hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mange som gjør feil...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Mange som gjør feil...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Horzigirl
» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  22:20:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHorzigirl  Svar med kopi av melding
Noe jeg lærte fra mange til å begynne med når jeg begynte med hest var at hvis hesten gjor noe bra, skulle den få ros, og ved ros sa de at jeg skulle gi dem et hestedrops... Dette er ikke rett! Det er mye bedre å la hesten få gå inn i stallen etter en hard treningsøkt, eller klappe/massere den... Uansett hvis du gir hesten hestegodt rett fra hånden, kommer hesten mye lettere til å lære seg å bite, for det tror at når den ser hånden din, så skal den få godt, å da må han nappe, for å få tak i godtet, når du ikke har godt oxo...

Så det er best: Ros=Klapp, avslapping, få komme inn å spise ol. Og hvis du skal gi hesten godbiter, legg de i krybba, oppå høyet eller noe!

Ville bare at folk ikke skulle gjør samme feilene som jeg gjorde;)

-------------------------------------------------------------------------------

Synnøve

-Don`t just talk to the horse, listen to the horse-

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  22:26:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke helt enig i dette.. Har gitt alle hestene mat fra hånden,har fortsatt ikke erfart at noen av de napper eller biter. Jeg tror det kommer mye an på hvordan lederskapet er fra før,og hvordan godbiter gis. Gir forresten ikke hestene mine mat under trening,men masse ros og ettergift. Ellers synes hestene mine at det er topp å få være med meg og finne på ting,virker som om det er belønning i seg selv. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/07/2005 :  22:56:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Også nokså enig. Som regel så får hun bare masse ros hver gang hun gjør noe rett, uansett om det er fra bakken eller i salen. Men hoppa jeg har på fôr, har gitt opp hele livet sitt, så hun må få en godbit hvis hun har vært KJEMPEFLINK for å få opp motet. Hun er så viljesterk, og ikke alltid hun vil samarbeide, men når jeg gir, så legger jeg den ned på bakken. Og etterpå får hun kanskje gå rundt i stallen og snuse rundt i alle boksene på egenhånd, siden det er en minimal stall. Men det er bare når hun er alene inne og vi er der.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/07/2005 :  22:58:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er heller ikke enig i dette.. Har gjidd all slags for fra hånden, men har enda ikke opplevd napping/biting..

Jeg tror heller det kommer an på hvordan lederskapet er, som Kine og Tassen sier

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:09:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg har vært veldig konsekvent på å aldri gi hesten min noe fra hånden, og han tigger aldri. Det er ikke naturlig for hesten og få mat fra lederen sin. Da er det mye bedre med naturlig belønning, som f.eks. ros med stemmen, klø/klappe den på halsen(ikke slå), gi etter når hesten tar kontakt og lignende. Gå til toppen av siden

Horzigirl
» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:31:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHorzigirl  Svar med kopi av melding
Jeg sier ikke at det er med alle hester, men mange bruker det i opplæringen til hesten, når der ikke er et ordentlig lederskap, og da har hesten heller ikke ordentlig respekt for eieren enda, så da tror de at de kan nappe og bite etter godbiter... Jeg tviler ikke på at hestene deres kanskje ikke er nappete, men det er nok som dere sa, at de alle rede har mye respekt for dere...

Men når vi først er inne på temaet med ting mange gjør feil, og denne saken gjør meg nokså irritert. Det er at folk lærer at de skal bare gå opp fra venstre side! Dette sier nesten alle ridelærere, og det står i MANGE bøker! Men det er feil! Hester blir sjev i ryggen av alle de gangene de blir bøyd mot siden... Mange vil jo gå opp fra begge sider av hesten, men kanskje hesten bare er vant til venstre siden... Da kan de ihvertfall gå på fra en stein/trapp eller lignende, så de setter seg NED i salen, og ikke OPP.

Og dere som har hester under opplæring: Venn hesten deres til begge sider!

Dette syns jeg er utrolig viktig at alle bør bringe videre, så snart denne "sykdomen" blir utdødd...

-Don`t just talk to the horse, listen to the horse- Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  10:25:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er heller ikke enig i dette, men det jeg ikke er enig i er at du sier at "ros = klapp". Har du noen gang sett en hest ute i naturen klappe en annen hest? Nei, tviler på det. Det er vi mennesker som har funnet ut at klapp er ros, men faktisk så funker stryking opp og ned langs halsen eller kløing på manken mye bedre. (Strykingen oppfordrer til å slappe av, kløingen er slik hester gjør selv).

Jeg klapper konsekvent aldri en hest; her er det rosende toneleie og stryking/kløing som funker. :-)
Gå til toppen av siden

Horzigirl
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  12:02:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHorzigirl  Svar med kopi av melding
Jeg er heller ikke enig i dette, men det jeg ikke er enig i er at du sier at "ros = klapp". Har du noen gang sett en hest ute i naturen klappe en annen hest? Nei, tviler på det. Det er vi mennesker som har funnet ut at klapp er ros, men faktisk så funker stryking opp og ned langs halsen eller kløing på manken mye bedre. (Strykingen oppfordrer til å slappe av, kløingen er slik hester gjør selv).

Altså Formosissima, når jeg sier klapp, så mener jeg stryking! Jeg er ingen fan av folk som nermest klasker hestene sine i siden, altså!

Så det var isåfall ikke det jeg mente!

Bustetrollet

Skrevet - 23/07/2005 :  12:23:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
klapp kan missforståes. Når noen sier klapp, så tenker jeg klask.. Når man klapper med hendene, så slår man jo med hendene.

jeg tror at en hest som får gobit fra hånda hver dag kan bli nappete.. Men når Hesten får det en gang i blandt, så har det ikke noe og si, så det ikke blir en vane og få noe fra hånda. En hest kan fort bli bortskjemt, om den får gobit fra hånda regelmessig..

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  13:06:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
En godbit fra hånda i ny og ne ser jeg ikke noe galt i, bare eieren passer på at det ikke utvikler seg som en uvane. Noen hester kan fort bli nappete, jada, men å si at alle hester blir nappete av å få godbiter blir feil igjen. Selvfølgelig står du meg en pose gulerøtter i hånda blir de fleste hester svært nysgjerring, men om hestene blir bortkjemte og respektløse er individuelt Jeg har gitt alle hestene jeg har holdt på med fast godbit fra hånda, og ingen av de har utviklet slike uvaner. Jeg kan ikke se for meg Masada eller Fabian som napper etter folk for å få godbiter en gang, det er helt ulikt dem. Poenget er at man må se det an og gi med måte.

Angående bruke godbiter sammen med trening.. Når jeg skulle trene på å få Fabian til å gå rett inn i stallen og ikke stå å somle ved døra i en halvtime, la jeg en sukkerbit eller gulerot bit i krybba før jeg gikk ut. Det funket kjempefint, nå går han alltid rett inn og stikker håpefullt mulen i krybba. Selv om det ikke alltid ligger en belønning der, har han lært seg at når han går rett inn, gjør at noe rett.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  13:14:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
klapp kan missforståes. Når noen sier klapp, så tenker jeg klask.. Når man klapper med hendene, så slår man jo med hendene.
Opprinnelig postet av ~Kristine og Rosita~

Nettopp. Et klapp er for meg det samme som når man klapper i hendene. Å stryke og å klappe er på ingen måte de samme tingene :-)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  13:24:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å stryke og å klappe er på ingen måte de samme tingene :-)

Nåh, det kan diskuteres.. Når jeg sier "klappe på" mener jeg sånn som man klapper hunder og katter og andre dyr, og mennesker, altså det dere kaller stryking. Tror mange har den oppfattningen, ihvertfall ingen jeg kjenner som sier stryke når man stryker på dyr og mennesker, det heter klapping. Det er vel forskjellig, men ingen av delene er feil. Når jeg hører stryke tenker strykejern og skjorter ;)

Klapsing og klasking av typen bang bang bang på halsen tror jeg heller ikke hester syntes er så koselig :P

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/07/2005 :  16:03:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke rottene blir så gla hvis du klapper dem, alstå, di bli flate
Enig med deg Formosissima

Blir litt forvirret når jeg hører ordet klapp.. Da tenker jeg; ikke slå da! Og når jeg møter en hest eller en hund så sier jeg; Åå, så søt. Æ må bærre styk deinj? Men selfølgelig, så kan nokk dette være litt med dialekt osv. Mange ganger jeg ser folk som denger løs på hodet til en hund, eller klappet den så som di kaller det!

MissEva; når du sier; Når jeg hører stryke tenker strykejern og skjorter ;) Jaja, det er jo bra og tenke slik, man skal være forsiktig med og klappe(Altså klask i mine øyne). Altså man skal også være forsiktig når man stryker klær. eller så blir de svidd.. Man skal heller ikke klappe hesten så mye og hardt, for da blir hesten blå.. Hehe, det var litt tull av meg dette

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  16:05:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men når vi først er inne på temaet med ting mange gjør feil, og denne saken gjør meg nokså irritert. Det er at folk lærer at de skal bare gå opp fra venstre side! Dette sier nesten alle ridelærere, og det står i MANGE bøker! Men det er feil! Hester blir sjev i ryggen av alle de gangene de blir bøyd mot siden... Mange vil jo gå opp fra begge sider av hesten, men kanskje hesten bare er vant til venstre siden... Da kan de ihvertfall gå på fra en stein/trapp eller lignende, så de setter seg NED i salen, og ikke OPP.

Og dere som har hester under opplæring: Venn hesten deres til begge sider!

Dette syns jeg er utrolig viktig at alle bør bringe videre, så snart denne "sykdomen" blir utdødd...

Opprinnelig postet av Horzigirl

Dette er feil! Man bør ikke sitte opp fra bakken over hodet, det sliter enorrmt på både salen og ryggen til hesten. Jeg hadde også hørt at man skulle bytte på hvilken side man steg opp på, men når jeg var på kurs med en salmaker i høst, sa hun at det var lite hjelp i å bytte på sidene, hvis man steg opp fra bakken. Bruk alltid påstigningsskammel, hvis du har muligheten til det.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  16:09:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kristine, ja tror det har noe med dialekt gjøre, for "å stryke katter" hører for mine ører ut som dyremishandling, hehe ;)
Gå til toppen av siden

Horzigirl
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  16:16:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHorzigirl  Svar med kopi av melding
Jeg føler at det blir litt mye å forklare, for mange tar det jeg sier og tror jeg mener noe annet...
Feks: Jeg sa ikke at hester BLIR respektløse av å få godbiter i hånda... Jeg sa at de fort kan nappe, når de er på det stadiet at de ikke har fått full respekt for eieren enda(hvis den er en unghest feks...), og ikke vet hva den får lov til og ikek får lov til...

Og noe annet: Har ikke sagt at det er dumt å legge en godbit i krybben til en hest, etter den har komt inn i stallen, når den har gjort noe bra... Jeg mente ihvertfall, hvis du tok den på en annen måte, at de gir de i hånden men den gang de har gjort noe bra...

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.