hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forebygge kverkeutbrudd og smitte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Forebygge kverkeutbrudd og smitte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

eligj

Skrevet - 19/06/2005 :  11:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke regler og rutiner har dere på din stall for å hindre kverkeutbrudd og smitte? Da tenker jeg hovedsakelig på rutiner som dere følger til vanlig (ikke tiltak som settes i verk når kverke er identifisert på din eller andres stall i nærheten). Her er noen forslag til regler og rutiner:

- Personer som oppholder seg i andre staller pålegges å skifte og vaske hender før de kommer til deres stall. Da tenker jeg på de som eier flere hester, har flere hester på for ellre rir på flere rideskoler.

- Alle nye oppstallører og hester som er på midlertidig besøk i forbindelse med treninger, stevner o.l. må levere egenerklæring med temperaturmålinger fra minst to hester fra den stallen de kommer fra.

- Unngå nærkontakt mellom deres hester og andre hester/ryttere ved treninger, stevner o.l.

Hva tror dere? Andre forslag? Eller er det kanskje bortkastet å forsøke, for kverkesmitten kommer til å spre seg allikevel?

Redigert av - eligj den 19/06/2005 14:23:08

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/06/2005 :  19:14:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester som skal stå på stallen midlertidig kan godt isoleres synes jeg, stå litt vekk fra de andre.

Ellers blir det litt overdrevent om man skulle skifte og dusje før man gikk i ny stall. Iallefall ser jeg for meg at det kan bli litt stress for enkelte. Ofte går du i 2-3 forskjellige staller på en dag. Eller, ofte og ofte, for min del forekommer det ofte :)

Temperatur måling er ikke dumt, men det er så mye forksjellige som kan føre til temp økning uten at det nødvendigvis trenger være risikabelt for de andre hestene. I grunn tror jeg det er lite vi kan gjøre for å stoppe kverke, annet enn i det minste være åpne nårdet skjer. Steng stallen dersom det er mistanke om smitte, og ikke prøv å skjule det slik mange gjør!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.