hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ny hest... Pris???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ny hest... Pris???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Primern

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  12:48:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrimern  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePrimern  Svar med kopi av melding
Heisan! Jeg skal ha ny hest til neste år, og har derfor tengt å beggyne å spare penger nå. Men er litt usikker på hvor mye jeg må spare for å få en bra sprang og turhest. Noen mener jeg ikke trenger mer en 10.000-15.000kr for å få en bra hest. Mens andre mener jeg må ha minst 25.000kr. Jeg ønsker en hest:
- mellom 4 og 10år
- sprangemne
- frisk/skadefri
- snill, ikke heit på tur osv....
- de fleste raser av inr. (blanding oxo ok)
- over 1.40 imh

Hva er deres mening. Hvilken priskalasse har en hest med disse kravene?

Jeg sammenlignet to venner av meg som begge har vb-hester, de er i omtrent samme alder og har begge ganske likt gemytt og ride egenskaper. Men prisforskjellen på hestene er likevell stor. Den ene kostet dobblet så mye som den andre. Er det virkelig slik at penger=kvalitet i alle tilfeller??

En annen ting er rase. Jeg har aldid ønsket meg en pinto, paint eller appaloosa, men har fått inntrykk av at disse rasene brukes mest til western, har aldri sett en appaloosa på sprangbanen. Noen som hvet grunnen til dette? Har ikke disse hestene like gode sprang egenskaper eller er det bare slik at eierene av disse rasene driver med tur/western?
Hva ligger prisene på innen disse rasene?

Håper på svar

http://i108.piczo.com/view/q/7/q/t/p/l/u/c/v/c/h/img/i320944273_45594_6.gif

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  12:55:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har sett både paint og appaloosa gå engelsk ridning, men de må du nok betale veldig mye mer enn 25 000 for :-) Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  12:56:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg har sett appaloosa fargede hester på sprangbanen, da er det danske knabstrupere først og fremst. Når det gjelder pinto er det først og fremst ponnier, men også en del hester. Så det at hestene har en spesiell farge har ingenting å si på hva slags bruksområde de egner seg til. Priser varierer veldig.

For en hest som fyller kravene du stiller må du nok ut med 30-40.000, så du må nok spare minst 25.000 ja. Du kan selfølgelig være heldig å finne en til lavere pris, men du må huske på at det er ikke bare hesten som koster penger, utstyr kommer nok opp i flere tusen og det å holde hesten koster minst like mye som kjøpesummen i året.

For å finne ut hva prisen ligger på kan du jo ta en titt på annonsene her på hestemarked. Se etter hester som fyller dine krav og se hva prisen er.

Gå til toppen av siden

Primern

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  13:09:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrimern  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePrimern  Svar med kopi av melding
Jeg har masse utstyr fra før (fra min siste hest), sal, hodelag, masse dekken osv.... Og at det er dyrt å ha hest er jeg fullstendig klar over... hehe :) Merkelig att jeg aldri har sett en appaloosa i sprang før da.. Hmmmm... Har jo sett små pinto ponnier men....
http://i108.piczo.com/view/q/7/q/t/p/l/u/c/v/c/h/img/i320944273_45594_6.gif Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  13:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer veldig mye an til hva slags krav du stiller til hesten. En 4 åring koster som regel ikke så mye hvis den knapt er ridd på og hvis den ikke har en stamme av betydning, men da vet du heller ikke helt hva hesten kan gå god for, og det er mye arbeid for å få den på et ok nivå. En godt utdannet 10 åring med gode prestasjoner osv koster igjen ganske mye. Nå vet jeg ikke hva du legger i "sprangemne", men her er noen spørsmål du kan stille deg selv: hoppe, hingst eller vallak- har avl noe betydning? God avstamning? Gode konkurranseresultater? Teknikk, ærlighet, kapasitet osv på sprangbanen? Har dressurnivået noe å si? Hva slags mål har du med hesten?
Hege Gå til toppen av siden

Primern

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  13:23:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrimern  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePrimern  Svar med kopi av melding
Det jeg mener med sprangemne er vell en hest som liker å hoppe og som er ukomplisert å hoppe med. Jeg har ikke tengt å konkurere veldig mye, men ett stevne i ny og ned. Hoppe eller vallak spiller ingen stor rolle men gjerne en hoppe da jeg ønsker en hest jeg skal ha i mange år og kanskje får lyst til å avle. (ikke hingst). Avstamning spiller i alle fall ingen rolle hvis det er en vallak. Og jeg har ikke konkurert på et så veldig høyt nivå i sprang at konkuranse resultater betyr mye. Men kapasitet og ærlighet er viktig. Litt dressur må den jo kunne, dressur er jo grunnlaget. Men skal ikke konkurere innen dressur. Hesten vill bli brukt mye til tur men også baneridning og sprang. Jeg har ingen store konkuransemål. Ønsker en hest det er trivelig å holde på med og liker å bli håndtert og ridd.
http://i108.piczo.com/view/q/7/q/t/p/l/u/c/v/c/h/img/i320944273_45594_6.gif Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 08/07/2005 :  13:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok tro at en hest som du er ute etter. altså i sin beste alder, frisk og fri for unoter, ukomplisert og med sprang kapasitet.. ville nok tippet på fra 35- 50. Mulig jeg bor i en landsdel der hest ligger høyt i pris. (nå har jeg tatt høyde for at du ikke ønsker en x-traver?..Ikke at det er noe galt med dem!) Gå til toppen av siden

Primern

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  13:43:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrimern  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePrimern  Svar med kopi av melding
er faktisk tidligre eier av en x-traver. Kjempeflott turhest. Hun hadde aldri gått løp da. Nå ønsker jeg vell en hest med litt mer kapasitet. Er helt enig med dere.. Må nokk ett stykke over 25.000kr. Men er det noen her som har kjøpt flotte hester unger denne prisklassen?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  13:47:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du ser litt rundt (som her på hestemarked, hest.no, dyrenett osv osv) så tror jeg nok ikke du skal ha problemer med å finne en ok hest til rundt 40000 i allefall. Så lenge hesten passer deg og kjemien er god, oppnår du mye bare med det. Har mange eksempler på hester i prisklasser rundt 100000 der ekvipasjen ikke har oppnådd så mye fordi hesten har vært for vanskelig og kjemien ikke har stemt (men at feks utseende på hesten har vært bra..). Så det finnes mye rart i alle prisklasser:) Selv har jeg vært litt skeptisk til "for billige hester", men det har vel også en sammenheng med de krav jeg har stilt til hesten. For meg har det blitt til at ser jeg en annonse på feks en 8-9 års gammel hoppe, god avstamning, snill på alle områder, LA-middels nivå i dressur, går stabilt 120 (ærlig, god teknikk osv), frisk, trafikksikker osv, så blir jeg litt betenkt hvis prisen er under 60000.

Første hesten jeg kjøpte meg, svarte ikke til forventningene, og det kom vel mye av at jeg var for lite kritisk og firte for mye ned på noen av kravene mine. Det var en hoppe på 7 år som hadde hatt 2 føll, og som derfor ikke var blitt ridd så mye på. Jeg likte henne fordi hun var så snill, men så bort ifra at hun var 4-5 år i hodet, og jeg brukte mye tid bare på å lære henne grunnleggende øvelser, "katta i sekken" kaller man det:) Neida, det var en kjempe fin hest, men det ble ikke slik som jeg hadde tenkt meg! Så spør ut selgeren max om hesten, prøv gjerne flere ganger og husk at det er lov til å prute!

Hege Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  14:29:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg ville heller spart litt ekstra og fått den hesten jeg ville ha, enn å kjøpe en hest som passer til pengesummen du har til rådighet. Tenk over at du skal ha hesten i maaaange år, og da bør du være mer enn passe fornøyd med hesten du ender opp med...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  15:12:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Det kommer ann på hvor mye sprang den skal kunne, hvor mye stevneerfaring den har osv. Men du må nok regne minst en 25.000.
Hester som har startet 1 m-120 i sprang, brukbare i dressur og på tur, ligger på rundt en 60-70 000. En jeg kjenner fikk prutet ned en hest fra 70 til 35 tusen, og da var det med utstyr for 15 + at selgerene dekket transporten! Dette var fordi de hadde hastverk med å selge pga. skolegang, og hesten hadde utslag 3 på bøyeprøven(var imidlertid helt fin når den kom hit).
Så hvis du er litt tøff på pruting(pass bare på at du ikke virker useriøs og mister drømmehesten!), og finner noen som har hastverk med å selge, kan du få en ganske fin og billig hest.
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 08/07/2005 :  17:26:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lurer egentlig på hvorfor mange folk ikke selger med salen når de selger hesten sin, er det virkelig så lett å finne en hest som passer den salen du har? Gå til toppen av siden

Primern

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  17:29:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrimern  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePrimern  Svar med kopi av melding
nei. Jeg solgte hesten min med en annen sal. Og hvis salen min ik passer den nye hesten min, selger jeg den og bruker pengene på en ny sal. skjønner?

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  19:04:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Ville gått for en blanding da hvis jeg var deg! De kan du få billigere enn en renraset, det eneste som er synd er at du får ikke regisitrert dem som noen rase selvfølgelig!
Velger du en blanding, kan du lett får en som stiller til dine krav ovenfor her, fra kanskje 10-15.000! Jeg skal kjøpe en 5 år gammel blandingsvallak nå, 140 cm, frisk og rask, og kjempesnill! Ikke innridd da, men kommer til å bli et flott sprang/dressuremne når jeg kommer sålangt! Men han må jeg gi 12 500 for, så det er jo en kjempegrei pris!

Lykke til vertfall! Det er mange flotte hester der ute som trenger et godt hjem ;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  22:11:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Vil nok tro at du må spare godt over 25.000,- for å få en appaloosa eller en pinto som tilfredstiller alle dine krav

Legger også ved et par bilder som viser pinto og appaloosa som brukshester til engelsk ridning. Flotte er de i hvertfall
Pinto på sprangbanen

Appaloosa på feltrittsbanen

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  22:40:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Definisjonen på en god spranghest er jo også så mangt..

Jeg vet om en pinto spranghest i beste alder som gikk 1.10 (1.20) som ble solgt for 110.000kr (ikke typisk premieplukkerhest. Vet forøvrig ikke om hesten ble solgt for dette, men den var priset til det). Ok, den var veldig flott eksteriøsmesssig, og ok gangarter selv om den kun var grunnridd til LB/LA dressur. Prisen fikk nok et saftig pålegg pga hestens farge.

Jeg vet om en pinto som er til salgs nå (den var iallfall det for noen uker siden). Den går 1.30, og ris fortiden av en av landets toppryttere i sprang. Jeg tørr ikke tenke på hva den koster, og vet vel at den i innkjøp heller ikke var billig, selv om jeg ikke kjenner eksakt pris.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 08/07/2005 22:44:13 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.