hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridestøvler, støvleskaft, leggchaps
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Ridestøvler, støvleskaft, leggchaps
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hen

Skrevet - 09/05/2004 :  19:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Er det noen som vet hvor man kan få tak i ridestøvler, støvleskaft eller leggchaps der leggvidden er ca 50cm

Har ikke råd til å kjøpe spesiallagde støvler.

Mvh Henriette

Guro
» VIP

Skrevet - 09/05/2004 :  21:36:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe, men hos http://www.rodeo.no har de en kunstlærstøvel til kr 459 som har legg i henholdsvis normal, vid og ekstra vid...(nå står det jo selvsagt ikke hvor vid ekstra vid er..)

Hos hööks stopper leggchapsen i vidde på 45 cm ser det ut til, mulig dette blir for lite.

Men, det jeg tenkte på, (sånn i opprinnelsen, men så har jeg alltid litt vondt for å komme til poenget), om du finner en lærstøvel som er noe for trang (de finnes også innimellom i standardstr med 2-3 vidder) og du unngår glidelås så er en mulighet å blokke dem ut. Det er mulig det går ann å blokke med glidelås også (fikk gjort det med noen vanlige støvletter en gang..) men antar det er lettere med noen uten glidelås.

Hvis du forresten hadde giddet å oppgi hvor store føtter du har så blir det litt lettere med hensyn til støvler iallfall

Skal snoke litt mer rundt og se om jeg finner ut noe mer

Guro
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2004 :  21:51:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva mene du med å blokke ut? har også litt for brede legger i forhold til føtter, så det å finne ridestøvler (og støvletter i det hele tatt) som passer i vidden kan være et problem...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Hen

Skrevet - 09/05/2004 :  21:56:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Bruker str 40/41 i sko.
Må "hive meg med" i det kristy skriver: Hva mener du med å blokke ut?

Mvh Henriette
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2004 :  22:41:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ville undersøkt Canvasleggings fra Jacson. De finnes i størrelse XXL. Aner ikke hva slags leggvidde dette tilsier, men de er iallfall en god del videre enn leggchapsene (disse) de har på Hööks i XL (de er størrelse 40 cm). Nå skal det sies at det er ganske stor forskjell på 40 og 50 cm, men husk at disse leggchapsene har strikk i siden. Jeg har denne Hööksmodellen (de likner jo veldig på Jacsonmodellen), og jeg har de i noen cm mindre enn den målte leggvidden jeg kom frem til (tror man har lett for å måle med litt ekstra margin, + at denne strikken i disse chapsene gjør dem litt mer fleksible).

Jeg kjenner forøvrig en som har disse Jacson leggchapsene (i str XXL), og hun kjøpte sine på Kneggen. Tror de ble bestilt, men siden det er en standardstørrelse som produseres var jo prisen den samme. Andre butikker som fører Jacson kan sikkert også hjelpe.

Ellers ville jeg kanskje også sett litt på disse Jumping chapsene de har hos Hööks. Leggvidden er angitt til å være under 50 cm, men tror også disse kan være litt fleksible grunnet denne borrelåsen i siden (disse finnes i str XXL). Har du anledning til å stikke innom butikken er nok det enklest. Det var i butikken jeg fant ut at det var langt flere leggchaps og støvleskaft å velge i enn det jeg trodde, fordi jeg hadde målt feil

Jeg har altså de overnevnte leggchapsene fra Hööks, og støvleskaftene. Jeg er veldig fornøyd med begge deler. Ikke erfaring med Jumping chaps, men de virker jo endel kraftigere enn det jeg har. Og siden jeg kvalitetsmessig er fornøyd med mine leggchaps og støvleskaft, er nok disse Jumping chapsene også ok.

Ellers er det ikke til å legge skjul på at spesialsydde støvler er best. Men det koster til gjengjeld en god del. Jeg har ikke noe problemer med å finne leggchaps og støvleskaft som passer, men når det gjelder hel støvel er det helt umulig (som selges i standardstørrelser). Jeg hadde sikkert funnet vide nok støvler om jeg hadde hatt 45 i skostørrelse, men det har jeg ikke Litt feil forhold med andre ord.. Men jeg endte opp med å kjøpe lærstøvler med spesialsydd legg, standard sko og glidelås. Kjøpte merket Cavallo Weltmeister, og betalte 4000+ kr for disse. Riktignok en god del, men angrer overhode ikke. Disse er sinnsykt gode å ri i.

Ellers finnes det endel "triks" på lur.. Du kan f.eks. blokke som Guro har nevnt. Det vil si at du legger ting inni støvlene slik at læret utvider seg. Det er vanlig å gjøre dette på lærstøvler, og en fukter læret for å få det til å strekke seg enklere. Man benytter gjerne spesielt verktøy for at formen skal bli fin.

Jeg hadde faktisk et par leggchaps en gang, som jeg holdt på å vokse fra. Jeg la de utenpå et par ridestøvler jeg hadde (for å utvide leggchapsene i riktig form), og stappet saker og ting ned i. Altså blokking Gjorde dette når leggchapsene var våte, og jeg fikk utvidet de en god del. Så det er faktisk et alternativ.. Metoden du benytter for å få dette til er det jo bare fantasien som kan begrense. For leggchaps som er såpass "slafsete" fra før er vel metoden ganske vilkårlig. For skikkelige støvler bør du gjøre det med skikkelig verktøy. Leggchaps vider seg også litt ut etter at de er brukt en stund. Apropo blokking er det viktig å være klar over at dersom dette gjøres på lærstøvler, så er det ikke snakk om mye utvidelse. Tror slafsete leggchaps i semsket skinn er enklere der (selv om det ikke er så vanlig å blokke leggchaps tror jeg.. Men jeg har prøvd som sagt).

I starten når leggchapsene er nye kan det være lurt å dra igjen halve delen av glidelåsen mens du har leggchapsene like over ankelen, der leggen er smal. Når halve glidelåsen er igjen, drar du de opp og tar igjen resten av glidelåsen. Det er mye enklere enn å ta de av på standardmåte. Iallfall hvis leggchapsene er nye, og fremdeles litt trange. De utvider seg etterhvert.. Blir som å dra de på seg som leggvarmere nesten

En siste ting som det også går ann å tenke på er dersom du får tak i et par veldig billige lærstøvler hvor foten passer, men ikke leggen (du bør da se etter et par med glidelås, slik at du får sjekket at foten er som den skal være). Lever støvlene til en skomaker, så kan han legge de ut slik at de passer deg. Dette koster riktignok litt, men dersom støvelen er veldig billig kan det gå greit. Sjekk isåfall prisen på støvel og arbeid først. Om du kjøper en støvel i "middelklasse" kan det fort være mer lønnsomt å kjøpe nye og spesialsydde støvler.

Har nemlig litt erfaring på dette området selv. Skal støvlene passe i foten, er leggene mine akkurat litt for vide til å bruke det de kaller "ekstra vid legg". Så litt kjipt.. Men så fikk jeg ennå mer press på meg å kjøpe skikkelige støvler.. Så da ble det resultatet til slutt!

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 09/05/2004 22:51:30 Gå til toppen av siden

Hen

Skrevet - 09/05/2004 :  22:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Takk for svar Spoff!

Bor dessverre langt Nord, så hööks kan jeg ikke dra på.
Og er nesten ingen hestebutikker her

Noen som kunne tenkt seg til å dra en tur på hööks og måle leggvidder med uttøyd strikk?

Mvh Henriette
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2004 :  22:54:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Bor dessverre langt Nord, så hööks kan jeg ikke dra på.

Opprinnelig postet av Hen

Alternativet er å bestille et par, og returnere de dersom de ikke passer. Man har jo bytterett på postoppkrav. Men har jo forståelse for at det er litt surt å betale porto og sånt dersom de ikke passer.. Men en sjanse som kan være verdt å ta?

Ellers ville jeg sjekket opp disse Jacson-chapsene. Det er mange butikker som fører Jacson, og sikkert noen oppe i nord også!

I gamle dager var det noe som het Lilly modell som søy ridebukser og leggchaps/chaps etter mål. Var faktisk veldig billige også. Aner ikke hvor det har blitt av dem, og om de i det hele tatt eksisterer. Eventuelt om det finnes noe tilsvarende. Jeg kjøpte i sin tid skreddersydd cordridebukse med helskinn for under 1000-lappen. Og det var en bukse jeg var veldig fornøyd med. Hadde aldri chaps eller leggchaps fra dem, men om de eller noe tilsvarende (med liknende priser) finnes fremdeles hadde dette kunne løst hele problemet.. Om noen vet vil jeg gjerne vite

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 09/05/2004 22:57:20 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/05/2004 :  00:00:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vil bare legge til at det kan være en god ide å blokke ut støvler etc hos skomaker om det er dyre ting, og ikke prøve seg på hjemme-mekk, sånn i tilfelle det skulle gå galt...

Og de leggchapsen som Spoff prater om fra Hööks er oppgitt til å være 45 cm (tror jeg det var) i XL. Og disse har vel også strikk, dermed kan du øke på med noen cm.

Bare sånn for ordens skyld: om du bestiller, og de virker litt små...så ikke prøv å blokk ut verken sko/støvler eller leggchaps før du er sikker på at du skal ha det...

Ring importør av Jacson og hør om de andre leggchapsen som spoff beskriver...
Ellers kan det jo hende at en telefon til Eldonor kan løse dine problemer, de distribuerer vel så mangt og så meget (har ikke helt oversikten, men mener at de blant annet har Mountain-Horse iallfal)

Guro
Gå til toppen av siden

Hen

Skrevet - 11/05/2004 :  20:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har vært i kontakt med Jacson, og de har ikke leggchaps med vidde 50 cm, med strikken uttøyd..
Så vet ikke hva jeg skal finne på jeg...

Mvh Henriette
Gå til toppen av siden

Tyrona
» VIP

Skrevet - 11/05/2004 :  21:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Jeg har i går kjøpt meg legg chaps fra Jacson disse som det var bilde av lenger opp en plass. Er 42 i leggen og xxl i disse passet godt både med longs,ridebukse og lange strømper. Men du må være obs på at de kan bli for lange. Kjøpte de på sælabua på leangen i Trondheim.

Du må nesten bare ringe rundt og høre! skulle gjerne bidratt med noe men er desverre litt blank på fottøy til ridning.

Lykke til dah har hatt samme problemet selv! mvh. Marit
Gå til toppen av siden

MV

Skrevet - 04/06/2004 :  14:50:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Henriette.

Jeg kjenner en som skal begynne å ta inn hesteutstyr fra Polen. Han skal prøve og legge seg på lavere priser en på Hööks i allefall, så jeg regner ikke med at det blir så dyrt. Han skal bla. ta inn lær ridestøvler i div størelser, og spesialisere seg på å skaffe størelser som man ikke får i vanlige hestebutikker. Du kan også få skreddersydde støvler uten tillegg i prisen.
Han har som sagt ikke begynt og selge enda, men han får vareprøvene til uka, så jeg skal sjekke litt mer og komme tilbake med mere info.

Mvh MV
Gå til toppen av siden

*GuroL*

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2004 :  00:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
æ trur han du kjenne kåmmer til å få en drøss av henvennelsa når han eventuelt åpne... æ vet at vi e mnge såm ikke passe inn i dæm "normale" størrelsan" å æ har prøvd rundt på dæm flæste plassan hær i troms å sjkka litt på nette og hööks å finn ikke nåkka såm passe
æ har næmli samme længde som vidde å e ganske lita... samme med sko, d e et hærk å finne fine, orntlie sko nåkka såm ikke e ufosko såm søstra mi sir. æ har dærfår jidd opp alt såm hete støvvelætta, støvla å ridestøvla.... så æ håpe at du (MV) kan si i fra når han tar imot bestillinge... æ hadde blitt kjæmpe gla da

værden e ikke sorthvit, men den har mange forskjellige grånyansa Gå til toppen av siden

~Stine~

» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  22:55:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
MV!!!!!
Har han du snakket om begynnt å ta inn støvler etc?
Er veldig interessert om du har kontaktopplysninger.

Mvh Stine
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:10:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg har altså de overnevnte leggchapsene fra Hööks, og støvleskaftene. Jeg er veldig fornøyd med begge deler.
Opprinnelig postet av spoff

Jeg er en av de som sliter med korte (tykke, hehe) legger, og relativt små ben. Nå virker det sikkert som jeg ser veldig rar ut hehe. Uansett.
Jeg finner aldri ridestøvler som passer - de som er passe i foten er for smale i leggen, og de som eventuelt skulle passe i foten OG leggen, er som regel for høye slik at de gnager på sidene av og på baksiden av kneet.

Jeg kjøpte meg derfor noen støvelsaft, standard type, kjøpt på Paganini (eller noe) på Røa i Oslo. De ligner på disse: http://www.skoies.no/html_plain_items?items_id=168
Måtte ha large for at de skulle passe i leggen, men har funnet ut etterhvert at de er for lange. Knappen bak spretter opp hele tiden, og det gnager bak kneet når jeg sitter.

Og så til poenget.
Tenkte nå på å kjøpe støveskaft via nettet, så de i den nye Hooks katalogen, og de virket bra. (med knepping øverst, noe som er å anbefale). Jeg ser på måltabellene men forstår ikke riktig - når det står at man skal måle fra kne til hæl - skal man måle ned til gulvet eller?
Hvordan er kvaliteten på disse, spoff, du som har dem?
OT spoff: *er litt blond her igjen nå sikkert *

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 22/07/2005 23:12:44 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  23:30:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

Tenkte nå på å kjøpe støveskaft via nettet, så de i den nye Hooks katalogen, og de virket bra. (med knepping øverst, noe som er å anbefale). Jeg ser på måltabellene men forstår ikke riktig - når det står at man skal måle fra kne til hæl - skal man måle ned til gulvet eller?
Hvordan er kvaliteten på disse, spoff, du som har dem?
OT spoff: *er litt blond her igjen nå sikkert *

Opprinnelig postet av Christine26

De jeg i sin tid kjøpte på Hööks var EquiComfort. Det er Heimer som fører dem nå (der ut til at det er de Skoies fører nå). De Hööks har nå har jeg ikke erfaring med, men vet eligj kjøpte noen for litt siden som det raskt var noe galt med, og som hun byttet. Jeg husker selvfølgelig ikke hva hennes byttegrunn var, bare at de var lite holdbare. Iallfall hennes par.. Ikke sikkert det er standard.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  09:19:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ok. Bør kanskje holde meg unna de fra Hooks da. Sjekket Heimers katalogen, men det står ikke pris der. Men lurer faktisk på om det er EquiComfort jeg har fra før. God kvalitet - helt sikkert, men de er desverre for lange for meg. Men noen som har peiling på hvordan man måler lengde fra bakside av legg til hæl? Skal man måle helt ned til gulvet, eller bare til ankelen? Har jo litt å si for valg av størrelse når man ikke har mulighet til å prøve.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.