hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bacimycin og pyriset?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Bacimycin og pyriset?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

DENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  12:17:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Svar med kopi av melding
Hei!
Lurer på om det går ann å bruke Bacimycin (salve) på hester? til sår osv?
Og pyriset til å rense sår?

Og det mente jeg...

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  12:23:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det gjør det. Jeg bruker ofte pyriseptsalve/vann på hestene våre. Bacimysinsalve/pulver kan du også bruke, no problemo :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 26/06/2005 :  16:33:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Man skal helst bruke Klorhexidin til å vaske sår med... Det er visst noe "ugg" i pyrisepten som ikke er så bra... Det var ihvertfall den beskjeden samboern min fikk av legen som sydde "en million" sting i hånden hans. Jeg var alt for kvalm til å stille "hvorfor det da" spørsmål til legen - men det var det han sa. Klorhexidin fremfor Pyrisept.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2005 :  21:18:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Egentlig skal man bruke helt rent vann til å rense sår med både mennesker og dyr.

Pyrisept kan forsåvidt godt brukes til å rense sår på hester akkurat som på mennesker, men skyll med vann og. Jeg har også blitt anbefalt klorhexidin fremfor pyrisept, men særlig farlig å bruke pyrisept er det ihvertfall ikke, har brukt det mye selv. Bacimynpulver/salve er fint å smøre på hvis hesten har et lite sår som er litt infisert ("grønt og ekkelt" som vi kaller det).

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 27/06/2005 :  22:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klorhexidin 5mg/ml eller fysiologisk saltvann er best å vaske med ja. Bacimycinsalve kan brukes, men personlig foretrekker jeg heller å rense et sår med f.eks. jodoppløsning, da jeg føler salve ikke trekker godt nok inn i hestens hud, og kan henge seg fast i pels, o.l. Bruker også mye blåspray på sår.
Hilsen Tone (sykepleierstudent)...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  15:11:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
litt O/T: Ang blåspray, bør det bare brukes på sår eller kan det bruker på annet også? Syntes noen bruker det til alt, bl.a. til sår hud. Blåspray svir vel litt, vil ikke det bare gjør det verre? OG hva med mugg, har blåspray noe virkning der?
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/06/2005 :  00:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blåspray inneholder desinfeksjonsmiddel/sprit, og det er dette som gjør at det svir ved påføring. Den legger seg som en tynn hinne oppå såret, og gjør at såret tørker inn, og dermed unngår en infeksjoner.
Siden det er såpass uttørkende, vil det ha dårlig effekt på sår hud, det kan heller gjøre den verre.. Tviler på at blåspray har effekt på mugg.

Lene.

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  01:03:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm....har da alltid lært at man ikke skal bruke blå-spray på åpne sår...? Forøvrigt pleier jeg spraye i en sirkel rundt såret,da jeg har god erfaring med at lukten/fargen(eller hva det nå er som gjør det) holder fluene borte fra nye sår...
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/06/2005 :  12:22:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blåspray kan brukes på åpne overfladiske sår, skrubbsår, sår etter spark, bitt, etc.
Til dypere åpne sår ville jeg heller brukt klorhexidinsprit. Evt. nelex etterhvert, i samråd med dyrlege. Er såret stort med stor infeksjonsfare bør hesten få penicillin.

DENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2005 :  20:41:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Svar med kopi av melding
Da jeg hadde en ponni på fôr fik kden to bitte små sår på mulen som jeg vasket med vann og svmp.
Fikk da kjeft av eieren at jeg skulle brukt blå spray!

Og det mente jeg...

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/07/2005 :  22:09:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blåspray kan trykt brukes i åpene sår.. Jeg bor jo på gård, og hver gang vi avhorner en kalv, så bruker vi å spraye på blåspray, så det ikke skal komme fluer, støv, kubæsj, silo osv. inn i såret!

Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 09/07/2005 :  21:34:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
bacimycin(både salve og pulver) funker veldi bra, er spesielt gla i pulveret:) har klart å bli kvitt mange bettenelser ved hjelp av det og jod.

er ikke så veldi gla i blåspray.. der tror æ såret må ses ann, det er ikke overalt det funker.. men på små sår tror æ det funker bra:)

grønnsåpe funker veldi bra for å rense sår, også er det viktig å skylle vekk såpa da:)

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.