hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Størrelse på kandar
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Størrelse på kandar
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

rk

» VIP

Skrevet - 06/07/2005 :  09:35:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har hørt mange forkjellige meninger om hvilken str. det skal være på kandaret. Hva er rett og hvorfor?

- stangen skal være litt mindre enn det vanlige trinsebittet man rir med til daglig, og bridonen skal være 3 cm større

- stangen og bridonen skal være lik størrelse

- bridonen skal være 1 cm større enn stangen

- kandaret skal være 1 cm større enn bridonen

Destrier

Norway

Skrevet - 07/07/2005 :  14:59:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det siste alternativet er rett, d.v.s. stangbittet skal være større enn trinsebittet. Kontroller at 'øynene' som vender opp ikke klemmer, og at hakekjedet ikke kommer i konflikt med trinseringene. Noen velger å tre hakekjedet gjennom trinseringene for at det ikke skal bli 'kluss'.
Husk skumrem!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Martine_og_Luke

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  00:00:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMartine_og_Luke  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har lest at bridongen(underlagsbittet) skal være 1,5 til 2 cm lengre enn kandarstangen! Står om det på www.hest.no på spørsmål og svar ved Jakob Kielland.

Mvh Martine;)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  12:05:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hei Martine.

Det er mange som mener det samme som du, at trinsen må være strørre enn stangen. Denne 'læren' kommer fra den gang man brukte hester i kavaleriet, hvor det var hensiktsmessig å bruke samme bisling til mange hester.

Det som skjer om bridonbittet er for langt er følgende:

1) Når bridonbittet er for langt, klemmer det i munnvikene slik at hesten kan få klemskader (man må åpne munnen for å se de, de synes ikke utenpå.

2) Når bridonbittet er for langt, oppstår det friksjon inne i hestens munn fordi bittet blir 'dratt' frem og tilbake. Ubehagelig og skadelig for ladene.

3) Når bridonbittet er for langt, vil det 'stikke' opp i ganen og lage skader i bløtvevet der.

4) Når bridonbittet er for langt, vil det legge seg over/under stangbittet, slik at både trinse og stang 'virker' når man tar kun i trinsetøylen, og om man tar kun i stangtøylen så vil tungefriheten 'presse' bridonbittet enda mer opp i ganen.

Jeg unner iallefall ikke mine hester noe så vondt og skadelig som å gå med for langt bitt.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 13/07/2005 12:05:35 Gå til toppen av siden

Martine_og_Luke

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  17:02:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMartine_og_Luke  Svar med kopi av melding
Hei Destrier!

Jeg kan ikke noe om dette med bitt!! Men sa bare hva jeg hadde hørt.
Fins like mange meninger som det finnes hestefolk

Mvh Martine
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  23:23:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Mange meninger ja, men tannspesialister kan dokumentere hva som er rett og galt ut fra skadene de ser.

Man kan mene mangt om mye, uten at det har så stor betydning, men når det kommer til utstyr - så bør man bestrebe seg på å ikke påføre hesten ubehag og skader.

Dette gjelder ikke bare kandar, men all bisling. Generelt skal alt utstyr være korrekt tilpasset hesten det skal brukes på, i tillegg bør man variere ulike typer bisling for å unngå trykk og slitasjeskader.

For meg kan dere mene hva dere vil, men hesten er nok glad for en smule forståelse.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 15/07/2005 :  12:36:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Gå til toppen av siden

Martine_og_Luke

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  22:32:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMartine_og_Luke  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig må ALT utstyr tilpasses hesten!! Men jeg sa bare hva jeg hadde hørt, og hvor jeg hadde sett det! Det var alt!
Hestens beste går foran alt!!

Mvh Martine
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  22:27:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
En ting man også skal være klar over når man skal ha kandar på hesten: man skal fortsatt ri på trinsen/bridonbittet, ikke stangen. Stangen er ikke et hjelpemiddel for å få hesten til å gå på tøylen! Veldig mange hester blir ganske mye bakhånd og sege når man rir på kandaret de første gangene, spesielt hvis man bruker det feil.

Jeg vil ogsåp si at man ikke behøver å bruke bridonbitt, man kan bruke den trinsen man til daglig bruker, hvis det er et vanlig trinsebitt, tredelt eller gummibitt (skal være delt).

Det er ofte bedre for hesten og gå på det bittet den er vant til. jeg rir med to-delt gummibitt på min hest, og bruker dette også når jeg skal begynne med kandar. har fortsatt en unghest, og infører ikke kandar før hun er klar for det1 Det er veldig dumt ig begynne med kandar for tidlig spesielt bare for å ha det for gøy. Hesten burde kunnes ri ordentlig på vanlig trinse med ettergift, form balanse osv, hvis ikke er hele vitsen borte.

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

agnes26

Skrevet - 18/07/2005 :  00:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere som sier at bridonbittet ikke skal være lengre enn stangen, hva med at hesten kjeve er bredere der bridonbittet sitter enn der stangen sitter? Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  00:04:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Bridonbittet skal passe, og stangen skal gå utenpå. Derfor må den være større. Når det gjelder størrelse av bitt, er det viktig å huske at det egentlig ikke er plass til noe bitt i hele tatt i hestens munn, og at det derfor kan bli veldig mye om man rir på et vanlig trinsebitt i tillegg til stangbitt. Iallefall gjelder dette moderne ridehestraser. Gamle raser har som regel mer plass i munnen sin, og har derfor mindre problemer med plassen.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

agnes26

Skrevet - 20/07/2005 :  02:18:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig skal bridonbittet passe, men om du ser på hestens anatomi vil du se at hestens munn er bredere der bridonbittet ligger. Og at det i utgangspunktet ikke er mye plass til et bitt i hestens munn er jo helt klart! Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  10:25:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Du har helt rett i at kjeven blir bredere lenger opp, overkjeven er i tillegg bredere enn underkjeven. Det er nettop derfor stangbittet bør være bredere enn bridongbittet. Som du sier, så er det hestens anatomi som bestemmer dette.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

agnes26

Skrevet - 22/07/2005 :  08:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok vi begge vet endel om bitt og hestemunnens anatomi, og vi blir nok ikke enige.
Ved tøyeryletak bøyer bridonen seg over tungen og bittlengden fra munnvik til munnvik blir da derfor kortere , dette vil ikke stangen gjøre men kun presse flatt nedover. Som du sier kan du ta med i beregningen at maxilla er bredere enn underkjveven men om du leser de få studier som er gjort på bitt og anatomi vil du muligens få noen aha opplevelser.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  13:30:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Fint, kan du henvise til disse studiene?
Gjerne på nettet. Altså - vis meg hva som står.

På forhånd takk.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com

Redigert av - Destrier den 22/07/2005 13:30:44 Gå til toppen av siden

agnes26

Skrevet - 23/07/2005 :  04:29:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig lite forskning rundt bitt og de eneste jeg vet er gjort er ved :
1.Universitetet i Hannover, Tyskland.
2.Michigan State University.

Om det er publisert på internett vet jeg ikke.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.