hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Størrelse på kandar
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Størrelse på kandar
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Destrier

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  09:12:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Greit at du er unnvikende når det gjelder å finne dokumentasjon, for det finnes faktiske ikke så mye korrekt info om bitt-tilpasning på nettet (eller andre steder). Man må til steder hvor det er gjort forskning for å finne dette.

Dette er i ferd med å endre seg, d.v.s. det kommer hele tiden ut 'ny viten', eller rettere sagt, dette er ting man har visst om i århundrer, og som man finner dokumentert i bøker opp til 2. verdenskrig, men som etter 2. verdenskrig ser ut til å være mer eller mindre glemt. Årsaken til dette er flere, og for langt til å gå inn på her.

Nok om det, etter at man har begynt å forske mer på tannhelse og bittproblemer, er denne kunnskapen i ferd med å komme tilbake, og nå i en mer dokumentert form. Hvilket vil si at man kan bevise hvorfor.

Jeg forstår også at du mener jeg tar feil når jeg sier at hestens anatomi bestemmer at stangbittet skal være lenger enn trinsebittet, og om man 'glemmer' at stangbittet har øyne som stikker oppover der kjeven er mye bredere, så kunne stangbittet vært smalere (marginalt, det er snakk om ca en millimeter på hver side). Men fordi trinseringen blir liggende ovenfor dette øyet, og fordi kjeven blir bredere lenger opp, og fordi dette øyet går over overkjeven som jo er bredere enn underkjeven så må stangbittet være minst 1 cm større enn trinsebittet. Trinsebittet skal passe, d.v.s. ligge inntil på hver side, og er følgelig utgangspunktet vårt når vi skal velge stang. Altså - man begynner med å tilpasse trinsen, som normalt er det første bittet hesten har, og så velger man en stang som er 1-2 cm større. En annen måte å løse dette på, er å bøye øynene utover. Dette var vanlig å gjøre før 2. verdenskrig, men stort sett alle stangbitt som selges i dag har øyne som er paralelle. Skal man ha et stangbitt som ligger inntil, må man da bøye øynene utover selv i en skrustikke eller lignende. Da kan stangbittet være av omtrent samme størrelse som trinsen, eller enda litt smalere. Det gjør ikke så mye om stangen er litt bredere, da man jo ikke vender hesten på stang (man vender på trinse), derfor vil man ikke få det problemet at stangen går fra side til side og dermed skaper friksjon. Pass derimot på at tungefriheten ikke blir liggende skjevt på ladene og dermed gjøre stangbittet unødig sterkt.

Academic Equitation skrevet i 1949 av General Decarpentry har en god beskrivelse av bitt-tilpasning, som er helt i tråd med det dagens tannspesialister sier. Det er kansje ikke alle som vet hvem Decarpentry var, men kort fortalt så var det ham som utarbeidet det første reglementet i dressur for F.E.I. hvor mye av det han har skrevet står uforandret den dag i dag. Blant annet.

Jeg forstår hva du mener Agnes26, for det du hevder er jo det samme som de fleste (desverre) lærer. Men jeg håper at de som leser dette kan tenke selv og se for seg hvordan hesten er skapt, og hva som skjer med bittene vi putter inn. Min metode er en måte å få det til å stemme med anatomien på, og det er en metode som jeg vet er bekreftet fra tidligere tider og som bekreftes fra dagens tannspesialister.

Bitt skal tilpasses individuelt, slik at dette kun er generelt.

Sjekk denne linken her: http://www.djurtandvardskliniken.se/
Gå inn på diskusjonsforum og les tråden 'Kandar'.

For de late kan jeg gjengi det som står her:

Jag ska börja rida min häst på kandar. Är det något speciellt som ni tycker man ska tänka på när man tillpassar det, jag har hört så mycket olika från olika håll och vet inte vad jag ska utgå från längre. På vanligt tredelat tränsbett har jag 10.5 cm. Maria
Utgå från tränsbetslets storlek när du anpassar storlek på bridong och stång. Bridongen lika stor som tränsbetslet och stång blir så mkt större att bridongen uträtad får rum mellan skänklarna på stången. (oftast 2 cm längre än bridongen)

Skrivet av: DTV

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 23/07/2005 09:27:17 Gå til toppen av siden

agnes26

Skrevet - 23/07/2005 :  22:40:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Internett er ikke en god kilde når det gjelder forsningsresultater! Om du vil vite mer om dette temaet er det ikke noe som blir servert rett i fanget fordi det faktisk er så lite forskning rundt det.

Jeg har gitt deg kildene til de to eneste vitenskapelige bittstudiene jeg vet er gjort og da universitetet i Hannover gjorde sitt studie konkluderte de først med at det faktisk ikke var noe dokumentert forskning gjort på bitt og hestens munnhule anatomi som gav dem svar på det de ville vite om anatomi og bitt.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  11:40:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Universitetet i Hannover har så vidt jeg vet gjort en studie i samarbeide med Sprenger, vedrørende anatomi og formen på ulike bitt. Forskning er dyrt, derfor er det nødvendig at noen bidrar med penger, som f.eks. ulike utstyrsleverandører.

US Eventing Assicioation har i samarbeid med Michigan State University gjort en studie på ulike typer bitt og bisling. Se mer her: http://www.useventing.com/news/2005/bit_study.htm
Vedrørende tilpasning av bitt, sier denne studien at trinsebittet (bridongen) skal ligge inntil på hver side, max (ikke mer) enn 1cm mer enn bredden på hestens munn. (De Svenske forskerne skiller her mellom løse og faste ringer, og vil ha faste ringer helt inntil, og en halv cm større om det er løse ringer). Når det gjelder vidden på bitt med 'upper cheek/curb', så sier de (fremdeles Michigan State University) at vidden bør være større enn på trinsen.
Kopi av melding:
Upper cheek, curb. A little bit more width is good

Her har vi nå to ulike forskere/tannspesialister/veterinærer (Svensk og Amerikansk) som har gjort undersøkelser på anatomi/bisling som sier samme sak, nemlig at stangbitt skal være større enn trinsebitt. Fordi anatomien tilsier det.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 24/07/2005 11:42:42 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.