hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sårbeint minishettis? svar fort!:(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sårbeint minishettis? svar fort!:(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  23:03:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg merket i dag at minishettisen min gikk så rart(leide han på tur). Hele tiden foretrakk han å gå på gresset, i stedet for å gå på grus, og det virket som om han slet med å løpe(ikke i viljen, men pga. beina).
Det første som slo meg, var at han måtte ha blitt sårbeint! Han er jo minishettis, så går jo uten sko.

Har sett han på beite, da løper han rundt og gallopperer av fri vilje om han så vil! Han er ikke av den typen som løper mer enn han må på tur, men at han hadde så store problemer med å trave på grusen.. På gresset kunne han visst trave, i forhold til hva han klarte på grus!

Men alikevel, han har blitt lite brukt i det siste, bare gått på gressbeite(ikke noe steinete eller berg i det hele tatt!), og fått høvene jevnlig beskjært. Kan han alikevel ha blitt sårbeint? eller kan det være noe annet? Så over hovene hans, ingen steiner satt fast, og de var ikke noe særlig "slipt" ned! Han har dessuten alltid hatt veldig gode høver, de fleste shettiser pleier nå å ha det..

Ble skikkelig urolig nå, er utrolig opptatt av at han skal ha det bra! Lille gompen! Håper på svar snart!

redigert pga. jeg la til noe ekstra..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 15/07/2005 23:13:22

Kajsa

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  01:11:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Han kan være forfangen... Kjenn om han har tydelig puls i beina
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  02:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte også på forfangenhet først.

Sjekk om han er sårbein ved å ta en visiterstang e.l. og klem under hoven. Kan være at han er blitt litt sårbeint fordi han har gått mye på gress i det siste og nå måtte gå på grus? Kan også være hovbyll/knusning, men da burde du se om han halter.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  15:53:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Huff.. Dette er vel typisk min flaks hvis det er forfangenhet han har fått.. Skal gå bort å sjekke nå.. Hvis ikke jeg finner utav det, får jeg ringe dyrlegen.
Men når jeg i går klemte, trykket på forskjellige steder under og på hoven, reagerte han ikke, og prøvde ikke å trekke den til seg heller. Og halter gjør han heller ikke. Men som sagt, skal gå å ta en sjekk til nå.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  17:25:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
En liten oppdatering; nå har jeg tatt en grundig kikk på høvene hans, og grublet og tenkt over hva det kan være! Nå er jeg skråsikker på hva det er som er årsaken! La merke til at strålen hans hadde "minsket", dvs. at den ikke er i skikkelig kontakt med bakken lengre!! Det er er jo den som skal ta i mot støt og slag, så det er kanskje årsaken da? eller hva?
Isåfall regner jeg med at det er ikke mer "problematisk" enn å få en god smed til å skjære dem jevnlig slik at strålen får bakkekontakt igjen. Men noe som også uroet meg, var at sålen hadde senket seg litt, på en måte blitt "høyere".. Det er jo et tegn på forfangenhet..

Longerte han igjen, ingen halting. Men samme som i går ang. gresset og grusen! Høvene var ikke varme, verken innvendig eller utvendig. Ikke noe tydelig puls i beina.

Tror dere fortsatt at det er forfangenhet?

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 16/07/2005 17:35:36 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  14:27:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hva vi tror hjelper ikke så mye. Vi kan fint ta feil. Det kan være hundrevis av årsaker til at den plutselig ømmer på grus.

Men, frem til du evt får utelukket forfangenhet, så bør du fjerne ponnien fra det gresset som kan ha gjort den syk. Enten ved å sitte hesten i luftegård og gi høy, eller å sitte den på skogsbeite e.l. Ihvertfall et sted med mindre næringsrikt gress, men samtidig med mulighet til bevegelse. Hvis det nå er forfangenhet, så har du ihvertfall oppdaget det tidlig, og det kan med 99% sikkerhet fikses

Hva du óg kan gjøre er å melde deg inn på barfotlisten og spørre der. Der finnes det tradisjonelle skoere som driver med barfot, veterinærer, og vanlige hesteeiere som har "forsket" på dette med forfangenhet osv osv. Ved å drøfte symptomene med mennesker som har sett dette "en million" ganger før, så vil du helt sikkert få mer hjelp enn hva vi kan gi deg her.

Barfotlisten finner du her: http://uk.groups.yahoo.com/group/barfothest/

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  16:11:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hei! Takk for et godt svar! Jeg får prøve å sette han på høy, å unngå gress en stund, og se om det har noe å si. Så får jeg ta en liten telefon til dyrlegen, for sikkerhetsskyld.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  16:55:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Hei! Hesten jeg steller begynte plutselig sånn og, det var ikke MÅTE på, og da sjekket vi henne og fant ut at hun har kronisk forfangenhet, så nå må hun gå med spesialsko.. du kan og prøve å ta boots på han, som beskytter høvene.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2005 :  21:23:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
men noe jeg ikke er like sikker på, er om det er mulif å få taki boots til MINISHETTIS, det er jo det han er ;) Men om jeg trenger boots eller ei, lar jeg dyrlege/barfottrimmeren avgjøre. Han har jo veldig gode høver, så jeg tror nok bare at de må trimmes jevnig, å gresset må jeg være obs på. Synd i grunn, hvis dette er forfangenhet.. Syns synd på han hvis han må gå rundt og tusle å spise høy hele sommeren.. :/ men det er jo til hans eget beste selvfølgelig...

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.