hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest på nyttårsaften med raketter?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hest på nyttårsaften med raketter?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MIX

Skrevet - 28/12/2002 :  18:19:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
På nyttårsaften vil hele landet sende opp raketter - som både gir lysshow og kraftige smell...

Hvordan gjør du det for at hesten din ikke skal bli urolig, få sjokk, eller i verste fall få panikk av rakettene som hyler og smeller rundt på himmelen?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:33:11

randik

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  18:21:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Jeg bor så langt ute i ødemarken at det ikke er noe problem for meg :)

Er ingen som sender opp raketter her!

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  18:26:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
vi henger tepper forang vinduene og holder alle dører lukket. det hjelper hos oss, da er de rolige.

Gå til toppen av siden

knatten

» VIP

Skrevet - 28/12/2002 :  18:29:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tar inn hestene en time eller to tidligere en vanlig på nyttårsaften. Gir dem kraftfôr da, og litt mindre høy en vanlig. Går ut til dem igjen ved 23 tiden, gir dem litt mer høy, setter på lyset i stallen og radioen. Lar de så være til det værste har gitt seg. Slår da av lys og radio og stenger stallen igjen for natta. Begge hestene har vinduer i boksene så de kan se ut. Dekker de ikke til slik at de kan følge med på hva som fåregår. Stallen ligger litt avsides til så de får ikke raketter rett uten for vinduet heller.
Det virker som hestene er roligere når de får følge med en om jeg dekker til vinduene. Og de virker i grunn mer nyskjerrige en redde.
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  21:23:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Ett minutt før midnatt skal hun få god mat. Kraftfòr ,brødbiter ,gulrøtter og melasse blandet med varmt vann. Lyset kommer til å stå på ,radio med musikk, katta kommer til å være i stallen også. Tror jeg kommer til å dekke til vinduene ,og så er det bare til å krysse fingrene og vente.....*Sukk*

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  22:13:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tips er å sette lyset og radioen på (som mange alt har nevnt). Det går også ann å putte litt bomull i ørene sånn at hesten ikke hører så mye av de skumle lydene.

Om ikke noen er i stallen ved midnatt(selvfølgelig det beste) burde noen se til hestene senere. Redde hester kan finne på å sparke, og da kan i verstefall vegger og dører falle ned/gå istykker. En stall full av løse hester vil typisk være veldig uheldig..

Å gi hestene litt ekstra høy å tygge på er sikkert ikke så dumt det heller.

Om stallen ikke har så alt for mange naboer kan man jo alltids be dem sende rakettene i en annen retning. Kanskje ikke så lett i byen, men kan være en ide litt lengre ute på landet.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  15:45:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Lovsangsmusikk er tingen
På gården der jeg kjøpte hesten min har de en klin gæærn diger kaldblods som alltid er livredd på nyttårsaften. I flere år prøvde de som eier henne masse forskjellig. Nå spiller de lovsangsmusikk fra Pensecola.Da står hun helt stille
Trikset er vel rolig musikk. Alt det spetakkelet de spiller på radioen nå til dags er vel alt annet en beroligende vil jeg si.
Så vi bruker Worship Collection 1 og 2 he, he.

Ellbell&Thirledyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  16:47:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi henger opp tepper forn vinduene,også gir vi hestene middag (litt ekstra høy) og gulrøtter og godbiter og har på rolig musikk,lar også lyset stå på i stallen hele natta. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  16:49:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, nå har jeg satt inn hestene for i år... Nå skal de ikke ut igjen før til neste år.
Ellers har det hvina og smelt her i hele romjula, og yngstehesten synes det er kjempeskummelt og fyker rundt i innhegninga. I starten greide hun å gire opp den andre også, men i dag har den andre gitt blaffen og stått og spist selv om det har dundra fra tid til annen. Dermed ble Frøkna litt roligere også. Men når det dundrer løs rundt 24:00 så er det vel best at hestene står inne, ja.

Jeg har ikke gjort noe spesielt annet enn at lyset skal stå på til jeg legger meg i natt. Da går jeg ut og skrur det av. Siden den eldste hesten aldri har stresset seg opp på grunn av raketter, så vil roen hennes smitte over på den yngste. Jeg forventer ingen problemer, egentlig. I fjor hadde jeg full stall (5 hester), og det var helt rolig og greit på nyttårsaften.

Godt nyttår til alle!

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  18:01:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
vi har setter hestene som er trygge i boken ved siden av dem som e utrygge, setter på ly, musikk og de får "nattmat" siden stalleierne skal bort for å se rakketene så stikker de innom stallen først....

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Zzziri

» VIP

Skrevet - 31/12/2003 :  18:17:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
i år har vi bare sotte hestene inn som vanlig bare litt tidligere. vi har nattlyset på som vanlig og stallkatta er i stallen. to av hestene på stallen bryr seg ikke om raketter så for håpentligvis blir de to andre roligere også! vi synes ikke det er noe vits i å begynne å sette på musikk, dekke for vinduer, være dær hele natten osv. for vist dette bare skjer en gang i året så skjønner jo hestene at det er noe som er "farlig" Gå til toppen av siden

-MyBaby-

Skrevet - 31/12/2003 :  20:38:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-MyBaby-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-MyBaby-  Svar med kopi av melding
folk begynner jo å sende opp rakketter kjempe tidlig her, så jeg satt inn hesten min noen timer før enn vanlig, og ga litt høy.. og satt på radioen og lyset..
ved tolv tida, får han ekstra høy og kveldsmaten sin.. han er egentlig ganske rolig av seg, og bryr seg ikke noe særlig bare han får maten sin, så han klarer seg nok ;)
Gå til toppen av siden

monti

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  21:13:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann... vi tar inn hestene litt tidligere enn vanlig, og gir de extra høy. lar også lyset og radioen stå på c",) fungerer veldig bra Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 31/12/2003 :  21:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg tar også inn hestene tidligere enn vanlig og gir dem maten sin. Radioen står på og en vifte som er i stallen bråker litt, så den hjelper også litt. Det som er veldig ekkelt er at folk her jeg bor sender opp raketter flere dager før nyttårsaften! Fjordingen min er helt i fra seg. Han er livredd og vandrer rundt i boksen sin når han er inne. Han er så nervøs at ingenting hjelper han helt. Han er redd for å å være alene, og steiler også inne. Jeg er livredd for at han skal skade seg. Jeg var nesten på tur til å ringe politiet i går for å annmelde de som skytrer opp rakettene, men jeg gjorde det ikke. Skal ta dette opp med politiet. Det er helt på jorde at folk sender opp raketter så tidlig. De tenker jo ikke på de stakkars dyrene. Èn dag i året kan man jo skjerme hestene for alle smellene, men når det blir så mye smelling flere dager før, og etter nyttår, da er det ille. Jeg er bekymret! Er det flere som opplever dette??

Hilsen Marianne, godt nytt år:)
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  21:40:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Vet dere hva? Jeg har faktisk tenkt å kjøpe inn noen sånne små "smellerter" (kinaputter) og starte trening på hestene mine, jeg! Vil nemlig gjerne ha "skuddsikre" (he-he) hester som tåler at det smeller rundt dem...

Kommer til å bygge opp toleransen for smellene gradvis, med en som kan hjelpe meg med å smelle av en etter en av dem mens jeg tar meg av hesten. Starter vi langt unna, så kan vi nærme oss litt etter litt denne "farlige" personen som lager skumle lyder med god tid og mye ros til hesten. Med andre ord bruker jeg samme framgangsmåten som ved all annen desensitivering.

Litt sent ute til å få kjøpt denne gangen, dessverre, men det får vel bli en sverigetur eller noe om en stund. Har hørt at de ikke har sånne restriksjoner på fyrverkeri-salg som her... Stemmer det, forresten?

Jeg synes veldig synd på hester som er fryktelig redde for smell. Kikket inn til hestene i sted, og de stod der og gumlet høy og hadde det helt fint selv om det smalt jevnlig. Roxette hadde rumpa til verden og gav blaffen i alt. Frøkna tok en tur bort til vinduet innimellom for å se om hun kunne se hva det var som smalt sånn... Så spiste hun videre.

Her har det smelt siden juleaften, og det har smelt både på dagtid og på kveld. Greit nok, for da har hestene en sjanse til å venne seg til det innen "det store smellet" som kommer i kveld, da det hviner og piper og hyler og dundrer fra alle kanter. Jeg bor nemlig svært sentralt, så her slipper vi ikke unna et eneste smell...

Ha en trygg aften! Hilsen Line og hoppetussene hennes.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

K
» VIP

Skrevet - 31/12/2003 :  22:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tips ved nervøse hester (bether safe than sorry), er å legge på tykke stall bandasjer og eventuellt kopper! Når de har brodder tråkker de seg lett på både kronrader og sener (!!). Bomull i ørene demper lett, men ellers litt ekstra høy og lukkede dører men utsikt ut er det beste for å dempe skade faren. Godt nytt år :o)! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.