hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Energi uten havre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Energi uten havre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  18:29:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Til vanlig forer jeg hesten min på equilibra og greenpower, noe han fungerer veldig godt på, med unntak av at jeg syns han til tider har litt for lite energi.
Akkurat nå går han på beite, og får bare grovfôr, men til høsten kunne han trenge noe energifôr i tillegg.

Jeg eksprimenterte litt med havre i vår, og han ble ikke uhåndterelig sprek av det, han fant bare på litt tull han ikke ville gjort hvis han ikke gikk på det
Problemet er at de fleste kraftfôrtyper inneholder havre(Champion komplett, gull, pellets...), noe han som sagt ikke tåler så veldig godt.

Vurderte Champion energi, men i tilfelle må jeg kutte ut equilibraen, så han ikke blir selenforgiftet.
Men går det ann å gi bare champion energi(i tillegg til høy, salt, vann+ evt multitilskudd)??

Hva med bygg? Kan det, kombinert med equilibra, fungere som energifôr?

Noen andre tips?

Fröya

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  19:05:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Eggersmann High Energy Müsli er uten havre. Dette kan gis som eneste kraftfôr. Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  21:02:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Champion Energi skal gis sammen med bygg eller havre Gå til toppen av siden

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  21:02:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hva er prisen på dette?:) Selger de det på felleskjøpet, eller må man ta det inn selv? Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  21:15:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Spillers har også en del kraftfor som gir energi, blandt annet Response Slow Release Energy Cubes/Mix for de som blir fort heite, og Response Instant Energy Cubes/Mix for de som trenget et ekstra "puff". De har også noe som heter Power Cubes/Mix som jeg ikke er så kjent med. Se www.spillers.no

Bygg kan godt brukes istedet for havre hvis hesten din reagerer dårlig på bygg. Bygg inneholder mye energi, er også ganske fetende.

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  22:58:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Champion gull inneholder ikke havre. Det gjør heller ikke norgesfôr sin musli, men den har jeg ingen erfaring med selv. Har du prøvd betfor?
- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:09:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det går fint ann å gi champion energi som einaste kraftfor. Gir du over ca 2 kg er det som regel nok til å dekke behov for vitaminer og mineraler. (alt etter hesten og bruken)

Eg bruker å betale ca 210 kr for 40 kg sekk. Eg kjøper det hos coop sitt lager (dei bestiller hos felleskjøpet) Må gi beskjed i forvegen så skaffer dei det.

Redigert av - Lucinda: den 22/07/2005 23:11:32 Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:42:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Gir Champion Energi energi til hesten da? Trodde liksom du måtte gi havre i tillegg for at hesten skulle få energi av det!
Redigert av - Monroe den 22/07/2005 23:42:35 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:47:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanlig misforståelse det at Ch. Energi gir energi... 'Poenget' med Ch. Energi er at man skal kunne gi masse havre utenom, uten å forstyrre balansen i fôret. I Ch. Komplett er det jo havre, fordi man skal kunne gi det som eneste kraftfôr, og være det eneste hesten trenger av energitilførsel. Selv bruker jeg Ch. Energi til hesten min, og gir ikke havre ved siden av, fordi den energien hun får av den går rett i hodet på henne. Hun blir ikke sprekere av det, men veldig spent og skvetten. Skjønner egentlig ikke hvorfor Ch. Energi skiftet navn fra Ch. Løpshest, siden det faktisk ikke gir noe mer energi...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  00:04:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Det var det jeg også trodde! (så kjekt at jeg hadde rett)
Gå til toppen av siden

ennergårdsfreja

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  08:48:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig, Champion Energi, har litt missvisende navn hehe..... Dere kan lese om foret på www.fk.no Man MÅ ikke gi havre eller bygg ved siden av energi, men det er det som er anbefalt og det er det som er meningen med champion Energi. Hvis man skal gi kun en type kraftfor så vil jeg heller anbefale Champion komplett.

Bruker selv Energi til min hest (1,5 kg pr dag, samt 0,5 kg havre, 0,5 kg bygg og 0,5- 1 kg betfor) i tillegg får hun ølgjær/red cell/vitaminer. Hun er 180 cm i mkh og er for tiden på slankern. Hun blir nå trent ca 1 time pr. dag.

Hun liker Champion Energi kjempegodt og jeg er fornøyd med det, tror nok jeg vil fortsette å bruke dette i fremtiden.

Et lite tips til dere anngående trege hester som trenger mer energi, er dere sikker på at hesten får nok jern?
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 23/07/2005 :  13:03:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker også Energi fra FK til hoppa mi og synes det fungerer fint. I tillegg får hun betfôr og ca 1 - 1,5 dl olje om dagen samt havsalt. Gir litt havre "innimellom" ved behov, men det setter seg som regel veldig i hodet så det blir hovedsakelig små mengder.

Betfôr gir mye energi, inneholder lite proteiner, mye fiber og er helt fritt for stivelse.

Bygg har et høyere energinivå enn havre men en dårligere proteinsammensetning. Bygg inneholder mindre fett og fiber enn havre

Greenpower anses ikke som et kraftfôr men er mere et grovfôr.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  13:20:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Opal; Kan du "velge" mellom betfòr, bygg og havre? Jeg skal også begynne å gi hoppa mi Ch. Energi, men er ikke helt sikker på hva jeg skal gi "ved siden av"? Kunne ikke du gått inn på "foring av hoppa mi" rett under denne debatten, og svart. Det hørtes ut som om du kunne dette:D (Les det siste innlegget mitt...side 2)

Redigert av - Monroe den 23/07/2005 13:22:10 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  13:29:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Man kan godt gi kun Champion Energi, men da får hesten ikke energi (høres helt feil ut :P). Så hvis hesten er veldig heit og ikke trenger mye energi, eller ikke tåler havre/bygg, kan man fint gi bare Ch. Energi (pluss eventuelt noe annet, musli/betfor ol.). Men for "vanlige" hester, som trenger energi, er det å gi kun Ch. Energi for lite.
Gå til toppen av siden

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  15:54:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spillers har også en del kraftfor som gir energi, blandt annet Response Slow Release Energy Cubes/Mix for de som blir fort heite, og Response Instant Energy Cubes/Mix for de som trenget et ekstra "puff". De har også noe som heter Power Cubes/Mix som jeg ikke er så kjent med. Se www.spillers.no

Bygg kan godt brukes istedet for havre hvis hesten din reagerer dårlig på bygg. Bygg inneholder mye energi, er også ganske fetende.

Opprinnelig postet av MissEva

Har lest litt om disse, men syns de så ganske dyre ut? Equlibraen koster allerede over 500 i måneden, men jeg har ikke lyst til å kutte ut dette, da han liker det veldig godt, og han fungerer veldig bra på det.
Gå til toppen av siden

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  17:02:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
Ch. Gull er ikke havre i. Dette vet jeg da Linndi ikke toler havre og kraftfortyper med havre så veldig godt (hun fyller i beina av d) Jeg gir henne Ch. Energi og Ch. Gull.... Dette fungerer fint for meg, hun er passe sprek og har lagt på seg (tidligere fikk hun bare Gull, da var hun tynn så vi måtte finne noe som d ikke var havre i og gi i tilegg...)

Så du kan fint gi Enegi uten noe annet eller evnt. med musli.... Håper du forsto noe av innlegget mitt =)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.