hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jeg spør igjen ang. Ormekurer! hehe
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Jeg spør igjen ang. Ormekurer! hehe
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Monroe

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  12:03:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Sporer litt av her, men er det noen som vet hvorfor du må ha resept fra dyrlegen?
Synes egentlig det er temmelig tungvindt, i steden for at du bare kan gå å kjøpe på apoteket! (kan jo det med katt/hund)
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  14:07:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er rimelig streng lovgivning når det gjelder medisiner og legemidler i Norge. Ormekur til hest inneholder en ganske stor, konsentrert dose av et virkestoff som jeg desverre ikke husker i farten. Ormekur til f.eks hund og katt inneholder ikke på langt nær så konsentrerte doser,dette er også reseptfritt.
De forskjellige ormekurene virker også forskjellig. F.eks. Banminth er ganske ufarlig dersom man kommer i skade for å overdosere,og det er ikke tilbakeholdelsestid for slakt. F.eks. Ivomec er det derimot ikke så lurt å gi for mye av,da dette kan gi bivirkninger. I tillegg er det tilbakeholdelsestid for slakt. Tror det er en kombinasjon av at ormekur til hest er omtrent det samme som blir benyttet til produksjonsdyr (ku),konsentrerte virkestoffer og at det blir for tungvint å gi forskjellige rettningslinjer for resepter på de forskjellige ormekurene. Det er egentlig ikke så tungvint,jeg fikk bestandig for hel kartong da jeg ba om resept. Da visste også dyrlegen hvem jeg var og at det virkelig var til hest.
Men jeg skjønner at det kunne vært greit å få reseptfritt!
Jeg pleier å kjøpe i Sverige,veldig kjekt når man bor i nærheten.
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 30/07/2005 :  15:28:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe... jg bor 2timer unna Sverigie
Men er det dyrere når man må ha resept? bare lurer
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  17:41:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrlegen tar et honorar for å skrive ut resept og oversende apotek,er en sats uansett hvor mange du skal ha. Regner ikke med at de tar mer enn omtrent en 100-lapp. Fordeler du det på en del ormekurer blir det jo ikke så dyrt.. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  18:53:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hmm.. Tror jeg har en grei ordning her :S Jeg har nemlig noen ganger bare ringt til veterinæren, og fått han til å sende meg en resept på ormekurer. Har ikke betalt noe honorar for det.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  18:56:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Vi kjøpte også hele kartonger før, når vi hadde masse hester her. Var vel 9 stk på det meste:S
Det var billigere, og lettere. Slapp vi resept 4 ganger i året. Er litt tungvindt hvis du må få dyrlegen til å komme her for å skrive en resept på ormekur. Lettere hvis du skal vaksinere i tillegg. Da blir det ikke så dyrt!
Vet ikke hva dyrlegene der dere bor tar i kjøre-penger, men her tar de ofte 500 kr bare i kjøring..så det ville blitt en dyr ormekur!!
(Vil bare legge til at jeg gleder meg til å komme til Stavanger, hvor de har flere dyrleger som har spesialisert seg på hest, her finnes èn, og han gidder ikke alltid å komme...veldig fustrerende!!)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  18:58:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hmm, jeg kjøper en type ormkur i Sverige som jeg har rådført meg med veterinæren om. Denne ormkuren kan brukes året rundt og ¨tar alt¨, noe som er utrolig lettvint for meg, og billig iom. at jeg kjøper de i Sverige (160 kr for 2stk).
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  19:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørtes veldig tungvint ut at dyrlegen måtte komme hjem til dere for å skrive en resept. Tror ikke det er vanlig praksis? De dyrlegene vi har brukt opp gjennom årene tar det over en tlf,akkurat som legen.. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2005 :  19:01:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Monroe: Hvilken dyrlege bruker du? Spør alltid etter Torger Våg ;) Han er den beste veterinæren man kan få, desverre ikke spesialisert seg på hest som f.eks Kolnes, men han kan mye for det om, og er MYE billigere enn de andre! Han må man ikke betale like mye som de andre, en dyrlege som ikke tar for mye vertfall :)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.