hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Belegg eller ikke???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Belegg eller ikke???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

C.R. Lady

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  19:41:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker belegg når jeg rir på banen å på tur, kommer ann på hvor jeg har tenkt meg. En galopp tur i sørmaka, JA! Kan vær en gren som er skarp å skraper hesten litt opp på bena feks. Pleier å bruke sånne neopren gamasjer, som dekker helle foden, fra kneet til koden. å På banen vanlige gamasjer. men hvis det blir skritte tur på asfalt el i sørmarka med ikke alt for masse trer nærme stienda dropper jeg det. Syns selv at hester ikke burde ha på belegg over alt dag ut å dag inn. fesk i padd. men det fins jo også hester som får sår gang på gang! Bruker også ridebandasjer da.. Gå til toppen av siden

misstrivial

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  21:26:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri belegg på hesten min, hun har heller aldri slått seg/sparket seg. Men vet om hester som ikke har fått belegg som trenger det som har fått ødlagt travet sitt fordi de er redde for å flytte på beina. Black Chili hadde skikklig tråkk merker på bakbeina og hun hadde stått på trenerstall, mye av feilen var hovene også, hun var ikke balansert i hovene eller hva det kalles.

Samme med pila hun var/er redd for å jogge/løpe i lav fart fordi hun slår seg fremme, ikke sikkert det er det, men treneren hennes tror det, så hun har en tendens t å galloppere med bakbeina og trave med frembeina, nå har de fikset på baktåa hennes (for lang på tåa) og hun fungerte visst mye bedre.

Så skoinga har mye å si, en hest som er dårlig skodd eller skodd feil vil slå seg. Jeg har hesten min barfot, men resten av hestene på stallen er skodd og det teller mye at det stemmer på det området.

Mange overdriver beleggbruk, mens andre bruker for lite. Unghester har ikke lært å få med seg beina, men det må de læres ri mye i skogen. Alt for mange behandler hestene som de var poselen. Vi har masse skog i luftegården så unghestene lærer dette fra de er føll å gå i skogen. Somregel er det vi som klusser med balansen til hestene, eller at de stresser mer med rytter.

Noe som hjelper er å gå på leietur med hesten i skogen visst du ikke har luftegård med skog.

Ps mange hester har beinstilling som gjør at de trøkker seg, som for trang bak, eller tar kraftige overtramp. Du du ikke bruker belegg på en hest som slår seg blir den redd for å flytte på beina.

Sikkert mange som dette mye bedre en meg her, men jeg lytter nøye hver gang sånne ting blir diskutert =)

Men huff mange er alt for forsiktig med hestene
Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  10:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruker noen ganger belegg når jeg rir på klatretur eller hvis jeg vet at jeg må hoppe over en liten bekk eller noe.. Skal jeg ri langs grusveien en liten tur bruker jeg det ikke..

På banen bruker jeg mest bandasjer..

Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  20:11:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
bruker arbeids bandasjer ved longering...har bare hatt dem på forbena.
er kanskje ikke nødvendig, men jeg syns det er greit å bruke det siden hesten ikke er balansert enda..han er jo veldig ung enda,,,
kommer kanskje til å bruke det ved senere anledninger muligens..

Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 06/08/2005 :  16:17:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker stryksokker på min hest. Frambeinsbeskyttere bruker jeg ikke. Jeg pleier ikke bruke beskyttelse på henne hvis jeg bare skal ri en liten skrittetur på en grusvei,men hvis jeg skal ri litt i skogen osv,så pleier jeg å sette det på.. Gå til toppen av siden

Pernille-

Skrevet - 06/08/2005 :  20:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker belegg på tur fordi hesten jeg rir har dårlige bein og er gammel og kan fort tråkke over feil ! Gå til toppen av siden

Martine:o)

Skrevet - 10/08/2005 :  19:14:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker alltid belegg jeg. Driver med sprang så har det vel derfra. Bruker også i paddock når det er mye søle ute da hestene har lettere for å skli da. Kjøpte nye belegg for noen uker siden og de har masse merker så trenger dem virkelig. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.