hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Trening av føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ylvah
» VIP

Skrevet - 26/06/2005 :  14:01:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Vi har tenkt å kjøpe føll til høsten/vinteren. Og så trenger jeg svar på noen spørsmål:
- Jeg har en fjordingvallak på 14 år. Han legger seg under andre hester med en gang, men kan han (eller noen av de andre hestene) skade føllet?
- Hvor gammelt bør føllet være? Når bør vi kjøpe det? Vi har tenkt å trene det opp helt fra grunnen av.
- Når kan et føll begynne å stå ute døgnet rundt (vi har utegang hele året)?
- Hva er det vi må lære føllet (grunnleggende)?
- Når kan vi legge på salen første gang?
- Hvor gammelt må det være for at jeg (veier bare ca. 50 kg) kan sitte oppå det? (Har tenkt på fjording eller haflinger)
- Er det vanskelig å trene opp et føll, eller er det kun tidskrevende?

Klem:-)

Ullsokken

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  15:01:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Ikke alle punkt jeg kan svare på, men noe vet da jeg også..

- Jeg har en fjordingvallak på 14 år. Han legger seg under andre hester med en gang, men kan han (eller noen av de andre hestene) skade føllet?
Selvsagt kan noen av de andre hestene komme (ved et uhell) til å skade føllet.
Da vi hadde et føll som gikk sammen med våre hester satte de selvsagt føllet på plass, eller oppdro det med andre ord. Nå vil jeg påstå at hester er (mye) mer tålerante/milde mot unghester/føll enn mot andre voksne hester. Hestene vet jo at den bare er et barn..
Et føll vil heller ikke være noen utfordrer for hestene på toppen av rangen, da føllet vil legge seg nederst (inntil videre).

- Hva er det vi må lære føllet (grunnleggende)?
Det bør lære seg..
- Å bli tatt på (over alt), børstet med en myk børste
- Få høvene løftet og stelt
- Leiet (ulike gangarter, holdt..)
- Bundet
- Stå på henger
- Miljøtrening (bli vant med kjøretøy, pressenninger, kumlokk og andre skumle ting)
- Når det er ca et halvt år kan man også venne det til hodelag (evnt. med bitt)

Det var det jeg kom på akkurat nå. Sikkert noen som har noe å tilføye!

- Når kan vi legge på salen første gang?
Kan og kan.. Når hesten er to år (+) er det tidsnok å venne den til salen, men bare venne den til salen, for all del ikke sett deg på hesten ennå!

- Hvor gammelt må det være for at jeg (veier bare ca. 50 kg) kan sitte oppå det? (Har tenkt på fjording eller haflinger)
Uansett vekt og rase syns jeg du skal vente til hesten er ivertfall tre år. For tidlig innridning er uheldig for hestens sjellet (/sjellett/skjellet. Gah, rettskriving), utenom de fysiske plagene hesten kan få, så syns jeg hesten fortjener å være unghest til den er tre.

- Er det vanskelig å trene opp et føll, eller er det kun tidskrevende?
Om det er vanskelig kommer an på hvor mye dere kan og hvor mye hesten kan og temperament/personlighet generelt. Varmblodige raser lærer også ofte fortere enn kaldblodshester.
Når dere kjøper føllet vil det være omtrent 6 måneder (dersom dere vil være med på å forme hesten fra et så tidlig stadie som mulig), det er klart at en hest som allerede da er trenet i leiing, stå bindt osv er enklere enn et føll som ikke kan noen verdens ting i en alder av et halv år.

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 26/06/2005 15:03:57 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  15:24:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes forresten mange fine bøker om temaet. Søk feks på bokkilden.no. Ellers er det jo fint å ha en person som har mye erfaring med unghester i nærheten, i tilfelle det oppstår problemer:)

Det er et stort ansvar du tar på deg, og personlig hadde ikke jeg villet kjøpt meg et føll (men unghest går bra, hvis jeg får mye hjelp!). Dette fordi jeg ønsker å ri på et relativt høyt nivå innen sprang, og vet hvor mye arbeid det ligger i å ri fram en god spranghest. Så om man ikke har noe erfaring med føll og unghester fra før, vil jeg ikke anbefale å kjøpe et føll om det er meningen at hesten skal gå kokurranser på høyt nivå (uansett gren egentlig) senere. Men det er jo mye mer enn bare det ridemessige som skal læres, og det uansett mål for hesten.

Hege Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  23:28:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hei! Sidan du ikkje veit svara på desse spørsmåla sjølv, så synest eg ikkje du skal skaffe deg noko føl. Dette var relativt enkle spørsmål, og er det minste du burde kunne før du skaffar deg eit føl. Det å halde å trene opp eit føl til å bli ein god hest krevjer mykje erfaring og kunnskapar:)

Gunvor

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 05/07/2005 :  12:54:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er enig med gunvor her...Det er ikke bare-bare å trene et føll hvis man ikke har gjort det før...det kan være vanskelig å se når man gjør noe galt, og i verste fall kan man ende opp med en ubrukelig hest...jeg mener nå det er best å være føre var=)

jeg har aldri trent noe føll uten hjelp fra andre, og jeg synes ikke det er noe lett oppgave selv om jeg har hatt hjelp...det kreves tonnevis av tålmodighet og massevis av tid. Alt skal gjøres ordentlig, det nytter ikke å bare trene på noe halvveis...

Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  09:30:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns spørsmålene dine er fine. Det viser at du tenker på nettopp det JEG anser som viktig å finne ut av, og det viser at du kan litt om hest.
Jeg skal selvfølgelig ikke uttale meg om du er i stand til å håndtere et føll eller ikke, men det finnes sikkert værre plasser et føll kan vokse opp på. Du vil iallefall lære!

Du bør kjøpe et føll som er mye håndtert fra grunnen av. Selv syns jeg 6mnd er tidlig å skille mor/barn. Jeg selger ikke mitt føll før det ville vært naturlig avvent, rundt 9-12 mnd. Kjøp hoppeføll, de er mye lettere å håndtere enn hingsteføll. (Eller unghest for den saks skyld)

Lykke til videre!!
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  00:42:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Hm.. man spør jo for å lære, og alle må jo begynne en plass. Hun har jo hest fra før, og vet sikkert hva en hest SKAL kunne etterhvert. Bare ikke akkurat når ting skal 'settes på plass'...?
Synes folk her på debatten skal lære seg å lese litt mere mellom linjer, og ikke være så krasse..

Det er veldig spennende med føll/unghest så gled deg, men vil si som andre; har du ikke erfaring selv, bør du ihvertfall ha erfarne folk rundt deg som kan hjelpe til:-)

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  08:04:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Hei! :) Min mening e nu at føll bør skilles fra mora når dæm e rundt seks mnd, blandt anna for mora sin egen skyld. Skjer jo ofte at føll mp skilles tidligere grunnet for stor vekst om dæm die.

Når det gjeld utegang, husk at det må finnes leskur e.l med minimum tre hele vægga å tak for at det skal være lovlig.

Har ofte hørt at fjordingan e litt senere utvikla i skjelettet enn øvrige raser, men om det stemme ane æ ikke.. Så dæm sku visst ikke ris inn før dæm e en 4-5 år.

Har sjøl et føll, han e litt over 2 mnd gammel nu. Det e det andre føllet æ har.
Syns han e meget harmonisk å lærevillig, utrolig lite tull på han egentlig. Han e mye håndtert fra dag en, å håpe utviklinga fortsette like possitivt.

Vil sammtidig kommentere en ting til marianne s :
Trur det med at hingsteføll e så mye vanskeligere e ganske så oppskrytt. Vil tru at den grunntreninga du gir en hest vil være mere avgjørende enn kordan kjønn dæm e.
Har sett mange hingsta som e langt mer velloppdragen e hopper flest.
Det va nu bare min mening..
Ka andre mene..? FAKTA eller MYTE..?
Litt artig å høre ka andre mene om akkurat det.. :)

Lykke til med føllet uansett kazimo!!! :)

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 28/07/2005 :  18:23:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg. Har vært borte i masse hingster, og vil ikke si at en hingst er vanskeligere enn ei hoppe. Det kommer helt an på personligheten på hesten og åssen oppdragelse den har fått. Selvfølgelig finnes det gale griser til hingster, men det finnes da gale hopper og valakker også. Men selvfølgelig, man må være litt mer påpasselig med en hingst, det er klart. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  19:43:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har nettopp fått din første hest sant? Leste på VIP'en din og forstod det slik at du nettopp har fått fjordingen. Da vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe deg et føll som din neste hest. Som det er blitt påpekt før her, det er utrolig masse arbeid med føll og unghester, og du bør ha endel kunnskaper om dette før du begynner å trene opp ditt eget føll.

Jeg vil heller anbefale deg å finne noen som har et føll/unghest, og spørre om du kan få være med de og lære. Da kan de vise og fortelle deg mye som du blir nødt til å kunne. Etter at du har vært med å hjløpet til med 2.3 føll/unghester, da kan du nok begynne så smått å tenke igjen på å kjøpe din egen. Før den tid vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe et føll desverre.
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2005 :  19:47:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med dem som sier at de spørsmålene du stilte var fornuftige, og tilsier at du vil vite og lære, slik at føllet får det best mulig. Dersom du har noen til å hjelpe deg som har erfaring med trening av føll/unghest, høres det ut fra det jeg ser ut som du kan klare oppgaven.

Og til det med hingst vs. hoppe: tror ikke hingsteføll i utgangspunktet er vanskeligere å ha med å gjøre enn hopper, men så er det det at fra føllet er rundt 1 år, kanskje før, er det i stand til å bedekke ei hoppe, og samtidig fullt klar over det selv. Dette kan skape problemer...så det er visse ting du kanskje bør tenke over og vurdere om du har muligheten til å ha et hingsteføll.

Angående alder: etter hva jeg har hørt er både haflingere og fjordinger seinere utviklet enn en del andre raser, men hvis de har et godt liv, og hvis man ikke begynner for hard trening for tidlig, er det fullt mulig å ha en fjording/haflinger i bruk til den er over 30 år.
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 29/07/2005 :  09:31:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. Myter...

Speedy as a bullet skriver:
Min mening e nu at føll bør skilles fra mora når dæm e rundt seks mnd, blandt anna for mora sin egen skyld. Skjer jo ofte at føll mp skilles tidligere grunnet for stor vekst om dæm die.

Tør jeg spørre hvilken grunn det skulle være for at du vil bremse veksten til et føll? Hva forer du føllet med når du skiller det av ved 6 mnd? Hvor finnes det forskning på at hoppemelk ikke er bra for føllet etter 6 mnd? Spør du meg er nettopp dette hva jeg kaller MYTER, og fullstendig feillære. Det eneste grunnen til å skille av for mora's skyld, må være at hun skal gå i konkurranse (løp/trav) og trenger næringen selv. (Og det er forsåvidt en god grunn)

Trur det med at hingsteføll e så mye vanskeligere e ganske så oppskrytt. Vil tru at den grunntreninga du gir en hest vil være mere avgjørende enn kordan kjønn dæm e.
Har sett mange hingsta som e langt mer velloppdragen e hopper flest.
Det va nu bare min mening..

Kan være enig at det finnes mange flotte hingster der ute. Men for å komme frem til en veloppdragen rolig voksen hignst, må man jo faktisk gå veien fra føll, unghest til voksen hest. Hvor mange ferske hesteeiere klarer å håndtere en unghingst? Jeg syns generelt at hingsteføll er noe tøffere enn hoppeføll, selv om det finnes individuelle forskjeller.
DERFOR anbefaler jeg til nettopp denne personen å kjøpe et rolig mye håndtert hoppeføll. Dessuten har man selvsagt de praktiske problemene med oppstalling og luftegård, om man anskaffer seg hingst.

Jeg ville på lik linje også sett nøye på hva slags rase/bruksområde man var ute etter, og vurdert de ulike hesterasene.

PS: Vennligst prøv å skrive bokmål/nynorsk, det er utrolig irriterende med sms/dialekt!!!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  09:58:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Andre hester kan så absolutt skade føll. Ikke alle hester er så glade i nye konkurrenter ;-)
Det ble født et nydelig lite hingsteføll i vår, i stallen der Birtingur står. Hestene stod sammen når dette føllet kom til verden. Heldigvis så kom eierne ut og fikk se hva som skjedde; en av stallens snilleste hester stod og stampet mer eller mindre på føllet, og føllet fikk bl.a. en hov plantet rett i hodet. Denne hesten så visstnok ikke mye vennlig ut når det stod der.

Har også en venninde som har en vallak, en hoppe og et føll. Vallaken har alltid vært "koseklumpen" - når hoppen fikk føll, begynte han å angripe mor og barn - spesielt sistnevnte. Nå må han stå på et jorde ute av synes for disse.

Men, dette hører selvfølgelig til sjeldenhetene.
Gå til toppen av siden

Shagya_luver
» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  16:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kan nok ikke svare på alle spørsmålene men en del kan jeg da svare på da jeg har vært med å trene en del føll
Kopi av melding:

-Jeg har en fjordingvallak på 14 år. Han legger seg under andre hester med en gang, men kan han (eller noen av de andre hestene) skade føllet?

ser at du har fått en del svar på akkurat dette men.. vel ja klart de kan det, både ved uhell og med vilje..Men som andre folk sier så er hester mer tålmodige med unghester.

Kopi av melding:
Hva er det vi må lære føllet (grunnleggende)?

ser at du har fått svar på dette også men det kan da ikke skade å svare en gang til vel? dette er hva jeg mener er viktig:
-å bli leid
-å få skrapt ut av hovene.
- å bli tatt på overalt.
-å bli børstet å stelt med.
-å bli vant til ting som biler,traktorer,barn.fly og alle andre mulige ting
- å få føllet til å stole på deg
- å tåle høye bråkete lyder
- å være tålmodig med barn
når det blir rundt ett år kan du også begynne med tømmekjøring

Kopi av melding:
Når kan vi legge på salen første gang?

du kan legge den på når den er rundt ett men jeg ville ikke begynt med hjorten før den er rundt to... og for all del bruk en lett sal.. galopp sal eller monte sal kan være ideelt.
Kopi av melding:
Hvor gammelt må det være for at jeg (veier bare ca. 50 kg) kan sitte oppå det? (Har tenkt på fjording eller haflinger)

vel.. hadde et veldig rolig føll og begynte å sitte på det når det var rundt 1-1 1/2 år.. da veide jeg rundt 45 kg men satt ikke lenger enn et halvt minutt... dette var på en araber og de tåler det.. de begynner trossalt å ri inn galopphester når de er 1-2 år...

Kopi av melding:
Er det vanskelig å trene opp et føll, eller er det kun tidskrevende?

det kommer an på lynnet til føllet og klart det er tidskrevende..om det er vanskelig kommer an på samarbeidsviljen til føllet..

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  22:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vel.. hadde et veldig rolig føll og begynte å sitte på det når det var rundt 1-1 1/2 år.. da veide jeg rundt 45 kg men satt ikke lenger enn et halvt minutt... dette var på en araber og de tåler det.. de begynner trossalt å ri inn galopphester når de er 1-2 år...

Dette er altfor tidlig! Og hvor har du lært at arabere tåler det bedre enn andre hester?

Kopi av melding:
det kommer an på lynnet til føllet og klart det er tidskrevende..om det er vanskelig kommer an på samarbeidsviljen til føllet..

Feil, det kommer an på hvor dyktig man selv er til å "lese" føllet og hvor godt man har satt seg inn i hestens atferdsmønster, et følls samarbeidsvilje vil komme når håndterer innser at han/ hun må jobbe på hestens premisser.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  23:20:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med Renegate, 1,5 år er for tidlig å begynne å sitte på hester, uansett rase. Galopphester blir brukt i kun et par år før de pensjoneres, ridehester bør man vente med til de er utvokste før man legger vekt på ryggen. Det er en sammenheng mellom hvor tidlig hester blir innridd og hvor lenge de lever, det bør tas seriøst.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.