hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening av føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Trening av føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2005 :  16:23:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding

Marianne S skriver:
Tør jeg spørre hvilken grunn det skulle være for at du vil bremse veksten til et føll? Hva forer du føllet med når du skiller det av ved 6 mnd? Hvor finnes det forskning på at hoppemelk ikke er bra for føllet etter 6 mnd? Spør du meg er nettopp dette hva jeg kaller MYTER, og fullstendig feillære. Det eneste grunnen til å skille av for mora's skyld, må være at hun skal gå i konkurranse (løp/trav) og trenger næringen selv. (Og det er forsåvidt en god grunn)
**Enkelte hopper har rett og slett for mye melk, spesiellt hopper som har hatt flere føll tidligere. Å da kan det også hende at man må skille føllet tidligere grunnet for stort opptak. Vil ikke kalle det å hemme/bremse føllets vekst, men å hindre for hurtig vekst. Det e ikke bra det heller.
Vil heller ha et føll som vokser sammstemt.
Har ikke sagt at hoppemelk ikke skal være bra for føll etter at de er 6 mnd, men i mange tilfeller er det ikke det.
Syns forøvrig det er greit at hoppa ågså får slippe når føllet er rundt 6 mnd, det skal værtfall min. Føllet vil da gå sammen med et jevngammelt føll som den har gått sammen med hele livet.
Ang. hva føllet spiser er det oppdrett og høy. Noe de begynner med rimelig tidlig.

Marianne S skriver:
Kan være enig at det finnes mange flotte hingster der ute. Men for å komme frem til en veloppdragen rolig voksen hignst, må man jo faktisk gå veien fra føll, unghest til voksen hest. Hvor mange ferske hesteeiere klarer å håndtere en unghingst? Jeg syns generelt at hingsteføll er noe tøffere enn hoppeføll, selv om det finnes individuelle forskjeller.

** Sannt nok det, men for å komme frem til en veloppdragen rolig voksen hoppe, må man gå presis samme veien.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 03/08/2005 :  23:51:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Speedy As A Bullet.
Jeg mener rett og slett at du tar fullstendig feil, når du sier at ei hoppe kan ha for mye melk, slik at føllet vokser for fort, og at det da er lurt å skille det av pga det. OM det nå skulle ha seg slik at føllet fikk for mye melk (noe som for meg høres mildt sagt ut som oppspinn) er det en enkel sak å gå ned på foret til hoppa, slik at melken ikke blir så sterk.
Å fore et føll med oppdrett er ikke skadelig, men det er IKKE mer sunt enn hoppemelk!!!
Det blir like dumt som for 20år siden, når mødre på sykehuset fikk beskjed om å gi babyene sine morsmelkerstatning fremfor morsmelk, fordi erstatningen var korrekt sammensatt (på lab).
Vi har heldigvis kommet lenger i forskningen enn det, ikke sant?

Når det gjelder hoppe/hingst sammenligningen din, syns jeg du kverrulerer, uten å komme med særlig fakta vedr hvordan man håndterer en unghingst, i forhold til ei hoppe.
Vi er ganske sikkert enige at det ER en forskjell, og jeg syns det er viktig å få frem i DENNE sammenhengen, da vi snakker om noen som skal kjøpe sin første unghest.
Ikke hvordan du som kanskje har håndtert hundrevis av hester, og har et kroppspråk som en hingst lett leser, og naturlig nok respekterer.

Jeg har aldri sagt at en hoppe ikke skal oppdras, av den grunn.

Mvh
Marianne.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  12:04:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Til Marianne S:
En hoppe KAN ha for mye melk, spesiellt hopper som har hatt flere føll tidligere. Og føll kan vokse for raskt av den grunn, da mener jeg at det er bedre å skille litt tidligere enn 6 mnd, å da mener jeg at di står i hver sin boks om natten og er sammen ute om dagen.
Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at dette gjelder ALLE føll og ALLE hopper, men det forekommer.

Hopper reagerer forskjellig på om man kutter ned på fôret, det er ikke nødvendigvis bare slik at melka blir svakere, mange hopper taper hold på dette. At dette for deg høres ut som oppspinn som du så ofte presiserer, betyr ikke at det er fullstendig feil, det har forekommet flere ganger og kommer til å forekomme også i fremtiden.

Har heller ikke sagt at oppdrett er mere sunnt enn hoppemelk, men det er nå engang det som er vanlig å fôre de på ETTER avvenning. Da kan du jo lettere kontrollere opptaket hos føll/unghester som har en unormalt hurtig vekst. For ja, det forekommer det også, selv om kanskje ikke DU har vært borti det.

Du skriver:
"Dette blir like dumt som for 20 år siden da mødre fikk beskjed om å gi babyene sine morsmelkerstatning fremfor morsmelk"

Jeg har da aldri sagt at en for all del skal unngå morsmelk, riv føllet fra moren i det øyeblikket den er født å gi den oppdrett!! Jeg snakker om ETTER avvenning.

Du syns å jeg kvervulerer med hoppe/hingst sammenligningen min i og med at jeg ikke kommer med fakta om hvordan jeg håndterer en unghinst i forhold til en hoppe, hadde du tatt deg tid til å tenke over hva jeg tidligere har skrevet ang dette, er det fordi jeg behandler di likt fra de er små. Da kan jeg ikke komme med fakta om hånderingsforskjell på hoppe/hingst, da jeg ikke bruker det.

Så nei, jeg er ikke enig meg deg i at det er en forskjell.
Hingster kan være vanskelig, men det kan jammen meg hopper også være!

Før du sier at jeg kvervulerer, bør du se på hva du selv gjør, samt at du kommentere mine innlegg med kommentarer som "fullstendig feil" og "oppspinn".

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 24/08/2005 :  00:33:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan nok være sant det Speedy As A Bullet sier.
I fjor fikk vi et føll som vokste for fort. Fikk litt problemer med
Koden. Fikk beskjed av dyrlegen at den hadde fått for mye mat, slik at den vokste for fort. (Jarlsberg Hesteklinikk )
Men vi hadde ikke gitt den kraftfor. Den gikk på hoppemelk og grass.............
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  11:32:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Ja, det er sant at føll kan vokse for fort, slik at koden blir for steil (og bikker fremover), hvis man ikke retter opp dette mans de ennå er små er det for sent, jeg var redd for dette med mitt føll, men har fått sjekket det og det er heldigvis i orden.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 11/09/2005 :  21:11:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nyanser.......

Speedy: Dette er ditt første utsagn: "Min mening e nu at føll bør skilles fra mora når dæm e rundt seks mnd, blandt anna for mora sin egen skyld. Skjer jo ofte at føll mp skilles tidligere grunnet for stor vekst om dæm die. "

Når du fremstiller det på denne måten, høres det i mine ører ut som dette er en regel du går etter. I ditt siste innlegg moderer du deg kraftig, og sier at det hender at føll vokser for fort.
Kan vi ikke holde oss til det mest vanlige voksemønsteret hos hest, istedet for å ta de ekstreme tilfellene? Høres jo nesten ut som føll får krokete bein av hoppemelk, (Ikke din uttalelse) og at alle føll ikke tåler hoppemelk etter fylte 6mnd.

Når det gjelder ditt synspunkt på at hingster og hopper er akkurat like, uansett, får det stå for din egen regning. Å ikke ville innrømme de spesielle ulempene ved å oppdra/holde/eie en hingst fremfor hoppe/valakk til en nybegynner......vel jeg syns det er uklokt.
Jeg, en voksen og rimelig erfaren hesteeier vet hvorfor jeg ikke kommer til å skaffe meg en hingst. Men det er kanskje fordi jeg liker å ri rundt i nabolaget og dra på stevner uten alt styret det ville vært med en hingst. Veloppdragen eller ei.

Nå skal jeg gi meg med kverruleringen min. For i dag.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.