hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mange som gjør feil...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Mange som gjør feil...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  21:12:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg er heller ikke i mot å gi hesten noe godt, tvert i mot, jeg har bare bedre erfaringer med å la være å gi dem fra hånden. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  12:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det kommer litt an på jeg. Hadde jeg gitt hesten min goddis fra hånden, hadde den meget mulig begynt å bite etter hvert. Hadde jeg gjort det med den andre hesten, hadde nok ikke den bært noe preg av det.
Hege Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  13:26:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg sier ikke at det er med alle hester, men mange bruker det i opplæringen til hesten, når der ikke er et ordentlig lederskap, og da har hesten heller ikke ordentlig respekt for eieren enda, så da tror de at de kan nappe og bite etter godbiter... Jeg tviler ikke på at hestene deres kanskje ikke er nappete, men det er nok som dere sa, at de alle rede har mye respekt for dere...

Men når vi først er inne på temaet med ting mange gjør feil, og denne saken gjør meg nokså irritert. Det er at folk lærer at de skal bare gå opp fra venstre side! Dette sier nesten alle ridelærere, og det står i MANGE bøker! Men det er feil! Hester blir sjev i ryggen av alle de gangene de blir bøyd mot siden... Mange vil jo gå opp fra begge sider av hesten, men kanskje hesten bare er vant til venstre siden... Da kan de ihvertfall gå på fra en stein/trapp eller lignende, så de setter seg NED i salen, og ikke OPP.

Og dere som har hester under opplæring: Venn hesten deres til begge sider!

Dette syns jeg er utrolig viktig at alle bør bringe videre, så snart denne "sykdomen" blir utdødd...

Opprinnelig postet av Horzigirl

Men vet du HVORFOR man går opp på hesten fra venstre side? De fleste er jo høyrehendt, og før i tiden da det var vanlig å bruke sverdt, hengte dette på venstre side. Det blir faktisk ganske klønete å gå opp på hesten fra høyre side, da du får sverden hengende mellom beina. Tro meg, jeg har prøvd ;)
Det er litt morsomt at så gammel lærdom enda henger igjen. Enda det er ganske lenge siden vi sluttet å gå rundt med sverd til daglig:)

Er forsåvidt enig med Horzigirl her. Jeg gir heller aldri hestene mine godt fra hendene. Det er godt mulig han ikke hadde begynt å tigge om jeg gjorde det, men jeg tar ikke sjansen heller. Steffens hest er helt ekstrem på å nappe etter godtrier, pga av forrige eier. Det er så &=&/)&/ irriterende!!

Ellers tror jeg bare klapp/kos/stryk er dialektforskjeller. Men det er helt forferdelig å så på folk som "henter" slaget lagt ute, for så å klaske til hesten å si "FLINK GUTT"... blæ

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  17:34:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg gir hesten min kun hestegodt eller liknende fra hånden når vi har vært på trening eller hvis stevnet har gått bra. Men det jeg gjør er at jeg skjelden gir hesten det selv. Jeg lar hestepasseren eller noen andre gjøre det. Slik at hesten ikke skal forbinde meg med noe godt. Hesten skal ha respekt for meg og ikke tigge hver gang den ser meg.
Dette har funger kjempe bra for min del!

www.stall-hestevold.piczo.com

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  19:34:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Men når vi først er inne på temaet med ting mange gjør feil, og denne saken gjør meg nokså irritert. Det er at folk lærer at de skal bare gå opp fra venstre side! Dette sier nesten alle ridelærere, og det står i MANGE bøker! Men det er feil! Hester blir sjev i ryggen av alle de gangene de blir bøyd mot siden... Mange vil jo gå opp fra begge sider av hesten, men kanskje hesten bare er vant til venstre siden... Da kan de ihvertfall gå på fra en stein/trapp eller lignende, så de setter seg NED i salen, og ikke OPP.

Og dere som har hester under opplæring: Venn hesten deres til begge sider!

Dette syns jeg er utrolig viktig at alle bør bringe videre, så snart denne "sykdomen" blir utdødd...

Opprinnelig postet av Horzigirl

Dette er feil! Man bør ikke sitte opp fra bakken over hodet, det sliter enorrmt på både salen og ryggen til hesten. Jeg hadde også hørt at man skulle bytte på hvilken side man steg opp på, men når jeg var på kurs med en salmaker i høst, sa hun at det var lite hjelp i å bytte på sidene, hvis man steg opp fra bakken. Bruk alltid påstigningsskammel, hvis du har muligheten til det.

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Jeg stiger opp på både høyre eller venstre side! Jeg syns at det er viktig at hesten skal tolerere meg fra begge sider! Mange hester får helt panikk, hvis de er vandt til å bli steget opp på fra venstresiden, når man prøver på høyresiden. Unghesten jeg netopp har kjøpt, har en "ting" med sin høyreside, han kommer seg selvfølgelig, men det å stige opp fra høyre liker han ikke like godt som fra venstre. Det er nok mer en vanesak, og syns ikke at man bare skal stige opp fra en side!

Akkurat som med kyr, når man bruker sparkebøyler på dem(de har man på ei side), noen kyr klikker totalt dersom man engang skifter side(man har jo en fast side å ha bøylen på..)..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/07/2005 :  22:32:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg også stiger opp fra begge sider. Når jeg rir barbakk synes jeg det er mye bedre å gå opp fra høyre side. Derfor har jeg også godt opp i salen fra høyre side i tilfelle noen kommer og rir på Rosita og går opp på høyre side. Så det kommer ikke til og skje noe uforventet..

Redigert av - Bustetrollet den 25/07/2005 22:35:35 Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  00:34:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Horzigirl har mange gode poenger!

Det er faktisk mange som sliter med napping og/eller manglende lederskap. Det beste er selvsagt å unngå å gi mat fra hånda.
Min hest er ikke spesielt opptatt av mat, så jeg føler ikke at det blir et problem når jeg gir henne fra hånda. Men jeg har andre hester på stallen jeg IKKE gir. Nettopp fordi de da "klatrer" over en og snoker i lommene straks en nærmer seg. Ikke et problem for meg kanskje, men det blir det når jeg har barn med meg i stallen.

Mvh Marianne.
(Som forøvrig bruker krakk - fra begge sider! )
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  11:58:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Klarer nesten ikke stige opp på vanlig måte på høyresiden, det kjennes så feil ut siden jeg er så vant med å gå på på venstre. Så jeg tror jeg må trene litt på det.. Men når jeg rir barbak og "klatrer" på med stein hopper jeg på den siden som er nærmest.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  23:21:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så det er best: Ros=Klapp, avslapping, få komme inn å spise ol. Og hvis du skal gi hesten godbiter, legg de i krybba, oppå høyet eller noe!

Ville bare at folk ikke skulle gjør samme feilene som jeg gjorde;)

Vel, ikke at jeg kjenner til hvor mange års erfaring du har, eller hvor gammel du er, men syns ikke det er riktig å legge ut innlegget med en sånn tone.

Hestemennesker med litt erfaring vil fort merke hvilke hester det er "trygt" å skjemme litt bort. Begge mine hester får godt fra hånden når ting er fortjent.

Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 30/07/2005 :  21:18:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke det er galt å gi hesten en godbit en gang i blant, så lenge man ikke gjør det til en vane. Hvis hesten blir vant til at den skal få godbit f.eks hver eneste gang den blir tatt inn eller noe sånt, kommer den ikke til å bli så glad den dagen den ikke får. Dessuten skjønner jeg dere som ikke aldri gir hesten godbit også godt. Så lenge hesten fortsatt har respekt og ikke begynner å nappe/bite så går vel alt greit.

Det med at man skal stige opp på begge sider er jeg enig i. Men det er sikkert ikke så lurt å gjøre det på rideskolehester som er vant med at man alltid går på på venstreside.
Det er jo mye lurere for stigbøylenes del også å stige opp på begge sidene, for den venstre stigbøylereimen har visst en tendens til å bli litt lengre etterhvert pågrunn av oppstigningen. Det med å ALLTID bruke påstigningsrampe synes jeg blir litt for drøyt...

Og det med klapping. Hater når jeg ser folk (ofte erfarne ryttere) drive å klappe (eller skal vi heller kalle det slå?) svette hester så hardt at man hører det gjennom hele ridehuset. Skjønner ikke at de ikke heller bare kan stryke eller klø hesten.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  12:13:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Enig med deg der Silje Marie! Her "klappes" det ikke! Dersom hestene mine har gjort noe bra, roser jeg dem med å STRYKE eller KLØ dem på halsen, aldri klappe dem på halsen så det ljomer etter!
Det å få et par slike klask på halsen kan umulig være behagelig! En ting er å klappe den litt på rompa, der har den mer fett o.l enn på halsen, en kan jo prøve på seg selv: klapp deg et par ganger på armen, det er ikke behagelig, og det skal ikke mye til før det blir ubehagelig heller! Stryking er mer behagelig!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 31/07/2005 :  12:18:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og når det gjelder klapping på rompa: Så bruker jeg og gjøre det:P Når hesten har mye støv på seg, så klapper jeg på ropmpa for og klappe bort støvet:P da blir det stooor støvskyOm det er noen som skjønner

Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 01/08/2005 :  10:33:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos meg så har jeg innført noen nye regler som jeg synes funker kjempebra....Aldri klappe, bare stryke og klø.
Mat og godbiter blir aldri servert fra hånda.
Og heller aldri etter treningsturen. Tar heller med på turen, eller gir før.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 01/08/2005 :  10:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og når det gjelder klapping på rompa: Så bruker jeg og gjøre det:P Når hesten har mye støv på seg, så klapper jeg på ropmpa for og klappe bort støvet:P da blir det stooor støvskyOm det er noen som skjønner

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Jag jeg skjønner deg veldig godt...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

zakina

» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  09:00:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil bare komme med en liten historie ang klapping.
Kjøpte ei hoppe på 2år som var oppvokst i flokk og aldri håndtert av mennesker, hun er utrolig lettlært og respektfull. en tid etter jeg hadde kjøpt henne hadde jeg dyrlegen på besøk for å vaksinere hestene. Fikk mye skyt for gemyttet og at de var så snill men når han var ferdig å vaksinere unghoppa og skulle han rose henne for hun hadde vært så flink, og klappet henne på halsen (klapp som i klask). Og gjett om d ble reaksjon, hoppa var på tur opp etter veggen i panikk! Stakkars hun skjønte jo ikke at dyrlegen mente å være snill når han slo henne...
Gjett om jeg ble paff, hadde aldri tenkt over at jeg ikke pleide å klappe hestene men mer tydelig enn dette kunne jeg ikke få bevist at hester ikke liker å bli klappet, men fandt ut at d var en fordel å venne henne til det for å ungå situvasjoner som kunne være farlig for henne og andre.

Greit hester kan sikkert lære seg at klapp ikke er vondt ment men at de LIKER der neppe
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.