banminth og panacur!!!!? Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  16:36:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte nettopp en " sprøyte " med Panacur, da betalte jeg kr.190.- ca.
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  17:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ifølge veterinæren vår er også beitetypen/kvaliteten avgjørende for hva slags opplegg man bør følge. De ulike variantene av ormekurer er ikke så dyre; jeg har betalt alt fra 60 kr til 190 kr. Hvis jeg var deg ville jeg ha snakket med veterinæren og fått han til å lage et "opplegg" for hva slags ormekurer hesten din skal ha, og hvor ofte disse skal gies. Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  17:21:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tenkt å følge denne rutinen;

1.April: Ivomec,
1. Juli: Banminth,
1.Oktober: Panacur,
1. Januar, Banminth.

Evnt. at jeg bytter på!!!
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  17:52:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare spørre deg om en liten ting.. Hvorfor gi Ivomec i april?
Hvorfor gi så lite sommerstid?
Og hvorfor gi Banminth i januar?

Skjønner ikke helt hvordan du skal få tatt "riktig" parasitt,når du ikke gir markkur etter når de er lettest å få has på?
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  18:18:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er stygt redd hesten din kan bli plaget av bendelorm,blodmark og bremselarver dersom du ikke gir etter et litt mer anbefalt opplegg..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  18:19:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Som Kine sier, du bør heller gi Ivomec i begynnelsen av vinteren, og flere doser om sommeren. F.eks
Desember: Ivomec
Før/i/etter beitesesonagen: Banminth/Panacur

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  11:44:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid fått beskjed om å gi ivomec på begynnelsen av året. Dvs. Januar-førsten av februar. Det som er meningen med Ivomec er å ta parasitter som de får i beitesesong/sommer. Disse parasittene skal tas før de kommer ut på -våren-, derfor kan man gjøre det en gang mellom november-februar, avhengig av hva som passer deg best.

Min veterinær sa at min hest ikke trenger så mye markkur, at den nesten kan klare seg uten. (dette gjelder alle hestene på stallen) Fordi de har så store beiteområder så de ikke blir gående oppi møkka si hele tiden. Derfor gir vi Ivomec på starten av året, enten banminth eller panacur da de settes på beite og samme type markkur som vi ga da de ble satt på beitet, da de tas av beite. Hester som står i små paddocker trenger markkur oftere enn hester på store områder.

Du kan gi samme type markkur (banminth/panacur) 1-2 år før du bytter. Det er ikke lurt å ta annenhver gang med panacur/banminth.

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  14:39:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg dreiv også og ga ivomec i januar,men dersom hesten har fått blodmark i løpet av sommeren,er den i et stadie som gjør at den bør/kan tas i november. Da ser jeg ingen grunn til å vente i januar,når den har kommet lengre i utviklingen og faktisk kan bli skadelig.
Veit man at man har mye brems rundt hesten i sommerhalvåret,kan det være fornuftig å gi ivomec en ekstra gang i januar. Dette fordi det kan være vanskelig å få tatt alt i november.

Optimalt sett burde vi nok tatt gjødselprøver gjennom året,slik at hestene fikk det de trengte og vi kunne ha sløyfet de det ikke er behov for.

Hestesammensetning,alder på beiteområder,renhold i boks,luftegård,hestetrafikk ut og inn osv. er alle faktorer som spiller inn.
Jeg har hatt hest på "nytt" sted i vinter,men det henger igjen smitte pga. unghesten som naturlig nok ikke har den samme beskyttelsen som den gamle.
Det skal rimelige "sterile" omgivelser til,dersom hesten din ikke skal få parasitter av noe slag.
Men nye områder der det ikke har vært hest på glere år,i tillegg til at det ikke stadig kommer nye hester til,gir lite press av parasitter.

Er litt opptatt av dette,da jeg har sett tilfeller som ikke ligner grisen,pga. litt uvitenhet hos enkelte som ikke veit selv hva de gir og hvorfor. Tragisk når unghester får varige skader i lunger pga. blodmark som kunne vært tatt med den berømte ivomecen.
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  15:02:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaha, så når trenger hesten de forskjellige kurene da, a? Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  15:52:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
dyrlegen jeg bruker mener jeg bør gi ivomec i begynnelsen av desember, så da gjør jeg det samtidig som jeg vaksinerer. resten husker jeg ikke nå i farten, men gir en før beiteslipp og en etter( i fjor ga jeg midt under beitesesongen også). føler det er ekstra viktig i år siden hun nå ikke har så store uteområder som hun hadde da hun gikk på midtre olimb.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  16:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har vel akkurat prøvd å forklare,men kan skrive det opp en gang til:

Voksen hest:
Beiteslipp ca. 1. juni: En dose Banminth eller Panacur
Hver 6.uke på beitet: En dose Banminth eller Panacur
Ved beiteslutt: Dobbel dose Banminth for å ta bendelorm (droncit og equimax tar også bendelorm.)
I november: Ivomec mot blodorm og bremselarver

Bruker jeg Panacur et år,bytter jeg til Banminth året etter.
Ved beiteslutt gir jeg dobbel dose Banminth,men Equimax er også greit å bruke.

I Norge må du ha resept på markkur,spør dyrlegen din om akkurat din hest når du ringer!

Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 27/07/2005 :  12:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kine og tassen: Som om jeg skulle sagt det selv. Akkurat slik gjør jeg det også. Etter anbefaling fra vetrinær. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.