hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressurdommer og instruktør på same tid
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Dressurdommer og instruktør på same tid
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  14:58:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
det var i dressur, starter det også .) Vet iallefall om en dommer i western som dømmer litt etter rase. ikke bra.

Gå til toppen av siden

myrimann

» VIP

Skrevet - 23/08/2005 :  00:45:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Interesant tema dette her!!!

Jeg har ridd på ganske mange dressur stevner de siste åra, og har sett en del døming!
Da jeg rir en fjording vil mange tror at jeg ofte blir dømt ned p.g.a rasen, men det har så og si aldri skjedd!! (mulig jeg har vært veldig heldig.) Men jeg ser god forskjell på de forskjellige dommerene, f.eks. dersom jeg rir ett veldig godt program får jeg også veldig bra betalt av de erfarne dommerene, mens en aspirant ikke tør bruke skalaen så mye at det blir bare middels bra, men så lenge aspiranten holder samme døming av alle ekvipasjene er jo det for så vidt greit da!

Et eksempel til er utenlanske dommere, har ridd for både danske, svenske, finske og engelske, og de er veldig positiv til den norske rasen. og det er det nok ikke alle som trodde, tror nok norske dommere har mer fordommer enn utenlanske. Men som sagt har ikke jeg merket noe til det! Og det som er så kjekt med de, er at de ikke kjener til så mange ekvipasjer her og da blir dømmingen mer rettferdig! Men selvfølgelig er det mye dyrere med sånn dommere og ikke mulighet for små klubber og leie inn! Men det er absolutt verdt å dra på stevner med utenlanske dommere, kjempe spennende med litt annen bedøming!

Har også vært på stevne der treneren min (gjeste trener) har dømt, og da blir jeg dømt mye strengere fordi han vett om alle svakhetene som kanskje ikke syns under programmet! Men dette er også en veldig erfaren dommer.
Tror nok mest aspiranter har vansklig for å dømme sin bekjente, elever e.l. Ikke noe vondt mot aspiranter, men de har ikke samme erfaring som dd2. Men for all del de må jo dømme for å få erfaringer så lærer de jo etter hvert! Stå på alle aspiranter!

Dette var bare ett lite impuls innlegg, ble litt reven med!

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 04/09/2005 :  00:55:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Har lest innleggene her med stor interesse, og særlig takk til deg spoff som atter en gang beriker meg med kunnskap om dressursporten ;)
Jeg kom på noe da du nevnte dette med dømming ut i fra hestens grunnkvaliteter. Dette er selvsagt noe som er helt fair - og som også er en del av nettopp det å ri dressurridnng. Dette bringer meg til poenget.
Jeg syntes faktisk det burde være en regel i forhold til det å starte i en klasse som tar hensyn til noe av dette. En ekvipasje som har oppnådd f.eks 50-60% i LB bør ikke ha muligheten til å starte LC samme året. Jeg har sett flere ganger at dyktige og godt voksne (!) ryttere på "klokkehester" starter lave klasser igjen og igjen. Og hva skjer? De vinner selvsagt hver gang. Sikkert fint for rytterens selvtillitt, men dette opplever jeg er hemmende for rekrutteringen til dressursporten. I sprang kan man jo i det minste ha en sjanse iom at hesten kan rive/vegre/rytter glemme banen etc. Men det skal myye til å slå en 7-8'er hest når du sitter på en 4-5'er selv. (OT: for å forklare dette for samboern min brukte jeg sammenligningen sykkelløp med en vanlig sykkel og resten trehjulssykler - ikke så vanskelig å gjette hvem som vinner, med mindre noe alvorlig skjer med den vanlige sykkelen da, selvsagt ;))

Jeg hilser derfor disse nyt ryttertestkonkurransene velkommen. Mange jeg har snakket med sitter egentlig bare hjemme og venter (med f.eks x-traverne sine) på at disse konkurransene kan komme igang, slik at det skal være en sjanse i havet for å kunne hevde seg i toppen. Det er selvsagt ikke viktig å vinne sånn sett - men en plassering i ny og ne gjør jo noe for mestringsfølelsen og motivasjonen for videre innsats.

Trøtt innlegg fra en som skal starte i morgen og har fryktelig konkurransenerver ;)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.