hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sidepull?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sidepull?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 20/07/2005 :  23:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, nå vet jeg at det finnes en del emner om dette før. Har lest alle, så det er sakt

Men hoppa mi, er snillere og ri i bare grima en med hodelag, så derfor lurer jeg på om sidepull kunne vært tingen!? For hvis jeg rir med bare grima, med tøyler i, så blir det litt løst, jeg vill ha noe som har finere fasong, og litt stødigere

da vil jeg gjærne høre hva dere tror. negative og positive sider ved sidepull vil jeg også høre..

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  00:26:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Synes side-pull er en fint ting å bruke av og til, for forandringens del :)
Hvis hoppa di fint kan rides med grime og tøyler er det nok ingen problem å ri henne med side-pull. Men prøv å lei henne ført for å venne henne til tau "knottene" på sidene først. Hvis du bruker en med tau da.. Men som alle bitt/hodelag/hjelpemidler, vær forsiktig, husk at det er hestens nesebein som tar imot.

Eneste negativt om side-pull (om den brukes riktig) jeg kan si er at den ikke er så fin å ri dressur med, og den kan ikke brukes til kjøring. Men det er jo egentlig ikke negativt ;)

Therese
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/07/2005 :  01:37:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor mener du at sidepull ikke kan brukes til kjøring? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  09:19:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det lurer jeg også på, for jeg var i vinter ute og kjørte med hest på sidepulll, og det funket i aller høyeste grad. ;-)

Jeg rir med bitless bridle på hestene her på Os nå, og det er veldig bra synes jeg, det er selvfølgelig en del sterkere enn sidepull iom. at du har innvirkningen på nakken.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 21/07/2005 :  10:22:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Sidepull er kjempefint å ri med, kan absolutt anbefale det for deg dersom hesten allerede er grei å ri i grima.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 21/07/2005 :  10:58:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tømmekjører 2-åring med sidepull, og det fungerer veldig bra. Har tenkt å fortsette med sidepull når jeg skal kjøre ham inn til høsten.

Eneste jeg kan tenke meg sidepull ikke fungerer til er dressurridning når man trenger å gi "fine" beskjeder?
Og det er vel neppe lov å ri/kjøre med sidepull i konkurranser, men til "hobbybruk" fungerer det i hvert fall fint.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  10:58:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor mener du at sidepull ikke kan brukes til kjøring?

Opprinnelig postet av Irriducibili

Fordi den gir for "forvirrende" singnaler. Går sikkert fint å kjøre med sidepull, men jeg ville ikke valgt å bruke min side-pull til kjøring. Hvis man har en hest som er godt innlært på "høyre" og "venstre" så er det nok fin,fint å kjøre med.

Klipp fra Ellens svar på hest.no:
Kopi av melding:
Jeg ville ikke brukt dette til å tømmekjøre eller kjøre mye med som jeg nevnte tidligere siden hesten fort kan bli sår på neseryggen. Den andre grunnen til dette er at man ikke bruker ledende tøyletak når man kjører, her vil alle tøyletakene komme rett bakover, noe som virker forvirrende med en sidepull.

Det med at hester får sår på nesen har jeg ikke opplevd. Men det er ganske logisk at en side-pull (med tau) ikke vil gi gode og korrekte singnaler når man kjører/tømmekjører.

Når dere rir med side-pull, leder dere ikke med tøylene? Sittere dere "normalt" med hendene? Rir dere med kontakt til hodet?

Pleier selv og ri på slakke tøyler,øve på å kontrollere hesten ved hjelp av kun sete,stemmen,vekta, og gi "ledenede tøyletak" hvis jeg bruker tøylene.

edit skrivefeil

Therese

Redigert av - Eikdokka den 21/07/2005 10:59:39 Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 21/07/2005 :  11:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser problemet med at tømmene "kommer rett bakover" når man kjører/tømmekjører med sidepull, men jeg har valgt en litt annen løsning.

For å få mest mulig kontroll, tømmekjører jeg uten salett. Da kan jeg også veksle på med litt "lange tøyler dressur" innimellom om jeg ønsker det.

Det er ikke aktuelt for meg å bruke bitt, siden hesten er uerfaren og vi går mye i ulendt terreng. Det er fort gjort å nappe hesten i munnen, eller at han tråkker på en tømme. Jeg har også valgt en sidepull med mykt lær over nesa i stedet for tau, og jeg bruker mye stemme i stedet for "hal & dra".
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/07/2005 :  13:54:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri ridd eller kjørt med sidepull, men jeg vet om flere som bruker den til kjøring. Det er nok riktig som du sier at sidepull gir litt dårlig sidevirkning, iallefall når du ikke har mulighet til å ta lendende tøyletak. Jeg vil tro det kan være et problem for alle bittløse hodelag, kanskjem ed unntak av bitless bridle? Har selv kun kjørt med hack og det var ikke særlig å kjøre med når vi skulle svinge.

Nå blir det vel forskjell på dressurkjøring og travkjøring også, i traven er det ikke like viktig om hesten bøyer seg korrekt. Vi skal bare svinge vi I litt mer avansert kjøring, slik som i ridningen også, kan sidepullen sikkert være for unøyaktig og forvirrende.

De ulike hodelagene har ulik virkning, hack fungerer jo bare frem og bakover, ikke sideveis. Sidepull fungerer ok sideveis, men som sagt, kasnkje ikke godt nok for mer avansert kjøring og ridning (dressur)? Tenker bare høyt jeg
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  14:41:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg så det at dere mener at hack ikke fungerer bra i dressur. Hoppa mi går så bra som bare det, sideførende øvelser helt uten problem, men helt fine signaler. Men hadde jeg prøvd henne med bitt i trav og gallopp hadde jeg fort mista kontrollen. Men med hack går hun versader som bare det i gallopp+++ Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/07/2005 :  16:20:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar

Når jeg kjøper sidepull, så tenkte jeg og kjøpe den i hooks. Som det ikke er tau'neserem' på.. Men i lær istedet
Noen som har den sidepull'en?

Men tøyler og slikt. De skal festes vanlig ja?

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  18:24:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er den den ene hoppen her har, hennes sidepull er iallfall ikke av tau. :-) Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 21/07/2005 :  21:37:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker den rimelige varianten til Hööks med lær over nesa og den fungerer helt fint.

Det er ringer på hver side til å feste tøyler/tømmer. No problem.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  21:46:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
jeg forstod heller ikke hvorfor sidepull ikke egner seg til kjøring??

Kjørte inn minishettisen min med en vanlig grime, som ikke gir like gode signaler som en sidepull, og den grimen var faktisk veldig effektiv. Så da sier det seg jo at sidepullen er god å kjøre med ;) Hvis hesten er vandt til sidepull.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  01:07:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Når man rir med side-pull er det letteste å gi ledende tøyletak (flytte hånden ut til siden og legge litt press på) samtidig som man bruker sete,vekt,skjenkel og stemme. Når man kjører kan man ikke ta ledende tøyletak,bruke sete,vekt eller skjenkel. Og da sitter man igjen med stemme og tøylene.

Hvis man drar i ene tømmen når man kjører med sidepull vil det bli ganske så utydelige signaler. Det blir ikke press på en side, men over hele nesen og kanskje begge sidene. Et must for meg når jeg skal kjøre er at man kan gi korrekte signaler til hesten, hva andre gjør legger jeg meg ikke borti..

Therese
Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  02:10:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Jeg har forsøkt å ri i grime før, med et leietau.. funket ikke så fint.. bruker dere to leietau eller? skjønner ikke meg på det der...:P men jeg fikk til å stoppe da..red bare i skritt. men vil lære meg litt sånne ting, ser morsomt ut! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.