hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mange som gjør feil...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Mange som gjør feil...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Horzigirl
» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  22:20:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHorzigirl  Svar med kopi av melding
Men jeg har ikke sagt at det ikke er lov å gi hester godbiter, og har heller ikke sagt at man skal nærmest slå til hesten! Og syns ikke jeg la ut noe som helst i en spesiell tone! Såklart kan man gi hester godbiter fra hånden hvis man er vant med hesten, og er trygg på at den ikke biter, men det er dumt hvis folk gir hester godtbiter fra hånden hele tiden. Hester har øyne som ikke kan se rett foran seg(ned med mulen), så hvis hesten er vant med at når det kommer en hånd som lukter godt, foran mulen, så er det en godbit, og en liten unge med litt bollelukt fra honden, eller noe sånn kommer og vil klappe, så biter hesten for den tror det er noe godt, så er ikke det bra!

Vante hestefolk kan hest, og vet hvordan de skal oppføre seg, såklart, men det jeg prøver å si er at det ikke er så lurt at små, uerfarne unger lærer å gi hesten mat fra hånden hele tiden, så hesten blir vant til det...

Har ikke lagt ut dette innlegget, eller de andre, for å kritisere! Jeg bare sier meningen min om noe... Så ikke ta det som kritisering for de som gir hesten en godbit innimellom, som ros!

-Don`t just talk to the horse, listen to the horse- Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  23:03:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok det er slik som flere har nevnt før meg, det kommer nok an på hesten.
Horton får forøvrig gulrotbiter jeg holder mellom tennene..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

marita irene

» VIP

Skrevet - 09/08/2005 :  12:14:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei folkens. Sjekk dette!!! Unik mulighet til å lære en helt utrolig bra metode til å utvikle lederskapet, kommunikasjon og et kjærlig forhold til hesten din.

Det er fortsatt mulig å melde seg på kursene med David Zünd i september.

23, 24 og 25 september er det kurs i Level 1 parelli natural horsemanship
29 og 27 september er det kurs i Level 2 parelli natural horsemanship

Dette er kurs som kan forandre ditt hestehold for alltid. Parelli er ikke designet for de som bare ønsker å bli gode med hest, men for de som ønsker å bli eksellent!!!

Uansett hvilken gren du måtte ønske å utvikle deg i innen hest, så kan parelli tilby en solid plattform for vekst og ekstraordinære resultater..:o)

Level 1 står for "partnership" - her økes hestens respekt for deg, samtidig som du øker evnen til å se ting fra hesten synspunkt. Level 1 handler mye om kontroll og sikkerhet. Man lærer utrolig mye på et sånt kurs, det er grunnlaget for all videre kontakt med hesten. Det er tre dager fullspekket med utfordringer, alle leker med sin egen hest under insruktør. Det er masse intrykk og mye å lære, men fantastisk nyttig. Den som har sett forandringen på hester og hesteiere etter et slikt kurs (jeg har det)kan bevitne at den er helt utrolig.

Level 2 står for "harmony" - etter å ha oppnådd partnerskap er det på tide å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene man har tilegnet seg. Level 2 kalles også for fun-level, dette er ikke uten grunn. Her legger man mer og mer til hensikt! Det man har gjort for å lære seg et grunnleggende prinsipp i level 1 blir satt sammen til mer komplekse øvelser og man begynner å se hensikten med det man fra før har lært.
Level 2 er også om "confidence", det handler om å bli trygg på seg selv sammen med hesten på en ny måte, det å få mer savvy. Savvy handler om å vite hva man skal gjøre, når man skal gjøre det, hvordan og når man skal holde opp å gjøre det man gjør.

Vel det var litt kort om de to første level`s i parelli sitt savvy-system.

Kursene holdes som jeg har skrevet i tidligere mail på Overrein gård i Stenkjer (Nord-Trøndelag) Pris på kursene er som følger:

Level 1 kr 3900,- med hest og kr 1500,- uten hest Level 2 kr 2600,- med hest og kr 1000,- uten hest

De som deltar med hest, har mulighet til å ta med en ekstra tilskuer (hestepasser) uten ekstra kostnad:)

Håper å høre fra interesserte så fort som mulig

Vennlig hilsen
Anita Veimo
Sanden
7620 Skogn

Keep it natural!
Gå til toppen av siden

blakken elsker

» VIP

Skrevet - 14/08/2005 :  00:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er helt ENIG med HORZIGIRL. når hesten min bodde oss de andre eierene gav de altid hesten godbiter og slikt til hesten og dermed har han begynt og bite. inimelom biter han meg (og andre) til jeg blør. jeg gir han ikke godbiter fra hånden men i høyet eller i krybba. etter en treningsøkt eller en tur roser jeg altid hesten min men ikke ved og gi den godbiter men ved og klappe den strigle den gi den litt høy osv. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/08/2005 :  22:19:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er helt feil og si at ditt er feil og datt er feil.. Jeg synes at man skal la hesten få fra hånda. En den dagen at det kommer en hestefrelst person, plokker en neve med gress og gir hesten det over gjerdet, og vips, så har hesten din fått noe fra hånden! Har man sagt A, må man si B. A= en gang fra hånden B= Hesten glemmer det aldri, og kan begynne og nappe. Synes ikke at man skal begynne og straffe noen for at personen gjidde hesten noe fra hånda.
Når man står ved gjærde og ser en hest, hesten kommer gående imot, selfølgelig frister det og gi den gress over gjerde da? Tror nokk de aller fleste har gjort det en gang!

Og når man skal ha en snill hest, så synes jeg den skal være littvent til det meste og det skal ikke komme noen unot ut av dette!

Alle har delte meninger og denne er min!

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  20:46:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Vi lar ADLRI skolehestene få noe som helst fra hånda, men jeg gir av og til min egen hest fra hånda. Blir litt annerledes med skolehester, om det flyr elever og mater de fra hånda hele dagen, vil de begynne å bite. Har sett eksempler på dette før. Nå er ikke elvene borti min hest, men hvis de spør om å gi henen noe, må de gi henen fra en bøtte, eller i krybba.

Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 16/08/2005 :  22:06:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv gjort denne "feilen" ved å gi for ofte av handa. Som nevnt tidligere begynner hesten og nappe etter godis i lomma for den trur du har noe med til den. Til og med når jeg skulle sette på hodelaget ville den hele tiden ned å snuse om jeg hadde noe i lommene. Er ganske irriterendes veit jeg. Jeg mener man kan gi dem fra handa heller litt innimellom enn alt for ofte. Pga at jeg selv har opplevd dette gir jeg nå derfor ikke fra handa. Gir jo noen ganger fra handa men ikkeså mye at det blir en vanesak. Så er enig der ja.
Mvh Silje Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  14:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
ang klapping: må bare fortelle en litt morsom historie(syns jeg da)...jeg var kanskje ikke helt edru, og så kom en kamerat bort til meg og sa han hadde klappet katten min. brisen som jeg var hørte jeg feil og trodde han sa at han hadde klappet TIL katten...jeg ble rasende og gav ham et ganske hardt slag i trynet! stakkaren visste ikke hva han hadde gjort galt=) heldigvis fikk vi ordnet opp i den misforståelsen...

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.