hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Martingal-kan bli farlig??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Martingal-kan bli farlig??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  13:10:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Hesten jeg steller, har en tendens til å stikke ut i galoppen. Altså, hun er ikke helt ukontrollerbar, men jeg får ikke stoppet henne på leeenge. Så jeg bestemte meg for å snakke med eieren hennes om å prøve sterkere bitt, siden hun nå bruker vanlig mildt trinsebitt. Han sa det var utelukket først, men etter mye diskutering kom vi frem til at jeg kunne prøve. Men han sier han heller vil jeg skal prøve å bruke martingal, så hun bøyer hodet sitt mer så jeg får bedre kontroll. Men dette vil ikke jeg, for hun har en tendens til å steile. Men er det sånn, at hvis hun har på martingal, at hun kan tro at hun kan steile høyere enn det hun egentlig kan, og derfor kan gå bakover? Det er derfor jeg ikke vil bruke martingal, men tenkte jeg skulle høre dere synspunkter
http://www.home.no/krailien

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  13:54:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Martingal får ikke hesten til å bøye med hodet, den funker bare når hesten kaster hodet opp. Hvis kaster med hodet før hun stikker eller går med nesa i været så du ikke får stoppet, kan du prøve med martingal for å se om det hjelper, men du bør prøve å få kontroll på henne uten å måtte ty til hjelpemidler. Tren mye på f.eks. overganger fra galopp og ned, du vil ha mer utbytte av det enn å prøve å fikse problemet med sterkere bitt ol ;)

At martingalen skal få hesten til å tro at den kan steile høyere har det aldri hørt eller opplevd.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  15:57:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hvorfor putte på hesten mer utstyr, når det er ikke det som må til for å få hesten til å slutte å ta ut? Selv om du rir med et sterkere bitt, hindrer det ikke hesten i ta ut, det blir bare vondere i munnen på hesten når du prøver å holde den igjen hvis den tar ut!

Hvis hesten bøyer hodet når du rir med martingal, er den jo for stram!

Min mening er at her er det heller snakk om lederskap, hvem som er "sjefen" av dere to, kanskje hesten heller ikke har nok tillit til deg, og løper ut fordi den ikke stoler fullt på deg i situasjoner som den syns er skremmende. Vertfall, ikke sett på den sterkere bitt og martingal, det er IKKE noe bra måte å hanskes med problemene på!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  17:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med eieren om at å skifte bitt neppe vil før med seg noe bra. Det som martingalen kan hjlpe for, er om hesten setter hodet i været og så drar avgåde. Har du martingal vil den holde hodet mer ned, og hesten kan iallefall ikke få opp hodet for å dra avgårde. Derimot er det noen hester som finner ut at det fint går ann å dra hodet frem for så å dure avtåde igjen :)

Men en martingal vil ikke bøye nakken eller noe på ehsten altså, bare hindre den i å kunne slå hodet for høyt opp. Prøv heller å trene mer overgnanger, og for all del ikke ri mer galopp før du har fått kontroll over hesten! Hold deg på banen og tren der til ehsten adlyder skikkelig, og dere har jobbet dere gjennom dette problemet. Hesten hører ikke på deg fordi den ikke synes at den må, gjennom mer ledeskapstrening kan du oppnå et forhold der hesten hører bedre etter.
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  20:48:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor putte på hesten mer utstyr, når det er ikke det som må til for å få hesten til å slutte å ta ut? Selv om du rir med et sterkere bitt, hindrer det ikke hesten i ta ut, det blir bare vondere i munnen på hesten når du prøver å holde den igjen hvis den tar ut!

Hvis hesten bøyer hodet når du rir med martingal, er den jo for stram!

Min mening er at her er det heller snakk om lederskap, hvem som er "sjefen" av dere to, kanskje hesten heller ikke har nok tillit til deg, og løper ut fordi den ikke stoler fullt på deg i situasjoner som den syns er skremmende. Vertfall, ikke sett på den sterkere bitt og martingal, det er IKKE noe bra måte å hanskes med problemene på!

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Enig
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  22:58:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
ok, jeg skal ikke prøve sterkere bitt eller martingal. Men problemet ligger som oftest før jeg får henne frem og. For jeg sjenkler, hun stopper og drar hodet opp. Sjenkler jeg da mer, så blir hun irritert og drar hodet ENDA lenger opp, og hopper på bakbeina. Har steilet med meg før, men ikke så altfor høyt, men med andre som har ridd henne så har hun steile høyt. kan ikke trene i bane, for har ikke bane å trene på, men eieren av stallen(og denne hesten) skal bygge ridebane, og da blir det nok skikk på oss.. Får jeg håpe!
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 18/07/2005 :  12:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hun vondt da? Hester som ikke vil gå har ofte vondt et sted, kan godt være salen som ikke passer? Slike ting må du få sjekket først og fremst. Finn ut om hesten har vondt et sted eller om utstyret ikke passer før du begynner å tenke på andre ting. Da kan du iallefall utelukke at hesten har det vondt. Gå til toppen av siden

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  14:34:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg ville kontakten noen med skikkelig "vet" på området. Gjerne en instruktør som kan gi deg veiledning, og se om hesten har vondt, eller bare er usikker/ulydig, men hvis du ikke har ridebane og dette kan bli vanskelig, hadde det kanskje vært lurt å få en vetrinær og/eller equie-terapeut til å se på hesten. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 18/07/2005 :  20:14:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEG hadde brukt martingal i første omgang, og hadde ikke det hjelpt, så hadde jeg tatt på et annet bitt. Trenger ikke nødvendigvis være så mye sterkere, men prøvd meg litt frem. Tredelt Dr. Bristol kanskje? Men uansett, martingal er ikke et "tortur"middel som noen av dere mener. Helt ok å bruke, så lenge den er rett størrelse. Og sikkerheten bør komme først!
Sitat: Men problemet ligger som oftest før jeg får henne frem og. For jeg sjenkler, hun stopper og drar hodet opp. Sjenkler jeg da mer, så blir hun irritert og drar hodet ENDA lenger opp, og hopper på bakbeina. Sitat slutt. For meg høres det ut som om hun rett og slett ikke har respekt for deg. Hun vet kanskje at når hun gjør dette, så får hun viljen sin og hun slipper å gå på tur? Bare en tanke... Nå blir det nok mange hissige innlegg her, men tror jeg hadde gitt henne et skikkelig klask bak, slik at hun hadde forstått hvem som var sjefen!

Gå til toppen av siden

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  21:00:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå blir det nok mange hissige innlegg her, men tror jeg hadde gitt henne et skikkelig klask bak, slik at hun hadde forstått hvem som var sjefen!

Opprinnelig postet av TORHILD

Er jo greot at hun får vite hvem som er sjefen, men hvis hesten har vondt/er redd/er usikker i utgangspunktet, kanskje flere av de ovenforstående, blir det neppe bedre av "et skikkelig klask bak". Jeg holder fast på at du bør rådføre deg med en instruktør eller annen hestekyndig, før du tar i bruk sterkere metoder.

Evt, kan et -lite- rapp med pisken hjelpe, hvis du tror hesten er i tvil om hvem som er sjefen. Dette gjør ikke vondt hvis hesten ikke tester deg, men hvis den gjør det, er det akkurat nok til at den skjønner at du vet den tuller med deg.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  18:59:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
okei, nå skal dere høre alle sammen;) Denne hesten er VELDIG spesiell. Hun har alltid vært sånn på tur, men hun har hatt vondt i beina før, så vi tror det er derfor, og nå skal vi få spesialsko på henne, som gjør at hun ikke har vondt.
Hun har ganske bra respekt for meg i forskjell til andre mennesker, så jeg er heldig!
på tur vinner hun aldri, for jeg er like sta som henne, om ikke mer, så jeg får henne alltid frem til slutt, det har bare med at hun ikke vil frem i begynnelsen.
Fikk noen råd av eieren hennes om hvordan jeg kan ri henne, og jeg skal se om dette funker. Kanskje får jeg ta timer på henne, håper på det, men dette syns egentlig eieren er tull, men jeg har ett visst overtak på han;) Så kanskje vi en gang klarer å ri en tur uten å være sint på hverandre! hehe..
Rir henne mye til og fra beite i grime og leietau, da er hun snill, men kan være like sta der og. Men der er det litt hardt å gå, men vi får se hva som skjer! Slutter hun ikke å kødde seg, kanskje jeg setter på martingal eller sterkere bitt, hun bruker helt lett trinsebitt nå, og hun er en stor og kraftig hest, så hun kjenner nesten ikke bittet! men, som sagt, vi får se!:)

beat

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  19:46:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
JEG hadde brukt martingal i første omgang, og hadde ikke det hjelpt, så hadde jeg tatt på et annet bitt. Trenger ikke nødvendigvis være så mye sterkere, men prøvd meg litt frem. Tredelt Dr. Bristol kanskje? Men uansett, martingal er ikke et "tortur"middel som noen av dere mener. Helt ok å bruke, så lenge den er rett størrelse. Og sikkerheten bør komme først!
Sitat: Men problemet ligger som oftest før jeg får henne frem og. For jeg sjenkler, hun stopper og drar hodet opp. Sjenkler jeg da mer, så blir hun irritert og drar hodet ENDA lenger opp, og hopper på bakbeina. Sitat slutt. For meg høres det ut som om hun rett og slett ikke har respekt for deg. Hun vet kanskje at når hun gjør dette, så får hun viljen sin og hun slipper å gå på tur? Bare en tanke... Nå blir det nok mange hissige innlegg her, men tror jeg hadde gitt henne et skikkelig klask bak, slik at hun hadde forstått hvem som var sjefen!

Opprinnelig postet av TORHILD

Det er vel ingen av oss som mener martingal er et tortur middel, men du bør være ganske sikkert før du setter på en maritngal.
Synes forøvrig det er helt bak mål å anbefale folk å slå hesten sin, fordi du som sitter bak dataen din, mener hesten ikke har respekt for Kristine.

Jeg sitter også bak min data, og vet svært lite om situasjon, men jeg anbefaler da heller aldri noen å slå hesten sin!!

Redigert for å si, jeg syns synd på hesten din TORHILD, den dagen den får vondt å skal prøve å formidle det. Det den kommer til å få i retur av deg, er vel bare enda mer vondt!

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 20/07/2005 19:50:58 Gå til toppen av siden

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  21:23:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Rir henne mye til og fra beite i grime og leietau, da er hun snill, men kan være like sta der og. Men der er det litt hardt å gå, men vi får se hva som skjer! Slutter hun ikke å kødde seg, kanskje jeg setter på martingal eller sterkere bitt, hun bruker helt lett trinsebitt nå, og hun er en stor og kraftig hest, så hun kjenner nesten ikke bittet! men, som sagt, vi får se!:)

Opprinnelig postet av Kristine!!

Hvis du kan ri henne til og fra beite i grime og leietau, hvorfor må du da ha martingal og sterke bitt på henne på banen??

Størrelsen har ingenting med hvorvidt hesten kjenner bittet eller ikke. Det er følsomheten i munnen som avgjør.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  00:38:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
hun prøver ikke å gjøre noe med meg da, og da skritter jeg bare, prøver ikke på å få henne frem i trav eller noe.

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  00:50:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Prøv heller å tren lydighet, motiver hesten og kos dere sammen. :) Alt blir så mye bedre når man har en hest som VIL gjøre som du sier..
Therese
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/07/2005 :  01:29:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å ri uten bitt på tur også? Mange hester oppfører seg helt annerledes uten bitt. Du bør selvsagt trene hestene på dette før du rir ut, ved å trene på å stoppe på press over neseryggen, svinge osv. Anbefaler bitless bridle, sidepull o.l. til ridning, grime sitter for løst og gir ikke gode nok signaler. Men kanskje du kan prøve det? Kan også være at hun er roligere da fordi hun har vondt i munnen, og når hun slipper bittet stresser hun seg ikke opp mer. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.