hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spise HELE tiden...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Spise HELE tiden...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:02:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Red på tur med en hest til en veninne en dag. En gammel valakk. Han hadde hele tiden fått spist når han var på tur med eieren sin ognår han drev med skogsarbeid. Nå er dette irriterende for oss, siden han er sterk, og drar ned hodet og skal spise HELE TIDEN: Det er helt umulig å løpe f.eks. med han, han bare bråbremser og spiser uansett hva vi gjør. Prøvde å feste høytråd i salen og i bittet. Da holdt han hodet oppe, men gikk helt berserk. Han er jo så snill og grei ellers, så vi vil gjerne fortsette å ri tur med han... Tips???
www.hestene.no

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  12:11:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge "oppdragelsen" er ukonsekvent, vil man få slike problemer. Dere kan jo ta det opp på en fin måte med eier, og forklare hvilke problemer det medfører for dere.
Ikke rart forresten at hesten gikk "berserk", slike ting må dere IKKE gjøre!!

Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  14:14:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Reagerte litt på det med høytråd i salen og bittet, det er jo galskap! Og ikke riktig løsning på problemet! Kunne ført til at dere begge to hadde skadet seg!
Hesten har tydeligvis lært seg til en irriterende uvane, når dere er ute og rir, kan du prøve å være litt ekstra oppmerksom på han hele tiden, tenk FREM hele tiden! Da får han ikke så mye tid til å somle seg ned til gresset å spise! Du kan også korrigerer han med en liten "pirke pirke" på rompa og si "nei". Han skjønner fort at det får han ikke lov til da!

En annen ting er at du kan lære han at han ikke skal få dra ned hodet å beite når han har trinse på, så når dere rir, må du aldri la han få lure til seg noe mat! Kun hvis dere er på tur, og du er gått av hesten for å ha en pause eller noe :) Hester er smarte dyr ;)
Lykke til!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 07/08/2005 14:16:16 Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 07/08/2005 :  18:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
den ene hesten vår er akkurat sånn hun også :P det er _utrolig_ plagsomt.. Det som er med henne,er at hun går skikkelig fram hele tiden,men så stopper hun for å dra ned hodet.da har man ikke sjangs til å holde henne igjen.. :/ Pisk hjelper heller ikke.da blir hun bare drittsur. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  18:47:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det med høytråd fra bitt til sal; det er jo faktisk noe som heter gressetøyle som er nettopp det. Har faktisk sett hester som går med slik provisorisk gressetøyle laget av høytråd, satt på av instruktøren. Det er som med de fleste hjelpetøyler noe som bare "gjemmer" problemet og løser det ikke. Jeg vil ikke anbefalle folk å bruke det, men det er ikke noe galskap som Welsh_Lover og venninnen hennes har funnet på heller ;)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  20:39:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men andre glidetøyler gir etter eller er elastiske, det er ikke en høytråd, der sier det bare "stopp", hvis den ikke ryker da:) Uansett så er det ikke rart at hesten går "berserk", det må være vanvittig vondt å plutselig finne ut at hodet ditt er bindt fast!
Hege Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  21:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten drar hodet ned,så forsøk med en liten volte...driv hetsen frem,og hold mykt press på ene tøylen... Det er lettere å "holde igjen" når man holder ene tøylen,og ikke forsøker å dra i begge... Ofte når men "drar" i begge tøylene vil hesten bare sette halsen imot,og da har ikke rytteren mye h*n skulle sagt...
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  10:39:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vel, fikk faktisk beskjed fra ridelærer om å bruke høytråd, på samme måten som en gresstøyle. Tråden vi bruker er spesial-laget høytråd, som er ELASTISK og tøyelig. Så da var vel ikke det så galt? Var ikke stramt festet heller, men hesten hadde aldri blitt korrigert i hele sitt liv, han er vant til å gjøre akkurat det han vil. Alle dere synes tydligvis at jeg gjorde noe helt idiotisk, men jeg mener det er på sin plass at en nylig kastrert hingst som har vært egenrådig hele sitt liv, plutselig finer ut at han ikke kan være sjef hele tiden. Red han ut idag (iregnværet..) og da fikk jeg bare noen få protester... Mener nå at dnene metoden virker bra, men det er delte meninger på det skjønner jeg. Kan bare nevne at f.eks. på flere rideleirer jeg har vært, bruker de denne metoden til nybegynnere på tur. Og det er VANLIG høytråd..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  10:44:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er helt klart at han skal finne ut at han ikke kan være sjef hele tiden, men jeg er helt enig med at det er galskap å binde en -høytråd- i bittet og salen. Au. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  11:01:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vel, er enig i at det kanskje er smertefullt, men det er et tilfelle som kun skal oppstå så lenge han oppfører seg slik. Fungerer akkurat som vanlig gresstøyle (om dere vet hva det er..?) Er ikke noe mindre elastisk enn det. Kan forstå dere hvis det er snakk om vanlig høytråpd, men det er det ikke. Gresstøyle er jo et hjelpemiddel, som brukes i en periode for at hesten ikke skal spise så mye. Og ridelæreren min lagde en av elastisk høytråd, fordi de gresstøylene hun hadde, var allerede i bruk på andre ponnier.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  11:38:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er jo forsåvidt bare en vanlig tøyle bare at den stopper før hestes mule når bakken, det hadde vært det samme hvis rytteren var sterkere og kunne holde igjen tøylene. Dette brukes først å fremst på etelystne ponnier som blir ridd av folk som ikke er sterke nok eller erfarne nok til å dra hodet opp for hver gang ponnien stikker mulen i gresset. Det er en snarløsning, men på lang sikt bør man trene på å ikke la hesten spise istedet for å måtte bruke gressetøyle hele tiden.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  12:35:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er jo forsåvidt bare en vanlig tøyle bare at den stopper før hestes mule når bakken, det hadde vært det samme hvis rytteren var sterkere og kunne holde igjen tøylene. Dette brukes først å fremst på etelystne ponnier som blir ridd av folk som ikke er sterke nok eller erfarne nok til å dra hodet opp for hver gang ponnien stikker mulen i gresset. Det er en snarløsning, men på lang sikt bør man trene på å ikke la hesten spise istedet for å måtte bruke gressetøyle hele tiden.

Opprinnelig postet av MissEva

Akkurat... Bare at jeg bruker elastisk høytråd i steden for den vanlige tøyla.

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  13:24:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, er enig i at det kanskje er smertefullt, men det er et tilfelle som kun skal oppstå så lenge han oppfører seg slik. Fungerer akkurat som vanlig gresstøyle (om dere vet hva det er..?) Er ikke noe mindre elastisk enn det. Kan forstå dere hvis det er snakk om vanlig høytråpd, men det er det ikke. Gresstøyle er jo et hjelpemiddel, som brukes i en periode for at hesten ikke skal spise så mye. Og ridelæreren min lagde en av elastisk høytråd, fordi de gresstøylene hun hadde, var allerede i bruk på andre ponnier.

Opprinnelig postet av Welsh_lover

Smertefullt? Jeg ville aldri lært hestene mine å slutte med en uvane, ved å utsette dem for smerte på noensomhelst måte.. Men jeg skjønner bare ikke hvorfor du ikke er villig til å prøve å få hesten til å adlyde deg uten gresstøyle, du har jo fått mange tips her som du kan gå ut i fra.

Gresstøyler er bare en annen dum oppfinnelse som legger problemene til sides, uten å gjøre noe med det!

Jeg må si at jeg aldri i mitt liv som bondejente har hørt om elastisk høytråd, men det er mye jeg ikke vet!

Hvis hesten gikk bersersk som du skreiv, skal en være forsiktig! Du har ingen garanti for at hesten f.eks prøver å steile neste gang den kjenner at det er noe som holder igjen, og ikke slipper opp på presset..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  13:38:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er vel det hun spør etter her, råd om hvordan løse problemet fordi gressetøyle ikke funket ;)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  14:28:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
gjerne det, men jeg oppfattet det slik at hun ville fortsette å ri med gresstøyle ser du..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/08/2005 :  15:57:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Greit nok at gresstøyler bare er en dum oppfinnelse, men hva om hesten ikke adlyder noe annet?? Jeg angrer dypt på at jeg tok på meg rideansvaret for ham, men gjort er gjort. Jeg startet denne topicen for å få tips til hva jeg kan gjøre, ikke for å få kjeft... Og om du ikke har hørt om elastisk høytråd, ta deg en tur til felleskjøpet eller noe og spør der, da får du svar på hva det er.
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.