hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blir jeg for stor montro?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Blir jeg for stor montro?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  23:52:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hehe.. så det var et innlegg under her om det samme, så jeg heiv meg på rekka jeg også!

Hesten jeg snart får på prøve, er 140 i mkh, og jeg er 170. Tenker av og til på om jeg blir for stor for han. Har en fjording som er 144 i mkh, og hun er akkurat passe ut til meg, hun er jo ganske kraftig, så det gjør jo også at jeg ser litt mindre ut! Nå er jeg jo ganske spinkel og lett også, veier 50 kg så for tung blir jeg ikke.. En blanding av araber og islandshest det gjelder :)

her har du noe som kaaanskje kan hjelpe til med å lage et bilde, har desverre ikke noe bilde med meg på hesten, da den ikke er innridd enda! Står en araber i bakgrunnen..

http://www.hestemarked.no/vip.asp?ID=null&IDnumber=54&galleri=show&side=85&PicID=417209

http://www.hestemarked.no/vip.asp?ID=null&IDnumber=54&galleri=show&side=86&PicID=433240

sånn.. håper på svar! Orker ikke å legge bildene inn direkte, blir så mye bilder overalt i lengden! :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 20/06/2005 :  00:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
kommer litt an på synes jeg...vanskelig å si uten å se deg på hesten....men jeg vil tro det er på grensen... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  00:48:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bare et spm.; du skal ha den på prøve, men den er ikke innridd..? Gå til toppen av siden

Mari86

Skrevet - 20/06/2005 :  11:46:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
1.40 blanding av islandshest og araber? da er ikke høyden din noe problem! Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  13:58:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Det kommer kanskje litt annpå hva du skal bruke den til...I dressur tror ihvertfall jeg at jeg hadde fått problemer med sitsen! Som turhest tror jeg ikke det skal bli noe problem:)

Ponnien jeg hadde på fôr før, var 130-135 i manken, på slutten når jeg red ham, følte jeg at jeg tippet litt fremover med overkroppen. Jeg er litt over 160.

Litt off topic, men så du hadde en annen debatt her om en hest du skulle kjøpe, men hadde fått kommentarer på at den var stygg...Var det samme hesten?? Den var i såfall kjempeskjønn!!
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 20/06/2005 :  14:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest behøver vel ikke å være innridd for at man skal kunne ha de på prøve? Prøvetiden består ikke bare av ridning... Er vel håndteringa generelt, velger jeg å tro.

Blir litt vanskelig for oss når vi ikke ser deg på hesten, men som Marte&Don:) sa så kommer det an på hva du skal bruke han som. 50kg og 170 cm er ingen sak for den hesten der,men det kommer jo litt an på rytterfølelsen du får.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 20/06/2005 :  14:22:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du blir ikke for stor.
Selv er jeg 1,80. veier ca 75 kg. Hesten min er 1, 42. Blir litt lang til han, men hanm er kaldblods så det er igen problem..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  16:03:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting er vektmessige forhold, og at hesten uten problemer vil kunne bære deg. Uten å ha tenkt så mye på forholdet her, så er vel du Anne, ganske slank, samtidig som at hesten er av en blanding som høres og ser ganske robust ut.

Men en annen ting jeg lurer på er om du egentlig føler deg komfortabel på en så liten hest? Har du tenkt til å ri den så vil du jo gjerne sitte oppå den. Er du 170 vil jeg tro at du raskt kan se litt lang ut, og antagelig miste endel hjelp i det at du nettopp er for lang. Sjenklene vil jo ikke falle riktig på plass. Nå hender det at det kan se litt annerledes når man kommer opp. Nå er jeg litt høyere enn deg, 176 faktisk. Jeg synes alle hester under 160 stortsett er for små. Men det varierer litt i hestens bygning, og hvordan hestens gange er. Er hesten litt bred over ryggen, faller jo ikke beina så langt ned selv om du er høy. Er hesten derimot litt smal, ser det etter min mening litt rart ut, og jeg ville savnet at jeg ikke fikk brukt hjelperne slik jeg ønsket.

Nå er jo du vant med å ri en fjording. Den er ikke så høy, men ganske bred over ryggen. Antagelig føler du deg komfortabel på hester av den typen, men denne er jo mindre. Om du er i tvil bør du jo absolutt sitte opp og prøve hesten. Da finner du det ut.. Minuset her er at hesten ikke er innridd, men den er kanskje sittet på likevel? Eller du vil kunne ha anledning til å gjøre det i løpet av prøvetida? Det er ikke alltid det ser så "ille" ut som det kan høres ut som (kommer jo ann på hvordan sjenklene "faller" over hestens rygg liksom).

Jeg ville iallfall tenkt meg godt om. Jeg synes du antagelig kan bli litt langbeint til hesten, uten at hesten (om den har normal helse) vil ta noen skade av å ha deg på rygge. Langt i fra.. Litt relevant for valget er også hva du har tenkt til å gjøre. Skal du tursle rundt på tur er det sikkert greit nok. Skal du ri dressur bør du finne en hest som passer deg bedre forholdsmessig (det ser helt klar bedre ut, selv om du kan starte dressur både med liten og stor hest. Men det sier litt om helheten, og kan ha en ubevisst effekt hos dommern). Skal du hoppe ville jeg antagelig også vurdert noe større..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  17:48:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hei og hopp!

takk for alle svarene!

Formosissima: Selvsagt skal jeg ha den på prøve selv om den ikke er innridd! ;) Poenget er jo å se hvor vidt personligheten våres går sammen, hvordan han oppfører seg generelt. Noe jeg syns er mye viktigere enn hvordan han er å ri ;)

Spoff: Nå kommer jeg nok til å bruke den til turhest tenker jeg, er ikke så mye opptatt av å konkurrere lengre ;) Men det er jo vanskelig å si nå, det kommer jo an på om jeg kjøper han, og hvordan han i tilfele blir som ridehest! Men jeg kunne kanskje tenkt meg å startet noen lette klasser i sprang en sjelden gang. Blir neppe noe dressur siden jeg ikke har tilgang til instruktør eller bane.

Selv liker jeg bedre mindre hester enn store faktisk! Alt over 150 føler jeg faktisk blir for høyt til meg! :P hehe.. kunne ikke tenkt meg en hest som er høyere enn gina i grunn(144). Jeg føler at sjenklene mine ligger passelig på Gina.
Men når vi snakker om bred over ryggen(som gina er). Det er faktisk denne hesten også! Og han er litt lang over ryggen ogsåDette fortalte eieren som er salmaker, så regner med at hun da har god peiling på hestens rygg!).
Så derfor må jeg også ha taki en sal med vid bom og hele pakka ;) Han er jo ikke like slankt bygd som en araber heller. Men så lenge det ikke er ille for hesten, går det greit for meg. Eieren mente vertfall at jeg ikke ble for stor for han, selv om jeg er 170. Så da må det nok ligge noe i det også!

Hmm.. men jeg får vel se det an når jeg får han.. Hvis jeg får mulighet til det, kan jeg jo alltids prøve å sitte på ryggen hans full fart, og få noen til å ta bilde(slik at dere kan si hva dere syns ;)).. Så ser en lettere "helheten"! Men det må vi heller se når den tid kommer, en vet jo aldri som han tolerer meg oppå ryggen 1 lite minutt for et bilde. I værste fall får jeg stille meg ved siden av han! Ble mye babling på meg dette..

redigert fordi jeg ble ikke helt ferdig med å skrive før jeg trykkte send!

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 20/06/2005 17:59:26 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 20/06/2005 :  23:23:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selv liker jeg bedre mindre hester enn store faktisk!

Det gjør jeg også. Og hva en liker og trives med er en viktig faktior! Jeg på 1,80 skulle vel, estetisk sett, helst hatt en diiiger hest på 1,75 eller noe. Men farter rundt på min lille ponni på 1,42. hehe... Men jeg trives med det, og det er en viktig faktor! Foretrekker faktisk de små hestene. Trives best på dem! Så hvis du trives best med de små hestene, hadde jeg absolutt ikke vært i tvil.

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  23:29:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Ja, det er nok det som er noe for meg ;) er jo ikke det at jeg er mest vandt til mindre hester(bortsett fra hoppa mi).. Mesteparten av livet mitt har jeg tilbringt med kaldblodser, ikke så i nærheten så små som Tone sin Svarten! ;) hehe..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/06/2005 :  16:02:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mesteparten av livet mitt har jeg tilbringt med kaldblodser, ikke så i nærheten så små som Tone sin Svarten! ;) hehe..

Svarten er en veldig liten kaldblods..hehe De fleste sier de aldri har sett en så liten traver

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2005 :  10:21:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
endelig et bilde å legge til! Syns i grunn at sjenklene mine ikke ble så langt nede som jeg hadde ventet, men desverre holder jeg på med et eller annet på bildet, så de ligger ikke helt korrekt! Syns jeg passet fint til han størrelse i grunn, ble kanskje litt lang i overkroppen til han men... Ja, spør igjen jeg, hva tror dere? for stor, eller passelig?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/07/2005 :  10:54:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er passelig.. Skal du ha den mer som en tur hest er det jo ikke så "farlig"..
Men lykke til

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.