hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Alfalfa- lucerne
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Alfalfa- lucerne
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silba

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  10:41:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare lurte på om noen har erfaring med dette for slaget?

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  14:08:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
HAr foret med både lucernepallets og vanlig "opphakka" lucerne (greenpowe etc.). HAr bra erfaing med det, det er jo et grovfor som inneholder mye protein og er fint ved opptrening av hest med lite muskler...
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  15:55:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Har fôret både med briketter som må legges i bløt og greenpower. Er veldig fornøyd med det, men det blir veldig dyrt hvis man bruker det som grovfôr og ikke bare litt tilskudd til kraftfôret (mange gir jo bare en neve om dagen i kraftfôret, og da er det bare for smakens skyld).
Nå har enkelte i Norge begynt å dyrke Lucerne, og selger det i mini-baller. Jeg skal kjøpe inn det nå.
I Spania fôrer de fleste med Lucerne-høy.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  16:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Jeg forer på Green Power Alfalfa og er godt fornøyd.
Jeg bruker det mest for å drøye ut kraftforet da hesten min i perioder får ganske lite kraftfor.

Har også brukt det i litt større mengder (men aldri store mengder) til unghest samt til løpshest som var luftsluker og ikke tålte stivelse.
Gå til toppen av siden

Silba

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  18:31:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!
Jeg mente rundballe-lucerne, og ikke green power. Glemte å spesifisere det!
Er det stor prisforskjell på det i forhold til rundballe høy?
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  11:18:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!
Oki, da mener du sikkert sånn som jeg skal begynne å fôre med nå. Det koster litt mer enn vanlig ensilage. Akkurat prisforskjell har jeg ikke, for det varierer jo fra leverandør til leverandør og kvaliteten. Men man trenger jo ikke å gi så mye kraftfôr da, så man sparer gjerne inn de ekstra kronene der.

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  12:01:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Bare pass på så det ikke blir for mye proteiner så går det nok fint. Tror ikke jeg ville foret med dette som eneste grovfor til 'vanlig' hest men til avlshester og unghester kan det sikkert gå bra. Sparer som Irene A skriver litt på å bruke mindre kraftfor men det er viktig at forplaner blir regnet skikkelig ! Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  13:21:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg hvem du kjøper kraftfôr av, men ta f eks Baileys som jeg kjøper av. Der er de behjelpelige med å ta prøver av grovfôret ditt, og sender det til england for analyse. Der tar de mer omfattende analyse enn her i Norge. Deretter hjelper de med hvilket type kraftôr som passer best til ditt grovfôr, hvor mye osv. Evt lager de en egen blanding helt tilpasset deg og din hest.
Det er mange muligheter! Det rimeligste er nok å kjøpe på felleskjøpet og blande selv, men da bør man som Rohna sier være påpasselig slik at forplanen blir korrekt utregnet.

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.