hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hester lider og dør pga veterinærkonflikten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hester lider og dør pga veterinærkonflikten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  14:41:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner godt at veterinærene protesterer på de alt for store vaktområdene de får i helgene,dette er uforsvarlig praksis i seg selv. Er også slik i området her,ikke så greit med mange nødstilfeller i flere kommuner samtidig.
Hvorfor kan vi ikke få tilbake den gamle ordningen der veterinærene hadde betalt for den tiden de er på vakt,og mindre vaktområder?!

Har lest gjennom artiklene fra Sunnmørsposten,må si jeg blei rimelig provosert av veterinæren som omtalte seg i den aktuelle saken. Å ikke kunne yte hjelp etter et glass vin synes jeg høres arrogant og trasig ut. Hvis ikke et glass vin var en "pen" måte å omtale alkoholinntaket på. Veterinær har et ansvar når det gjelder å forsøke å yte hjelp,akkurat som en lege.. Er visst ikke mye som skal til for å komme unna lovbestemmelsene i forhold til dette. Jeg kan forstå at veterinærer gjerne vil ha fritiden for seg selv,hverdagen deres består av å hjelpe dyr. Men en stakkars dyreeier har fortsatt behov for hjelp. Legestanden yter da folk hjelp?

Er ikke kun Sponheim in person og veterinærstanden dette dreier seg om,er mye som skal klaffe for at alle skal komme til enighet. Er desverre mange dyr og eiere som kan komme til å lide unødvendig i mellomtiden..

At dette har skjedd med en hest,er en tragedie. Men hvor mange kuer har det skjedd med? Dette blir ikke bare følelsesmessig,men også et stort økonomisk tap for noen som lever av dyrehold.

Skjønner heller ikke hvorfor nødslakter ikke kunne stille opp uten attest fra veterinær,det viktigste var vel å få avlivet det lidende dyret,ikke at det skulle brukes til mat etterpå? Jeg har vært med på nødslakt,veterinær har da skrevet attesten etterpå.

Jeg har selv opplevd et par forferdelige ting der hest har skadet seg stygt,og det var ikke forsvarlig å vente på veterinær eller nødslakt. Var heldigvis en med rifle og mage til å skyte med en gang.. Å ikke få noen til å avlive hesten i løpet av flere timer,må være forferdelig for hesteier.
Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  15:36:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Jeg leste artiklen.. Og det tok ikke lang tid før tårene strømmet på :'(
Synes utrolig synd på både hesten, eieren og den lille hestekompisen..
Blir jo også utrolig redd for at det samme skal skje med en av "mine".

Synes denne nye "ordningen", eller hva jeg nå skal kalle det, med dyrlegene er helt på trynet. Jobben deres er jo søren meg å hjelpe dyr! Dette går ikke! Om det blir noen demonstrasjon ved Stortinget, skal jeg absolutt stille opp! For slik kan det ikke fortsette!!
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  17:49:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fyyyyy ****!! Det skulle som sagt ikke vært lov!!
Underskriftskampanje ja...det skulle vært lagt ut på nettet slik at flest mulig kunne skrevet seg på! (Omtrent som Live-8, bare i mindre skala..)
Så hadde dette blitt overlevert til Sponheim. Om ALLE bønder, hesteeiere(og slekninger/venner til begge grupper) hadde skrevet seg på så hadde han vel måttet gjort ett-eller-annet??!

Opprinnelig postet av SøbergPrinsen

Hadde det vært mulig å få igang noe sånt? Jeg skriver meg på med glede!!
Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  18:14:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
^Jeg og! Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  20:16:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Han Sponheim har ingenting vettig å komme med.. Typisk at det sitter sånne byfjotter som ikke har peiling på dyr som landbruksminister(eller nå hva enn det het..)..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/07/2005 :  21:02:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er helt forferdelig. Når jeg leste atrikkelen fikk jeg tårer i øynene. For en grusom måte å dø på! Og at det skulle ende slik

Forferdelig!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Gompi

» VIP

Skrevet - 23/07/2005 :  00:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette her helt UTROLIG! Skulle ikke tro man skulle høre om sånne tilfeller i ett så rikt land som Norge faktisk er. Det går vetrinærer arb. løse, og fremdeles er det penger det står på... Blir så eitranes forbannet! Synes virkelig synd på deg, og hesten din!! Vet ikke hva jeg hadde gjort om det var mi som hadde død på den måten... Man kan jo liksom ikke avlive dyret selv, uansett om man har ei hagle stårende i kjelleren.. Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  10:09:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Ville gladelig hatt flere vetrinærer som var på vakt og som var i arbeid enn å bygge nye butikker/veier/kjøpesenter ol. De tingene som ser ut til at blir prioritert før dyra våre...
Skammelig, tror ikke Sponheim har dyr selv nei, men han ville vel fått dyrlege på røde rappen...

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

julie_91

» VIP

Skrevet - 23/07/2005 :  10:22:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går ikke ann å ha det sånn at man ikke får tak i dyrlege utenom kontortidene!!!Hvis det fortsetter sånn kommeer bare fler til å dø..noen må gjøre noe!!Hvorfor ble egentlig folka dyrleger æ??for den gode lønna???det skulle vært for at dem er gla i dyr og vil hjelpe dem synes jeg i allefall!!!!!!!!!!Da jeg leste det om den hesten i ålesund satt jeg bare å gråt!det er utrolig trist! Gå til toppen av siden

Horzigirl
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  21:55:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHorzigirl  Svar med kopi av melding
Tenk om vi skulle innført kontortider på sykehuset! Hvis du ringte til ambulanse utenom 8-16 på hverdagene, så kom det bare en telefonsvarer!!!

Konsekvensene for de pårørende kan fort bli like stor når det gjelder dyr, for kanskje er det en gammel dame som eier en hund som trenger hjelp, så dør hunden hos henne, og hun ikke har noen familie, og elsker den hunden!? Tenker ingen på følelsene til folk!!!

-Don`t just talk to the horse, listen to the horse- Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  00:56:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde jeg vært deg ville jeg anmeldt dyrlegen for brudd på dyrehelsehelsepersonell-loven. Dette er et klart brudd. Dyrlegen var pliktig til å møte opp uansett om han var på vakt eller ikke.

Jeg har snakkert med regionkontoret for Mattilsynet. De planlegger en midlertidig ordning der Stranda og Ålesund for være to separate veterinærdistrikt og ikke ett slik som dyrlegene har protestert på tidligere. Problemet er at ting tar for lang tid. Jeg vet de har kommet i gang med en slik ordning i Gauldal i Trøndelag. Visst alle ringer, sender brev og mail til regionkontoret kanskje de får opp farta litt.
Ved reginkontoret fikk jeg opplyst at av økonomiske årsaker vil Ålesund veterinærdistrikt stå "ubetjent" deler av natta, men de er som sagt uansett pliktig til å rykke ut likevel når det er akutt nød, slik som de skulle ha gjort nå!
Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  01:11:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her kan alle sende inn protester å si sin mening om veterinærkoflikten. Bombader dem med post!

Adresser til region Trøndelag, Møre og Romsdal

Felles postadresse til alle kontor i Mattilsynet:
Mattilsynet
Regionkontoret for Trøndelag, Møre og Romsdal
Felles postmottak
Postboks 383
2381 Brumunddal

Tlf 74 11 32 00
Faks 74 11 32 01

Regiondirektør Bjørn Røthe Knudtsen

Mailer kan merkest med navnet Bjørn knudtsen å sendest til:

postmottak@mattilsynet.no

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  16:14:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Hopper inn på denne debatten jeg. Først må jeg si meg så smertelig enig i hva folk sier her. Helt forferdelig både for hest og eier (og ikke minst en utenforstående hestekompis) å måtte oppleve noe slikt.

Men så er det to ting jeg vil si:
1. Veterinæren hadde gjort noe ulovlig dersom han hadde rykket ut i dette tilfelle. Å kjøre med promille er jo nemlig ikke lov, og hadde han rykket ut (selv med bare et glass vin, som sikkert var litt mer, i blodet) hadde han gjort en ulovlig handling og kunne satt både sitt eget og andres liv i fare.

2. Jeg er veterinærdatter og selv om folk er sterkt frustrert så må de tenke på hva den nye ordningen har å si for veterinærene. Mamma har hatt vakt denne helgen (riktignok for smådyr, men likefullt) og det merkes på hele henne. Vi kan ikke gjøre stort annet enn å være hjemme, siden hun når som helst kan få en telefon som gjør at hun må på jobb. Slik har det vært siden fredag klokken 19.00 og slik blir det frem til mandag klokken 08.00. Mange timer på konstant beredskap og telefoner til alle døgnets tider. Er en liten påkjenning å måtte opp klokken 4 på natten for å kjøre ut å sy sammen en katt som har vært i slosskamp.

Jeg mener absolutt at noe bør skje både for "folk og fe", men ikke vær alt for sinte på veterinærene. Men de fleste av dere er jo faktisk sure på politikerne:) Og angående sammenligningen med menneske, er nå litt flere et 24-timers åpen sykehus er aktuell for enn en døgnvakt for veterinærer. Men døgnvakten er absolutt viktig, det viser jo det som mamma får oppleve på en helg. Det med smådyr, men med store dyr er det nok mer alvorlige ting som først skjer. Og egentlig er det litt rart, de store dyrene har mest å si, men står uten hjelp.

Protestbrev og aksjoner, jeg er med:)

(forøvrig veldig bra med den adressen chipsu)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom.
Redigert av - Shilamon den 24/07/2005 16:19:00 Gå til toppen av siden

pirill

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  13:00:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
det er det dummeste jeg har hørt at man ikke kan få vetrinær hjelp i helgene...det er akkurat som at vi mennesker ikke skulle fått hjelp i helgene...vi blir kjørt på sykehus med en gang eller får noen til oss. mens hesta/andre dyr må vente til mandagen eller til dagen etter hvis dette skjer sent på kvelden...
de er levende vesner de også...jeg synes det ikke skal være noen forskjell fra mennesker og dyr...de har behov akkurat som vi har!
hilsen en "sint" heste-elsker!
Gå til toppen av siden

Trine og jentefarmen

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  00:58:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i at en dyrlege ikke skal rykke ut å behandle dyr etter et glass vin, men veterinær Birkeland kunne ha gjort en innsats for å skaffe en "edru" dyrlege. Det er flere enn han i Ålesund og omland som kunne ha hjulpet denne hesten! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.49 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.