hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Doping og dopingregler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Doping og dopingregler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  18:04:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei
la merke til at doping ikke er et evne så jeg lager det nå!!!

jeg blir sjokkert over at doping listen stadig blir utbedret ikke av den grunn at det er galt men at folk stadig finner nye måter og dope hesten sin på for og bli bedre!

flere store klubber doper hestene sine og dette synes jeg er helt forkastelig!
dette bør bli en slutt på!
jeg melder meg gjerne til og bli doping vakt dvs at jeg drar på stevner og har rett til og snoke i utstyr etter mangnet dekken sprøyter bandasjer med pigger i euquisarge aperater osv

håper de som leser dette slutter med alt av doping

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  18:09:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Er ikke helt inni konkurranse for tiden, men jeg tror også at mange doper hesten sin uten å vite det. Ting som magnetdekken og sjokolade er ikke alle klar over er ulovlig. Kanskje folk som forer med et tilskudd som de ikke er klar over kan få utslag på doping test? Det jeg savner er mer informasjon om doping fra klubber og forbund slik at folk blir klar over dette. Man må være klar over at konkurransehester er idrettsutøvere som man må passe på hva får i seg.
Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  19:02:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

En må også huske på at det faktisk er mye som er lov nesten helt frem til start. Om en ser på linken http://www.bjerke-dyrehospital.no/index.php?sid=286 så står det mye om karenstider der. Magneter som ikke er tilkoblet strøm er det ikke karenstid på, og internasjonalt er det også tillatt.

Jeg tror ikke at så mange bevist doper hestene sine i Norge, men at det dessverre er en del uvitenhet blandt ryttere i henhold til hva en kan bruke og ikke.

mvh
Hanne.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

MIX

Skrevet - 18/07/2005 :  19:29:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Edit: Første innlegg er redigert noe. Dopinganklagelser som ikke er offentlig kjent, antagelig usanne, som gjelder direkte personangrep på kjent person som ikke nevnes med navn, men som uten tvil røper hvem vedkommende er, ønsker ikke vi i vårt forum.

Se våre forum-regler, og vis forumvett!

Fordi personangrep har blitt et økende problem her på MIXen minner vi direkte om hvilket punkt dette gjelder:

Debattinnlegg som dreier seg om en navngitt person, eller om en person man ut fra debatten lett kan gjette hvem er, er ikke lov. Heller ikke andre former for debatter som fører eller kan føre til direkte personangrep, reklame eller diskusjon av negativ art er lovlig.

MIX, administrator Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  19:48:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er mer uviten, og hyppigere kontroller som gjør at vi i dag hører mer til dopingsaker enn tidligere. Jeg tror ikke folk bevist doper hestene sine. Men det er mye man skal passe på, og en konkurransehest i full trening vil jo som andre idrettsutøvere kunne oppleve å få trøbbel med kroppen de også. Man må utføre behandlinger, og gjøre sitt for å holde hesten frisk. Det finnes endel regler med karenstid som må overholdes, og som er veldig viktig dersom man bruker noe "ulovlig" som kan ha effekt i konkurransesammenheng. Dessverre klarer ikke alle å holde slik behandling i sjakk med konkurransene, og det har vel i de fleste tilfellene (som jeg kjenner til) i ryttersporten også vært snakk om behandling man ikke visste at hadde den effekten det hadde. Selvfølgelig er dette rytters ansvar likevel, men som MissEva og amicelli også nevner, så er det uviten inne i bildet.

Det er vel særlig tre dopingsaker som har vært omtalt den siste tiden. FEI har vært inne i bildet i en innen sprang, og en innen dressur, som vi alle kjenner til. Samt at vi har hatt en stor sak innen galoppsporten her i Norge. Nå har jeg ikke fulgt alle disse sakene i detalj, men det er vel ubevisst bruk av doping, og da antagelig med lite virkning, men utslagsgivende resultat, som har vært saken i disse tilfellene.

Jeg tror egentlig ikke doping er et problem i den grad at folk bevisst benytter doping for å få "fart" på hestene. Men at det for det første er veldig mye ute på markedet av tilleggsfor, alternative behandlinger etc, som folk kjenner for lite til. Og som man tror at ikke har effekt som doping. Dessuten tror jeg hyppigheten av dopingtester også har gjort at vi nå føler at det er mye mere doping i hestesporten enn hva det var tidligere.

Jeg er veldig for at man hyppiggjør dopingtestene, og man er som rytter ansvarlig for å kjenne til det man putter i hesten.

Forøvrig ble jeg fortalt av en veterinær at "Tilleggsfor har som regel ingen virkning, eller så slår det ut som doping, så benytt vanlig «gammeldags» grunnfor". Godt sagt Det er nok mye i det.. Og det er ikke å legge sjul på at det er mye moteforing ute og går. Noe man må være veldig påpasselig med dersom man driver med konkurransehest.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  20:05:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et annen ting som mange ikke tenker på er at karenstiden er ikke absolutt. Selv om det står 14 dager, så kan hesten ha spor av stoffet i seg også etter denne tiden. På hest er det null toleranse på forbudte stoffer, mens det på mennesker går på tillatter verdier. Det gjør det i enkelte tilfeller veldig vanskelig å drive med hest, ved at man feks må dope hesten sin for å få den skodd. Spor av dopet kan finnes i hesten selv etter karenstiden, og det finnes de som er tatt i doping pga dette. Det hadde vært bedre mener jeg om en hadde operert med tillatte verdier, slik en gjør på mennesker. Selv om et stoff kan slå ut på en prøve, trenger ikke det alltid å bety at hesten er dopet for å prestere bedre i konkurranser.

mvh
Hanne.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  23:11:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
ja men eguiesage (vet ikke hvordan det skrives) er jo koblet opp mot strøm og det er det flere topp ryttere som bruker selv om det ikke er lov
Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  23:30:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Equissage (annen url) er vel bare en strømdrevet massasjematte? Ikke noe som gir noen innvendige stikk (ala akupunktur) eller støt eller noe av i den duren. Jeg har sett denne i bruk et par ganger, men skal ærlig innrømme at jeg ikke kjenner til bruken i detalj. Men det er vel bare en alternativ massasjemetode, og har vel svært lite med doping å gjøre? Skal ikke si dette 100%, men jeg vil tro det.. Finnes jo liknende aparater for mennesker, og de har ingenting med doping å gjøre.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  01:35:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Noen som har en link eller noe sånt til hva som anses som doping?
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  07:04:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
§176 og §177 i KR 1 omhandler doping. §177 er et så langt punkt at jeg ikke angir det her, men der finner du en liste over ting som regnes som doping. Legemidler er ikke detaljert navngitt, men type stoffer er nevnt. Også typer alternativ behandling.

Der er det nevnt noe om bruk av aparatur som antagelig vil omhandle denne massasjematten. Nå blir det litt vanskelig iallfall for min del å vurdere den, da jeg ikke kjenner detaljert hva den egentlig gjør. Jeg vet vel heller ikke hva transcutan nerve- eller muskelstimulering betyr.

Det jeg fant ut om matta er iallfall at svært mange kjente konkurranseryttere bruker den. F.eks. sprangrytteren Helena Persson og feltrittsrytterne William Fox-Pitt og Piia Pantsu som jeg iallfall har hørt om. Jeg vet vel også at den brukes på hester som stiller til start i Norge, i forkant av stevner. Da dette skjer på konkurransearenaen i boksen, hvor steward og stevneveterinær er, forundrer det meg at denne matta bruker gang på gang, og da faktisk regnes som doping, og vedkommende ikke strykes fra resultatlistene. Min konkulusjon da vil være at denne matta antageligvis ikke regnes som noen form for doping. Likevel er det på sin plass å sjekke dette opp dersom man selv skal benytte noe liknende. Man vet jo ikke i hvilken grad den brukes. Om den er på kanten når det gjelder bruk i forhold til dopingregler antar jeg at dette reguleres svært nøye.

Men for å si det sånn.. Ting som ikke er lov rett før konkurranse, eller med en viss karenstid i forkant er ofte viktig og rettferdig behandling det ene øyeblikket, men gir fordelaktige resultater rett før konkurranse, er ikke nødvendigvis gal og feil behandling. En hest besittes med en svært detaljert veterinærkontroll før start. Men at hesten kan ha hatt sykdom/skader etc som gjør at den faktisk i medisinsk sammenheng har hatt behov for kiropraktor, eller har måttet benytte legemidler som gir dopingutslag er ikke direkte dette at "hold dere unna doping folkens". Det er som oss mennesker.. Noen sliter med skader man må holde i sjakk, og det hender faktisk at vi blir syke. Men skal man bruke slike ting så bør man vite hva man holder på med. Og som amicelli nevner hender det at legemidler henger igjen i kroppen også etter karenstida. Det skal man også være klar over, og det må man evnt ta kosekvensen av. For de som fulgte dopingsaken som omgikk en av topprytterne i dressursporten for et par år siden vet jo det at det er ikke nok å stole 100% på sin veterinær heller. Her var det vel snakk om medisinsk behandling som var nædvendig for hesten, men som ga uheldig utslag på konkurransebanen. Ikke et opplagt tilfelle med forsøk på juks, noe jeg tror de færreste dopingtilfellene i dag har som mål.

At noen bruker equissage massasjematte, kontra driver folk med doping, synes jeg høres som en veldig tynn uttalelse. Denne brukes jo såpass åpenlyst at jeg er 100% sikker på at både konkurrenter og steward/stevneveterinær ville reagere sterkt dersom denne faktisk ikke brukes i tråd med reglementet. Og det ville ikke latt seg gjøre gang på gang, uten at det isåfall ble slutt på det.

PS: Jeg er ingen dopingekspert og vet ikke svaret på dette. Men blandet uvisshet med fornuft tror jeg jeg stiller sterkere enn en som stiller med uvisshet og fordommer. Det er vel her debatten startet..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 19/07/2005 07:06:09 Gå til toppen av siden

CamillaSE

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  11:35:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Equissage er tilatt på stevner, også INTERNASJONALT!
Dette er en massage-form, som ikke er strøm drevet, men batteri drevet! Vet om flere som bruker det, blant annet nesten alle på Skauen!
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  12:03:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Equissage er tilatt på stevner, også INTERNASJONALT!
Dette er en massage-form, som ikke er strøm drevet, men batteri drevet!
Opprinnelig postet av Soprinz arissa

Og hva er forskjellen på at noe er strøm og batteridrevet?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

CamillaSE

» VIP

Skrevet - 19/07/2005 :  17:36:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke helt sikker! Har bare blitt fortalt at det er derfor det er tilatt... Men det er greit om man får godkjennelse av stevne-veterinær til å bruke det da! ( Men det er ikke noe problem ) Er hvertfall greiest! Tom magnet-kuler er tilatt tror jeg...var hvertfall det i Nordisk i år! Men ikke magnet-dekken! Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  11:26:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
tenkte jeg like godt kunne skrive ned doping reglene sånn som de er nå!
så det ikke er noen tvil hva som er lov og ikke lov!

Forskrift om forbud mot bruk av legemidler m.m. til og visse former for behandling av konkurransehest (« doping »).
Gitt av Landbruksdepartementet 30. januar 1987 med hjemmel i lov 20. desember 1974 nr. 73 om dyrevern § 30, jfr. kgl.res. 19. november 1976, (jf. også lov 15. juni 2001 nr. 75 om veterinærer og annet dyrehelsepersonell § 23). Jfr. også Det Norske Travselskaps Reglement for travløp med totalisator i Norge, Norsk Jockeyklubs Reglement, Norges Rytterforbunds konkurransereglement og § 1 i Norges Idrettsforbunds bestemmelser om doping, vedtatt på Idrettstinget i 1984. Endret 18 mai 1990 nr. 363 (delegering), 10 des 1993 nr. 1181, 10 jan 1996 nr. 84, 9 jan 2004 nr. 44.

Kap. I. Kirurgiske inngrep, bruk av legemidler, apparatur m.m.
§ 1. Det er forbudt å starte i konkurranse med hest hvor det foreligger nerveblokade, jfr. lov 20. desember 1974 nr. 73 om dyrevern § 2.

Innenfor de frister som er angitt i disse forskrifters § 2 er det forbudt å starte i konkurranse med hest etter at det er brukt spesielt middel eller spesiell behandling som kan påvirke hestens prestasjonsevne eller temperament, jfr. dyrevernloven § 8 nr. 6, uansett om midlet eller behandlingen har hatt slik virkning i det aktuelle tilfellet, og uansett om midlet eller behandlingen er brukt for å forebygge eller helbrede skade på eller sykdom hos hesten.

Som spesielle midler i denne forbindelse regnes bl.a.:

- Midler som kan påvirke sentralnervesystemet
- Midler som kan påvirke det autonome nervesystem
- Midler som kan påvirke hjerte-blodkarsystemet
- Midler som kan påvirke mage-tarmsystemet
- Midler som kan påvirke blodkoagulasjonen
- Antimikrobielle midler
- Antihistaminer
- Antimalaria- og antiparasittmidler
- Antipyretika, bedøvende, smertestillende og antiinflammatoriske midler
- Vanndrivende midler (diuretika)
- Lokalbedøvende midler
- Midler med muskelavslappende/-stimulerende effekt
- Midler som kan påvirke åndedrettet
- Kjønnshormoner, anabole midler og kortikosteroider
- Endokrine sekreter og tilsvarende syntetiske preparater
- Injeksjon/infusjon av vitaminer, sporstoffer og næringsløsninger
- Cellegifter
- Naturmedisin (homeopatiske preparater).

Som spesiell behandling regnes:

- Infusjon/injeksjon av blod, blodbestanddeler eller bloderstatninger
- Bruk av inhalasjonsmaske for farmakologisk aktive stoffer
- Fysikalsk behandling som innebærer bruk av ultralyd, kortbølge, magnetfeltterapi, laser, transcutan nerve- eller muskelstimulering, faradisk strøm, andre elektriske stimuli, ioniserende stråling (bl.a. røntgenbehandling) og annen behandling/bruk av apparat som kan jevnføres med dette
- Nedkjøling av legemsdeler med is, kuldebehandling, varmevekselmaskin, kjølebandasjer e.l.
- Akupunktur, kiropraktikk
- Radioaktivt implantat.

Landbruksdepartementet kan også forby bruk av andre midler/annen behandling og avgjør i tvilstilfelle om bruk av andre midler/annen behandling betraktes som doping.

Før nye apparater/behandlingsmetoder tas i bruk, skal metodene vurderes av Landbruksdepartementet. Inntil annet er bestemt, gjelder den generelle fristen i § 2 for slik behandling.

0 Endret ved forskrift 10 jan 1996 nr. 84.

§ 2.1 For behandling som nevnt i § 1, gjelder en generell frist på 4 døgn, regnet til kl. 1200 den aktuelle konkurransedag, hvis det ikke er fastsatt andre frister. Følgende andre frister gjelder:

1. 180 døgn:
Implantasjon av midler, herunder injeksjon av preparater med depotvirkning, med unntak av radioaktive implantater.
Uavhengig av fristen kan Mattilsynet etter søknad gi dispensasjon slik at hopper med unormalt sterk/lang brunst kan starte i konkurranse etter å ha fått implantert/injisert hormonpreparat med depotvirkning. Søknaden må være begrunnet og vedlagt veterinærattest som bekrefter søknaden.
2. 90 døgn:
Anabole midler (herunder androgener).
3. 14 døgn:
Lokal og systemisk bruk av kortikosteroider, ikke steroide antiinflammatoriske midler (fenylbutazon, oksyfenbutazon, flunixin meglumin, meclofenaminsyre, naproxen m.fl.) og systemisk bruk av benzylpenicillinprokain.
Injeksjoner i ledd, seneskjede o.l., også diagnostiske injeksjoner og leddvæskeoverføringer foruten behandling med ulike farmakologiske aktive stoffer, med mindre det er lengre frist for bruk av slike stoffer.
4. 12 timer:
Nedkjøling av legemsdeler med is, kuldeblanding, varmevekselmaskin, kjølebandasje e.l.
5. Ingen frist (tillatt helt fram til start)
Lokal bruk på hud av antimikrobielle midler og midler som bare virker beskyttende, bløtgjørende, absorberende, astringerende, tørrende eller keratolytisk.
Lokal bruk av antimikrobielle midler i øyet.
Bruk av salinske og smørende laksantia.

Det er forbudt å starte i konkurranse med hest som har fått infusjon/injeksjon av blod, blodbestanddeler eller bloderstatninger med mindre behandlingen har skjedd i tilknytning til sykdomstilstander. I særskilte tilfelle kan Mattilsynet likevel tillate at slik hest starter hvis det har gått minst 60 døgn siden infusjonen/injeksjonen.

Hest som er behandlet med radioaktivt implantat må ikke starte så lenge radioaktiviteten fra implantatet overstiger den naturlige strålingen på behandlingsstedet (K 40).

1 Landbruksdepartementet har 18. mai 1990 med virkning fra 1. juni 1990 delegert myndighet til fylkesveterinærene til å dispensere fra forskriften § 2 1. pkt.
0 Endret ved forskrifter 10 jan 1996 nr. 84, 9 jan 2004 nr. 44.

§ 3. Ved behandling av sykdom/skade plikter hestens eier og/eller trener å opplyse behandlende veterinær om når hesten er tenkt startet i konkurranse.

Veterinær som behandler konkurransehest plikter å gjøre seg kjent med om behandlingen kommer inn under §§ 1 og 2. Hvis behandlingen skjer innenfor det tidsrom som er nevnt i § 2, skal eier/trener gjøres oppmerksom på at hesten ikke må starte, og sykmelding skrives på fastsatt skjema.

Er det tvil om behandlingen omfattes av disse forskrifter, skal veterinærattest på fastsatt skjema forelegges stevneveterinæren i god tid før stevnet begynner.

Hestens eier/trener plikter før stevnets begynnelse å underrette stevneveterinæren om eventuell tilførsel av legemidler e.l. og annen behandling som kan komme inn under §§ 1 og 2.

Selv om stevneveterinæren ikke nedlegger startforbud for hesten, fritar ikke dette eier/trener for ansvar for bruk av spesielt middel eller spesiell behandling i strid med disse forskrifter.

Kap. II. Uttak av dopingprøver
§ 4. For å undersøke om det er brukt spesielt middel i strid med disse forskrifter, kan det tas prøve av hesten. Prøven er nedenfor kalt dopingprøve.

Stevneveterinæren og dommerkomiteen/løpslederen (trav), Den lavere voldgiftsrett (galopp), Norges idrettsforbund (ridekonkurranser) eller Norges Rytterforbund kan hver for seg bestemme at det skal tas dopingprøve og plikter i så fall umiddelbart å underrette de øvrige berørte parter om beslutningen. Videre kan Mattilsynet pålegge stevneveterinæren å ta dopingprøve.

Når dopingprøve skal tas, skal stevneveterinæren omgående meddele dette til hestens eier/trener/kjører/rytter. En for hesten ansvarlig person skal være til stede ved prøvetakingen.

Vedkommende representant plikter å opptre slik at hverken selve uttaksprosedyren eller hesten forstyrres før eller under uttak av prøve.

Når dopingprøve skal tas, skal stevneveterinærens assistent følge hesten til lokalet der prøven skal tas ( « dopingboksen »).

Stevneveterinæren skal vise bort uvedkommende fra lokalet der prøven skal tas.

§ 5. Det er forbudt å bruke tobakk i det lokale der dopingprøve tas eller der prøvetakingsutstyret oppbevares.

§ 6. Hest som det skal tas dopingprøve av, skal ikke gis fôr, vann, legemiddel e.l. i tiden mellom målplassering/fullføring av klassen og til prøvetaking er avsluttet. Det kan likevel tillates at hesten får vann under kontroll av stevneveterinæren.

§ 7. Uttak av dopingprøve omfatter:

1. Nøyaktig og fullstendig utfylling av fastsatt skjema (protokoll for uttak av dopingprøver av hest)
2. Klinisk undersøkelse
3. Uttak av urin- og/eller blodprøve.

Hvis dopingprøve ikke kan tas i lokale som er bestemt for dette («dopingboks»), kan hesten, hvis forholdene tillater det, føres til annen egnet stall/boks før prøvetaking.

Oppsamling av urinprøve foretas av stevneveterinæren eller stevneveterinærens assistent. Det er forbudt å bruke kateter eller urindrivende middel. Stevneveterinæren avgjør om det alternativt, eller i tillegg, til urinprøve skal tas ut blodprøve. Uttak av blodprøve foretas av stevneveterinæren. Blodprøve skal uttas og behandles etter retningslinjer fra Veterinærinstituttet.

Urin- og/eller blodprøve fordeles i nummererte beholdere som Mattilsynet har godkjent til dette bruk, slik at det blir parallelle prøver (dobbeltprøve) av prøvematerialet/prøvematerialene. Beholderne skal straks lukkes og sikres med nummererte plomber.

Ved rutinemessig uttak av urinprøve kan prøvetakingen avbrytes etter 45 minutter etter påbegynt prøvetaking når det fortløpende skal tas inn ny hest til dopingprøve. For øvrig kan prøvetakingen avbrytes hvis urinprøve ikke er samlet opp innen to timer. I særlige tilfelle kan stevneveterinæren holde tilbake en hest utover to timer for å få samlet opp urinprøve.

Prøvetakingen skal foregå slik Mattilsynet til enhver tid bestemmer.

§ 8. Når dopingprøve er tatt, skal stevneveterinæren sende beholderne og det utfylte skjema i to eksemplarer til Veterinærinstituttet. Det tredje eksemplar beholdes av stevneveterinæren.

§ 9. Veterinærinstituttet sørger for analyse av den ene prøven ved det laboratorium som Mattilsynet bestemmer. Veterinærinstituttet oppbevarer den andre prøven en måned etter at prøven er ferdig analysert. Mattilsynet avgjør i samråd med Veterinærinstituttet om den andre prøven skal analyseres.

0 Endret ved forskrifter 10 jan 1996 nr. 8, 9 jan 2004 nr. 44.

Kap. III. Forskjellige bestemmelser
§ 10. Når det i vev, kroppsvæsker eller ekskreter/sekreter påvises et middel som er nevnt i § 1 tredje ledd, er dette å anse som bruk som er forbudt, selv om midlet er brukt tidligere enn angitt i § 2.

Det samme gjelder hvis det på annen måte godtgjøres at det er brukt midler til hesten eller at den er behandlet som nevnt i § 1 og innen de angitte tidsfrister.

§ 11. Når det er påvist forhold, eller er grunn til å tro at det foreligger forhold som i henhold til § 1 og § 2 er i strid med forskriftene, skal saken forelegges Mattilsynet, som avgjør om det konkrete tilfellet er i strid med forskriftene. For faglig vurdering i denne sammenheng kan Mattilsynet oppnevne et rådgivende utvalg med representanter for hestesportsorganisasjonene, Norges idrettsforbund, Veterinærinstituttet, praktiserende veterinærer m.fl.

§ 12. Det er forbudt å oppbevare spesielle midler, apparatur for spesiell behandling, injeksjonssprøyter og -kanyler i stall hvor det oppstalles konkurransehest, bortsett fra medisin foreskrevet til navngitt hest eller hvis spesiell tillatelse er innhentet til å oppbevare apparatur. I behandlingsperioden skal oppbevaringen skje i låst skap. Etter avsluttet behandling skal medisin som ikke er brukt, sprøyter og kanyler fjernes fra stallen.

Mattilsynet/stevneveterinæren kan kontrollere at bestemmelsene i første ledd følges.

0 Endret ved forskrift 9 jan 2004 nr. 44.

§ 13. Dersom eier, trener, kjører eller rytter nekter uttak av dopingprøve av hesten eller uteblir med hesten fra prøvetakingen, er dette å anse som om det er brukt spesielt middel eller spesiell behandling i strid med disse forskrifter.

Kap. IV. Straffebestemmelser, ikrafttreden m.m.
§ 14. Overtredelse eller unnlatelse av å følge disse forskrifter eller påbud og bestemmelser som blir gitt i medhold av dem, er straffbar i henhold til lov om dyrevern § 31, jfr. også § 53 i Det Norske Travselskaps løpsbestemmelser for travkjøring med totalisator, § 352 i Norsk Jockeyklubs løpsreglement og § 6 i Norges idrettsforbunds bestemmelser om doping.

§ 15. Landbruksdepartementet kan gi utfyllende bestemmelser til disse forskrifter.

0 Endret ved forskrift 10 jan 1996 nr. 84.

§ 16. Disse forskrifter trer i kraft 1. april 1987. Samtidig oppheves forskrifter 1. oktober 1982 nr. 1438 om doping av konkurransehest.

--------------------------------------------------------------------------------

Databasen sist oppdatert 21. sep 2005

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.